Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ

Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
1

 

Το μεγαλείο της τέχνης του Ρέμπραντ απογειώνεται στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Είναι τα έργα αυτών των τελευταίων χρόνων που ορίζουν αυτό που σήμερα θεωρούμε «σπουδαίο» στην τέχνη του. Η σημαντικότατη έκθεση που μόλις ξεκίνησε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα δείγματα της δουλειάς του Oλλανδού καλλιτέχνη: μια μοναδική ευκαιρία να θαυμάσει κανείς το πάθος, το έντονο συναίσθημα αλλά και όλες τις καινοτομίες που εισήγαγε στη ζωγραφική ο Ρέμπραντ, ίσως ο σημαντικότερος Ολλανδός ζωγράφος όλων των εποχών.

Η Betsy Wieseman, επιμελήτρια της έκθεσης σημειώνει: «350 χρόνια μετά το θάνατό του ο Ρέμπραντ συνεχίζει να συναρπάζει. Οι τεχνικές του εφευρέσεις, η διορατικότητά του, η μοναδική του ικανότητα να μεταφέρει το βαθύτερο ανθρώπινο συναίσθημα στον καμβά, είναι και σήμερα επίκαιρα και σημαντικά όπως ήταν και στον 17ο αιώνα»

 

Από το 1650 και μέχρι το θάνατό του, ο Ρέμπραντ (1606 – 1669) αναζήτησε ένα νέο ύφος στη ζωγραφική του ακόμα πιο εκφραστικό και βαθύ. Και το κατόρθωσε. Εξερεύνησε με ένταση τις ζωγραφικές τεχνικές αλλά και την τέχνη της τυπογραφίας για να δώσει σε παραδοσιακά θέματα καινούριες και πρωτότυπες ερμηνείες. Η έκθεση τονίζει την πολύπλευρη μαεστρία του καλλιτέχνη, χωρίζοντας τα εκθέματα θεματικά για να φανερωθούν στον θεατή οι ιδέες και η θεματολογία που τον απασχολούσαν εκείνη την περίοδο: πειθαρχία, πειραματισμός, χρήση του φωτός, παρατήρηση της καθημερινότητας, έμπνευση από τη δουλειά άλλων καλλιτεχνών αλλά και απάντηση στη δουλειά τους καθώς και η έκφραση της οικειότητας, του στοχασμού, της αντιδικίας αλλά και της συμφιλίωσης.

Πάνω από εκατό αριστουργήματα του μεγάλου καλλιτέχνη, δάνεια από μεγάλα μουσεία αλλά και συλλογές καθιστούν αυτήν την έκθεση μια από τις σημαντικότερες του χειμώνα.

Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Bathsheba with King David's Letter (1654). Paris, Musée du Louvre, Département des Peintures
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A young Woman sleeping (Hendrickje Stoffels) (about 1654). The British Museum, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Joseph and Potiphar's Wife (1655). Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin-Preussischer Kulturbesitz
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A Woman bathing in a Stream (Hendrickje Stoffels?), (1654). The National Gallery, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Anatomy Lesson of Dr Joan Deyman (1656). Amsterdam Museum
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
An Old Woman Reading(1655). By kind permission of the Duke of Buccleuch & Queensberry KBE
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A Man in Armour (Alexander the Great?, (1655). Glasgow Life (Glasgow Museums) on behalf of Glasgow City Council. Bequeathed by Jane Graham Gilbert, 1877
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of an Elderly Man (1667). Mauritshuis, The Hague, acquired with the support of the Friends of the Mauritshuis Foundation, the Ministry of Education, Culture and Science, the National Art Collections Fund, the BankGiro Loterij, the VSB Fund The Hague, the Rembrandt Association
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Self Portrait with Two Circles (about 1665-9). Kenwood House, The Iveagh Bequest, English Heritage, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Blond Man (1667). National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia Felton Bequest, 1951
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Suicide of Lucretia (1666). Minneapolis Institute of Arts, The William Hood Dunwoody Fund 34.19
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Conspiracy of the Batavians under Claudius Civilis (about 1661-2). The Royal Academy of Fine Arts, Sweden
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Lady with a Lap Dog (about 1662-5). Collection Art Gallery of Ontario, Toronto, Bequest of Frank P. Wood, 1955
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Lady with an Ostrich-Feather Fan (1658-60). National Gallery of Art, Washington, Widener Collection, 1942.9.68
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Apostle Simon (1661). Kunsthaus Zürich, Ruzicka Stiftung
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Artist's Son, Titus (1656). Ashmolean Museum, University of Oxford. Presented by Chambers Hall, 1855.
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Couple as Isaac and Rebecca, known as ‘The Jewish Bride’ (about 1665). Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam (A. van der Hoop Bequest)
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Sampling Officials of the Amsterdam Drapers’ Guild, known as ‘The Syndics’ (about 1662). Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Titus at his Desk (1655). Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Woman at the Bath with a Hat beside her (1658). The Syndics of the Fitzwilliam Museum
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Self Portrait at the Age of 63 (1669). The National Gallery, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of Frederick Rihel on Horseback (Probably 1663). The National Gallery, London
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια