Μπέκετ, ο ποιητής

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter
0

[Irish Times] Ενώ το έργο ορισμένων συγγραφέων που εκδίδεται μετά το θάνατό τους απειλεί να κατακλύσει ό,τι έχει δημοσιευτεί ενώ ζούσαν, το έργο του Μπέκετ δεν έχει φτάσει ακόμα σε τέτοιο σημείο καμπής. Με τη δημοσίευση της συλλογής των ποιημάτων του επιτέλους έχουμε ένα αξιόπιστο σύνολο όσων δημοσιεύτηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής του και την πληρέστερη μέχρι σήμερα εικόνα των ανέκδοτων ποιημάτων του: πρόκειται για μια σημαντική στιγμή για τους μελετητές του Μπέκετ, η οποία ενώνει τις αναθεωρημένες εκδόσεις της πεζογραφίας του που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια με το επιπλέον δώρο μιας ακαδημαϊκής ανάλυσης.

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter

[The New Statesman] To "The Collected Poems of Samuel Beckett", το οποίο επιμελήθηκαν ο John Pilling και ο Seán Lawlor, είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, που θα μπορούσε να γίνει αφορμή για επαναξιολόγηση. Είναι, πρώτα απ 'όλα, ένα αποτέλεσμα ακαδημαϊκής εργασίας, η οποία θεσπίζει καθοριστικά κείμενα που σχηματίζουν ένα σώμα έργων που δημιουργήθηκαν σποραδικά και κομματιαστά κατά τη διάρκεια μιας μακράς ζωής και που πέρασαν, κατά τη διαδικασία, μέσα από κάποιες εμφανώς δύστροπες εκτελέσεις.

Οι σημειώσεις του εκδότη αποτελούν σχεδόν το μισό του όγκου του βιβλίου και η βοήθεια που προσφέρουν βήμα προς βήμα εν μέσω εξοντωτικής ποίησης δίνουν την ευχαρίστηση ενός λίγο ως πολύ σταθερού εδάφους. Όσο πιο παλιά τα ποιήματα, τόσο μεγαλύτερη η ανάγκη για σημειώσεις. Όμως οι εκδότες δεν δίνουν απαντήσεις σε όλα τα παζλ. Ένα ποίημα αρχίζει ως εξής:

What's that?
An egg?
By the brothers Boot it stinks fresh.
Give it to Gillot –

Κι αμέσως ρωτάμε: ποιά είναι τα αδέρφια Boot; Ποιός είναι ο Gillot; Οι σημειώσεις δεν μας εξηγούν, αν και μας καθοδηγούν σ' αυτό που είναι γνωστό ως η ανάγνωση του Descartes από τον Μπέκετ, ο οποίος αποκαλύπτεται ότι είναι ο αναγνώστης του ποιήματος. Η απόλυτη παραδοξότητα και η έντονα συντηρούμενη συσκότιση που ακολουθεί είναι πιθανώς το κύριο ζήτημα.

«Περιμένοντας τον Γκοντό», μια τηλεοπτική μεταφορά του 1987 από το San Quentin Drama Workshop που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι

Η γέφυρα "Samuel Beckett" στο Δουβλίνο

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter
O νεαρός Μπέκετ
Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter

Αρχιτέκτονας της γέφυρας είναι ο Σαντιάγκο Καλατράβα, και αυτή είναι η δεύτερη γέφυρα σχεδιασμένη από αυτόν. Η πρώτη λέγεται «γέφυρα James Joyce», που βρίσκεται βορειότερα.

Η γέφυρα έχει τέσσερις λωρίδες για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και δύο διαδρομές για πεζούς. Επίσης μπορεί να ανοίξει κατά 90 μοίρες, επιτρέποντας τη διέλευση πλοίων. Το σχήμα της μιμείται τη μορφή της άρπας, που είναι ένα από τα σύμβολα της Ιρλανδίας.


Μια παράδοξη συνάντηση: Μπέκετ - Αντρέ ο Γίγαντας

Το 1953, μετά την επιτυχία του Περιμένοντας τον Γκοντό, ο Μπέκετ αγόρασε γη σε μια γαλλική κοινότητα, σαράντα μίλια βόρεια του Παρισιού. Έχτισε ένα εξοχικό σπίτι με τη βοήθεια κάποιων ντόπιων συμπεριλαμβανομένου ενός βουλγαρικής καταγωγής αγρότη που ονομαζόταν Boris Rousimoff. Ο Μπέκετ και ο Rousimoff έγιναν φίλοι, και μερικές φορές έπαιζαν χαρτιά. Ο Rousimoff είχε ένα γιο, τον André. Σε ηλικία 12 χρονών το αγόρι είχε ύψος πάνω από 1.80μ και ζύγιζε 110 κιλά. Δεν χωρούσε στο τοπικό σχολικό λεωφορείο, ούτε στο οικογενειακό αυτοκίνητο. Έτσι ο Μπέκετ πρότεινε να βοηθήσει, προσφέροντας μεταφορά στον μικρό γίγαντα μέσα στο φορτηγό του. Χρόνια αργότερα ο Αντρέ δήλωσε ότι οι δυο τους ως επί το πλείστον μιλούσαν για κρίκετ.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ