Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter
0

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter
Ο Edgar Froese με τον Salvador Dali
 

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 οι μουσικές των Beatles, των Rolling Stones και των υπόλοιπων βρετανικών γκρουπ έδωσαν το έναυσμα σε χιλιάδες νέους σε όλο τον κόσμο προκειμένου να συμμετάσχουν στην παγκόσμια μουσική επανάσταση. Πολλοί απ’ αυτούς τους μουσικούς, με τα εφήμερα συγκροτήματά τους, ταξίδευαν αρκετές φορές μακριά από τις πατρίδες τους, αναζητώντας καλύτερη τύχη στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου κυρίως.

Ο Eric Clapton έπαιξε στην Ελλάδα με τους Juniors, οι Βρετανοί Rokes έκαναν καριέρα στην Ιταλία, ενώ οι Γερμανοί Ones απέκτησαν ιδιαίτερη φήμη στην Ισπανία. Βασικό μέλος των τελευταίων ήταν ο Edgar Froese, που πέθανε πριν λίγες μέρες (20/1), στα 71 του.

Οι Tangerine Dream ήταν από τα ελάχιστα ηλεκτρονικά γκρουπ της δεκαετίας του '70, που τολμούσαν να παίξουν live, κουρδίζοντας λίγο πριν το σώου τους, συγχρονίζοντας τους sequencers και τακτοποιώντας τα... χιλιόμετρα καλωδιώσεων, που ήταν απαραίτητα για να λειτουργήσει η εγκατάσταση.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Οι Ones αποτελούσαν βασική ατραξιόν του ισπανικού pop wave και οι συναυλίες τους στη Βαρκελώνη και το Κάδιξ είχαν ξεχωριστή επιτυχία. Όταν μάλιστα έφθασε η ώρα να παίξουν στη βίλα του Salvador Dali, σ’ ένα καλά προετοιμασμένο art-show τα πάντα άλλαξαν γι’ αυτούς. Ο Edgar Froese θυμάται (από το βιβλίο του Julian Cope «Krautrocksampler» του 1996):

«Ήταν η μεγαλύτερη ευκαιρία που μου δόθηκε ποτέ στη μουσική. Βλέποντας τον τρόπο που ο Salvador Dali σκεφτόταν και μιλούσε κατάλαβα πλέον πως τα πάντα ήταν δυνατά. Ό,τι έκανε αυτός με τη ζωγραφική θα μπορούσε να γίνει και με τη μουσική».

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Η καριέρα των Ones στην Ισπανία μπορεί να έληξε άδοξα (ηχογράφησαν πάντως ένα 45άρι με τα… χίπικα τραγούδια «Lady Greengrass/ Love of mine» το 1967), όταν όμως ο Froese επέστρεψε στο Βερολίνο προς το τέλος του ’67, η τοπική νεανική μουσική κουλτούρα είχε ήδη ανακαλύψει τους πιο… underground ήρωές της, τον Frank Zappa και τους Mothers of Invention, τους Grateful Dead, τους Velvet Underground, αλλάζοντας άρδην το σκηνικό.

Το Γενάρη του 1968 το νέο γκρουπ του Edgar Froese ήταν πλέον γεγονός. Οι Tangerine Dream πρωτοεμφανίζονται μπροστά σε κόσμο στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου, κι εκείνη την εποχή στο σχήμα συμμετείχαν, εκτός από τον Froese που έπαιζε κιθάρα, οι Lanse Hapshash ντραμς, Kurt Kerkenberg μπάσο και Volker Hombach φλάουτο, βιολί. Αυτή η σύνθεση δεν είχε μεγάλη διάρκεια ζωής, κι έπειτα από αρκετές ανακατατάξεις το σχήμα δείχνει να σταθεροποιείται προς ένα τρίο. Ο Klaus Schulze ντραμς από τους βραχύβιους Psy-Free και ο Conrad Schnitzler σύνθια, ένας νεοφερμένος και με ιδιαίτερο ταλέντο στην ηχητική διευθέτηση των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων, θα συμπλήρωναν τη νέα line-up.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Το πρώτο άλμπουμ των Tangerine Dream με τίτλο «Electronic Meditation» ηχογραφείται τον Οκτώβριο του 1969 και κυκλοφορεί τον Ιούνιο του ’70. Πρόκειται για ένα υψηλής σύλληψης έργο –ένα από τα δύο-τρία ωραιότερα που έκαναν ποτέ– εκεί που τα Floyd-ικά space-rock στοιχεία, η θυελλώδης κιθαριστική παρακαταθήκη του Jimi Hendrix μαζί με μια γενικότερη αυτοσχεδιαστική διάθεση συνυπάρχουν σ’ έναν εκρηκτικό συνδυασμό, εντελώς προχωρημένο ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα.

Ξεπερνάω δίχως ιδιαίτερες τύψεις κάθε επόμενη (σπουδαία) δουλειά τους («Alpha Centauri», «Zeit», «Atem», «Phaedra»…) τουλάχιστον μέχρι το σπάνιας ωραιότητας «Encore», που ηχογραφήθηκε κατά τη βορειοαμερικανική περιοδεία τους τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 1977. Τα τέσσερα tracks εκείνου του διπλού LP («Cherokee Lane», «Monolight», «Coldwater Canyon», «Desert Dream») οφείλουν να τ’ ακούσουν και να τα κάνουν φυλαχτό όσοι νεότεροι ομνύουν στα αναλογικά σύνθια.

Υπάρχουν μερικά όργανα, όπως για παράδειγμα οι κέλτικες harp-guitars, τα οποία, ακόμη και κατά τη διάρκεια ενός κονσέρτου, ξεκουρδίζονται πανεύκολα. Μάλιστα, πολλοί χειριστές αυτών των παράξενων οργάνων λένε, κάπως σαν ανέκδοτο, πως… το μισό χρόνο της συναυλίας δεν κάνουν τίποτ’ άλλο από το να κουρδίζουν, ενώ τον υπόλοιπο μισό παίζουν ξεκούρδιστοι!

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Την ίδια δυσκολία αντιμετώπιζαν και όσοι ασχολούνταν με τα αναλογικά synthesizers στα seventies, μιας και κατά τη διάρκεια ενός κοντσέρτου τέτοιας ηλεκτρονικής μουσικής, πολλές ή κάποιες γεννήτριες ήχου μπορεί να βρίσκονταν από τη μια στιγμή στην άλλη… out of tune.

Έτσι εξηγείται, από μια μεριά, γιατί ο Βαγγέλης Παπαθανασίου φερ’ ειπείν έδινε σπανίως live, έτσι εξηγείται γιατί το «Live at The Philharmonics 1976» των Tangerine Dream, που έλαβε χώρα στο Δυτικό Βερολίνο την 27/6/1976, έχει τη μισή διάρκεια στον δίσκο (το «Soundmill Navigator» που βγήκε για πρώτη φορά το 2000) απ’ όσο είχε στη συναυλία. Εάν ήσουν τελειομανής, τότε τα αναλογικά ηλεκτρονικά, συχνά, υπέσκαπταν «από τη μάνα τους» την προσπάθειά σου.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Οι Tangerine Dream ήταν από τα ελάχιστα ηλεκτρονικά γκρουπ της δεκαετίας του ’70, που τολμούσαν να παίξουν live, κουρδίζοντας λίγο πριν το σώου τους, συγχρονίζοντας τους sequencers και τακτοποιώντας τα… χιλιόμετρα καλωδιώσεων, που ήταν απαραίτητα για να λειτουργήσει η εγκατάσταση.

Και τούτο το επιχείρησαν τόσο με την «κλασική» σύνθεσή τους (Εdgar Froese, Chris Franke, Peter Baumann), όσο και με την επόμενή τους, εκείνη με την οποία εμφανίστηκαν την 30/8/1983 στον Λυκαβηττό (Edgar Froese, Chris Franke, Johannes Schmoelling) σε μια συναυλία, που θα μείνει για πάντα στη μνήμη όσων είχαν τη θεία τύχη να την παρακολουθήσουν. (Την είχε μεταδώσει και η ΕΡΤ). Έχω, δε, την από χρόνια ισχυρή πεποίθηση πως εκείνο το live των Tangerine Dream στο Λυκαβηττό είναι μάλλον το πιο ψυχεδελικό «ζωντανό» που οργανώθηκε ποτέ στην Ελλάδα – και όσοι διαφωνούν καλοδεχούμενοι (αρκεί να βρίσκονταν, τότε, στο λόφο).

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Και για να κλείσω αυτή τη μικρή αναφορά σ’ ένα πολύ μεγάλο γκρουπ, και στον φυσικό ηγέτη του Edgar Froese, να πω και τούτο. Οι Tangerine Dream είναι από τα ελάχιστα συγκροτήματα των sixties που εξακολουθούν όχι απλώς να βρίσκονται εν ζωή και να ηχογραφούν (θα δούμε τι θα συμβεί από εδώ και πέρα…), αλλά και να απολαμβάνουν μιας τεράστιας και παγκόσμιας ανταπόκρισης. Μαζί, δε, με τους Hawkwind και τους Grateful Dead (που ξαναφτιάχτηκαν προσφάτως) αποτελούν μία «ιερή» τριάδα με εκατομμύρια πιστούς σε όλο τον κόσμο. Απίστευτα fan clubs, αμέτρητες δισκογραφίες, απίστευτες εκδηλώσεις θαυμασμού και λατρείας…

Για τους Γερμανούς «και λίγα είναι», αφού πάνω στους δικούς τους ήχους πάτησε όλη η ηλεκτρονική σκηνή από τα mid-eighties και μετά…

Ό,τι θα δείτε παρακάτω είναι… αθηναϊκό και μαγικό!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ