Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015)

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
0

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Η μουσική σταδιοδρομία του Βαγγέλη Βέκιου ξεκινάει ουσιαστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν, όντας έφηβος ντράμερ, εντάσσεται στις Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση. Για την ακρίβεια, εκείνος παίζει ντραμς στο ''Disco Tsoutsouni'', το θρυλικό ντεμπούτο του συγκροτήματος από το 1977, που έμελλε να πρωτοκυκλοφορήσει το 1980 σε κασέτα και πολλά χρόνια μετά - πρόσφατα δηλαδή - έως και σε CD premium σε εφημερίδα. Είχε προηγηθεί φυσικά η πρώτη ψηφιακή κυκλοφορία του ''Disco Tsoutsouni'' το 1996 μαζί με το βιβλίο του Πανούση, ''Υγιεινή Διαστροφή'' (εκδόσεις Όπερα).

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

Με τις Μουσικές Ταξιαρχίες ο Βέκιος συμμετείχε στο πρώτο, εξίσου θρυλικό, ομότιτλο άλμπουμ τους στην EMI το 1982. Ένα άλμπουμ για το οποίο τόνοι μελάνι έχουν χυθεί, με μία υψηλή θέση μέσα στην ιστορία της ελληνικής ροκ σκηνής. Δύο χρόνια μετά, οι Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση, με τον Βαγγέλη Βέκιο πάντα στα ντραμς, κυκλοφορούν στην ίδια εταιρεία το άλμπουμ ''Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν''. Στον τρίτο και τελευταίο δίσκο των Μουσικών Ταξιαρχίων, το live ''Hard Core'' (1985) από το Κύτταρο, ο Βέκιος είχε αποχωρήσει και στη θέση του έπαιζε ο Άκης Περδίκης. Τον επόμενο χρόνο, ο δίσκος ''Κάγκελα παντού'' θα είχε μόνο το όνομα του Τζίμη Πανούση στο εξώφυλλο.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

Στις αρχές των 80s, σχεδόν ταυτόχρονα με τις Μουσικές Ταξιαρχίες, ο Βέκιος υπήρξε δεύτερος ντράμερ των Vavoura Band του Τζώνη Βαβούρα, ενός καταπληκτικού - κατά τη γνώμη μου - ελληνικού ροκ συγκροτήματος με φειδωλή, δυστυχώς, δισκογραφία. Ο άλλος ντράμερ ήταν ο Θάνος Παπαποστόλου και, όπως μού'χε αφηγηθεί κάποτε ο Βαγγέλης, υπεύθυνος για την εμπλοκή του με τους Vavoura Band ήταν ο κιθαρίστας τους, Γιάννης Δρόλαπας, ο οποίος επίσης έπαιζε κιθάρα στις Μουσικές Ταξιαρχίες.

 

Το 1986 ο Βαγγέλης Βέκιος εμφανίζεται για πρώτη φορά ως στιχουργός και συνθέτης με το συγκρότημα Ντέρτι και τον ομότιτλο μεγάλο δίσκο στην ΕΜΙ. Ουσιαστικά, ένας κοινός του δίσκος με την τότε κοπέλα του, την ταλαντούχα ηθοποιό και τραγουδίστρια Ιωάννα Τσιριγκούλη. Τους Ντέρτι αποτελούσαν ο Βαγγέλης στα ντραμς φυσικά, η Τσιριγκούλη στο τραγούδι, ο Θοδωρής Δήμος στις κιθάρες και ο Γιάννης Γρηγορίου στο μπάσο. Συμμετείχαν, όμως, και ο Γιάννης Μπιθικώτσης στα λαϊκά όργανα (μπουζούκι, τζουράς, μπαγλαμάς), όπως και ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας (κανονάκι, λύρα, πιάνο). Εννέα τραγούδια: Εφτά σε στίχους και μουσική του Βέκιου, ένα σε μουσική της Τσιριγκούλη και σε στίχους του Βέκιου και άλλο ένα παραδοσιακό (''Το φεγγάρι κάνει βόλτα'') διασκευασμένο. Περίεργος δίσκος με ένα πρωτοποριακό, για τη ροκ αισθητική των 80s, συνταξίδεμα ηλεκτρικών και λαϊκών οργάνων. Ίσως οι Ντέρτι να εξέφραζαν από εκείνα τα χρόνια τις κατοπινές θέσεις του Βέκιου περί ελληνικού - ελληνόφωνου ροκ και ίσως γι'αυτό εξάλλου ο ίδιος να παραδεχόταν σε μουσικό επίπεδο τους προγενέστερους του, Σαββόπουλο, Κωχ και Γκαϊφύλλια, οι οποίοι έφτιαξαν μια ροκ σκηνή με εθνικά χαρακτηριστικά. ''Δεν τα καταλαβαίνω τα αγγλόφωνα γκρουπ'' έλεγε συχνά ο Βαγγέλης μέχρι και πριν μερικά χρόνια. ''Πως να πείσεις στα αγγλικά, όταν απ' το πρωί ως το βράδυ αποκαλείς μαλάκα τον κολλητό σου;''

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης Βέκιος με την Ιωάννα Τσιριγκούλη στο εξώφυλλο των Ντέρτι το 1986

 

Το 1988 κυκλοφορεί ο δίσκος ενός συγκροτήματος με τον Βαγγέλη Βέκιο ως ντράμερ. Επρόκειτο για το ομότιτλο άλμπουμ των Blue Light με έμφαση στα ορχηστρικά κομμάτια και στα πλήκτρα του συνθέτη τους, Σωκράτη Παπαχατζή. Άλλη σημαντική περίπτωση ο Παπαχατζής, ίσως ο μοναδικός ''λόγιος'' συνθέτης με απόλυτη γνώση όλων των μουσικών τάσεων, από την ποπ και την ελεκτρόνικα μέχρι τη σύγχρονη μουσική.

Το άλμπουμ δεν είχε καλή τύχη, παρ' όλο που μουσικά παρουσιάζει ακόμη και σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον. Κυκλοφόρησε από την ανεξάρτητη ''Δικαίωμα Διάβασης'', αλλά οι Blue Light με τον Βέκιο είχαν κάνει την πρώτη τους δισκογραφική έξοδο με δύο κομμάτια στη συλλογή ''Cicadas: An electric guide to the greek underground'' (1987).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989

Το 1989 σχηματίζονται οι ΣΕΛΑΝΑ με τον Βέκιο στα ντραμς, την Κρίστη Στασινοπούλου στο τραγούδι, τον Στάθη Καλυβιώτη στο μπάσο και τον έφηβο Κωστή Αναγνωστόπουλο στην κιθάρα. Από τις τάξεις τους είχε περάσει και ο κιθαρίστας Κλέονας Αντωνίου επίσης. Σύμφωνα με μαρτυρία της Κρίστης Στασινοπούλου, οι ΣΕΛΑΝΑ μπορεί να μην έκαναν δίσκο, άφησαν όμως καταπληκτικές ηχογραφήσεις, παίζοντας ένα πρωτοποριακό ιδίωμα γκαράζ σε ελληνικούς δρόμους. Συνήθως εμφανίζονταν σε μικρές μουσικές σκηνές με αξέχαστες κάποιες βραδιές πανσελήνου στο θεατράκι στο λόφο του Στρέφη.

 

Οι ΣΕΛΑΝΑ συμμετείχαν στο τρίτο φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World'' της Μυκόνου εν έτει 1989, μια ιστορική στιγμή της ανεξάρτητης σκηνής στην Ελλάδα, αφού το παρόν έδωσαν περίπου 60 συγκροτήματα: Μεταξύ αυτών, οι Ριφιφί, ο Σταύρος Λογαρίδης, οι Purple Overdose, οι Metro Decay, οι Panx Romana και ο Τόλης Μαστρόκαλος πού'χε παίξει στο άλμπουμ ''Φλου'' της Σπυριδούλας. Ωστόσο, κορυφαία στιγμή στην πορεία των ΣΕΛΑΝΑ ήταν το opening που έκαναν στη συναυλία του Louis Tillet στο κλαμπ ''Cinema''.

Το συγκρότημα διαλύθηκε το 1991, αλλά όλο το 1990 άνοιγε τις συναυλίες του Παύλου Σιδηρόπουλου στο κλαμπ ''ΑΝ''. Μάλιστα, την 6η Δεκεμβρίου του ΄90, την ημέρα που πέθανε ο Σιδηρόπουλος, είχαν προγραμματισμένη συναυλία, αλλά τους τηλεφώνησε ο Κουτσούμπας, ο ιδιοκτήτης του ''ΑΝ'', για να τους μεταφέρει τη δυσάρεστη είδηση.

Έκτοτε, ο Βαγγέλης Βέκιος συνέχισε να είναι δραστήριος, όχι ασχολούμενος αποκλειστικά με τα μουσικά. Αρθρογραφούσε στον ''ΗΧΟ'' κι εκεί, κοντά στις αρχές του 2000, έγινε υπεύθυνος ρεπερτορίου της δισκογραφικής Hitch-Hyke Records. Ο δίσκος ''Τα μυστικά των βράχων'' των Κρίστης Στασινοπούλου - Στάθη Καλυβιώτη το 2002 ήταν μια δική του πρόταση στην εταιρεία, ενδεικτικό του δεσίματός του με τους μουσικούς, τους φίλους και γενικότερα με τους ανθρώπους.

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

 

Ο Βέκιος είχε επεκταθεί και στη δημιουργία μουσικών σκηνών, μα όλοι γνωρίζουν πως δεν το έκανε για οικονομικούς λόγους, αλλά για να δίνει βήμα σε καλλιτέχνες, με τους οποίους αισθανόταν συγγενής αισθητικά. Αναφέρω το κλαμπ ''Χύμα'' στο Χολαργό, απ' όπου είχαν περάσει οι πάντες, και πιο πρόσφατα τη ''Μύγα'' στου Ψυρρή, στο ίδιο ακριβώς πνεύμα.

Στη δισκογραφία των τελευταίων χρόνων συνεργάστηκε ακόμη με τον Γιώργο Δημητριάδη (2000 - 2001) και τους Πυξ Λαξ (1993) ως ντράμερ, όπως και με τους Mode Plagal - Bosphorus ως παραγωγός στο άλμπουμ ''Του Βόσπορου το Πέρα'' (Hitch-Hyke Records, 2002).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Τελευταίο μουσικό του project ήταν το συγκρότημα Ελελεύ. Κυκλοφόρησαν ένα και μοναδικό άλμπουμ το 2007 στη Hitch-Hyke Records με τραγουδίστρια την 28χρονη τότε Κύπρια Μαρία Πανοσιάν. Τα άλλα μέλη ήταν ο Αλέκος Αράπης από τους Απροσάρμοστους του Σιδηρόπουλου στο μπάσο, ο Χρήστος Καψαλάκης στις κιθάρες και το ηλεκτρικό μπουζούκι και ο Βαγγέλης Βέκιος στα ντραμς. Έντεκα τραγούδια περιέχονταν στο άλμπουμ, τα περισσότερα σε μουσική και στίχους του Βέκιου, με έναν ήχο που άρεσε στον δημιουργό τους να τον χαρακτηρίζει ''ψυχεδελικό ρεμπέτικο ροκ''.

Πρόθεση του Βέκιου ήταν να ακολουθήσει ακόμη ένα CD single με τις διασκευές των Ελελεύ σε τέσσερα αγαπημένα του ελληνικά τραγούδια, τη ''Ζαΐρα'' και την ''Αχάριστη'' του Βασίλη Τσιτσάνη, το ''Καίγομαι - Καίγομαι'' των Σταύρου Ξαρχάκου/ Νίκου Γκάτσου και τον ''Εφιάλτη της Περσεφόνης'' των Μάνου Χατζιδάκι/ Νίκου Γκάτσου - για το τελευταίο, θυμάμαι ότι τον είχα αποθαρρύνει, καθώς θεωρούσα βέβαιο ότι ο υιός Χατζιδάκις δεν θα έδινε την άδεια. Να όμως που μαθαίνω ότι η άδεια δόθηκε τελικά και το δισκάκι μπορεί να κυκλοφορήσει ''ελεύθερα''. Μόνο που ο Βαγγέλης δεν θα είναι εδώ για να το ακούσουμε όλοι μαζί, σαν μια παρέα με την ίδια αγάπη για τη ροκ μουσική και τα παρακλάδια της.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Δημοσίευμα στα ΝΕΑ της 14ης Ιουλίου του 1989 με το πρόγραμμα του φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World''
 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989 (Βαγγέλης Βέκιος, Στάθης Καλυβιώτης, Κρίστη Στασινοπούλου, Κωστής Αναγνωστόπουλος)

* Οι φωτογραφίες είναι από την ιστοσελίδα του Τζίμη Πανούση και από το αρχείο των Κρίστης Στασινοπούλου/ Στάθη Καλυβιώτη.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM
Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Μουσική / Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Ο Πίτερ Μπράουν, ένας από τους πιο έμπιστους συνεργάτες των Beatles, κυκλοφορεί ένα νέο αποκαλυπτικό βιβλίο, βασισμένο σε συνεντεύξεις που είχε πάρει από τα μέλη του συγκροτήματος και από τον στενό τους κύκλο το 1980 και το 1981.
THE LIFO TEAM