LIVE!

Σαν σήμερα, πεθαίνει το 2000 ο έλληνας σκηνοθέτης Στέλιος Τατασόπουλος

Facebook Twitter
0

Μαύρη Γη (1952).

 

Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη το 1908, ο Στέλιος Τατασόπουλος ήρθε στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, σε ηλικία 14 ετών. Ξεκίνησε τις κινηματογραφικές σπουδές του στη σχολή Dag Film των αδελφών Γαζιάδη και στη συνέχεια πήγε στο Παρίσι για να παρακολουθήσει στη σχολή Cine Essor μαθήματα υποκριτικής. Εκεί έγραψε το σενάριο της ταινίας του "Κοινωνική Σαπίλα" που γύρισε επιστρέφοντας στην Αθήνα το 1931. Η ταινία του αυτή - που είναι βωβή- θεωρείται η πρώτη με κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Προγραμματισμένη για να γίνει στην αίθουσα του Σπλέντιτ, η πρεμιέρα ματαιώθηκε από το φόβο του αιθουσάρχη για ενδεχόμενες κυρώσεις λόγω Ιδιωνύμου και μεταφέρθηκε τελικά στην Κοκκινιά. Το 1933, ο Στέλιος Τατασόπουλος ξαναέφυγε για το Παρίσι όπου αυτή τη φορά σπούδασε σκηνοθεσία. Το 1939, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του, εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα. Εργάστηκε ως λογιστής στον Κτηματικό Οργανισμό και ταυτόχρονα οργανώθηκε στην Αντίσταση. Στα χρόνια της Κατοχής ίδρυσε το Σωματείο Καλλιτεχνών Κινηματογράφου και στην Απελευθέρωση γύρισε τα πρώτα επίκαιρα με τις τελευταίες μάχες του ΕΛΑΣ, τα οποία όμως έχουν χαθεί, όπως χάθηκε και η πρωτότυπη κόπια της ταινίας του "Κοινωνική Σαπίλα" που καταστράφηκε από τους Χίτες. Στα Δεκεμβριανά εκτελέστηκε ο μεγαλύτερος αδελφός του. Η κινηματογραφική εξέλιξη του Στέλιου Τατασόπουλου ακολούθησε φυσιολογικά το νεορεαλιστικό ρεύμα που αναπτύχθηκε στην αρχή της δεκαετίας του '50. Η "Μαύρη Γη" (1952) έχει καταχωρηθεί σαν η δεύτερη νεορεαλιστική ελληνική ταινία (μετά το "Πικρό Ψωμί" (1951) του Γρηγόρη Γρηγορίου). Γυρισμένη στα σμυριδωρυχεία της Απειράνθου Νάξου με του εργάτες και τους κατοίκους του χωριού, διακρίθηκε πολύ αργότερα εν μέσω δικτατορίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Η υπόλοιπη φιλμογραφια του Στέλιου Τατασόπουλου περιλαμβάνει άλλες 24 ταινίες, συνήθως μελοδράματα και κωμωδίες με λαϊκούς χαρακτήρες και έμφαση στην κοινωνική αδικία, αλλά ενταγμένες πλέον στα πλαίσια του εμπορικού κινηματογράφου.

 


Κοινωνική Σαπίλα (1931). Σε μια πρόσφατη διασκευή, ο Αντώνης Παρίνης ερμηνεύει  το ρεμπέτικο Ζωή είναι αυτή Ζωίτσα μου του Αντώνη Νταλγκά. Υπάρχει στο Vimeo (http://vimeo.com/32901820 - Κοινωνικη Σαπιλα by Tainiothiki) μια ολοκληρωμένη εκδοχή της ταινίας, αλλά δυστυχώς σε πολύ κακή αναπαραγωγή. Σε μια συζήτηση στο Ρεμπέτικο Φόρουμ, επισημάνθηκε η ζωντανή παρουσία στην ταινία μουσικών την ώρα της δουλειάς τους, μεταξύ των οποίων ο Σπύρος Περιστέρης στο μπάντζο, ο Γιώργος Σαβαρής στο μαντολίνο και πιθανόν και ο Αντώνης Νταλγκάς.

Στην κωμωδία Αν ήμουν πλούσιος (1972) του Στέλιου Τατασόπουλου, που είναι και η τελευταία του ταινία, οι αδελφές Γαλάνη τραγουδούν το Έτσι μ’ έκανε ο Θεός.

Ο Στέλιος Τατασόπουλος στο γύρισμα της ταινίας Μαύρη Γη στην Απείρανθο Νάξου.

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ