Πώς να γράψετε ένα καλό διήγημα

Facebook Twitter
0

  1. Χρησιμοποιήστε το χρόνο ενός παντελώς άγνωστου έτσι ώστε να μη νιώσει ότι πήγε χαμένος.
  2. Δώστε στον αναγνώστη τουλάχιστον έναν χαρακτήρα που να μπορεί να υποστηρίξει.
  3. Κάθε χαρακτήρας θα πρέπει να θέλει κάτι, έστω ένα ποτήρι νερό.
  4. Κάθε πρόταση πρέπει να κάνει ένα από τα δυο-να αναπτύσσει το χαρακτήρα ή να προωθεί την πλοκή.
  5. Ξεκινήστε όσο πιο κοντά στο τέλος γίνεται.
  6. Φερθείτε σαδιστικά. Όσο γλυκείς και αθώοι και νάναι οι πρωταγωνιστές σας, κάντε να τους συμβούν φρικτά πράγματα, για να δει ο αναγνώστης από τι είναι φτιαγμένοι.
  7. Γράψτε για να ευχαριστήσετε μόνο ένα άτομο. Αν ανοίξετε το παράθυρο και κάνετε έρωτα με τον κόσμο, τρόπος του λέγειν, το διήγημά σας θα πάθει πνευμονία.
  8. Δώστε στους αναγνώστες όσο το δυνατό περισσότερες πληροφορίες, όσο πιο νωρίς γίνεται. Στα κομμάτια η σασπένς.

Απόσπασμα από μια συνέντευξη που έδωσε το 1977 στο Paris Review:

Είσαστε βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου;

Ναι. Θέλω στρατιωτική ταφή όταν πεθάνω – τη σημαία στο φέρετρο, τους πυροβολισμούς, τη σάλπιγγα.

Γιατί;

Θα είναι ένας τρόπος να καταφέρω κάτι που ήθελα πάντα, περισσότερο απ’ όλα, κάτι που θα είχα, αν μόνο είχα καταφέρει να σκοτωθώ στον πόλεμο.

Το οποίο είναι-;

Η άνευ ορίων αποδοχή του κοινωνικού μου περίγυρου.

Δεν πιστεύετε ότι την έχετε τώρα;

Οι συγγενείς μου λένε ότι χαίρονται που είμαι πλούσιος, αλλά τους είναι αδύνατον να διαβάσουν τα βιβλία μου.

(…)

Και η αδερφή σας έγραφε για τα λεφτά;

Όχι. Θα μπορούσε επίσης να είχε γίνει θαυμάσια γλύπτρια. Την πίεζα που δεν έκανε περισσότερα με τα ταλέντα της. Απάντησε ότι το ότι έχεις ταλέντο δε σε υποχρεώνει να κάνεις και κάτι μ’ αυτό. Μου φαινόταν πολύ περίεργη δήλωση. Πίστευα ότι οι άνθρωποι με ταλέντα πρέπει να τα αρπάζουν και να τρέχουν όσο πιο γρήγορα μπορούν.

Τώρα, τι πιστεύετε;

Λοιπόν – τώρα αυτό που μου έλεγε η αδερφή μου μοιάζει με μία περίεργα φεμινιστική σοφή θέση. Έχω δύο κόρες που έχουν όσα ταλέντα είχε και η αδερφή μου και ανάθεμα αν χάσουν ποτέ το στυλ τους και το χιούμορ τους προκειμένου να αρπάξουν τα ταλέντα τους και να τρέξουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Με παρακολούθησαν να τρέχω όσο πιο γρήγορα γίνεται, όσο πιο μακριά γίνεται, και πρέπει να τους φάνηκε πολύ κωμική η παράσταση. Και αυτή ήτα η πιο ατυχής παρομοίωση του κόσμου, γιατί αυτό που έβλεπαν ήταν ένας ακίνητος άντρας επί δεκαετίες.

Σε μια γραφομηχανή.

Ναι, καπνίζοντας σα φουγάρο.

Σταματήσατε ποτέ το κάπνισμα;

Δύο φορές. Μια φορά εν ψυχρώ, και μεταμορφώθηκα στον Άγιο Βασίλη. Έγινα τεράστιος. Έφτασα τα 114 κιλά. Κράτησε για ένα χρόνο σχεδόν, και μετά με κάλεσε το πανεπιστήμιο της Χαβάης για να βγάλω ένα λόγο. Έπινα γάλα καρύδας σε μια στέγη του νησιού Ili Kai και αυτό που χρειαζόμουν για να ολοκληρωθεί η ευτυχία ήταν να καπνίσω ένα τσιγάρο. Κι αυτό έκανα.

Και τη δεύτερη φορά;

Πρόσφατα, πέρυσι. Πλήρωσα τους Smokenders εκατόν πενήντα δολάρια για να με βοηθήσουν να το κόψω, σε μια περίοδο έξι εβδομάδων. Όλα έγιναν όπως τα είχαν υποσχεθεί, εύκολα και αποτελεσματικά. Πήρα και το δίπλωμά μου με μια καρφίτσα. Το πρόβλημα ήταν ότι τρελάθηκα. Εγώ ένιωθα περήφανος και χαρούμενος, αλλά οι γύρω μου έλεγαν ότι ήμουν ανυπόφορα ισχυρογνώμων και απότομος και ενοχλητικός. Επίσης: σταμάτησα να γράφω. Δεν έγραφα ούτε γράμματα. Οπότε προφανώς, είχα κάνει κακή συναλλαγή. Έτσι ξαναξεκίνησα το κάπνισμα. Όπως λέει και η ένωση κατασκευαστών: «δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα.»

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ