ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΤheEyesofArt*

Facebook Twitter
0

Μπορεί το σχεδιαστικό δίδυμο των ρώσων αδερφών  Vladimir and Georgii Stenberg να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό στην Ελλάδα ωστόσο το καλλιτεχνικό στίγμα που άφησαν την δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα κυρίως ως σχεδιαστές σοβιετικών κινηματογραφικών πόστερ έχει μείνει μέχρι τις μέρες μας ανεξίτηλο.


Hans Behrendt’s Six Girls Seeking Shelter – 1927



Τόσο για την εικαστική του αυτοτέλεια και συγκρότηση όσο και για την εντελώς πρωτοποριακή για την εποχή του χρήση και ενσωμάτωση τεχνικών που τότε χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά και ουσιαστικά υπήρξαν προάγγελοι της ποπ-αρτ  που θα ακολουθούσε μετά το πόλεμο.Το πρώτο τους πόστερ ήταν για το 1923 για την ταινία Τhe Eyes of Love και για τα επόμενα δέκα χρόνια (μέχρι το θάνατο του Georgii σε δυστύχημα) σχεδίασαν γύρω στα 300 πόστερς.


 Τhe Eyes of Love

Πέρα από την εξαιρετικά ανανεωτική και άκρως εφευρετική χρήση του μέσου και παρ' όλους τους κρατικούς περιορισμούς (μη ξεχνάμε πως λειτουργούσαν υπό το πλαίσιο της ρωσικής επαναστατικής προπαγάνδας) ένα άλλο χαρακτηριστικό τους ήταν και η εφευρετικοτητά τους που τους επέτρεπε να υπερβούν πολλές φορές τεχνικά εμπόδια.

Χάρις στις τεχνικές που είχαν αναπτύξει είχαν καταφέρει να υπερβούν τους περιορισμούς που υπήρχαν τότε στις μεθόδους εκτύπωσης κατασκευάζοντας ένα είδος προτζέκτορα που τους επέτρεπε να προβάλουν τα κομμάτια από το φίλμ πάνω στην αφίσα και να απομονώνουν και να αντιγράφουν σχεδιαστικά αυτό που τους ενδιέφερε κάθε φορά κατακτώντας με αυτό το τρόπο το ιδιαίτερο φωτορεαλιστικό στυλ που έγινε σήμα κατατεθέν τους και αντιγράφηκε κατά κόρον μετά.

Διάλεξα (εντελώς υποκειμενικά) μερικά από τα πόστερ τους που θεωρώ πως είναι χαρακτηριστικά της τέχνης τους. Dada photomontage, κουνστρουκτουβισμός, δυναμική χρήση του χρώματος και των γραμματοσειρών, αλλοίωση των κλιμάκων και των προοπτικών, εφευρετική χρήση του κολάζ και γενικά ό, τι συνθέτει το μοναδικό στυλ τους είναι εδώ.

Ένα στυλ που μέχρι τις μέρες μας παραμένει εξαιρετικά αρυτίδωτο όπως θα διαπιστώσεις (και πολυαντεγραμμένο).

 Vladimir Vilner’s Cement – 1929

Cecil B. De Mille’s Chicago – 1929


Georgi Stabovoi’s The Man from the Forest – 1928 

 Ivan Perestiani’s Countess Shirvanskaya’s Crime – 1926

 Friedrich Emler’s Fragment of an Empire – 1929


 Carl Froelich’s High Society Wager – 1927


 Mikhail Kaufman’s In the Spring – 1929


 Dziga Vertov’s The Eleventh – 1928


 Mikhail Verner and Pavel Armand’s SEP – 1929


E.A. Dupont’s Moulin Rouge – 1929 

 Dziga Vertov’s The Eleventh – 1928


 Buster Keaton’s The General – 1927


 Buster Keaton’s The General Version 2 – 1927


Richard Oswal’s The Green Alley – 1929


Ivan Pravov’s The Last Flight – 1929


Dziga Vertov’s The Man with the Movie Camera – 1929


Lau Lauritzen’s The Mystery of the Windmill – 1928


 Nikholai Okhlopkov’s The Sold Appetite – 1928

Nunzio Malasomma’s Which of the Two – 1927



Διάφορα
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ