Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία

Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία Facebook Twitter
4


 

Το εύρημα

Ειδώλιο που αποδίδει την ινδική θεότητα Lakhsmi
ελεφαντόδοντο
ύψος 24,5 εκ., πλάτος 5 εκ.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης

Οι επαφές των πολιτισμών της Μεσογείου με λαούς τόσο μακρινούς όσο οι Ινδοί και οι Κινέζοι είναι καλά τεκμηριωμένες αρχαιολογικά και στις δύο περιοχές και θα μας απασχολούν στη στήλη από καιρού εις καιρόν, μιά και παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Ένα από τα σπουδαιότερα τεκμήρια της εμπορικής επαφής των Ινδών με τους Ρωμαίους, είναι το ελεφάντινο ειδώλιο της θεότητας Lakhsmi που βρέθηκε στην Πομπηία. Ως γνωστόν η πόλη καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου τον Αύγουστο του 79 μ.Χ., επομένως το ειδώλιο οπωσδήποτε εισήχθη στην Ευρώπη πριν από το έτος αυτό.

 

 

Πρόκειται για ένα μικρό ολόγλυφο έργο που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και από άποψη στυλιστική, διότι εμφανίζει κλασικιστικές επιδράσεις. Οι εικόνες της Αφροδίτης που έφτασαν με τους Έλληνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσω της Βακτρίας στην Ινδία επηρρέασαν την τοπική τέχνη και έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι ένα τέτοιο προϊόν μίξης πολιτισμών ταξίδεψε πάλι πίσω στη Μεσόγειο.

 

Το αίθριο της Οικίας του Ινδικού Ειδωλίου, Πομπηία

 

Το ειδώλιο της θεάς Lakhsmi ήρθε στο φως το 1938 από τον Ιταλό αρχαιολόγο Amedeo Maiuri στα ερείπια της κατοικίας ενός εμπόρου (την επονομαζόμενη 'Οικία του Ινδικού Ειδωλίου') στη λεγόμενη Οδό της Αφθονίας στην Πομπηία. Το ειδώλιο ήταν τοποθετημένο σε ένα ξύλινο κουτί. Φέρει οπή στο πάνω μέρος του και ίσως ήταν λαβή καθρέφτη ή εξάρτημα κάποιου επίπλου.

 

 

Η Lakhsmi είναι θεότητα της ομορφιάς και της γονιμότητας στην ινδουϊστική μυθολογία. Η θεά εικονίζεται εδώ γυμνή, να φορά μόνον βαριά κοσμήματα: διάδημα, βαρύ περιδέραιο και πολλά βραχιόλια στα χέρια και τα πόδια. Τα μαλλιά της πολύ μακριά, χτενισμένα περίτεχνα, πέφτουν στους ώμους και μέχρι τη μέση της. Πλαισιώνεται από δύο μικρούς συνοδούς που μεταφέρουν τα είδη καλλωπισμού αυτής της όμορφης γυναίκας.

Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Μόλις ανακάλυψα αυτό το νέο blog της lifo και είμαι πολύ χαρούμενος. Η ιστορία, το παρελθόν της τέχνης και των πολιτισμών ελάχιστα απασχολεί το ελληνικό ίντερνετ, κι όμως υπάρχουν αναγνώστες που διψούν για τέτοια θεματολογία! keep going λοιπόν. Θα ήθελα μόνο να ρωτήσω γιατί evrymata και όχι evrimata.. θέλω να πω η απόδοση του Η θα έπρεπε να είναι i και όχι y.