ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η Σειρά της Ευρώπης

Η Σειρά της Ευρώπης Facebook Twitter
13

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από το Μάιο του 2013 θα ξεκινήσει βαθμηδόν η κυκλοφορία της δεύτερης σειράς χαρτονομισμάτων του ευρώ που χαρακτηρίζεται ως "Σειρά της Ευρώπης" (Europa Series).

Η νέα σειρά εγκαινιάζεται με το χαρτονόμισμα των 5 ευρώ, θα ακολουθήσει αυτό των 10 ευρώ και με αυξανόμενη πρόοδο τα υπόλοιπα χαρτονομίσματα. 

 

 

 

To χαρακτηριστικό της νέας σειράς είναι η εισαγωγή μιας προσωπογραφίας της Ευρώπης σε δύο βασικά στοιχεία της ασφάλειας των χαρτονομισμάτων, το υδατογράφημα και το ολόγραμμα. 

 

 

 

 

 

Η κεφαλή της Ευρώπης που χρησιμοποιείται στα νέα χαρτονομίσματα προέρχεται από έναν κρατήρα που έχει βρεθεί στην Νότια Ιταλία και σήμερα φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου. 

Στο επίσημο βίντεο που κυκλοφόρησε για την εισαγωγή της νέας σειράς ο Mario Draghi, Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εξηγεί την επιλογή της Ευρώπης και ακολούθως παρουσιάζεται το αγγείο στην προθήκη του στο μουσείο.

Η εισαγωγή της νέας σειράς συνοδεύεται επίσης από μιά περιοδική έκθεση με τίτλο "Το Νέο Πρόσωπο του Ευρώ" που ξεκινά από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φρανκφούρτης (11 Ιανουαρίου-10 Μαρτίου 2013). Στην έκθεση παρουσιάζεται το αγγείο από το οποίο ελήφθη η προσωπογραφία καθώς και στοιχεία για τα νέα χαρτονομίσματα.

Μου έκανε εντύπωση ότι στα επίσημα δελτία τύπου δεν δίνονται πολλές πληροφορίες για τον ίδιο τον κρατήρα αλλά νομίζω αξίζει να τον δούμε λίγο καλύτερα.

Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο κωδωνόσχημο κρατήρα που βρέθηκε στον Τάραντα, χρονολογείται το 360 π.Χ., και αποδίδεται στο Ζωγράφο της Ιλίου Πέρσιδος. Στην άλλη όψη του αγγείου εικονίζονται Διόνυσος, Μαινάδα και Σάτυρος.

Η Ευρώπη ήταν κόρη του Αγήνωρα, αδελφή του Κάδμου, του Φοίνικα και του Κίλικα. Ζούσε στο βασίλειο του πατέρα της στην Τύρο ή τη Σιδώνα όταν την είδε ο Δίας και την ερωτεύτηκε. Μια μέρα η Ευρώπη μάζευε λουλούδια με τις φίλες της σε έναν αγρό κοντά στην παραλία. Ο Δίας τότε μεταμορφώθηκε σε έναν όμορφο λευκό ήμερο ταύρο, πλησίασε τα κορίτσια και ξάπλωσε μπροστά στα πόδια της Ευρώπης. Εκείνη ανέβηκε στη ράχη του και τότε ο Δίας ως ταύρος έτρεξε στη θάλασσα. Ο μύθος λέει ότι προκειμένου να διαβεί ο ταύρος τη θάλασσα ημέρεψαν τα κύματα, τα δελφίνια συνόδευαν το αταίριαστο ζευγάρι, οι Νηρηίδες και οι Τρίτονες χόρευαν γύρω τους. Στην Κρήτη ο Δίας έφερε την κόρη στο "Δικταίον άντρον", στη σπηλιά της Δίκτης όπου οι Ώρες, οι εποχές, είχαν ετοιμάσει τη νυφική παστάδα. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή του μύθου η ένωση των δύο έγινε στη Γόρτυνα κάτω από ένα πλατάνι αειθαλές. Ο Δίας έκανε δώρο στην Ευρώπη τρία δώρα: τον Τάλω, έναν χάλκινο γίγαντα που προστάτευε την Κρήτη, έναν χρυσό κυνηγετικό σκύλο που έπιανε πάντα όλα τα θηράματα και μια φαρέτρα με βέλη που δεν αστοχούσαν ποτέ. Η Ευρώπη γέννησε τρεις γιούς, τον Μίνωα, το Ραδάμανθυ και τον Σαρπηδόνα. Μετά την αναχώρηση του Δία έμεινε στην Κρήτη και παντρεύτηκε τον Αστέριο ή Αστερίωνα που υιοθέτησε και ανέθρεψε τα παιδιά του Δία.

Επ'ευκαιρία της είδησης αυτής σκέφτηκα να παρουσιάσω σήμερα μερικές παραστάσεις από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα, όπου εικονίζεται η περίφημη Αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία που έχει μεταμορφωθεί σε ταύρο. Το θέμα αυτό υπήρξε διαχρονικά ιδιαίτερα αγαπητό και συνέχισε να ενδιαφέρει τους καλλιτέχνες σε όλες τις εποχές της δυτικής ζωγραφικής ως και τη σύγχρονη τέχνη.

 

 Μετόπη του ναού Υ στο Σελινούντα, 6ος αι. π.Χ.

Μετόπη του θησαυρού των Σικυωνίων, Δελφοί 6ος αι. π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από την Αθήνα, 480-460 π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βοιωτία, 470-450 π.Χ.

 Ερυθρόμορφος αμφορέας τύπου Nola, Ζωγράφος της Φιάλης, 440 π.Χ.

Ερυθρόμορφος στάμνος, Tarquinia, 480 π.Χ.

Καλυκωτός κρατήρας του Αστέα, Paestum, 4ος αι. π.Χ. (επεστράφη πρόσφατα από το Μουσείο Ghetty στην Ιταλία)

Ερυθρόμορφη υδρία από την Κυρηναϊκή, 380-360 π.Χ.

Λίθινο σύμπλεγμα από το αμφιθέατρο της Γόρτυνας, 1ος αι. π.Χ.

Τοιχογραφία από την Οικία του Ιάσονα, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

Γυάλινο κωνικό αγγείο με ζωγραφιστή διακόσμηση από το θησαυρό του Begram, 1ος αι. μ.Χ.

 

 Ρωμαϊκό λυχνάρι από την Αίγυπτο, 2ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από οικία στη Σπάρτη, 3ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από τη Βύβλο, 3ος αι. μ.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βαβυλώνα, 1ος-3ος αι. μ.Χ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
Aλλά για να ακριβολογούμε, στις αρχαίες κοσμογονικές αφηγήσεις- και εδώ συγκεκριμένα στην ελληνική- ''υποσυνείδητος'' σκοπός τους ήταν να ερμηνεύσουν μέσω ονομάτων την ύπαρξη των γνωστών τότε βασιλείων, ώστε η κοσμογονία να υποστηρίζει μια προ-επιστημονική κοσμολογία. Φυσικά η Ευρώπη θα ήταν βέρα ασιάτισσα πρώτον αν υπήρχε, και κατά δεύτερον αν νοούνταν ήδη από τότε η έννοια Ασία. Μην ξεχνάς ότι το ίδιο το ταξίδι της Ευρώπης σηματοδοτεί μια πρώτη φάση διακριτικής ονοματοδότησης ''ηπείρων'' και άρα και πολιτισμών. Η Ευρώπη, που ήταν αδερφή του Φοίνικα(Φοινήκη) του Κίλικα(Κιλικία) του Θάσου(Θάσος) και του Κάδμου(Στερεά Ελλάδα), αποτελεί μυθολογικό σύμβολο της εξάπλωσης του φοινικικού πολιτισμού μέσω του εμπορίου την εποχή πριν από την σχηματοποίηση αυτού που λέμε ελληνικος πολιτισμός. Ως εδώ δεν ανατρέπεται ισχυρά κάτι περί ασιάτισας. Αλλά η Ευρώπη ήταν και πρώτη ξαδέρφη του Αίγυπτου, με τον οποίον ήταν εγγόνια της Λιβύης. Άρα δεν ήταν βέρα Ασιάτισα αλλά μάλλον αφρικανή μετανάστρια που μετά ξαναμετανάστευσε στην Κρήτη, απ όπου θωρούσε όλη την χώρα στον Βορρά, λόγω του ευρέος οπτικού πεδίου που της πρόσφερε η θέση της. Η γενεαλογική αυτή πορεία από την υπερσαχάρια Αφρική στην Φοινίκη(αιγυπτιακής προέλευσης λέξη που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες) και από κει στο Αιγαίο και την Μ Ασία, μπορούμε να πούμε ότι συμπίπτει και με μία από τις μετακινήσεις του sapiens από την δυτική Αφρική προς την Μεσοποταμία και από κει την διάσπασή της πορείας αυτής προς στον Καύκασο και υπερκαυκάσια περιοχή(από όπου και θεωρητικά προέρχονται οι Φοίνικες), Μικρά Ασία και ειδικά Κιλικία, και Αιγαίο. Όσο αφορά τις δύο πρώτες πορείες, αποτελούν δύο από τις επικρατέστερες περιοχές περί της διαμόρφωσης/γέννησης της πρωτο-ινδοευρωπαικής γλώσσας, ενώ η τρίτη είναι σαφές ότι μαρτυρά την επικράτηση του φοινικικού πολιτισμού -μαζί και της υπολογιστικής και γραμματικής τους παράδοσης-στο Αιγαίο. Αυτά.
Πολύ ενδιαφέροντα όλ' αυτά. Δεν γνώριζα την αφρικανική καταγωγή της Ασιάτισσας Ευρώπης! Είμαστε όλοι μετανάστες…(Οι γεωγραφικές έννοιες της Ασίας και της Ευρώπης φυσικά και υπήρχαν ήδη από τότε).
@anemos77 21.1.2013 | 10:10> Υπαρχουν τετοιου ειδους βιβλια για ερμηνεια των μυθων;Ο μακαρίτης Ανδρέας Λεντάκης είχε γράψει συμπληρώματα σε πολλά λήμματα της Μεγάλης Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας με μυθολογικά θέματα, τα οποία περιείχαν ερμηνείες των μύθων, π.χ. ο Ηρακλής ήταν αρχικά γιος της Ήρας (Ἥρα + κλέος), κι έτσι εξηγείται ο μύθος ότι η θεά δέχτηκε να τον θηλάσει, ενώ πριν ήθελε να τον σκοτώσει. Τα συμπληρώματα περιείχαν και βιβλιογραφία.Ίσως να βρείτε κάτι σχετικό στον ιστότοπο για τον Λεντάκη:http://www.ledakis.gr/