ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ο δίσκος σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη που κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με τη βράβευσή του με το Νόμπελ

Ο δίσκος σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη που κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με τη βράβευσή του με το Νόμπελ Facebook Twitter
1

Ο δίσκος σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη που κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με τη βράβευσή του με το Νόμπελ Facebook Twitter
Ο συνθέτης Μιχάλης Τρανουδάκης

Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σωστό να θεωρείται ο Μάνος Χατζιδάκις ο πρώτος μελοποιός του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, εφόσον οι στίχοι του που μελοποίησε το 1959 ήταν η ελληνική απόδοση αυτών του Bertolt Brecht για την παράσταση ''Ο κύκλος με την κιμωλία'' του Θεάτρου Τέχνης. Αντίθετα, η πρώτη φορά που ο Ελύτης εμφανίζεται ως ποιητής - στιχουργός είναι με το τραγούδι ''Ανάμεσα Σύρο και Τζιά'' για τον κύκλο ''Αρχιπέλαγος'' του Μίκη Θεοδωράκη. Ακολούθησαν οι ''Μικρές Κυκλάδες'' και ''Το Άξιον Εστί'', επίσης του Θεοδωράκη, το ''Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας'' μελοποιημένο το 1967 από τον Νότη Μαυρουδή, ''Ο Ήλιος ο Πρώτος'' (1969) του Γιάννη Μαρκόπουλου με τη Μαρία Δημητριάδη και, φυσικά, στη δεκαετία του 1970 πια, ''Ο Μεγάλος Ερωτικός'' (1972) του Χατζιδάκι με το, ερμηνευμένο από τον Δημήτρη Ψαριανό, ''Με την πρώτη σταγόνα της βροχής''.

Υπάρχει και ένα άλλο σπουδαίο έργο, όμως, που έμελλε να κυκλοφορήσει ταυτόχρονα με την απονομή του βραβείου Νόμπελ στον ποιητή (1979), μολονότι τα τραγούδια του είχαν γραφτεί στις αρχές εκείνης της δεκαετίας. Πρόκειται για την ''Ποδηλάτισσα'' του συνθέτη Μιχάλη Τρανουδάκη με ερμηνεύτρια την Αφροδίτη Μάνου.

Ο ίδιος ο Ελύτης επιμελήθηκε το εξώφυλλο και μάλιστα αρχικά κυκλοφόρησε με το κολάζ του με τον Ηνίοχο ανάμεσα στα τριαντάφυλλα. Στην πορεία, όμως, ο ποιητής άλλαξε γνώμη κι έτσι το άλμπουμ στην επανέκδοση βγήκε με το, γνωστό μέχρι σήμερα, κολάζ με το ποδήλατο.

Πιο συγκεκριμένα, τα τραγούδια της ''Ποδηλάτισσας'' γράφτηκαν τον χειμώνα του 1973 προς ΄74 και πρωτοπαρουσιάστηκαν σε συναυλία στο Σπόρτινγκ το 1975 με ερμηνευτές τον Γιάννη Δημητρά και τη Μαρία Κάτηρα (αμφότεροι συμμετείχαν ως τραγουδιστές τόσο στις παραστάσεις, όσο και στη δισκογράφηση του έργου ''Ο Οδοιπόρος, το μεθυσμένο κορίτσι και ο Αλκιβιάδης'' του Μάνου Χατζιδάκι το 1974). Ήδη από το ΄74 ο Χατζιδάκις είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για να τα εκδώσει από το ''Πολύτροπον'', την προσωπική του ετικέτα στη Lyra. Τον απορρόφησαν όμως τα δικά του έργα μέχρι που το ''Πολύτροπον'' έπεσε σε αδράνεια και ''έκλεισε''.

 

Τελικά η ''Ποδηλάτισσα'' κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1979 από τη Lyra του Πατσιφά, με την ενορχήστρωση του Τάσου Καρακατσάνη, λίγες μόνο εβδομάδες μετά την αναγγελία του Νόμπελ από τη Σουηδική Ακαδημία στον Ελύτη (18 - 10 - 1979).

Οι ηχογραφήσεις του δίσκου πραγματοποιήθηκαν στο στούντιο ''Action'' τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του ΄79 με τη συμμετοχή μερικών από τους καλύτερους μουσικούς της εποχής, τα ονόματα των οποίων δεν αναγράφηκαν στην έκδοση: Στέλλα Κυπραίου - Γεράσιμος Πυλαρινός (κιθάρες), Θανάσης Πολυκανδριώτης (τζουράς), Φίλιππος Τσεμπερούλης (πνευστά), Τάσος Διακογιώργης (σαντούρι - μαρίμπα), Κίμων Βασιλάς (ακορντεόν), Παντελής Δεσποτίδης (βιολί).

 

Ο ίδιος ο Ελύτης επιμελήθηκε το εξώφυλλο και μάλιστα αρχικά κυκλοφόρησε με το κολάζ του με τον Ηνίοχο ανάμεσα στα τριαντάφυλλα. Στην πορεία, όμως, ο ποιητής άλλαξε γνώμη κι έτσι το άλμπουμ στην επανέκδοση βγήκε με το, γνωστό μέχρι σήμερα, κολάζ με το ποδήλατο.

Όντας εξαιρετικά προσεχτικός με την εργασία του - εικάζεται ότι ακόμη και τις μελοποιήσεις του Θεοδωράκη με βαριά καρδιά τις ενέκρινε ο Ελύτης -, υποχρέωσε την εταιρεία, πιέζοντας τον Πατσιφά να ξαναηχογραφηθεί και να ξανατυπωθεί η πρώτη πλευρά του δίσκου. Αιτία ήταν μία λέξη στο ομότιτλο κομμάτι που άνοιγε το άλμπουμ: Η Αφροδίτη Μάνου πρόφερε το ''πενdάλι της'', αντί το ''πεdάλι της''!

Από τα δεκατρία ποιήματα που είχε μελοποιήσει ο Τρανουδάκης επελέγησαν να συμπεριληφθούν τα έντεκα. Τα δύο που έμειναν εκτός ήταν ''Η τελετή'' και ''Το σπίτι το ακατοίκητο'', τα οποία μπήκαν αργότερα στο δίσκο ''Σύννεφο, σύννεφο που πας'' (Δισκογραφικός Συνεταιρισμός Καλλιτεχνών, 1983) με τη Σοφία Μιχαηλίδου, ένας δίσκος εκτός εμπορίου σήμερα χωρίς να έχει εκδοθεί ποτέ σε ψηφιακή μορφή.


1

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης»
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

1 σχόλια