Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
0

Από τη Ζυράννα Στόικου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών... Φωτο: Marcus Lieberenz

Με την Ορέστεια του Ξενάκη σε σκηνοθεσία David Hermann, άνοιξε τη σεζόν της, πριν λίγες μέρες, στο χώρο του πάρκινγκ της, η Deutsche Oper του Βερολίνου. Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών. Έτσι και ο Αισχύλος, ο Ξενάκης και ο Hermann δίνουν το στίγμα τους ο ένας πάνω στο έργο του άλλου.

Ο Ξενάκης στην Ορέστειά του, ένα από τα πιο πρωτοποριακά μουσικά έργα του 20ού αιώνα, συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών, τα μέλη της οποίας αλληλοσφάζονται μέσα σε έναν συνεχή κύκλο εκδίκησης. Όταν ο Αγαμέμνονας επιστρέφει νικητής από την Τροία, δολοφονείται από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα, η οποία δεν ξεχνά ότι ο ίδιος είχε θυσιάσει την κόρη τους Ιφιγένεια προς όφελος της εκστρατείας των Αχαιών. Δολοφονία εκδίκησης, αλλά και ανατροπής της πατριαρχικής τάξης πραγμάτων. Οι τύψεις απουσιάζουν από τη συνείδησή της.

Η Ορέστεια συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών

Στο πάρκιγκ, τα φύλλα της μαύρης αγκινάρας, που δεσπόζει στη σκηνή, ανοίγουν και εμφανίζεται στην καρδιά της η αθώα Κασσάνδρα (ερμηνευμένη εξαιρετικά από τον Seth Carico), λάφυρο που είχε φέρει μαζί του ο Αγαμέμνονας από την Τροία, η οποία τσαλαπατώντας μες στο αίμα προφητεύει το θάνατό της. Μια φαγάνα, που συμβάλλει στη διαμόρφωση του οπτικού και ηχητικού τοπίου, απομακρύνει από τη σκηνή το νεκρό της σώμα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης... Φωτο: Marcus Lieberenz

Το σκηνικό δεν παριστάνει κάτι άλλο από αυτό που είναι. Αντιθέτως, με ποικίλους τρόπους τονίζεται η ταυτότητά του. Η ορχήστρα σχεδόν στριμωγμένη μοιάζει φυλακισμένη πίσω από κάγκελα. Οι ήχοι ταιριάζουν απόλυτα με το μπετόν, καθώς χτυπούν πάνω του σκληροί. Οι θεατές παρκαρισμένοι παρακολουθούν τεράστιες ατσάλινες πόρτες να ανοιγοκλείνουν καταπίνοντας τους ήρωες στο εσωτερικό του παλατιού των Ατρειδών• στο θάνατο.

Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης. Θύτες και θύματα συγχρόνως, εγκλωβισμένοι σε μια επαναλαμβανόμενη υποχρέωση ανταπόδοσης, ενός κάθε φορά, παρελθοντικού φόνου. Τη δολοφονία του Αγαμέμνονα θα εκδικηθεί ο γιος του, ο Ορέστης, ο οποίος με την παρότρυνση της Ηλέκτρας, της αδερφής του, σκοτώνει τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά... Φωτο: Ζυράννα Στόικου.

Τώρα όμως οι Ερινύες ουρλιάζουν. Γκρεμίζουν τα κάγκελα, ορμούν στη σκηνή. Στον Άρειο Πάγο ο Ορέστης δικάζεται για τη μητροκτονία που έχει διαπράξει. Η Αθηνά επεμβαίνει αθωώνοντας τον και ο ορθός λόγος επικρατεί. Αθωωτική δικαστική απόφαση που φανερώνει και επισφραγίζει τη μετάβαση από μια μορφή δικαίου που στηρίζεται στην εκδίκηση, σε μια εξορθολογισμένη και θεσμοθετημένη δικαιοσύνη, αυτή του Αρείου Πάγου. Το μεταιχμιακό στοιχείο που φέρει η Ορέστεια, έγκειται στη μετακίνηση από τη βαρβαρότητα, την έλλειψη συνείδησης και την υπερίσχυση του προσωπικού σε μια αυτοσυνείδηση που οδηγεί στον ορθολογισμό και την επικράτηση τελικά του συλλογικού, της βαθύτερης έννοιας, δηλαδή, της δημοκρατίας. Αυτό επιτυγχάνεται στην αθηναϊκή δημοκρατία του 5ου π.Χ. κατά την Αισχυλική Ορέστεια και αυτό είναι το σημείο που θέλει να τονίσει ο Ξενάκης. Για τον Hermann όμως, το σημείο αυτό υπερτονίζεται μουσικά από τον συνθέτη, τόσο που στα αυτιά του δεν ηχεί ως μια στιγμή χαράς, αλλά ως φασαρία. Οι δυνατές φωνές και η ένταση του τέλους, σε συνδυασμό με την συμπύκνωση των νοημάτων υποδηλώνουν ότι κάτι δεν είναι εντελώς θετικό σε αυτό το κλείσιμο. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κρατήσει μια άλλη στάση.

Στο πάρκινγκ η Αθηνά (επίσης πολύ καλά ερμηνευμένη από τον Michael Hofmeister) μπαίνει με μια Mercedes φέρνοντας τη δημοκρατία, συνοδευόμενη από παιδιά μέσα σε λευκές στολές εργαστηρίου. «Φοράει» τη δημοκρατία στο χορό, βγάζοντας έναν μακρύ πολιτικό λόγο και αποχωρεί. Μια δημοκρατία του σωλήνα επιβάλλεται στο χορό καθώς οι Ερινύες μεταμορφώνονται πια σε Ευμενίδες.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz


Η ειρωνεία του σκηνοθέτη είναι εμφανής απέναντι στα εύκολα σχήματα. Ένα σύστημα καταρρέει και ένα άλλο έρχεται να το αντικαταστήσει μέσω της επιβολής του. Ο θεϊκός νόμος δίνει τη θέση του στην αυθεντία του κράτους. Η εκδίκηση για τη δολοφονία του πατέρα νομιμοποιεί τη δολοφονία της μητέρας. Οι θεατές κάνουν εύκολα τους συσχετισμούς που αφορούν το παρόν, αλλά και το παρελθόν και το μέλλον.

Τρεις διαφορετικές εποχές και μαζί τρεις διαφορετικές φάσεις αυτού που ονομάζουμε δημοκρατία εδώ και 2.500 χιλιάδες χρόνια. Μια αθηναϊκή δημοκρατία στην Ορέστεια του Αισχύλου που βρίσκεται σχεδόν στο απόγειο της δύναμής της και η οποία ακολουθώντας μια επιθετική εξωτερική πολιτική σταδιακά μετατρέπεται σε αθηναϊκή ηγεμονία. Μια δημοκρατία ανύπαρκτη, καταλυμένη στα χρόνια που γράφει ο Ξενάκης την Ορέστεια του, έχοντας διαφύγει ο ίδιος στο Παρίσι, απειλούμενος με σύλληψη λόγω της αντιστασιακής του δράσης. Ένα χρόνο μετά τη σύνθεση του έργου του ξεκινάει η περίοδος της χούντας των συνταγματαρχών στην Ελλάδα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες. Φωτο: Ζυράννα Στόικου.


Μια δημοκρατία της Δύσης, στην προσέγγιση του Hermann, στερεωμένη, όχι πολλά χρόνια πριν, σε λουτρά αίματος και σωρούς ερειπίων, σαν αυτά που προκαλεί τώρα σε χώρες, στις οποίες θίγονται τα συμφέροντά της με πρόσχημα τον εκδημοκρατισμό τους. Λες και η δημοκρατία βρίσκεται στους όλμους που χύνουν από τον αέρα αδιακρίτως. Λες και οι νεκροί, οι εκατομμύρια πρόσφυγες, οι ακραίες αντιθέσεις, ο φανατισμός που προκαλεί το μίσος, η φτώχεια δίνουν προβάδισμα σε δημοκρατίες. Ξεχνούν, αδιαφορούν και ανοίγουν και πάλι τον κύκλο της εκδίκησης. Μια αντίστροφη πορεία από αυτή που συντελείται στην Ορέστεια του Αισχύλου. Μια επιστροφή στο δίκαιο της εκδίκησης.

Ο Ξενάκης γράφει μουσική χρησιμοποιώντας μετασχηματισμούς μαθηματικών σχέσεων που εκφράζουν το σύμπαν σε μουσική. Το σύμπαν όπως και η μουσική, όπως έλεγε ο ίδιος, στηρίζεται σε αναδιπλασιασμούς. Επαναλήψεις, δηλαδή. Το ίδιο και η ιστορία αυτών των αιώνων μαζί με τα θεμελιώδη ζητήματα που τους διαπερνούν. 2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά, τα ζητήματα της ενοχής, της αθωότητας, του αλαζονικού πολιτισμού, της αυτοσυνείδησης, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας εξακολουθούν να αποτελούν μέρη περίπλοκων εξισώσεων και αέναων μετασχηματισμών.

Στο πάρκινγκ ο κύκλος των παραστάσεων ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ