Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ζητά 300.000 ευρώ από νεαρό σκηνοθέτη

Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ζητά 300.000 ευρώ από νεαρό σκηνοθέτη Facebook Twitter
Ο Σωτήρης Χατζάκης (αριστερά) και ο Δημήτρης Καραντζάς
3

 

Ο Δημήτρης Καραντζάς το καλοκαίρι που μας πέρασε, στα 26 του χρόνια, έγινε ο νεότερος σκηνοθέτης που έχει ανεβάσει έργο στην Επίδαυρο. 

Τώρα, ένας χαρακτηρισμός που έγραψε εν θερμώ στο Facebook του πριν από δύο μήνες (τον οποίο έσβησε σχεδόν αμέσως καταλαβαίνοντας το λάθος του) για τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου τον φέρνει αντιμέτωπο με τη δικαιοσύνη. 

Να σημειωθεί ότι ο Καραντζάς είχε διάφορα παράπονα απ' τον κ. Χατζάκη. Στην ανοικτή επιστολή της προς τον διευθυντή του Εθνικού, με την οποία του ζητά να αποσύρει την αγωγή, η θεατρολόγος και κριτικός θεάτρου Ιωάννα Μπλάτσιου θυμίζει εμμέσως τι είχε συμβεί, απευθυνόμενη στον κ. Χατζάκη: "Πέρυσι τον είχατε καλέσει στο Εθνικό Θέατρο, όπου είστε Καλλιτεχνικός Διευθυντής, να ανεβάσει μία παράσταση, το «Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε)» του Λουίτζι Πιραντέλο. Βέβαια, όλοι θυμόμαστε τις «περίεργες» μεθοδεύσεις της Διοίκησης να κατέβει η παράσταση νωρίτερα από την συμπεφωνημένη ημερομηνία λήξης της. Αν θυμάμαι καλά, κανένας συντελεστής της παράστασης, ούτε ο κ. Καραντζάς, δεν προέβη σε αγωγή ή μήνυση προς εσάς για αθέτηση συμβολαίου ή για ηθική και προσωπική βλάβη, όταν παιζόταν το θρίλερ της συνέχισης ή μη της παράστασης."

Το ενδιαφέρον είναι πως η αγωγή έγινε καιρό αφότου σβήστηκε το σχόλιο στο Facebook, ότι ο σκηνοθέτης απολογήθηκε και εξηγήθηκε στον κ. Χατζάκη, και πως ο τελευταίος επέμεινε στην αγωγή των 300.000 ευρώ.

Τώρα: Κατά τη γνώμη μου κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αποκαλεί με αρνητικό χαρακτηρισμό συνάνθρωπό του. Ο νεαρός σκηνοθέτης, την περίοδο της απεργίας πείνας του Ρωμανού, έγραψε εν θερμώ ένα κείμενο στο οποίο υπήρχε κι ένας τέτοιος χαρακτηρισμός. Λάθος του, και ευτυχώς το κατάλαβε νωρίς και λίγες ώρες αργότερα τον έσβησε. Εάν είχε επιμείνει στο λάθος του και μέχρι σήμερα 'στόλιζε' τον Χατζάκη στον τοίχο του αμετανόητος, προφανώς και δεν θα έγραφα αυτό το άρθρο υποστήριξης. 

Σχεδόν κανείς πάντως δεν είχε διαβάσει την 'κακή λέξη' του σκηνοθέτη προς τον διευθυντή αφού σβήστηκε σχεδόν άμεσα και κανείς δεν θα μάθαινε τι είχε συμβεί ούτε θα πληροφορούνταν για τον τρόπο με τον οποίο φέρεται να αδίκησε ο κύριος Χατζάκης τον κύριο Καραντζά, εάν δεν έδινε σημασία ο πρώτος και δεν έκανε μια σκληρή και υπερβολική αγωγή. 

(Λέγεται The Streisand Effect: Το να προσπαθείς δικαστικά να τιμωρήσεις ή να φιμώσεις κάποιον, με ακούσιο αποτέλεσμα να δίνεται τελικά τεράστια δημοσιότητα - κυρίως εναντίον σου. Η κατάσταση αυτή πήρε το όνομά της απ' την Barbra Streisand η οποία το 2003 προσπάθησε να απαγορεύσει τη δημοσίευση φωτογραφιών απ' το εξοχικό της στο Malibu, με αποτέλεσμα να υπάρξει ξαφνικό ενδιαφέρον για το -αδιάφορο ως τότε- εξοχικό της και τη δημοσίευση εκατοντάδων φωτογραφιών του σε όλο το ίντερνετ.)

Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ζητά 300.000 ευρώ από νεαρό σκηνοθέτη Facebook Twitter
Ο Σωτήρης Χατζάκης

Το ενδιαφέρον είναι πως η αγωγή έγινε καιρό αφότου σβήστηκε το σχόλιο στο Facebook, ότι ο σκηνοθέτης απολογήθηκε και εξηγήθηκε στον κ. Χατζάκη, και πως όταν ο τελευταίος επέμεινε στην αγωγή των 300.000 ευρώ, ο Καραντζάς ανέβασε τον περασμένο μήνα δημοσίως στο Fb του το παρακάτω σχόλιο:

«Τον Δεκέμβριο, σ' ένα γενικότερο πλαίσιο αγανάκτησης με αφορμή την υπόθεση Ρωμανού και άλλα ζητήματα της επικαιρότητας που μου είχαν δημιουργήσει έντονη ψυχική πίεση, έκανα ένα post που ανάμεσα σε άλλα περιείχε έναν εν θερμώ χαρακτηρισμό για τον Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Σ. Χατζάκη.

Την επόμενη μέρα, με περισσότερη ψυχραιμία και διαύγεια, διέγραψα τη συγκεκριμένη ανάρτηση. Παρόλα αυτά τον Ιανουάριο δέχθηκα αγωγή από τον κ. Χατζάκη, με την οποία μου ζητάει ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης για το σχόλιό μου αυτό το ποσό των 300.000 ευρώ. Η αγωγή αυτή έχει οριστεί να δικαστεί στις 19 Μαρτίου.

Παρότι, όπως είπα, είχα ήδη από την πρώτη στιγμή αποσύρει το σχόλιό μου, απέστειλα στον κ. Χατζάκη δήλωση με την οποία τον διαβεβαίωνα ότι με τον εν θερμώ αυτό χαρακτηρισμό δεν είχα πρόθεση να θίξω την τιμή και την υπόληψή του, εξ ου και είχα άμεσα διαγράψει το post μετά από δική μου πρωτοβουλία.

Ελπίζω κατόπιν αυτού να αρθεί η "διαδικτυακή" αυτή παρεξήγηση και να πρυτανεύσει η λογική και το μέτρο».

Παρ' όλα αυτά, κι ενώ η δικάσιμος πλησιάζει, ο κύριος Χατζάκης φαίνεται πως επιμένει στην αγωγή και στην χρηματική απαίτηση. 

  

Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ζητά 300.000 ευρώ από νεαρό σκηνοθέτη Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς

Δεν νομίζω πως είναι τυχαίο ότι ακόμα και άνθρωποι που ασχολούνται με το θέατρο και δεν εκτιμούν πάντα τη δουλειά του Δημήτρη Καραντζά τον υπερασπίζονται με σθένος. 

«Ο Δημήτρης Καραντζάς δεν είναι φίλος μου. Είχα, μάλιστα, γράψει κάποια αρνητικά σχόλια για την παράστασή του στο Εθνικό Θέατρο» γράφει εκτός των άλλων η κα Μπλάτσου στην ανοιχτή επιστολή της. Παρ' όλα αυτά τονίζει: 

«Προς τι η -καθυστερημένη, μετά από έναν μήνα από την ανάρτηση- αγωγή; Προς τι το ρεβανσιστικό ποσό απολαβής των 300.000 ευρώ; Έχει, άραγε, τιμή η θιγμένη τιμή και υπόληψη ενός ανθρώπου; Δεν μετράει το ότι ο ίδιος κατέβασε την ανάρτηση την αμέσως επόμενη μέρα, αναγνωρίζοντας το επιπόλαιον της πράξης του; Δεν έχει καμία αξία για σας η δήλωση που σας έστειλε ο κ. Καραντζάς με την οποία σας διαβεβαίωνε «ότι με τον εν θερμώ αυτό χαρακτηρισμό δεν είχα πρόθεση να θίξω την τιμή και την υπόληψή του, εξ ου και είχα άμεσα διαγράψει το post μετά από δική μου πρωτοβουλία»; Γιατί αυτή η άτεγκτη τιμωρητική στάση ενός καταξιωμένου καλλιτέχνη προς έναν πολύ νεότερό του συνάδελφο;

Το ατόπημα της δικαστικής δίωξης του κ. Καραντζά αποκτά, όμως, μεγαλύτερες διαστάσεις στη συμβολική του αποτίμηση. Αυτή τη στιγμή, που οι νέοι της χώρας βιώνουν ένα παρόν ζοφερό και ένα ακόμα πιο αβέβαιο μέλλον (το ποσοστό ανεργίας των νέων εκτιμάται στο 50,6%, ενώ οι συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσής τους δεν είναι στατιστικά καταγεγραμμένες), έρχεστε εσείς, ένας πνευματικός άνθρωπος, με θεσμικό πόστο εξουσίας στη μεγαλύτερη θεατρική σκηνή της χώρας, και διώκετε –εν είδει παραδειγματισμού;- έναν νέο άνθρωπο, έναν 27χρονο συνάδελφό σας. Ειλικρινά, τι θα αποκομίσετε από τη δικαστική του δίωξη; Επιθυμείτε να καταγραφείτε στις συνειδήσεις των συναδέλφων σας αλλά και των θεατρόφιλων ως ένας αδιάλλακτος ρεβανσιστής;

Συγχωρέστε με, κύριε Χατζάκη, αλλά νομίζω ότι πολύ αδικείτε τον εαυτό σας με αυτή την παρορμητική αγωγή. Κάνω έκκληση, λοιπόν, στην κρητική μεγαλοθυμία σας να πρυτανεύσει η παιδαγωγική γενναιοδωρία. Σας θυμίζω τα δικά σας λόγια, από τη συνέντευξη που μου είχατε παραχωρήσει τον Νοέμβριο του 2013: "Πιστεύω ότι όταν έχουμε αναταραχές, δεν πρέπει να κυριαρχεί το θυμικό και η έξαρση αλλά να βλέπουμε τα πράγματα ψύχραιμα. Και ως θεσμικός παράγοντας λέω, εδώ είμαστε, και η αρνητικότητα της στιγμής μπορεί να μεταβληθεί σε θετικότητα".»

 UPDATE: Την δική του πλευρά παρουσίασε ο Σ. Χατζάκης μιλώντας στο Ποντίκι και την Χρυσούλα Παπαϊωάννου.

Εντύπωση προκαλεί ότι θεωρεί τα δικαστήρια μοναδικό τρόπο για να διεκδικήσει ευπρεπή δημόσιο διάλογο και πως δεν του αρκεί η σαφής κατά τη γνώμη μου απολογητική δήλωση του Καραντζά, μένοντας στο τυπικό του αν υπάρχει ή όχι η λέξη «συγγνώμη»...  

Αντιγράφω απ' το άρθρο:

«Ο μόνος τρόπος να διεκδικήσω ευπρεπή διάλογο είναι να προσφύγω στη δικαιοσύνη για να συνομιλούμε με πολιτισμό». Αυτή είναι η εξήγηση του Σωτήρη Χατζάκη, του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, γιατί κατέθεσε αγωγή εναντίον του 28 χρονου σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά, ζητώντας 300.000 ευρώ. [...]

Ο Σωτήρης Χατζάκης μας λέει ότι «η ανάρτηση αυτή είχε μείνει μέρες στο facebook. Εγώ την είδα όταν γύρισα από το εξωτερικό. Με αναβίβασε σε ένα όχημα επικαιρότητας και στοχοποιήθηκα γιατί με συνέδεσε με τον Ρωμανό. Εκείνες τις ημέρες δεχόμουν τηλεφωνήματα. Επίσης, είναι προσβλητικό και συκοφαντικό να με λέει «κλέφτη», μας εξηγεί ο Σ. Χατζάκης.

Για τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου ο μόνος τρόπος να αποκατασταθεί η τάξη ήταν να καταθέσει αγωγή, ως φυσικό πρόσωπο-όχι ως διευθυντής του Εθνικού.
«Έκανα ως φυσικό πρόσωπο γιατί εγώ είμαι ο κλέφτης. Θίχτηκε η τιμή και η υπόληψη μου. Αναγκαστικά προσέφυγα στη δικαιοσύνη, και αυτός είναι έμμεσος τρόπος για δημόσιο διάλογο. Δεν μπορούμε μέσω του διαδικτύου να κάνουμε διάλογο, όσο παρορμητικά και να συμπεριφερόμαστε, γιατί στο τέλος θα γίνουμε ζούγκλα». Αναφέρει μάλιστα, ότι ο σκηνοθέτης έστειλε ένα κείμενο στον δικηγόρο του Χατζάκη, «αλλά δεν με κάλυψε. Ποτέ δεν μου ζήτησε συγγνώμη». Όσο για τα 300.000, ο διευθυντής του Εθνικού ξεκαθαρίζει ότι «εννοείται δεν στοχεύω σε αυτό. Αυτό το ποσό προβλέπεται σε ένα τέτοιο αδίκημα».

Η πικρία του Σ. Χατζάκη, πέρα από την προσωπική προσβολή, έγκειται και σε ένα ακόμα γεγονός. «Είναι ο πρώτος σκηνοθέτης 26 χρονών που μπήκε στη Κεντρική σκηνή του Τσίλερ. Και παρόλο που είχα αντιδράσεις, το έκανα», λέει και αναφέρεται φυσικά στην παράσταση «Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε» του Λουίτζι Πιραντέλο που είχε σκηνοθετήσει ο Δ. Καραντζάς. Τότε ήταν που είχε ξεκινήσει η μεταξύ τους «κόντρα». Ο νεαρός σκηνοθέτης ισχυριζόταν ότι η παράσταση κατέβηκε νωρίτερα, ενώ ο Χατζάκης λέει: «Υπάρχουν έργα που δεν παίρνουν παράταση. Ήταν διαφημιστική στρατηγική-το να ανακοινώσουμε ότι κατεβαίνει- για να μαζέψουμε κόσμο. Το ίδιο κάναμε με τον «Φιλάγυρο» του Μπέζου αλλά και με την «Φλαντρώ» της Κονιόρδου».

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

3 σχόλια
Η Lifo είναι από τα λίγα έντυπα, που έχει πάρει θέση ενάντια στα φαινόμενα κανιβαλισμού στα κοινωνικά δίκτυα. Και δυστυχώς αυτή είναι μια τέτοια περίπτωση και μάλιστα επώνυμου. Ο σκηνοθέτης, επειδή δίκαια ή άδικα είχε προηγούμενα με κάποιον, προέβη σε ισχυρισμούς εναντίον του. Ας αφήσουμε τη δικαιοσύνη να αποφασίσει τι πρέπει να γίνει. Ακόμα και αν καταδικαστεί, το ποσό θα μειωθεί. Το ότι μετάνιωσε και διέγραψε την καταχώριση είναι υπέρ του. Σίγουρα πάντως πρέπει να υπάρξει μια επίσημη θέση της Ελληνικής Δικαιοσύνης για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζονται αυτές οι καταστάσεις.
Πως την έχει δει; Το facebook είναι το κατ'εξοχήν μέσο ''κανιβαλισμού'' κι αν ήταν κάθε φορά που κάποιος έβριζε κάποιο δημόσιο πρόσωπο να έτρωγε και μήνυση, θα ήμασταν όλοι στη φυλακή. Τόσο πια έχει αντικαταστήσει την αληθινή ζωή; Άκου δηλαδή τώρα, τον έκραξε λίγο ο σκηνοθέτης, μετά το μάζεψε αμέσως κι ο άλλος αξιώνει 300.000 ευρώ. Τόσα του λείπουν; Αστειότητες...