Έλληνες στο εξώφυλλο του Time

Έλληνες στο εξώφυλλο του Time Facebook Twitter
0

Ελευθέριος Βενιζέλος /18 Φεβρουαρίου 1924

Το υπουργικό συμβούλιο που σχηματίστηκε από τον κ. Γεώργιο Καφαντάρη ορκίστηκε σήμερα στην Αθήνα. Ο πρωθυπουργός Καφαντάρης δήλωσε ότι θα ακολουθήσει την πολιτική του κυρίου Βενιζέλου προκειμένου να πραγματοποιηθεί εσωτερική συνεννόηση σχετικά με το ερώτημα της μοναρχίας και να καλλιεργηθούν φιλικές σχέσεις με τις ξένες δυνάμεις. Το υπουργικό συμβούλιο αποτελείται από βενιζελικούς.

Γεώργιος ΙΙ / 4 Νοεμβρίου 1940

Από τότε που ξεκίνησε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, 14 μήνες πριν, τα Βαλκάνια βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού. Περιοδικοί φόβοι σπέρνουν πανικό και μετά φεύγουν, επειδή με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο οι γειτονικές δυνάμεις τα καταφέρνουν χωρίς αιματοκύλισμα. Η Ρουμανία κατακλύστηκε από την επιδρομή του γερμανικού στρατού. Η Βουλγαρία παίρνει οδηγίες από τον Άξονα. Ακόμα και η Γιουγκοσλαβία, η οποία έχει σχετικά μεγάλο, καλά εκπαιδευμένο στρατό, πήρε το δρόμο της εκτόνωσης. Αυτή την εβδομάδα ήταν η σειρά της τελευταίας χώρας, της πιο αδύναμης χώρας των Βαλκανίων, αλλά πρόκειται για μια χώρα που φαίνεται αποφασισμένη να αντισταθεί.

Αλέξανδρος Παπάγος / 16 Δεκεμβρίου, 1940

Οι Έλληνες ξεχύθηκαν. Πίεσαν προς τα βόρεια, διέσχισαν τους βάλτους πέρα από τη λίμνη Butrinto που οι Ιταλοί θεωρούσαν απροσπέλαστους. Μπήκαν ολόκληροι μέσα σε παγωμένα νερά, σπρώχνοντας τα όπλα τους πάνω σε σχεδίες. Διέσχισαν τα βουνά από την ανατολή και έβαλαν τα όπλα τους σε υψώματα. Οι Ιταλοί έβαλαν φωτιά σε πόλεις και αποσύρθηκαν την ακτή, αφήνοντας στους Έλληνες ένα αντιτορπιλικό, κατεστραμμένο από αγγλικές βόμβες.

Δαμασκηνός / 1η Οκτωβρίου, 1945

Ο πόλεμος είναι κακό πράγμα: αλλά το να υποκύπτεις στις διαταγές άλλων κρατών είναι ακόμα χειρότερο. Η ειρήνη, αν την κρατήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις, τελικά θα αντισταθμίσει τις απώλειές μας, αλλά αν υποκύψουμε θα χάσουμε οριστικά όλες τις αξίες μας… Σε όλους όσους από εσάς που αυτοαποκαλείστε άντρες της ειρήνες, σας λέω: δεν είσαστε ασφαλείς παρά μόνο αν έχετε άντρες της πράξης στο πλευρό σας. – Θουκυδίδης

Οι σύγχρονοι Έλληνες χρειάστηκαν έναν άντρα της πράξης- αυτόν που «συγκράτησε τα πλήθη, σεβόμενος τις ελευθερίες τους.» Ο άντρας αυτός είναι ο αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός.

Βασιλιάς Γεώργιος ΙΙ / 24 Φεβρουαρίου 1947

Το καρναβάλι δεν έφτασε στην Αθήνα στις απόκριες την προηγούμενη εβδομάδα. Οι άνθρωποι δεν βγήκαν στους δρόμους ακολουθώντας το γαϊτανάκι (ψεύτικο γαϊδούρι, σχηματισμένο από δύο κλόουν) όπως τα προηγούμενα χαρούμενα χρόνια. Η περίοδος μόνο υπενθύμισε ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πιο δυστυχισμένες χώρες της Ευρώπης.

Στο ξενοδοχείο Ακροπόλ Παλάς της Αθήνας, μια επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών παρακολουθούσε μάρτυρες που κατέθεταν σχετικά με την εμπλοκή της Ελλάδας με τους γείτονές της από το Βορρά.

Φρειδερίκη / 26 Οκτωβρίου 1953

«Να είσαι όπως οποιαδήποτε Αμερικανίδα – απλή», είπε ο παριζιάνος σχεδιαστής ρούχων, Jean Desses το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν η αγαπημένη του πελάτισσα δήλωσε ότι σχεδίαζε ένα ταξίδι στις ΗΠΑ και χρειαζόταν μερικά καινούρια ρούχα. Η βασίλισσα της Ελλάδας, η μικρόσωμη, αυθάδης κυρία, εκτίμησε τις συμβουλές του. Είχε μόνο μία βασιλική απαίτηση: «Έχω μικροσκοπική μέση, και θέλω να τη δείξω.»

Σταύρος Νιάρχος / 6 Αυγούστου 1956

Τεμπέλικη σαν σύννεφο, η σκούνα με τα τρία κατάρτια με το όνομα Creole διέσχισε την προηγούμενη εβδομάδα τα νερά της ισπανικής ακτής. Η σκούνα μήκους 190 ποδιών, το μεγαλύτερο ιδιωτικό σκάφος του κόσμου, έπλεε πέρα από ασημένια νερά και χωριά σε παστέλ χρώματα. Τα ηλιόλουστα απογεύματα, όταν το σκάφος ήταν αραγμένο στην ακτή, οι επιβάτες βουτούσαν στα θερμά νερά ή καθόταν στα παραλιακά καφέ. Τη νύχτα, γαντοφορεμένοι υπηρέτες γλιστρούσαν αθόρυβα μεταξύ των καλεσμένων μέσα σε μια απαλά φωτισμένη τραπεζαρία, διακοσημένη με ένα πίνακα γάλλου ιμπρεσιονιστή.

Μαρία Κάλλας / 29 Οκτωβρίου 1956

Κάποτε η πριμαντόνα ήταν η αναντικατάστατη κυρία της όπερας, ένα πλάσμα από άλλο πλανήτη που τρεφόταν με αναγνώριση, ντυνόταν με συγχαρητήρια και διάβαινε ένα μονοπάτι στρωμένο με χρήματα, κοσμήματα και εραστές. Γι ‘αυτήν ο πραγματικός κόσμος ήταν μόνο μια προέκταση του απίθανου κόσμου της όπερας, ένας κόσμος με παθιασμένα μίση, θυελλώδεις έρωτες και εξωφρενική κινησιολογία.

Βασιλιάς Κωνσταντίνος / 28 Απριλίου 1967

Ακρόπολη, φωτισμένη από τη σελήνη, πάνω από μια ειρηνική πόλη, ετοιμαζόταν να αποσυρθεί για τη νύχτα στην Αθήνα, τον τόπο καταγωγής της δημοκρατίας και τόπο στον οποίο η δημοκρατία υποφέρει. Βραδινοί διαβάτες περπατούσαν στα στενά της Πλάκας, γεμάτη με εστιατόρια και ταβέρνες, και η κίνηση αραίωνε στο κέντρο της πόλης. Τότε, μερικά λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, σκοτεινές φιγούρες ντυμένες με ρούχα μάχης εμφανίστηκαν παντού. Στρατιώτες ξεγλίστρησαν από στρατώνες της Αθήνας και όλης της Ελλάδας.

Αριστοτέλης Ωνάσης και Τζάκι Ωνάση / 25 Οκτωβρίου 1968

Όσοι ήταν στο πάρτι που έγινε στη θαλαμηγό «Χριστίνα» τον περασμένο Αύγουστο δεν θα ξεχάσουν ποτέ εκείνη τη νύχτα. Ενώ οι καλεσμένοι φλέρταραν, έπιναν, έτρωγαν και χόρευαν, μια ορχήστρα με μπουζούκι έπαιζε μουσική. Ο οικοδεσπότης άκουγε τη μουσική με μια δόση μελαγχολίας ενώ οι μουσικοί έπαιζαν το αγαπημένο του τραγούδι

«πικρά καλοκαίρια,  έμαθα κοντά σου να περνώ…»

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ