ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
0

H Chiharu Shiota εκπροσώπησε αυτή τη χρονιά την Ιαπωνία στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο της ήταν ένα παλιό σάπιο σκαρί στη μέση του χώρου και γύρω από αυτό ένας τεράστιος ιστός από κόκκινες κλωστές, που η καθεμιά κατέληγε σε ένα κλειδί. Οι καλλιτεχνικές παραστάσεις και οι εγκαταστάσεις της είναι συνδεδεμένες με το παρελθόν και το παρόν, αυτά που ζουν και αυτά που πεθαίνουν και τις αναμνήσεις των ανθρώπων καθώς συνδέονται με τα αντικείμενα. Σε αυτά προσθέτει κόκκινο και μαύρο, δυο βασικά χρώματα που χρησιμοποιεί.

Η Chiharu Shiota γεννήθηκε στην Οσάκα το 1972 και ανήκει σε μια γενιά καλλιτεχνών που έχουν κερδίσει τα τελευταία χρόνια τη διεθνή προσοχή. Η τέχνη της στηρίζεται στην ευφάνταστη σύνδεση ανάμεσα στην παράδοση και την προσαρμογή σε έναν υπερσύγχρονο κόσμο. Επηρεάστηκε από την μαρίνα Αμπράμοβιτς και άρχισε να αναζητά καλλιτεχνικές λύσεις που αφορούν το σώμα και την εγκατάσταση. Η ίδια το 1998 σε μια περφόρμανς στη Γαλλία χρησιμοποίησε το ίδιο της το σώμα, μένοντας επί 4 ημέρες γυμνή ενώ είχε νηστέψει σε ένα κοίλο που περιβαλλόταν από λάσπη και φύλλα, συμβολισμό για την επιστροφή στη ζωή και τη φύση και έκφραση μιας παρόρμησης να επιστρέψει στον τόπο από τον οποίο προερχόταν.

Η Σιότα έχει επηρεαστεί πολύ από το Μπούτο και τη φιλοσοφία του και η κατανόηση του είναι κομβικής σημασίας και για την κατανόηση του έργου της. Το σώμα εμφανίζεται «ως ένα φαινόμενο που συνδέεται με τις μικροσκοπικές δομές της ζωής. Ασχολείται με τη διάλυση των ορίων μεταξύ του κοινού και του καλλιτεχνικού αντικειμένου.  Είναι ο ιστός των νημάτων που κάνει ορατή μια αισθητική εμπειρία που δεν περιορίζεται σε μια και μόνη αίσθηση αλλά μπορεί να γίνει αισθητός ως μια φυσική εμπειρία. 

MIA EΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Dialogue from DNA”, 2004, Manggha, Centre of Japanese Art and Technology/Poland, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Tristan and Isolde”, 2014, Kiel Opera House/Germany, photo: Olaf Struck
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Accumulation-Searching for the Destination”, 2012, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Comtemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“The Key in the Hand”, 2015, The 56th International Art Exhibition - la Biennale di Venezia, Venice/Italy

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Overflowing Water / Flowing Water

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Cold Floor

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Untitle

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Labyrinth of Memory

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Trace of Life
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ