ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ

Ο νεκρός δεν δικαιώνεται, τουλάχιστον όχι όπως νομίζουμε εμείς

Ο νεκρός δεν δικαιώνεται, τουλάχιστον όχι όπως νομίζουμε εμείς Facebook Twitter
15

Η είδηση:

Νεκρός ανασύρθηκε το πρωί από την παραλία Βγέθι της Κερατέας ο πρώην μητροπολίτης Αττικής, Παντελεήμων Μπεζενίτης. Ο πρώην Αττικής έχασε τη ζωή του ενώ κολυμπούσε στην περιοχή όπου είχε και εξοχικό σπίτι...

 

 

Ήρθε ένα σχόλιο στην είδηση του θανάτου του πρώην Μητροπολίτη Αττικής το οποίο μας προβλημάτισε. Δεν ξέραμε αν πρέπει να το βάλουμε. Δεν ήταν μεν υβριστικό, και ανέφερε μια γνωστή αλήθεια σχετικά με τον μακαρίτη, αλλά πάλι: Μήπως ήταν νωρίς για κάτι τέτοιο; Κατά πόσο μπορείς να αναφέρεις και κάποιες αρνητικές στιγμές κάποιου που μόλις πέθανε, σε ένα άρθρο-νεκρολογία;

 

Από όσο το έχω ψάξει, είναι ΟΚ αν τα γράψεις αποστασιοποιημένα. Σύμφωνα με το μοντέλο των New York Times και των νεκρολογιών τους, ιστορικά δεδομένα και καταγεγραμμένα γεγονότα μπορούν να αναφέρονται.

 

Έχοντας διαβάσει διάφορες αγιογραφίες του απ' το πρωί -που όλες τονίζουν ότι ο Μπεζενίτης εκοιμήθη!- θα έμενα με την εντύπωση -αν δεν είχα καλή μνήμη- ότι επρόκειτο για ένα Άγιο Άνθρωπο της Εκκλησίας που μόνο καλά έκανε στην καριέρα του. 

 

Όμως δεν έχουν περάσει και τόσα χρόνια (μόλις καμιά δεκαριά) για να σβήνονται έτσι απλά απ' τα βιογραφικά κάποιες μελανές σελίδες. 

 

Όταν ξηλώθηκε το παραδικαστικό κύκλωμα του Γιοσάκη, κανάλια και αστυνομία έκαναν φύλλο και φτερό την εκκλησία, αποκαλύπτοντας σεξουαλικά και οικονομικά σκάνδαλα του εν λόγω πρώην Μητροπολίτη.

 

Τα σεξουαλικά δεν μας ενδιαφέρουν -απλώς ξεγυμνώνουν την υποκρισία της εκκλησίας που έχει το θράσος να κουνάει το δάχτυλο στους άλλους. 

Το οικονομικό σκάνδαλο όμως έστειλε τον κύριο Μπεζενίτη στη φυλακή και ήταν για την υπόθεση της υπεξαίρεσης της Μονής Ευαγγελιστρίας της Θεοτόκου, Οσίου Εφραίμ, της Νέας Μάκρης. Υπόθεση για την οποία καταδικάστηκε από το Πενταμελές Εφετείο σε κάθειρξη έξι ετών για υπεξαίρεση ποσού ύψους 195.000 ευρώ (66,5 εκατ. δραχμών). Μπήκε στις φυλακές Κορυδαλλού το 2008 και παρέμεινε φυλακισμένος για ένα χρόνο. Αποφυλακίστηκε υπό όρους λόγω ηλικίας.

 

Προσπαθώντας να εξηγήσει την πανάκριβη βίλα με πισίνα στην οποία διέμενε είχε δηλώσει: "Υπηρέτησα 40 χρόνια ως κληρικός σε υψηλές θέσεις, δεν επιτρέπεται να έχω κι εγώ κάτι, κάτι για να μένω;" Κι όσο για τις καταθέσεις που αποκαλύφθηκε πως είχε στην τράπεζα, το ποσό των οποίων ανερχόταν περίπου στα δύο δισεκατομμύρια, είχε πει: "Είχα βάλει στην άκρη ένα ποσό, για τα γεράματά μου". 

 

Οπότε, όταν το σχόλιο του αναγνώστη που έγραφε "Αυτός δεν ήταν με τα δισεκατομμυριάκια για τα γεράματά του;", μπορεί να είναι άκομψο, αλλά είναι ακριβές. 

 

===

 

 

"Ο νεκρός δεδικαίωται;"

Λέμε συχνά ότι "ο νεκρός δεδικαίωται" οπότε θεωρούμε πως είναι κακό να πούμε την αλήθεια.

 

Κι όμως, υπάρχει μια παρεξήγηση: Η φράση είναι «ο αποθανών δεδικαίωται από της αμαρτίας» (Ρω μ. 6,7) και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτό που νομίζουμε. [Ο Απόστολος Παύλος μιλά για τη βάφτιση και το πώς η βάπτιση νεκρώνει την αμαρτία, καθιστώντας τον βαπτισθέντα "νεκρό" για αυτήν. Και προσθέτει πως τελικά ο νεκρός δεν μπορεί να αμαρτάνει άλλο. Περισσότερα και χριστιανικότερα εδώ, απ' τον Στέργιο Ν. Σάκκο, ομότιμο καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.]

 

Με αφορμή τον πρώην Μητροπολίτη Αττικής, ας λυθεί η παρεξήγηση: Δεν δικαιώνεται ο νεκρός, ούτε καθαγιάζεται. Και εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υποκριθούμε πως κάθε νεκρός ήταν υπέροχος ούτε να δαγκώσουμε τη γλώσσα μας, ούτε να περιμένουμε μερικές εβδομάδες πριν μιλήσουμε.  

 

Από την άλλη όμως το πώς μιλάμε για τους νεκρούς (ο Χίτλερ και μερικοί ακόμα εξαιρούνται) λέει πολλά για τον πολιτισμό του καθενός μας.

 

Η ακριβής αναφορά γεγονότων -θετικών κι αρνητικών- είναι θεμιτή. Όμως το μίσος και η βωμολοχία δεν έχουν κανένα νόημα. Εξάλλου δεν πρόκειται να φτάσουν ποτέ στα αυτιά του νεκρού, που, απ' αυτή την άποψη, τελικά κατά κάποιο τρόπο δικαιώνεται...

 

15

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

11 σχόλια
Δυστυχείς και παραπλανημένοι λόγω έλλειψης σωστής κατήχησης συνάνθρωποι, το "εκοιμήθη" 'η το "κοιμήθηκε" οι Χριστιανοί το χρησιμοποιούμε για το απλούστατο όσο και μεγαλειώδες γεγονός ότι πιστεύουμε στην ΑΝΑΣΤΑΣΗ! Γι αυτόν τον λόγο ο άνθρωπος δεν πεθαίνει, απλώς κοιμάται μέχρι να ξυπνήσει την Ημέρα της Κρίσης και να συναντήσει ή όχι, ανάλογα με το πόσο υπήρξε η ζωή του σύμφωνη με τις εντολές του Ευαγγελίου της Αγάπης, την απόλυτη ευδαιμονία της Βασιλείας των Ουρανών δίπλα στην Αγία Τριάδα. Στα μνημόσυνα των κεκοιμημένων συγγενών μας προσέξτε ότι στο τέλος ο Ιερέας εύχεται στους συγγενείς "Καλή Ανάσταση".
τρολλάρεις έτσι; πες αλήθεια! "παραπλανημένοι λόγω έλλειψης σωστής κατήχησης συνάνθρωποι"; Σοβαρά; Συνήθως πάντως στα μνημόσυνα ο παπάς στο τέλος ζητά το πεντάευρω που είναι πλέον η στάνταρ ταρίφα - δεκάευρο αν συνοδεύεται με επι τόπου τρισάγιο.
Συγχαιρω το θαρρος σου να γραψεις αυτο το αρθρο.Οσον αφορα αυτο που θιγεις, στην καθομιλουμενη εχει επικρατησει ο ορος"ο συγχωρεμενος", που περιγρφει ο,τι εξηγεις και, κατα την αποψη μου, ειναι πιο ευστοχο απο το "δικαιωμενος". Ωστοσο ποσο γουσταρω την γιαγια μου που οταν αναφερεται σε καποιον "αμαρτωλο" μακαριτη τον λεει "ο ασυγχωρητος" (καλη ωρα!)
Άρη, μη νιώθεις καμία τύψη ούτε να έχεις δεύτερες σκέψεις για την αναφορά σου στα έργα και στις ημέρες του Παντελεήμονα. Προσωπικά δεν συμφωνώ καθόλου με τη ρήση "ο νεκρός δεδικαίωται". Όλοι, ζώντες και τεθνεώτες, κρινόμαστε από τις πράξεις μας. Κι αν θέλεις, ένας παραπάνω λόγος για να μη νιώθεις αμήχανα αναφέροντας τα αδικήματα για τα οποία καταδικάστηκε είναι ότι δεν έδειξε ίχνος μεταμέλειας -ο ιεράρχης που μεταξύ άλλων θα κήρυττε "μετανοείτε"...
η αναφορά "εκοιμήθη" δεν λέγεται ως μια πιο light εκδοχή της λέξης "πέθανε" αλλά ως πιο σωστή δογματικά, όσον αφορά φυσικά την ορθόδοξη χριστιανική εκκλησία... εξού και τα κοιμητήρια... ο άνθρωπος για την Εκκλησία "κοιμάται" αφού ο φυσικός θάνατος φθείρει μόνο το υλικό του σώμα κι όχι την αιώνια ψυχή του... ο άνθρωπος θα πεθάνει αν κατά τη Δευτέρα Παρουσία κριθεί η ψυχή του ως ακατάλληλη για το βασίλειο των ουρανών... αν κριθεί κατάλληλη τότε θα ξαναενωθεί με το αναγεννημένο του σώμα και θα ζήσει αιώνια...τέλος όσον αφορά τις νεκρολογίες συμφωνώ μέχρι κεραίας...
Συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις Αρη, απλά μια διευκρίνιση, ο όρος εκοιμήθη είναι μια λέξη που χρησιμοποιεί η εκκλησία για να περιγράψει τον θάνατο, και την χρησιμοποιεί για όλους ανεξαιρέτως, δίκαιους και αμαρτωλούς, έχει θεολογικό περιεχόμενο και σημαίνει πολύ επιγραμματικά ότι οι νεκροί δεν πεθένουν -δεν παύουν να υπάρχουν δηλαδη- αλλά με ένα τρόπο κοιμούνται μέχρι την κοινή ανάσταση όλων στα έσχατα... Οπότε ο όρος εκοιμήθη δεν χρησιμοποιήθηκε για να εξάρει την αρετή του συγκεκριμένου προσώπου αλλά απλώς για να πει με <<εκκλησιαστικό-θεολογικό>> τρόπο ότι πέθανε. Ούτε φυσικά είναι μια πιο light μορφή του όρου πέθανε όπως διάβασα σε ένα σχόλιο, είναι εντελώς διαφορετικό το περιεχόμενο.... Κατα τα λοιπά εννοείται ότι τα πράγματα πρέπει να λέγονται με το όνομά τους και όταν είναι κανείς εν ζωή αλλά και όταν έχει πλέον πεθάνει......
Το κακό δεν είναι τόσο όταν τα κάνουν, αλλά αφού τα έχουν κάνει βρίσκουν (γελοία) επιχειρήματα για να δικαιολογηθούν. Τώρα παει...Καλή ανάπαυση. Ζωή σε μας.
μπραβο! ακριβως αυτο! "ιστορικά δεδομένα και καταγεγραμμένα γεγονότα μπορούν να αναφέρονται". Δηλαδη το οτι πεθανε ή οτι ηταν μητροπολιτης δεν αναιρει το γεγονος οτι ηταν εγκληματιας.
Τα δισσεκατομμύρια για τα "γεραματα" ερχονται σε αμεση αντίθεση με το 1)Ο έχω δύο χιτώνας κλπ 2) Μην αγχεστε για το αύριο διότι ο θεός φροντίζει για όλους. Και οχι λυπάμαι αλλα δεν επιτρέπεται να έχει κάτι για να μένει κάποιος που υπηρετει σε "υψηλές εκκλησιαστικές θέσεις" γιατί ο χριστός τον οποίο υπηρετούσε ο αποθανών προέτρεπε να μοιράσουν τις περιουσίες τους και να τον ακολουθήσουν. Μην ξεχνάμε "πιο ευκολα περναει το καραβόσχοινο (καμηλος) από το ματι της βελόνας, παρά πλούσιος στον παραδεισο". Μην ξεχνάμε οτι ο εν λόγω κύριος δεν "εκοιμήθει" επνίγικε.
O/η scifimom αναφέρεται στις αξίες που (υποτίθεται) οτι υπηρετούσε ο εν λόγω. Δεν τον υποχρεώνει κανείς να ασπαστεί κάθε ρητό του χριστιανισμού για να ασκήσει κριτική σε κάποιον λειτουργό του.
Mην είσαι προπέτης. Είναι όντως λίγα αν ο άνθρωπος είχε μερικές αγαθές φιλοδοξίες τύπου στα γεράματά του να αγοράσει ένα καζίνο στην Ελβετία και να το μετατρέψει από απλό ναό του χρήματος σε ιερό ναό του χρήματος (άσχημα;). Ή κάποια εύλογα ανθρώπινα απωθημένα, όπως πχ να αγοράσει δυο - τρία ελληνικά νησάκια για νά 'χει πολλαπλές επιλογές διακοπών το καλοκαίρι, να το πηγαίνει δηλαδή μαγιώ και νησί, έτσι, για νά 'χει να συναλάσσει.
Kαλημέρα Άρη.καλά τα είπες , άλλα νομίζω πως παρεξήγησες την λέξη "εκοιμήθη".Πρέπει να σου πω πώς η λέξη "εκοιμήθη" χρησιμοποιήται σε αυτές τις περιπτώσεις ως μια πιο light έκδοση της λέξης "πέθανε" . Είναι πιο κομψό ας πούμε. Έχω αντίστοιχη επιχείρηση κατασκευής μνημείων και έτσι ρωτάμε τους συγγενείς την ακριβή ημερομηνία θανάτου. Αν έχεις προσέξει πάνω στα μνημεία (τάφους) γράφει "εκοιμήθη ταδε ταδε του ταδε" . Αυτό δεν σημαίνει πως αγιοποιήται απαραίτητα ο οποιοσδήποτε συγχωρεμένος.Αυτά με όλη την αγάπη και την εκτίμηση που σου έχω