Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter
0

Τόσο απλή –και τόσο ωραία ιδέα, που είναι να απορεί κανείς που δεν έχει γίνει πιο πριν. Ένα βιβλίο χωρίς λέξεις, μόνο με χρώμα, με όλα τα χρώματα που μπορεί να δει ο άνθρωπος, σε έναν άτλαντα του RGB. Η ιδέα είναι της Tauba Auerbach, η οποία είναι μια καλλιτέχνης που ζει στη Νέα Υόρκη, και ο κύβος που περιέχει Όλα Τα Χρώματα δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της Leah Hughes.

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter
Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter
Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter

H ιδέα βγαίνει σε τρεις εκδοχές, ένα βιβλίο για κάθε χρώμα (με άξονα το κόκκινο, το πράσινο ή το μπλε)

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter

Η Zadie Smith γεννήθηκε στο βόρειο-δυτικό Λονδίνο το 1975, και συνεχίζει να ζει στην περιοχή. Το πρώτο της μυθιστόρημα, "Λευκό Χαμόγελο σε Μαύρο Φόντο", κέρδισε άπειρα βραβεία: «Καλύτερο βιβλίο» και «καλύτερη πρωτοεμφανιζόμενη» στα βραβεία BT Emma, το βραβείο της Guardian για πρωτοεμφανιζόμενο, το βραβείο Whitbread, το βραβείο James Tait, το βραβείο WH Smith για νέα ταλέντα, το βραβείο βιβλίων της Φρανκφούρτης.

Από τότε έγραψε κι άλλα βιβλία: The Autograph Man, On Beauty (που πήρε το βραβείο Orange και ήταν στην τελική λίστα του Booker) και φέτος έβγαλε ένα τελευταίο βιβλίο, το NW.

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter

Με λίγα λόγια, είναι μια αξιοσέβαστη συγγραφέας. Και αν δεν έχετε πειστεί ακόμα, προσθέτω ένα απόσπασμα από μια έκθεση που έγραψε για το Facebook στο The New York Review of Books όταν βγήκε η ταινία (Facebook). Το κείμενο –κατά τη γνώμη μου- διέπεται από μια δυσπιστία και μια έλλειψη βαθιάς κατανόησης του φαινομένου του ίντερνετ που μου θυμίζει άνθρωπο που δεν έχει πραγματικά τριφτεί με το μέσο, άνθρωπο που έχασε την κρίσιμη πενταετία ανάπτυξης του ίντερνετ, ενώ είναι γεννημένη το ’75. Όμως υπάρχει ένα απόσπασμα που –κατά  τη γνώμη μου πάλι- είναι πολύ πετυχημένο:

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter

«Έχω παρατηρήσει – και ντράπηκα όταν το παρατήρησα -  ότι όταν μια έφηβη δολοφονείται, τουλάχιστον στην Αγγλία, ο τοίχος της στο Facebook συχνά γεμίζει με μηνύματα που μοιάζουν ότι δεν έχουν ακριβώς κατανοήσει τη βαρύτητα αυτού που έχει συμβεί. Ξέρετε, πράγματατουτύπου: Sorry babes! Missin’ you!!! Hopin’ u iz with the Angles. I remember the jokes we used to have LOL! PEACE XXXXX

Όταν διαβάζω κάτι παρόμοιο, έχω μια μικρή διαφωνία με τον εαυτό μου: «Πρόκειται απλά για κακή εκπαίδευση. Αισθάνονται όπως θα αισθανόταν ο οποιοσδήποτε, απλώς δεν έχουν τα γλωσσικά εργαλεία για να το εκφράσουν.» Αλλά ένα άλλο μέρος του εαυτού μου κάνει μια πιο σκοτεινή, πιο τρομαχτική σκέψη. Μήπως πραγματικά πιστεύουν ότι, επειδή ο τοίχος του κοριτσιού είναι ακόμα εκεί, και το κορίτσι εξακολουθεί να είναι, κατά κάποιο τρόπο, ζωντανό; Ποιά είναι η διαφορά, άλλωστε, αν όλες οι επαφές ήταν εικονικές;»

 

Ένα βιβλίο με όλα τα χρώματα του κόσμου Facebook Twitter

 

Η Zadie Smith, λοιπόν, δεν εμπιστεύεται το ίντερνετ. Και στο τελευταίο της βιβλίο, “NW”, η αφιέρωση είναι απολύτως πρωτότυπη: δεν αναφέρεται σε ανθρώπους, αλλά σε δύο προγράμματα: στο Freedom (ελευθερία) και το Selfcontrol (αυτοέλεγχος) ή αλλιώς σε δύο εφαρμογές που μπλοκάρουν την πρόσβαση στο Internet ή σε επιλεγμένα site για ορισμένο χρονικό διάστημα.

Η Guardian ζήτησε από την Smith να δώσει συμβουλές σε νέους συγγραφείς. Και η πρακτικότητά τους είναι αδιαμφισβήτητη:

  1. Όταν είσαστε ακόμα παιδί, βεβαιωθείτε ότι έχετε διαβάσει πολλά βιβλία. Αφιερώστε περισσότερο χρόνο σ’ αυτό παρά σε οτιδήποτε άλλο.
  2. Όταν είσαστε ενήλικας, διαβάστε το έργο σας όπως θα το διάβαζε ένας ξένος, ή, ακόμα καλύτερα, ένας εχθρός.
  3. Μην εξιδανικεύετε την «κλίση» σας. Είτε μπορείτε να γράψετε καλές προτάσεις ή δε μπορείτε. Δεν υπάρχει «τρόπος ζωής του συγγραφέα.» Το μόνο που έχει σημασία είναι τι βρίσκεται πάνω στη σελίδα.
  4. Αποφύγετε τις αδυναμίες σας. Αλλά κάντε το χωρίς να λέτε στον εαυτό σας ότι αυτά που δε μπορείτε να κάνετε δεν αξίζουν. Μην καλύπτετε την αμφιβολία με περιφρόνηση.
  5. Αφήστε ένα αξιοπρεπές χρονικό διάστημα ανάμεσα στο γράψιμο και στην επεξεργασία.
  6. Αποφύγετε τις κλίκες, τις συμμορίες, τις ομάδες. Το πλήθος δεν θα κάνει τα κείμενά σας καλύτερα από ό,τι είναι.
  7. Δουλέψτε σε έναν υπολογιστή που δεν είναι συνδεδεμένος στο ίντερνετ.
  8. Προστατέψτε το χώρο και το χρόνο στον οποίο γράφετε. Κρατήστε τα μακριά από τους πάντες, ακόμα και από τους ανθρώπους που είναι πολύ σημαντικοί για σας.
  9. Μη συγχέετε τους επαίνους με τα επιτεύγματα.
  10. Πείτε την αλήθεια μέσα από όποιο πέπλο έχετε μπροστά σας –αλλά πείτε τη. Μην υποκύψετε στην δια βίου θλίψη που προέρχεται από την απογοήτευση.

Kαι για να τα σκεφτείτε με την ησυχία σας, ένα βίντεο του άτλαντα χρωμάτων:

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ