Σεισμός

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
0
«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter

 

Είδα την τελευταία μέρα του Μάη, σε «οικογενειακή» προβολή στο Μικρόκοσμο, την ταινία του Μιχάλη Καφαντάρη, σε σενάριο Θανάση Γιαννόπουλου «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο», μια ταινία αφιερωμένη στο αθηναϊκό new wave και το punk των eighties.

Να πω κατ’ αρχάς, και εξ όσων εσχάτως διαπίστωσα, πως η ταινία ή... τα της ταινίας καλύτερα έχουν κάνει ήδη διαδικτυακή εντύπωση πριν ακόμη αυτή προβληθεί κανονικά, κάτι που αποδεικνύεται και από την πραγματικότητα. Όχι μόνο από τη συναυλία, το Μάρτιο του ’14 στο Gagarin 205, όταν έγινε ο σχετικός πανικός (τα έσοδα θα πήγαιναν στην ολοκλήρωσή της), αλλά, όπως έμαθα, και από τις φισκαρισμένες προβολές στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του «17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ» τον προηγούμενο Μάρτιο.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» δεν είναι μια ταινία νοσταλγίας για την ανεξάρτητη αθηναϊκή new wave και punk σκηνή των eighties, αλλά μια ταινία μνήμης. Υπάρχει διαφορά σε τούτο. Δεν αποτελεί δηλαδή μιαν ωραιοποίηση της πραγματικότητας, αλλά μιαν απόπειρα να ιδωθεί αυτή σαν μια... κάπως τρεμάμενη ανάμνηση. Σαν κάτι που συνέβη κάποτε, άξιο ή λιγότερο άξιο, και παράλληλα σύντομο στο χρόνο.

Τα συγκεκριμένα eighties, το αθηναϊκό punk και new wave εννοώ –δύο είδη που εν πάση περιπτώσει δεν ταυτίζονταν, όπως δεν ταυτίζονταν και οι θιασώτες τους– για όσους τα έζησαν και νοιάζονται να τα ανασυνθέσουν, αποτελούν πια «παρελθόν», που σημαίνει πως δεν έχουν απλώς περατώσει τον κύκλο τους, αλλά και πως έχει μεσολαβήσει από τότε όλο εκείνο το απαιτούμενο διάστημα ώστε να καταστούν… ιστορία, εσωτερικώς ανεξιχνίαστη στην ολότητά της. Να ανασύρονται δηλαδή από τη λήθη άπαντα τα σχετικά υλικά και άυλα παραφερνάλια και να τοποθετούνται σε μια τάξη, συμπληρώνοντας το ψηφιδωτό.

Θολές αναμνήσεις, περισσότερο ή λιγότερο ξεθωριασμένες εντυπώσεις, κιτρινισμένα αποκόμματα εφημερίδων και περιοδικών, τσαλακωμένα προγράμματα και αφίσες συναυλιών, φθαρμένοι δίσκοι και φαγωμένες κασέτες και οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε, τέλος πάντων, να βάλει σε μια σειρά εκείνο που συνέβη.

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Η Creep Records ήταν μία από τις πιο σημαντικές ανεξάρτητες εταιρείες των αθηναϊκών eighties. Το δισκάκι των Clown από το 1983 ήταν από τα καλύτερά της.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» είναι μια ιδιαίτερη ταινία, που ισορροπεί, θα έλεγα με μαεστρία, αληθινή μαεστρία, ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ, που είναι η πραγματικότητα (οι μουσικοί, τα συγκροτήματα κ.λπ.) και στο fiction, που είναι στηριγμένο σε δύο δραματουργικούς άξονες.

Ο ένας, ο πιο στέρεος (και απολαυστικός θα έλεγα) περιστρέφεται γύρω από έναν ανώτερο αξιωματικό της αστυνομίας και τον τρόπο μέσω του οποίου βιώνει εκείνος τη δική του καθημερινή… εϊτίλα, που σχετίζεται εννοείται και με τη συγκεκριμένη μουσική (φοβερός ο Στάθης Σταμουλακάτος), ενώ ο δεύτερος, που εμένα με άφησε κάπως μετέωρο, είναι εκείνος της μητέρας και της κόρης (με την πρώτη να πεθαίνει, και με τη δεύτερη να επιχειρεί να ανασυνθέσει τη ζωή της μέσω μιας κασέτας). Ανάμεσα σ’ αυτούς του δύο άξονες έρχεται να εισχωρήσει η πραγματικότητα, κάτι από εκείνο που συνέβη, και όχι κάτι από εκείνο που νομίσαμε ότι συνέβη όσοι εξ ημών ήμασταν κοντά στη φάση, στα eighties.

Θέλω να πω πως το πιο δύσκολο και μεγαλύτερο εμπόδιο, που είναι αυτό ακριβώς, η ταινία το υπερπηδά παλικαρίσια. Κι εδώ έγκειται η αξία της. Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» στο ντοκιμαντερίστικο κομμάτι του δεν είναι μια ταινία νοσταλγίας, αλλά μια ταινία μνήμης. Υπάρχει διαφορά σε τούτο. Δεν αποτελεί δηλαδή μιαν ωραιοποίηση της πραγματικότητας, αλλά μιαν απόπειρα να ιδωθεί αυτή σαν μια… κάπως τρεμάμενη ανάμνηση. Σαν κάτι που συνέβη κάποτε, άξιο ή λιγότερο άξιο, και παράλληλα σύντομο στο χρόνο.  

Αυτό είναι για μένα είναι το ουσιαστικό. Και βγαίνει στην ταινία. Όταν κάτι το έχεις ζήσει, το έχεις βιώσει στα νεανικά σου χρόνια, είσαι υποχρεωμένος, κάνοντας την υπέρβαση, να το δείξεις όπως ήταν (πράγμα δύσκολο) και όχι όπως φαίνεται να είναι (όπως το ωραιοποίησε ο χρόνος). Μ’ αυτό το ανεπαίσθητο «ήταν» ασχολείται η ταινία, μένοντας περίκλειστη σ’ εκείνα που την αφορούν.

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Ο Πήγασος ήταν το «σπίτι» της αθηναϊκής «ανεξάρτητης σκηνής» στα μέσα του ’80. Πού ακριβώς ήταν και πώς ακριβώς ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1983;

Το γενικότερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, θέλω να πω, πρωταγωνιστεί στο βαθμό που την ενδιαφέρει. Και το γεγονός πως ο λόγος της δεν είναι καταγγελτικός, ενώ θα μπορούσε να ήταν παρασύροντάς την στη δημαγωγία, είναι κάτι που τιμά τους δημιουργούς της. Γιατί η ταινία δεν είναι βιβλίο. Δεν είναι δοκίμιο. Η ταινία δεν μπορεί να πιάσει τα πάντα, ούτε υποχρεούται να δώσει ίσο χώρο στην άλλη άποψη, ώστε να είναι «εντάξει». Τι μπορεί να κάνει; Απλώς να την σεβαστεί (την άλλη άποψη). Ή να αδιαφορήσει…

Ένα άλλο που μένει από το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο», από τις σεμνές αφηγήσεις των μουσικών, είναι πως σε πρώτο χρόνο, για όλο το αθηναϊκό punk και new wave των eighties, υπήρξε γενική αδιαφορία. Και αυτό είναι η πικρή αλήθεια. Το λέει κάποια στιγμή ο Λούης (των Stress) νομίζω: τότε μας άκουγαν 50-100 και σήμερα 1500! Να μη μας διαφεύγει αυτό.

Γιατί, ναι, σε μαγαζιά με 50-100 άτομα έπαιζαν οι Stress και οι Χωρίς Περιδέραιο και όλα τα υπόλοιπα σχετικά συγκροτήματα της εποχής – άιντε σε λίγο περισσότερα σε κανα αμφιθέατρο, σε κανένα πολιτικό φεστιβάλ, ή σε καμιά κατάληψη, ενώ τόσο πουλούσαν πάνω-κάτω και οι δίσκοι τους. Κανένας ποτέ δεν έκανε δεύτερη εκτύπωση (κι αν έκαναν, ένας ή δύο, δεν λέει τίποτα), ενώ αντίτυπα εύρισκες σε αστείες τιμές μέχρι και στα μέσα του ’90, ή και αργότερα (κι ας κοστίζουν σήμερα μια περιουσία). Το χέρι δεν έμπαινε εύκολα στην τσέπη για τα ελληνικά ανεξάρτητα συγκροτήματα. Αλήθεια κι αυτό. Όχι γιατί δεν υπήρχαν (κάποια) λεφτά, αλλά γιατί οι πολλοί τα αγνοούσαν ή τα υποτιμούσαν, ενώ και για τους λίγους περίσσευε η τζαμπατζίδικη νοοτροπία…

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Μερικά από τα καλύτερα κομμάτια των Stress κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά σχεδόν 30 χρόνια μετά την ηχογράφησή τους (το 2011 στην B-otherSide Records)

Σήμερα, άνθρωποι που ήταν αγέννητοι ή μωρά το ’85 έχουν φέρει όλα αυτά τα γκρουπ, και τις μουσικές τους, ξανά στο προσκήνιο. Και καλά κάνουν δηλαδή! Γιατί, το ίδιο δεν συνέβη με τους αγέννητους ή τα μωρά των mid-sixties;

Έτσι, οι Χωρίς Περιδέραιο παθαίνουν πλάκα επειδή σήμερα τους αποθεώνουν, ενώ τριάντα χρόνια πριν δεν ήταν λίγοι εκείνοι που τους «έφτυναν». Ουδείς προφήτης στο χρόνο του… Και, όμως, οι Villa 21, οι Metro Decay, οι Cpt Neφos, οι Stress, οι South of Νo North, οι Panx Romana και όποιοι άλλοι έπαιζαν πραγματικά καλά, αφήνοντας δυνατά τραγούδια, γεγονός που, όπως προείπαμε, δεν εκτιμήθηκε στην εποχή του.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» δεν είναι μια ταινία για τα eighties γενικά –θα πρέπει να το ξανατονίσουμε αυτό– ούτε συνολικά για το ελληνικό ροκ, πανκ, new wave και τα ρέστα. Επικεντρώνεται στην Αθήνα και κυρίως επικεντρώνεται στη λεγόμενη «ανεξάρτητη σκηνή» (γι’ αυτό δε χωράνε στην ταινία οι Τρύπες, οι Sharp Ties ας πούμε, ή οι Λευκή Συμφωνία).

Η ταινία είναι τίμια με τον εαυτό της και κυρίως με το αντικείμενό της. Δεν καταφέρεται εναντίον του άλλου πόλου τού ελληνικού ροκ (εκείνου της ευρείας αποδοχής), δεν ξιφουλκεί ούτε εναντίον της γενικότερης «πασοκικής» πραγματικότητας των eighties – που σε τελευταία ανάλυση έφερε στην Αθήνα τους Clash και τους Stranglers (γελάμε και κλαίμε μαζί…), αποβάλλοντας σε… προτελευταία ανάλυση τους πάνκηδες, τους jazzheads και τα φρικιά από της Πλάκας τα στενά. Δεν πέφτει στην παγίδα τού «εμείς κι εκείνοι». Δεν υπερβάλλει. Έχει μέτρο και κατεύθυνση. Λέει αυτά που θέλει να πει (Χημείο, Εξάρχεια, Πεδίον του Άρεως…), εφόσον «εξυπηρετούν» το πιο βασικό της στόρι, και τα συμπεράσματα εξάγονται…

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Οι Villa 21 στην Wipe Out! το 1988. Από αριστερά: Κώστας Ποθουλάκης (RIP), Άντα Λαμπάρα, Μπάμπης Δαλίδης, Αντρέας Παπαδόπουλος

Είναι σεμνή θέλω να πω και ουσιαστική η ταινία, δίχως να είναι άνευ λόγου και αιτίας προκλητική και διχαστική, ενώ έχει και καλλιτεχνική αύρα (μαζί με χιούμορ και μετρημένη συγκίνηση), που μπορεί, ενδεχομένως, να ξενίσει τους σκληροπυρηνικούς και τα «βαριά πεπόνια».

Σε γενικές γραμμές το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» είναι μια ταινία, που, παρόλο το ειδικό θέμα της, απευθύνεται στον πολύ κόσμο, σε όλους τους αληθινούς μουσικόφιλους και όχι στη «φάρα». Και αυτή θα είναι η επιτυχία της.

Γιατί θα πρέπει κάποτε, έστω και μετά από 30 χρόνια, ο κόσμος να βάλει το χέρι στην τσέπη, μεταφορικά ή κυριολεκτικά, και γι’ αυτά τα ελληνικά συγκροτήματα (γιατί περί αυτού πρόκειται), που μέσα σε συνθήκες γενικότερης αδιαφορίας μπόρεσαν και κατέγραψαν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μερικά καταπληκτικά τραγούδια…

  

0

Σεισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM
Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Μουσική / Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Ο Πίτερ Μπράουν, ένας από τους πιο έμπιστους συνεργάτες των Beatles, κυκλοφορεί ένα νέο αποκαλυπτικό βιβλίο, βασισμένο σε συνεντεύξεις που είχε πάρει από τα μέλη του συγκροτήματος και από τον στενό τους κύκλο το 1980 και το 1981.
THE LIFO TEAM