Απεργία την Πρωτομαγιά

Δύο αιώνες ποδήλατο

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter
Στις περίπου 380 σελίδες του λευκώματος με τίτλο: «Το ποδήλατο στην Ελλάδα, 1880-2012», μπορεί κανείς να δει και να διαβάσει, μεταξύ άλλων, μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση της παρουσίας του ποδηλάτου στο εξωτερικό και στην Ελλάδα...
0

«[...] Όταν εγίνετο εκείνο το περίφημον γνωμικόν που ομιλεί διά τα τρία μεγαλύτερα κακά του κόσμου, βεβαίως το ποδήλατον δεν είχε ακόμη εφευρεθή. Διότι αλλιώς θα ελέγομεν: Πυρ, θάλασσα, γυνή, ποδήλατον, κακά τέσσερα. Το τελευταίον, μάλιστα, είναι το μεγαλύτερον εκ των ανωτέρω κακών και κατά τους φιλοσόφους (Κοντ σελ. 235, Μπούχνερ σελ. 117, Σοπενάουερ, Die Podylate, σελ.178) αλλά και κατά τους κοινούς θνητούς, ιδίως τους Αθηναίους. Είναι δε κακόν τεράστιον το ποδήλατον, όχι τόσον διά τους μεταχειριζομένους αυτό, οι οποίοι πέφτουν την ημέρα κάθε δύο δευτερόλεπτα, όσον διά τους ατυχείς περιπατητάς των οδών. Ανέρχεσαι αμέριμνος την οδόν Σταδίου, προσπαθών να διορθώσης το άνθος της μπουτουνιέρας σου ή ρίπτων πλάγια βλέμματα προς τη λατρευτήν κόρην των ονείρων σου, ήτις βαδίζει πλησίον, ή και προσέχων, τέλος, μήπως συναντήσης τον δανειστήν σου... αιφνιδίως αισθάνεσαι κτύπημα εις τα οπίσθια, ωσάν σύγκρουσιν τρομεράν, και ανατρέπεσαι φαρδύς-πλατύς επάνω εις τα ταχύτατα στρώματα της σκόνης. Τι ήτο; Τίποτε. Το ποδήλατον, το απαλώς βαίνον, ο ανύποπτος και κρύφιος εχθρός, ο ελλοχεύων εις όλας τα γωνίας των αθηναϊκών οδών σου επετέθη και σου κατέστρεψεν, αν όχι άλλο τι, τα ρούχα όμως ασφαλώς».

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter
O Περικλής Ηλίας στη Γαλλία όταν στέφθηκε ο πρώτος Έλληνας παγκόσμιος πρωταθλητής στο Μαραθώνιο Ορεινής Ποδηλασίας.


Με αυτό το, όχι και τόσο κολακευτικό είναι η αλήθεια, απόσπασμα που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Σκριπ» τον Σεπτέμβριο του 1898 επέλεξε να ξεκινήσει το κεφάλαιο που αφιερώνει στην Αττική ο Κυριάκος Ιωσηφίδης στο λεύκωμά του με τίτλο « Το ποδήλατο στην Ελλάδα, 1880-2012». Στις περίπου 380 σελίδες του μπορεί κανείς να δει και να διαβάσει, μεταξύ άλλων, μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση της παρουσίας του ποδηλάτου στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, συνεντεύξεις και προσωπικό φωτογραφικό υλικό από ανθρώπους του χώρου, εμπόρους, καταστηματάρχες και κατασκευαστές ποδηλάτων, μέλη αθλητικών σωματείων και κινηματικών δράσεων πολιτών σε περιοχές και πόλεις της Ελλάδας όπου υπάρχει μια δυναμική γύρω από το ποδήλατο. Το λεύκωμα ολοκληρώνεται με μια σειρά ξεχωριστών άρθρων για την ποδηλασία, γραμμένα από πρόσωπα όπως ο Θάνος Βλαστός, η Χριστίνα Κουλούρη, ο Γεώργιος Πιττερός, ο Απόστολος Παπαδόπουλος, ο Οδυσσέας Σαβόπουλος, ο Άλκης Ζερβός, ο Μάριος Βακάκης και ο Σπύρος Παπαγεωργίου.

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter


Για τον ίδιο τον συγγραφέα του λευκώματος το ποδήλατο είναι, όπως μας ομολογεί, η δεύτερή του αγάπη μετά το σπρέι και το γκράφιτι, στα οποία επίσης είχε αφιερώσει μια σειρά λευκωμάτων («Χρώμα της Πόλης», «Στο Δρόμο», «Mural Art» κ.ά.). «Όπως ακριβώς με το σπρέι και το γκράφιτι, έτσι και εδώ γεννήθηκε η ανάγκη να γράψω μια ιστορία για το ποδήλατο στην Ελλάδα και ανά διαστήματα συγκέντρωνα ό,τι υλικό μπορούσα. Η δημιουργία της ομάδας μας όμως, του Bikeart.gr –μια κίνηση για να προωθήσουμε τη χρήση του ποδηλάτου μέσα απο την τέχνη–, και η αγαστή βοήθεια του φίλου Same84, μου έδωσε την ώθηση να ασχοληθώ πιο συστηματικά με την αρχική ιδέα. Έτσι, πέρασαν 5 χρόνια με ταξίδια, αλλαγές σχεδίων, συνεχώς εισερχόμενο καινούργιο υλικό, ώρες σε αρχεία εφημερίδων και περιοδικών, συζητήσεις με ανθρώπους του χώρου κ.ά. Προσπάθησα να ενώσω τα κομμάτια του παζλ που συνθέτουν την ιστορία του ποδηλάτου στην Ελλάδα. Μια προσπάθεια που συνεχίζεται, με νέα στοιχεία, διορθώσεις σε παλαιότερες απόψεις και νέες γνωριμίες» λέει ο Κυριάκος Ιωσηφίδης.

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter


Όπως διαπιστώνει κανείς από το χρονολογικό εύρος που καλύπτει το λεύκωμα και παρότι υπάρχει μια γενική εντύπωση που θέλει την κουλτούρα του ποδηλάτου στην Ελλάδα να είναι σχετικά καινούργια, τα πρώτα ποδήλατα άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στα τέλη του 19ου αιώνα: «Τις πρώτες παρουσίες ποδηλάτων τις χρωστάμε είτε στους ξένους που έμεναν εκείνη την εποχή στην Ελλάδα, όπως στην Πάτρα, όπου λόγω του εμπορίου σταφίδας εγκαταστάθηκαν εκεί Άγγλοι έμποροι φέρνοντας μαζί τους τα ποδήλατά τους, είτε σε Έλληνες μετανάστες που επιστρέφοντας στην Ελλάδα για μόνιμη εγκατάσταση έφερναν κι εκείνοι τα δικά τους. Στην αρχή ήταν και λίγο θέμα μόδας, μια προσπάθεια να πλησιάσουμε και να γευτούμε τα αγαθά και τις ανακαλύψεις του έξω κόσμου. Όταν το ποδήλατο πέρασε στα χέρια του ευρέος κοινού, αποτέλεσε βασικό εργαλείο δουλειάς, είτε στην επαρχία είτε στο άστυ, εργαλείο αναψυχής και ψυχαγωγίας. Η τάση αυτή άρχισε όμως να «σβήνει» εξαιτίας της εμφάνισης από τη μια των μηχανοκίνητων οχημάτων (μοτοποδήλατα, μηχανάκια, αυτοκίνητα) και από την άλλη της επέλασης του ποδοσφαίρου».

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter
Όταν το ποδήλατο πέρασε στα χέρια του ευρέος κοινού, αποτέλεσε βασικό εργαλείο δουλειάς, είτε στην επαρχία είτε στο άστυ, εργαλείο αναψυχής και ψυχαγωγίας...

Κατά τη διάρκεια της πενταετούς έρευνάς του ο Κυριάκος Ιωσηφίδης ήρθε σε επαφή με δεκάδες ανθρώπους από τον χώρο της ποδηλασίας, συλλέγοντας ενδιαφέρουσες ιστορίες, στοιχεία και εμπειρίες. Για τον ίδιο, το κοινό και πιο σπουδαίο χαρακτηριστικό των συναντήσεων αυτών ήταν η ζεστασιά που εξέπεμπαν όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι του χώρου της ποδηλασίας. «Κάθε συνάντηση ήταν και μια πραγματική έκπληξη» λέει και συνεχίζει: «Μία από τις ιδιαίτερες ήταν η γνωριμία μου με τον Ραφαηλίδη τον Αντώνη από το Ναύπλιο, έναν από τους πρώτους κατασκευαστές ποδηλάτων στην Ελλάδα, όπου κυριολεκτικά χάθηκα στην αφήγηση και στις ποδηλατικές του ιστορίες, ενώ δεν θα ξεχάσω τη συνάντηση με έναν παλιό καταστηματάρχη (τρίτης γενιάς), για τον οποίο χρειάστηκε να ταξιδέψω τέσσερις φορές για να μπορέσουμε να βρούμε την ώρα και την κατάλληλη στιγμή για να μιλήσουμε. Όταν τελειώσαμε τη συζήτηση και ήπιαμε τα ουζάκια και τους μεζέδες που μας σέρβιρε η γυναίκα του και ήρθε πια η ώρα να φύγω, με ξενάγησε πίσω στο σπίτι του, όπου φυλάει έναν πραγματικό ποδηλατικό θησαυρό από ανέγγιχτα ποδήλατα της δεκαετίας του '50 και του '60, τα οποία φυλάσσονται στο κουτί τους, όπως ακριβώς ήρθαν από το εξωτερικό».


Άλλη μια πτυχή της προσπάθειας που κάνει ο Κυριάκος Ιωσηφίδης και ξεφεύγει από τα όρια του λευκώματος είναι η διάσωση του πρωτογενούς υλικού (φωτογραφίες, μνήμες, ιστορικός γραπτός λόγος). Επόμενος στόχος είναι o σχεδιασμός μιας πλατφόρμας ψηφιακού αρχειακού υλικού. «Είμαστε στην τελική διαδικασία για τον τρόπο που θα υλοποιηθεί, και τον επόμενο χρόνο θα ανοίξουμε την πύλη για την εισαγωγή στοιχείων απ' όλους όσοι θέλουν να μοιραστούν τον χρόνο, τη γνώση τους και την αγάπη τους για το ποδήλατο. Θα αφορά κυριολεκτικά οτιδήποτε σε σχέση με την παρουσία του ποδηλάτου στην Ελλάδα, είτε αυτό αφορά καθαρά τη λαογραφία του ποδηλάτου στην Ελλάδα (φωτογραφίες εποχής με ποδήλατα, οικογενειακές κ.λπ.) είτε την αθλητική ποδηλατική μας παράδοση κ.ο.κ., μέχρι και την αποτύπωση παλαιών ποδηλάτων που υπάρχουν στην κατοχή συλλεκτών και πολιτών».

Δύο αιώνες ποδήλατο Facebook Twitter

To λεύκωμα «Το ποδήλατο στην Ελλάδα 1880-2012» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέρκυρα και Εconomia Publishing. Στο πλαίσιο του Athens Bike Festival, που θα πραγματοποιηθεί από τις 19/9 έως τις 21/9 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, το λεύκωμα θα πωλείται στην ειδική τιμή των €15, στο χώρο παρουσίασής του στο κτίριο Δ12, αίθουσα «Bikeart.gr Exhibition».

Βιβλίο
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ