Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter
0

 ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

 

 

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter

Πίσω από τις εικόνες του χαρούμενου πλήθους που αντάλλασσε αγκαλιές και φιλιά μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου υπάρχει μια σκληρή πραγματικότητα: νέοι πόλεμοι –εμφύλιοι αυτήν τη φορά–, εθνικές εκκαθαρίσεις, ισοπεδωμένες πολιτείες, άφθονο αίμα. Όλα αυτά, δηλαδή, που χαρακτήρισαν την ευρωπαϊκή ήπειρο μετά το 1945 και τα οποία θυμίζει στους αναγνώστες ο Βρετανός ιστορικός –και οπαδός της αναθεωρητικής σχολής– Κιθ Λόου με το προβοκατόρικο βιβλίο του Όλεθρος, Η Ευρώπη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (σε μετάφραση Ιωάννη Χαλαζία). Πάντοτε σαφής και επεξηγηματικός ο Κιθ Λόου μας μίλησε για το βιβλίο του που δεν θα μπορούσε να παραλείψει την ελληνική περίπτωση, αφιερώνοντας ένα μεγάλο μέρος στον Εμφύλιο που ταλάνισε τη χώρα.

Καθώς φαίνεται, η εν μέρει προκλητική ερμηνεία σας περιγράφει μια Ευρώπη σε παρακμή και πτώση μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επίσης κατηγορεί τους συμμάχους ως εγκληματίες πολέμου. Αυτό είναι που είχατε στο μυαλό σας γράφοντας τον «Όλεθρο»;

Δεν μιλάω ακριβώς για πτώση και παρακμή αλλά για κάτι χειρότερο: η Ευρώπη κυριολεκτικά κατακρημνίστηκε από το 1939 έως το 1945 και μέχρι σήμερα περισυλλέγουμε τα κομμάτια της. Κι είναι αδύνατον να συλλάβουμε το ακριβές μέγεθος της καταστροφής. Μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου δεν επιστρέψαμε στην «κανονικότητα». Αντίθετα, ολάκερη η ήπειρος βυθίστηκε στο χάος. Στην πραγματικότητα, ο πόλεμος συνεχίστηκε μετά το 1945 με διαφορετική μορφή. Εννοείται ότι εξακολουθώ να υποστηρίζω πως οι σύμμαχοι είναι υπεύθυνοι για εγκλήματα πολέμου! Όταν εξοπλίζεις χιλιάδες νέους με εξουσία, χρήμα και τα προς το ζην, είναι φυσικό κάποιοι από αυτούς να εκμεταλλευτούν την προνομιακή τους θέση. Οι σύμμαχοι μπορεί να έσωσαν την Ευρώπη από κάτι πραγματικά αποτρόπαιο –και ευτυχώς που το έκαναν–, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν άμεμπτοι. Η ιδέα που έχουμε για τους συμμάχους βασίζεται σε έναν κυρίαρχο μύθο, δυστυχώς, όμως, δεν φορούσαν γυαλιστερές πανοπλίες αλλά ήταν κοινοί θνητοί. Υπέπεσαν σε σφάλματα. Ήταν αλαζόνες. Και μερικές φορές τα λάθη τους ήταν τραγικά, όπως κάθε μέσου ανθρώπου.

Αντίστοιχα υποστηρίζετε ότι η Ευρώπη δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι όντως έτσι;

Το βιβλίο μου είναι πολύ πιο κατηγορηματικό: επιμένει πως μετά τον πόλεμο πολλοί ονειρεύονταν και ήλπιζαν ότι θα συγκροτούνταν μια δικαιότερη κοινωνία, αλλά κοιτάζοντας γύρω τους αντίκριζαν μόνο απελπισία. Ο όλεθρος ήταν κυρίαρχος σε τέτοιο βαθμό που ορισμένοι Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι έφτασαν να αμφιβάλουν σοβαρά για το αν θα μπορούσε ποτέ να ανοικοδομηθεί η ήπειρος. Βλέποντας επίσης τι συνέβαινε, για παράδειγμα, στην Πολωνία ή την Ελλάδα, φοβόντουσαν ότι αντίστοιχοι εμφύλιοι πόλεμοι θα πλήξουν ολόκληρη την Ευρώπη. Οπότε, από αυτή την άποψη, οι προσδοκίες μετά τον πόλεμο δεν ήταν και πολύ μεγάλες. Δείτε, όμως, τι συμβαίνει στην Ευρώπη σήμερα. Δεν είναι τέλεια –φυσικά και δεν είναι– και η οικονομία της δίνει μεγάλες μάχες, αλλά δείτε πόσα κατακτήσαμε. Και επειδή θεωρούμε δεδομένα τα κεκτημένα μας, ξεχνάμε τι μάχες δόθηκαν για να τα επιτύχουμε. Γι' αυτό πιστεύω ότι οι προσδοκίες μας δεν ήταν τότε μη ρεαλιστικές αλλά σήμερα. Επιστρέφοντας στο 1945, έχουμε την αίσθηση ότι η ειρήνη και η σχετική σταθερότητα που απολαμβάνουμε σήμερα επήλθαν ως εκ θαύματος, ως διά μαγείας. Αυτό που καταρχάς υποστηρίζω στο βιβλίο μου είναι ότι η ειρήνη και η σταθερότητα εξέλιπαν για πολλά χρόνια μετά τον πόλεμο, καθώς η Ευρώπη ήταν βυθισμένη στο χάος για καιρό. Κατά δεύτερον, επισημαίνω ότι οι κατακτήσεις αυτές σημειώθηκαν λόγω της σκληρής εργασίας, των θυσιών και, σε πολλές περιπτώσεις, ακόμα και των αδικιών τις οποίες πολλοί επέμεναν να αγνοούν.

Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, φαίνεται να υιοθετείτε την αναθεωρητική άποψη Καλύβα, στον οποίο παραπέμπετε, επιμένοντας ότι μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε αναλογεί στη στάση που κράτησε ο Στάλιν. Αλήθεια, θεωρείτε ότι από εκεί ξεκίνησαν όλα;

Δεν νομίζω ότι τα προβλήματα στην περίπτωση της Ελλάδας ξεκίνησαν με τον Στάλιν αλλά όταν ο Μουσολίνι και ο Χίτλερ αποφάσισαν να εισβάλουν στη χώρα. Οι ναζί και οι φασίστες είναι που ανέτρεψαν τον νόμο και την τάξη, που μετέτρεψαν κάθε ακραία μορφή βίας σε κομμάτι της καθημερινότητας και που ξεκίνησαν τον κύκλο των αντιποίνων και της καταπίεσης που συνεχίστηκε για χρόνια μετά το '45. Χωρίς τον φασισμό, ο κομμουνισμός δεν θα είχε καμία ελπίδα. Με άλλα λόγια, παρότι πιστεύω ότι οι κομμουνιστές τρομοκράτησαν μεγάλο μέρος της χώρας, αυτό συνέβη επειδή κάποιοι άλλοι φρόντισαν να ανοίξουν το κουτί της Πανδώρας.

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter

Για να μείνουμε στον Εμφύλιο Πόλεμο, επιμένετε ότι το πρόβλημα του Εμφυλίου στην Ελλάδα ήταν η απόλυτη απουσία ηγετικού παράγοντα;

Δύσκολη ερώτηση. Πιστεύω ότι ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά στην Ελλάδα αν είχε υπάρξει ένας ισχυρός και δημοφιλής ηγέτης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο με τον οποίο θα μπορούσαν να ταυτιστούν και οι δύο πλευρές. Αλλά, επίσης, θεωρώ ότι κάτω από τόσο δυσχερείς περιστάσεις θα ήταν αδύνατον να συμβεί κάτι τέτοιο. Ενδιαφέρουσα είναι η σύγκριση της Ελλάδας με τις αντίστοιχες περιπτώσεις Ιταλίας και Γαλλίας, που επίσης έφτασαν στο χείλος του Εμφυλίου αμέσως μετά την απελευθέρωση. Γιατί; Αυτό δεν οφείλεται στους δημοφιλείς ηγέτες, όπως ο ντε Γκολ, αλλά στο ότι οι ίδιοι οι κομμουνιστές αντιλήφθηκαν πως οι περιστάσεις δεν ευνοούσαν ένα τέτοιο επαναστατικό ρεύμα. Αμφότερες οι χώρες είδαν τους συμμάχους να καταφθάνουν μαζικά στη χώρα τους. Η μόνη ευκαιρία που είχαν οι κομμουνιστές να συνεχίσουν να ασκούν επιρροή ήταν να συνεργαστούν με άλλες πολιτικές ομάδες και να προσβλέπουν σε μια καλύτερη ευκαιρία στο μέλλον. Ακόμα και σήμερα στη Γαλλία και την Ιταλία οι κομμουνιστές πιστεύουν στον υπέροχο μύθο του κοινού σκοπού που τους κράτησε ενωμένους πριν και κατά τη διάρκεια του πολέμου. Στην Ελλάδα τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Οι κομμουνιστές δεν συνεργάστηκαν με άλλες ομάδες – στην πραγματικότητα, ξόδεψαν πολύ περισσότερη ενέργεια επιτιθέμενοι στους Έλληνες αντιπάλους τους παρά επιτιθέμενοι στους Γερμανούς κατακτητές. Όσο αδύνατον ήταν να δημιουργήσουν έναν αντίστοιχο μύθο περί ενότητας, άλλο τόσο ήταν να βρουν έναν ηγέτη που θα μπορούσε να εγείρει αξιώσεις ότι εκπροσωπεί τους πάντες εξίσου. Πιστεύω, λοιπόν, ότι η τραγωδία του ελληνικού εμφύλιου πολέμου δεν οφείλεται μόνο στην αποτυχία της ηγεσίας εν γένει μετά το '44 αλλά και στην αποτυχία της κομμουνιστικής ηγεσίας το '43 ειδικότερα. Οι κομμουνιστές στην Ελλάδα δεν διείδαν ότι οι συνθήκες δεν ήταν οι κατάλληλες για επανάσταση και διακινδύνευσαν μια τέτοια κίνηση, παρότι ο Β' Παγκόσμιος ήταν ήδη σε εξέλιξη. Το τίμημα ήταν βαρύ για ολόκληρη τη χώρα.

Μετά απ' όλα όσα περιγράφετε στο βιβλίο σας πιστεύετε ακόμα ότι η Ευρώπη μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο;

Απόλυτα, αλλά όχι για τους προφανείς λόγους. Εμείς οι Ευρωπαίοι αρεσκόμαστε να θεωρούμε ότι είμαστε καλύτεροι από όλους τους άλλους: πιο καλλιεργημένοι, πιο πολιτισμένοι, πιο φιλήσυχοι. Αρκεί όμως να ρίξουμε μια ματιά στα γεγονότα πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο για να διαπιστώσουμε ότι είμαστε εξίσου φαύλοι με οποιονδήποτε άλλο στον πλανήτη. Ο τίτλος του βιβλίου μου στα αγγλικά δεν είναι τυχαία «Άγρια Ήπειρος». Στόχος μου ήταν να καταδείξω ότι αυτή η υπέροχη και καλλιεργημένη Ευρώπη είναι εξίσου επιρρεπής σε αγριότητες όσο οι υπόλοιπες περιοχές στις οποίες αποδίδουμε τέτοιες τάσεις. Ο μόνος λόγος που μπορέσαμε να σφυρηλατήσουμε τη σταθερή ήπειρο που βιώνουμε σήμερα είναι γιατί ολόκληρος ο πλανήτης ανταποκρίθηκε στην τραγωδία που βιώσαμε. Όλοι συνέτρεξαν με τον δικό τους τρόπο στην ανοικοδόμηση της Ευρώπης. Κι όλοι διαμόρφωσαν από κοινού ισχυρούς θεσμούς που θα εξασφάλιζαν ότι μια τέτοια καθολική καταστροφή δεν θα επαναλαμβανόταν ποτέ. Φανταστείτε πόσο καλύτερος θα ήταν σήμερα ο κόσμος αν μπορούσαμε να καθιερώσουμε μια τέτοια διεθνή ενότητα κι έναν τόσο ακλόνητο στόχο όσον αφορά την επίλυση προβλημάτων στη Μέση Ανατολή, τη Συρία ή την Ουκρανία. Οπότε, καθώς διαπιστώνετε, δεν θεωρώ ότι η Ευρώπη λειτουργεί μόνο ως παράδειγμα για το πώς μπορεί να επιτευχθεί η πολιτική συνεργασία σε ηπειρωτικό επίπεδο αλλά και ως υπόδειγμα παγκόσμιας συνεργασίας.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ