Η επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη.

Facebook Twitter
1

Ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος σκοτώνουν τους μνηστήρες (1812), έργο του γάλλου ζωγράφου Christophe Thomas Degeorge. Βλ. Clio Artemidou.

Στις 16 Απριλίου 1178 π.Χ. ο Οδυσσέας εξόντωσε τους μνηστήρες.
Ελληνας επιστήμονας προσδιόρισε την ημερομηνία με αναφορές από τον Ομηρο για τη θέση των άστρων.
 
'Αρθρο της Θεοδώρας Τσώλη στο Βήμα (24-06-2008).

 

Χρησιμοποιώντας πληροφορίες σχετικά με τη θέση των άστρων και του Ηλίου τις οποίες αναφέρει ο Ομηρος στην Οδύσσεια, επιστήμονες αναφέρουν ότι προσδιόρισαν την ακριβή ημερομηνία κατά την οποία ο Οδυσσέας επέστρεψε στην Ιθάκη από τον Τρωικό Πόλεμο και «εξαφάνισε» τους μνηστήρες που πολιορκούσαν την Πηνελόπη.

Σύμφωνα με έναν Ελληνα, τον Κ. Μπαϊκούζη από το Αστρονομικό Παρατηρητήριο στη Λα Πλάτα της Αργεντινής, και τον Μαρτσέλο Μαγκνάσκο από το Πανεπιστήμιο Ροκφέλερ στη Νέα Υόρκη, ο πολυμήχανος Οδυσσέας έφθασε στην Ιθάκη στις 16 Απριλίου 1178 π.Χ. οπλισμένος με τόξα, σπαθιά και ακόντια προκειμένου να εξοντώσει εκείνους που προσπαθούσαν να πάρουν τη θέση του. Οι ειδικοί διαφωνούσαν εδώ και χρόνια σχετικά με το αν τα έργα του Ομήρου αντικατοπτρίζουν την πραγματική ιστορία του Τρωικού Πολέμου και όσων τον ακολούθησαν. Τώρα οι δύο επιστήμονες αναφέρουν με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Ρroceedings of the Νational Αcademy of Sciences» ότι αν και χρειάστηκε να κάνουν μερικές υποθέσεις ώστε να καταλήξουν στην ακριβή ημερομηνία της επιστροφής στην Ιθάκη, τα στοιχεία που παρουσιάζει ο Ομηρος μαρτυρούν ότι διέθετε σημαντικές αστρονομικές γνώσεις για την εποχή του, καθώς και ότι τα όσα παρουσιάζει στην Οδύσσεια έχουν πραγματική βάση. Οπως ανέφερε στο «Βήμα» ο κ. Μπαϊκούζης, «στηριχτήκαμε σε έναν στίχο στην Οδύσσεια που κάνει αναφορά σε ένα φαινόμενο που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έλαβε χώρα ολική έκλειψη Ηλίου κατά την επιστροφή του Οδυσσέα. Αυτό το κομμάτι συσχετίστηκε με άλλες αναφορές αρχαίων εκλείψεων και όπως φάνηκε φέρει πολλά παρόμοια στοιχεία. Παράλληλα στο κείμενο του Ομήρου υπάρχουν άλλες δύο αστρονομικές αναφορές για τον γυρισμό του Οδυσσέα στην Ιθάκη:η πρώτη αφορά την Αφροδίτη,η οποία έξι ημέρες πριν από τη σφαγή των μνηστήρων βρισκόταν ψηλά στον ουρανό, και η δεύτερη αφορά τα άστρα που έβλεπε ο Οδυσσέας όταν έφυγε από την Καλυψώ.Αναζητήσαμε το αν έγινε έκλειψη ηλίου εκείνη την εποχή: Εγινε το 1178 π.Χ. και ήταν ορατή από την Ιθάκη.Με ειδικά προγράμματα και πολύπλοκους υπολογισμούς προσδιορίσαμε και την ημερομηνία».

Σύμφωνα με τον κ. Μπαϊκούζη, ο Ομηρος φαίνεται να έχει γνώση αστρονομικών φαινομένων. «Στο κείμενο του Ομήρου λαμβάνουμε και τις πρώτες γνώσεις σχετικά με την αστρονομική ναυσιπλοΐα.Η Καλυψώ αναφέρει στον Οδυσσέα όταν φεύγει για την Ιθάκη να έχει την Αρκτο στο αριστερό χέρι του- να πηγαίνει δηλαδή προς Ανατολάς. Δεν ξέρουμε αν είναι όλα αυτά συμπτώσεις καθώς απαιτούνται ενδελεχείς μελέτες τώρα επάνω σε αυτά τα στοιχεία».

«Αυτό που επιθυμούμε να επιτύχουμε είναι να κάνουμε τους αναγνώστες να ξαναπάρουν στα χέρια τους την Οδύσσεια, να την ξαναδιαβάσουν και να τη μελετήσουν με προσοχή» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μαγκνάσκο μιλώντας στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Αssociated Ρress και προσέθεσε: «Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο βαθμός κατανόησης των κειμένων που διαθέτουμε αυτή τη στιγμή δεν είναι τέλειος και ακόμη και αν έχουμε στα χέρια μας ολόκληρες βιβλιοθήκες με κείμενα ανάλυσης των ομηρικών επών, υπάρχει πολύς χώρος για περαιτέρω έρευνα και ανάλυση».

Η νέα μελέτη ενισχύει την άποψη που θέλει όσα γράφει ο Ομηρος να είναι ακριβή. « Αν υποθέσουμε ότι η μελέτη μας αποδειχθεί ότι είναι σωστή,τότε έρχεται να προστεθεί στα στοιχεία που αναφέρουν ότι ο Ομηρος ήξερε για τι μιλούσε» σημείωσε ο κ. Μαγκνάσκο. Συμπλήρωσε ότι η καινούργια μελέτη « δεν αποδεικνύει την ιστορικότητα της επιστροφής του Οδυσσέα αλλά αποδεικνύει ότι ο Ομηρος γνώριζε ορισμένα αστρονομικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα πολύ πριν από την εποχή του».

Συγκεκριμένα, ο Ομηρος αναφέρει ότι την ημέρα της σφαγής των μνηστήρων ο Ηλιος «χανόταν» από τον ουρανό, κάτι που μαρτυρεί πιθανώς ότι αναφερόταν σε έκλειψη Ηλίου. Επιπροσθέτως σημειώνει περισσότερες από μία φορές ότι ήταν η ώρα του νέου φεγγαριού, κάτι που είναι απαραίτητο για ολική έκλειψη, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Odysseus und Kalypso (1883), έργο του ελβετού συμβολιστή ζωγράφου
Arnold Böcklin. Βλ. Wiki Paintings.

 

Ο Οδυσσέας και οι Σειρήνες, ρωμαικό ψηφιδωτό. Bardo Museum, Tunis, Tunisia. Βλ. maudandoscar.org.

Η Πηνελόπη αναμένοντας τον Οδυσσέα, σχέδιο του Rudolph von Deutsch (c..1835-1855). Berlin. Βλ. westernhumanities101.

 

Οι Μνηστήρες, έργο του Gustave Moreau. Musée National Gustave Moreau. Βλ. Banco de Imagens.

 

Λεπτομέρεια από τον πίνακα Οι Μνηστήρες του Gustave Moreau. Musée National Gustave Moreau. Βλ. prohpudor.

 

Ο Οδυσσέας αναγνωρίζεται από τον σκύλο του 'Αργος. Via Wikimedia Commons, heritage-history. Κάτω δεξ., σχέδιο του ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης  Francesco Primaticcio. Βλ. ralentirtravaux.

 

Η συνάντηση του Οδυσσέα με τον Τηλέμαχο, σχέδιο του Georges Truffaut. Βλ. artariyareproductions και Η Παρέα.

 

Ο Οδυσσέας αποκαλύπτεται στον Τηλέμαχο (έργο του Henri-Lucien Doucet) και αναγνωρίζεται από την Ευρύκλεια (έργο του Gustave Boulanger). Βλ. ralentirtravaux.

 

N. C. Wyeth, The Odyssey of Homer (1929). Published by Houghton Mifflin Co. Βλ. notasdecine.

 

N. C. Wyeth, The Odyssey of Homer (1929). Βλ. notasdecine.

 

N. C. Wyeth, The Odyssey of Homer (1929). Βλ. notasdecine.

 

N. C. Wyeth, The Odyssey of Homer (1929). Βλ. notasdecine.

 

N. C. Wyeth, The Odyssey of Homer (1929). Βλ. notasdecine.

 

M. B. Synge, The Story of the World. W. Blackwood and Sons. Βλ. heritage-history.

 

The Story of Greece. Βλ. heritage-history.

 

The Odyssey of Homer, απόδοση στα αγγλικά από τους S. H. Butcher και Andrew Lang. Βλ. The Pictorial Arts.

 

The Odyssey of Homer. Βλ. The Pictorial Arts.

 

The Odyssey of Homer. Βλ. The Pictorial Arts.

 

The Odyssey of Homer. Βλ. The Pictorial Arts.

 

Penelope's Challenge, γκραβούρα του Theodore van Thulden εμνευσμένη από ένα έργο του Francesco Primaticcio. Βλ. New England Art.

Ο Οδυσσέας ρίχνει με το τόξο μέσα στα πελέκια, έργο του Francesco Primaticcio. Βλ. ralentirtravaux.

 

Ulysse et Nausicaa. Ulysse et le tir a l' arc. Δύο πίνακες του Bernard Buffet. Βλ. odyssee.matheatre.fr και ralentirtravaux.

 

Η επιστροφή του Οδυσσέα, έργο του ρώσου ζωγράφου Fyodor Bronnikov. Βλ. wikipaintings.

 

Ο Οδυσσέας σκοτώνει τους μνηστήρες (1882), σχέδιο του Gustav Schwab. Βλ. argosmegas.

 

Ο Οδυσσέας διατάζει τις υπηρέτριες να μαζέψουν τα άψυχα σώματα των μνηστήρων (1791), έργο του Nicolas-André Monsiau. Βλ. Clio Artemidou.

 

Ο Οδυσσέας με την Πηνελόπη. Βλ. Heritage-History.

 

Odysseus und Penelope, έργο του Johann Heinrich Wilhelm Tischbein. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Ulisse e Penelope, έργο του Francesco Primaticcio. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Η επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη (1719), έργο του Gérard de Lairesse. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Ulysses (1954), ταινία του Mario Camerini, με τους Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn. Βλ. elantepenultimomohicano.co.

 

Ulysses (1954). Βλ. FilmAffinity και e-Bay.

 

Ulysses (1954). Βλ. cinetom.fr.

 

Ulysses (1954). Βλ. e-Bay.

 

Ulysses (1954). Βλ. nuovocinemalocatelli.com.

 

Ulysse (1982), ταινία της γαλλίδας σκηνοθέτιδας Agnès Varda. Βλ. espectrofilia, Cinema of the World.

 

Ulysse (1982). Βλ. bigfun-from-a-to-z.tumblr.

 

Ulysse (1982). Βλ. Ciné-Tamaris.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια