Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ

Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ Facebook Twitter
3

 

Μόλις χθες μια επιστημονική ομάδα που μελέτησε τη μούμια του Ραμσή ΙΙΙ με άρθρο της στο British Medical Journal έριξε άπλετο φως στο ζήτημα του θανάτου αυτού του φαραώ.
Η ομάδα, με επικεφαλής τον Dr Albert Zink από το Institute for Mummies and the Iceman της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας του Bolzano/Bozen στην Ιταλία, πραγματοποίησε ακτινογραφίες και μελέτες DNA στη μούμια του φαραώ και στη μούμια ενός ακόμη αγνώστου ατόμου για το οποίο υπήρχε η υποψία ότι ήταν κάποιος από τους γιούς του και τα αποτελέσματα είναι συναρπαστικά.

 

 

Η μούμια του Ραμσή ΙΙΙ φέρει ένα βαθύ κόψιμο στο λαιμό από κοφτερή λεπίδα που θα προκάλεσε άμεσο θάνατο. Είναι αρκετά απίθανο, και δεν υπάρχουν παρόμοια παραδείγματα, να έχει γίνει το σχίσιμο αυτό κατά τη μουμιοποίηση. Αντιθέτως, αυτοί που περιποιήθηκαν το σώμα του Ραμσή ετοιμάζοντάς το για τον άλλο κόσμο, έβαλαν στο σημείο του σχισίματος ένα φυλακτό, το Μάτι του Ώρου, για να επισπεύσουν την επούλωση του τραύματος. Φαίνεται λοιπόν πιθανότατο ότι αυτό είναι το πλήγμα που κατάφερε με κάποιο μαχαίρι ο δολοφόνος του φαραώ.

 

Ο Ραμσής ΙΙΙ, ο δεύτερος Φαραώ της 20ης δυναστείας, πιστεύεται ότι βασίλεψε από το 1186 ως το 1155 π.Χ. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστά από παπυρικά κείμενα, τα πρακτικά της δίκης που ακολούθησε το πραξικόπημα που έγινε εναντίον του το 1155 π.Χ. στη διάρκεια ενός εορτασμού στο Medinet Habu. Το πραξικόπημα αυτό, στο οποίο έλαβαν μέρος πολλά μέλη της φαραωνικής αυλής και γυναίκες του χαρεμιού, υποκίνησε μιά δευτερεύουσα σύζυγος του φαραώ, η Tiye (μην την μπερδέψετε με τη συνονόματη σύζυγο του Amenhotep III, μητέρα του Akhenaton) προκειμένου να εξασφαλίσει το θρόνο για τον δικό της γιό τον Pentaweret.

 

O ταφικός ναός του Ραμσή ΙΙΙ στο Medinet Habu. Δεν ήταν απλώς το θέατρο του πραξικοπήματος εναντίον του φαραώ αλλά και ο τόπος της δολοφονίας του.

 

Γνωρίζουμε από τα κείμενα αυτά ότι εν τέλει το πραξικόπημα απέτυχε εφ'όσον ανέβηκε στο θρόνο ο νόμιμος διάδοχος του Ραμσή ΙΙΙ, ο Amonhirkhopshef, που μετονομάστηκε σε Ραμσή IV, και όλοι οι συνωμότες εκτελέστηκαν παραδειγματικά.

 

Τί συνέβη όμως στον Ραμσή τον ΙΙΙ;


Μέχρι σήμερα οι μελετητές διχάζονταν αν πράγματι πέθανε στο πραξικόπημα ή επιβίωσε. Η νέα μελέτη δίνει πλέον μια πειστικότατη απάντηση στο ζήτημα.

 

 

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας όμως δεν σταματούν εδώ. Η δεύτερη μούμια που εξετάστηκε ανήκει χωρίς αμφιβολία σε κάποιον γιό του Ραμσή. Μοιράζονταν το χρωμόσωμα Υ και 50% του γενετικού υλικού. Πρόκειται για έναν νεαρό άνδρα ηλικίας 18-20 ετών που ο θώρακάς του ήταν πρησμένος και το δέρμα γύρω από το λαιμό του συμπιεσμένο. Οι μελετητές καταλήγουν ότι ο άνδρας αυτός στραγγαλίστηκε μέχρι θανάτου. Η κακομεταχείρισή του μάλιστα δεν σταματά εδώ. Η μουμιοποίησή του είναι ατελής και σκεπάστηκε με ένα μιαρό δέρμα κατσίκας, προφανώς για να τιμωρηθεί και μετά θάνατον μή απολαμβάνοντας τους βασιλικούς τρόπους μεταθανάτιας περίθαλψης και ταφής.


Η έρευνα καταλήγει ότι ο νεαρός άνδρας είναι πιθανόν ο Pentaweret.

 

Ήταν άραγε αυτός ο ίδιος ο δολοφόνος του πατέρα του; Αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Για άλλη μια φορά, έμεινα ενεός! Τι ιστορίες! Τι ίντριγκες! Πόσες χιλιάδες χρόνια πριν και οι άνθρωποι δεν άλλαξαν καθόλου!Ευχαριστούμε για την ιστορία! :))