To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter
0
To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

 

Αντιγράφω από το site του γκρουπ: «Το σύνολο ARTéfacts ensemble ιδρύθηκε το 2007 στην Αθήνα και πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση τον Ιανουάριο του 2008. Λειτουργεί με έναν βασικό πυρήνα 7 μελών και έναν σταθερό κύκλο εξωτερικών συνεργατών, μουσικών αλλά και καλλιτεχνών από διάφορους τομείς. Η ευέλικτη δομή του, αλλά κυρίως η παρουσία σκηνοθέτη στον πυρήνα των μελών του, του προσδίδει ποικίλες δυνατότητες για μια πιο φρέσκια, προσιτή και πλούσια παρουσίαση του σύγχρονου ρεπερτορίου».

 

Τι έχουμε επί του παρόντος; Ένα CD των ARTéfacts ensemble υπό τον τίτλο «THIVA Km102» [Puzzlemusik, 2015] που περιλαμβάνει έξι θέματα ισάριθμων συγχρόνων συνθετών (Laurent Durupt, Balázs Horváth, Maurilio Cacciatore, Branka Popović, Νικόλας Τζώρτζης, Δημήτρης Ανδρικόπουλος), γραμμένα ειδικά για το σχήμα. Όλα τα έργα συνδέονται μεταξύ τους, προβάλλοντας συγκεκριμένο concept. Με τι έχει να κάνει αυτό; Με τη ζωή των κρατουμένων (γυναικών) στις γυναικείες φυλακές Θηβών.

Μέσω των έργων που αποδίδει το ARTéfacts ensemble θίγονται διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των εγκλείστων στις γυναικείες φυλακές της Θήβας, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

Το πρότζεκτ εξελίχθηκε στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος, που θέτει ως στόχο την επικοινωνία «καταστημάτων κράτησης» και κοινωνίας με άξονα την καλλιτεχνία. Ήδη οι συνθέσεις έχουν παρουσιαστεί από το ARTéfacts ensemble στο κτήριο των γυναικείων φυλακών της Θήβας, τον Σεπτέμβριο του ’14, ενώ την ίδιαν εποχή ηχογραφήθηκε και το σχετικό CD στο στούντιο Sierra.

Μέσω, λοιπόν, των έργων θίγονται τα ειδικότερα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των κρατουμένων, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Έτσι, το ARTéfacts ensemble (Ζωή Ζενιώδη διεύθυνση, Ai Motohashi-Σιδέρη πιάνο, Σπύρος Τζέκος κλαρινέτο, Guido De Flaviis σαξόφωνα, Λαέρτης Κοκολάνης βιολί, Μάριος Δαπέργολας βιόλα, Κώστας Σερεμέτης κρουστά, Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά) επικεντρώνεται σε συνεπείς με την… 40χρονη avant ερμηνείες, υποστηρίζοντας ένα υλικό, που άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε… καθόλου φέρνει στη μνήμη δύο κάπως ανάλογα έργα του παρελθόντος – και αναφέρομαι στα θρυλικά «Coming Together» και «Attica» του Frederic Rzewski (γνωστότερος ως ιδρυτικό μέλος των Musica Elettronica Viva) πίσω στα early seventies. (Τα έργα του Rzewski, να υπενθυμίσω, ήταν εμπνευσμένα από την εξέγερση στις φυλακές Attica, στην ομώνυμη πόλη της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, τον Σεπτέμβριο του 1971).

Το «Panakoustikon» του Laurent Durupt είναι συντεθιμένο για κλαρινέτο, βιολί, πιάνο και ηλεκτρονικά και είναι εμπνευσμένο από το Πανοπτικό, τον τύπο κτιρίου-φυλακής που σχεδιάστηκε από τον άγγλο φιλόσοφο, νομικό κ.λπ. Jeremy Bentham, προς το τέλος του 18ου αιώνα, αλλά και από το βιβλίο του Michel Foucault «Surveiller et punir: Naissance de la Prison» (1975), που έχει τυπωθεί και στη γλώσσα μας ως «Επιτήρηση και τιμωρία/ Η γέννηση της φυλακής». Η εντατική κατάσταση υποβοηθείται από τη χρήση των ηλεκτρονικών και τα αγχωτικά φωνητικά σπαράγματα.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Στο «Broken Con(sor)tinuity» για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά του Balázs Horváth η φράση-κλειδί μιας εγκλείστου («φανταστείτε άκουγα και τις τέσσερις καρδιές μας να χτυπούν στον ίδιο ρυθμό»), και βεβαίως η… κομμένη και ραμμένη επεξεργασία της, αποτελεί τη βάση μιας σύνθεσης που μπορεί να ιχνογραφεί με μέτρο το κλειστοφοβικό περιβάλλον.

Το 5λεπτο «Radio Jail» του Maurilio Cacciatore (για άλτο σαξόφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) είναι μία… συμβατική/ηλεκτρονική σύνθεση, σαφούς υποβολής. Η χρήση του προηχογραφημένου υλικού, που θυμίζει μπάντα ραδιοφώνου, συμβάλλει στην ηχητική αποτύπωση μιας επαφής με τον «έξω κόσμο».

Η Branka Popović στο «Inside/Waltz» (για κλαρινέτο, βιολί, κρουστά και ηλεκτρονικά) χρησιμοποιεί/αποδομεί τον «κλειστό» χορό βαλς (με τα συγκεκριμένα… ρουτινιάρικα βήματα), προκειμένου να καταδείξει την αέναη επαναληπτικότητα της έγκλειστης ζωής. Η σύνθεσή της έχει πολύ περισσότερη περιπέτεια, απ’ όση υποδηλώνει ο τίτλος της.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Το 11λεπτο «Dehors» (για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) του Νικόλα Τζώρτζη επιχειρεί να προσομοιώσει στο πεντάγραμμο όψεις της ζωής στη φυλακή. Το επιτυγχάνει μέσα από την προσέγγιση μιας «έντασης» που αυξάνεται και απλώνεται με το χρόνο, γεμίζοντας το άπαν.

 

Το άλμπουμ των ARTéfacts ensemble θα ολοκληρωθεί με το 13λεπτο «Traces» του Δημήτρη Ανδρικόπουλου – πρόκειται, αναμφισβήτητα, για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα tracks τού «THIVA Km102». Η σύνθεση ξεκινά με ηλεκτρονικό τρόπο, δημιουργώντας ένα πρώτο… και τελευταίο πλαίσιο «αναμονής», πάνω στο οποίο θα επέμβουν πνευστά, έγχορδα και κρουστά δημιουργώντας ένα δυναμικό και δονούμενο περιβάλλον. Το «Traces» μπορεί να μην εμπεριέχει, φανερά, κάτι που να το συνδέει με το πρότζεκτ, δημιουργήθηκε όμως στη βάση των καταγραμμένων ιστοριών των εγκλείστων και αυτό έχει τη σημασία του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM