ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter
0

 ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

 

 

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter

Πίσω από τις εικόνες του χαρούμενου πλήθους που αντάλλασσε αγκαλιές και φιλιά μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου υπάρχει μια σκληρή πραγματικότητα: νέοι πόλεμοι –εμφύλιοι αυτήν τη φορά–, εθνικές εκκαθαρίσεις, ισοπεδωμένες πολιτείες, άφθονο αίμα. Όλα αυτά, δηλαδή, που χαρακτήρισαν την ευρωπαϊκή ήπειρο μετά το 1945 και τα οποία θυμίζει στους αναγνώστες ο Βρετανός ιστορικός –και οπαδός της αναθεωρητικής σχολής– Κιθ Λόου με το προβοκατόρικο βιβλίο του Όλεθρος, Η Ευρώπη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (σε μετάφραση Ιωάννη Χαλαζία). Πάντοτε σαφής και επεξηγηματικός ο Κιθ Λόου μας μίλησε για το βιβλίο του που δεν θα μπορούσε να παραλείψει την ελληνική περίπτωση, αφιερώνοντας ένα μεγάλο μέρος στον Εμφύλιο που ταλάνισε τη χώρα.

Καθώς φαίνεται, η εν μέρει προκλητική ερμηνεία σας περιγράφει μια Ευρώπη σε παρακμή και πτώση μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επίσης κατηγορεί τους συμμάχους ως εγκληματίες πολέμου. Αυτό είναι που είχατε στο μυαλό σας γράφοντας τον «Όλεθρο»;

Δεν μιλάω ακριβώς για πτώση και παρακμή αλλά για κάτι χειρότερο: η Ευρώπη κυριολεκτικά κατακρημνίστηκε από το 1939 έως το 1945 και μέχρι σήμερα περισυλλέγουμε τα κομμάτια της. Κι είναι αδύνατον να συλλάβουμε το ακριβές μέγεθος της καταστροφής. Μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου δεν επιστρέψαμε στην «κανονικότητα». Αντίθετα, ολάκερη η ήπειρος βυθίστηκε στο χάος. Στην πραγματικότητα, ο πόλεμος συνεχίστηκε μετά το 1945 με διαφορετική μορφή. Εννοείται ότι εξακολουθώ να υποστηρίζω πως οι σύμμαχοι είναι υπεύθυνοι για εγκλήματα πολέμου! Όταν εξοπλίζεις χιλιάδες νέους με εξουσία, χρήμα και τα προς το ζην, είναι φυσικό κάποιοι από αυτούς να εκμεταλλευτούν την προνομιακή τους θέση. Οι σύμμαχοι μπορεί να έσωσαν την Ευρώπη από κάτι πραγματικά αποτρόπαιο –και ευτυχώς που το έκαναν–, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν άμεμπτοι. Η ιδέα που έχουμε για τους συμμάχους βασίζεται σε έναν κυρίαρχο μύθο, δυστυχώς, όμως, δεν φορούσαν γυαλιστερές πανοπλίες αλλά ήταν κοινοί θνητοί. Υπέπεσαν σε σφάλματα. Ήταν αλαζόνες. Και μερικές φορές τα λάθη τους ήταν τραγικά, όπως κάθε μέσου ανθρώπου.

Αντίστοιχα υποστηρίζετε ότι η Ευρώπη δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι όντως έτσι;

Το βιβλίο μου είναι πολύ πιο κατηγορηματικό: επιμένει πως μετά τον πόλεμο πολλοί ονειρεύονταν και ήλπιζαν ότι θα συγκροτούνταν μια δικαιότερη κοινωνία, αλλά κοιτάζοντας γύρω τους αντίκριζαν μόνο απελπισία. Ο όλεθρος ήταν κυρίαρχος σε τέτοιο βαθμό που ορισμένοι Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι έφτασαν να αμφιβάλουν σοβαρά για το αν θα μπορούσε ποτέ να ανοικοδομηθεί η ήπειρος. Βλέποντας επίσης τι συνέβαινε, για παράδειγμα, στην Πολωνία ή την Ελλάδα, φοβόντουσαν ότι αντίστοιχοι εμφύλιοι πόλεμοι θα πλήξουν ολόκληρη την Ευρώπη. Οπότε, από αυτή την άποψη, οι προσδοκίες μετά τον πόλεμο δεν ήταν και πολύ μεγάλες. Δείτε, όμως, τι συμβαίνει στην Ευρώπη σήμερα. Δεν είναι τέλεια –φυσικά και δεν είναι– και η οικονομία της δίνει μεγάλες μάχες, αλλά δείτε πόσα κατακτήσαμε. Και επειδή θεωρούμε δεδομένα τα κεκτημένα μας, ξεχνάμε τι μάχες δόθηκαν για να τα επιτύχουμε. Γι' αυτό πιστεύω ότι οι προσδοκίες μας δεν ήταν τότε μη ρεαλιστικές αλλά σήμερα. Επιστρέφοντας στο 1945, έχουμε την αίσθηση ότι η ειρήνη και η σχετική σταθερότητα που απολαμβάνουμε σήμερα επήλθαν ως εκ θαύματος, ως διά μαγείας. Αυτό που καταρχάς υποστηρίζω στο βιβλίο μου είναι ότι η ειρήνη και η σταθερότητα εξέλιπαν για πολλά χρόνια μετά τον πόλεμο, καθώς η Ευρώπη ήταν βυθισμένη στο χάος για καιρό. Κατά δεύτερον, επισημαίνω ότι οι κατακτήσεις αυτές σημειώθηκαν λόγω της σκληρής εργασίας, των θυσιών και, σε πολλές περιπτώσεις, ακόμα και των αδικιών τις οποίες πολλοί επέμεναν να αγνοούν.

Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, φαίνεται να υιοθετείτε την αναθεωρητική άποψη Καλύβα, στον οποίο παραπέμπετε, επιμένοντας ότι μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε αναλογεί στη στάση που κράτησε ο Στάλιν. Αλήθεια, θεωρείτε ότι από εκεί ξεκίνησαν όλα;

Δεν νομίζω ότι τα προβλήματα στην περίπτωση της Ελλάδας ξεκίνησαν με τον Στάλιν αλλά όταν ο Μουσολίνι και ο Χίτλερ αποφάσισαν να εισβάλουν στη χώρα. Οι ναζί και οι φασίστες είναι που ανέτρεψαν τον νόμο και την τάξη, που μετέτρεψαν κάθε ακραία μορφή βίας σε κομμάτι της καθημερινότητας και που ξεκίνησαν τον κύκλο των αντιποίνων και της καταπίεσης που συνεχίστηκε για χρόνια μετά το '45. Χωρίς τον φασισμό, ο κομμουνισμός δεν θα είχε καμία ελπίδα. Με άλλα λόγια, παρότι πιστεύω ότι οι κομμουνιστές τρομοκράτησαν μεγάλο μέρος της χώρας, αυτό συνέβη επειδή κάποιοι άλλοι φρόντισαν να ανοίξουν το κουτί της Πανδώρας.

Το (τρομακτικό) παράδειγμα της Ευρώπης Facebook Twitter

Για να μείνουμε στον Εμφύλιο Πόλεμο, επιμένετε ότι το πρόβλημα του Εμφυλίου στην Ελλάδα ήταν η απόλυτη απουσία ηγετικού παράγοντα;

Δύσκολη ερώτηση. Πιστεύω ότι ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά στην Ελλάδα αν είχε υπάρξει ένας ισχυρός και δημοφιλής ηγέτης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο με τον οποίο θα μπορούσαν να ταυτιστούν και οι δύο πλευρές. Αλλά, επίσης, θεωρώ ότι κάτω από τόσο δυσχερείς περιστάσεις θα ήταν αδύνατον να συμβεί κάτι τέτοιο. Ενδιαφέρουσα είναι η σύγκριση της Ελλάδας με τις αντίστοιχες περιπτώσεις Ιταλίας και Γαλλίας, που επίσης έφτασαν στο χείλος του Εμφυλίου αμέσως μετά την απελευθέρωση. Γιατί; Αυτό δεν οφείλεται στους δημοφιλείς ηγέτες, όπως ο ντε Γκολ, αλλά στο ότι οι ίδιοι οι κομμουνιστές αντιλήφθηκαν πως οι περιστάσεις δεν ευνοούσαν ένα τέτοιο επαναστατικό ρεύμα. Αμφότερες οι χώρες είδαν τους συμμάχους να καταφθάνουν μαζικά στη χώρα τους. Η μόνη ευκαιρία που είχαν οι κομμουνιστές να συνεχίσουν να ασκούν επιρροή ήταν να συνεργαστούν με άλλες πολιτικές ομάδες και να προσβλέπουν σε μια καλύτερη ευκαιρία στο μέλλον. Ακόμα και σήμερα στη Γαλλία και την Ιταλία οι κομμουνιστές πιστεύουν στον υπέροχο μύθο του κοινού σκοπού που τους κράτησε ενωμένους πριν και κατά τη διάρκεια του πολέμου. Στην Ελλάδα τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Οι κομμουνιστές δεν συνεργάστηκαν με άλλες ομάδες – στην πραγματικότητα, ξόδεψαν πολύ περισσότερη ενέργεια επιτιθέμενοι στους Έλληνες αντιπάλους τους παρά επιτιθέμενοι στους Γερμανούς κατακτητές. Όσο αδύνατον ήταν να δημιουργήσουν έναν αντίστοιχο μύθο περί ενότητας, άλλο τόσο ήταν να βρουν έναν ηγέτη που θα μπορούσε να εγείρει αξιώσεις ότι εκπροσωπεί τους πάντες εξίσου. Πιστεύω, λοιπόν, ότι η τραγωδία του ελληνικού εμφύλιου πολέμου δεν οφείλεται μόνο στην αποτυχία της ηγεσίας εν γένει μετά το '44 αλλά και στην αποτυχία της κομμουνιστικής ηγεσίας το '43 ειδικότερα. Οι κομμουνιστές στην Ελλάδα δεν διείδαν ότι οι συνθήκες δεν ήταν οι κατάλληλες για επανάσταση και διακινδύνευσαν μια τέτοια κίνηση, παρότι ο Β' Παγκόσμιος ήταν ήδη σε εξέλιξη. Το τίμημα ήταν βαρύ για ολόκληρη τη χώρα.

Μετά απ' όλα όσα περιγράφετε στο βιβλίο σας πιστεύετε ακόμα ότι η Ευρώπη μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο;

Απόλυτα, αλλά όχι για τους προφανείς λόγους. Εμείς οι Ευρωπαίοι αρεσκόμαστε να θεωρούμε ότι είμαστε καλύτεροι από όλους τους άλλους: πιο καλλιεργημένοι, πιο πολιτισμένοι, πιο φιλήσυχοι. Αρκεί όμως να ρίξουμε μια ματιά στα γεγονότα πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο για να διαπιστώσουμε ότι είμαστε εξίσου φαύλοι με οποιονδήποτε άλλο στον πλανήτη. Ο τίτλος του βιβλίου μου στα αγγλικά δεν είναι τυχαία «Άγρια Ήπειρος». Στόχος μου ήταν να καταδείξω ότι αυτή η υπέροχη και καλλιεργημένη Ευρώπη είναι εξίσου επιρρεπής σε αγριότητες όσο οι υπόλοιπες περιοχές στις οποίες αποδίδουμε τέτοιες τάσεις. Ο μόνος λόγος που μπορέσαμε να σφυρηλατήσουμε τη σταθερή ήπειρο που βιώνουμε σήμερα είναι γιατί ολόκληρος ο πλανήτης ανταποκρίθηκε στην τραγωδία που βιώσαμε. Όλοι συνέτρεξαν με τον δικό τους τρόπο στην ανοικοδόμηση της Ευρώπης. Κι όλοι διαμόρφωσαν από κοινού ισχυρούς θεσμούς που θα εξασφάλιζαν ότι μια τέτοια καθολική καταστροφή δεν θα επαναλαμβανόταν ποτέ. Φανταστείτε πόσο καλύτερος θα ήταν σήμερα ο κόσμος αν μπορούσαμε να καθιερώσουμε μια τέτοια διεθνή ενότητα κι έναν τόσο ακλόνητο στόχο όσον αφορά την επίλυση προβλημάτων στη Μέση Ανατολή, τη Συρία ή την Ουκρανία. Οπότε, καθώς διαπιστώνετε, δεν θεωρώ ότι η Ευρώπη λειτουργεί μόνο ως παράδειγμα για το πώς μπορεί να επιτευχθεί η πολιτική συνεργασία σε ηπειρωτικό επίπεδο αλλά και ως υπόδειγμα παγκόσμιας συνεργασίας.

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Mία από τις σημαντικότερες θεωρητικούς της εποχής μας, που έχει δεχθεί επιθέσεις και έχει λογοκριθεί για τις απόψεις της μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ποιος φοβάται το φύλο;» το οποίο αναμένεται να συζητηθεί, ενώ πολλοί αναρωτιούνται αν η ίδια έγινε mainstream.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ