Το μεγάλο δάσος και η αυταπάτη του Ανεξάντλητου

Το μεγάλο δάσος και η αυταπάτη του Ανεξάντλητου Facebook Twitter
Όσο περισσότερο οι πυρκαγιές θα μεγαλώνουν σε έκταση και διάρκεια τόσο εντονότερα θα μας προτείνονται τα pocket size αλσύλλια και τα ψευδοπάρκα των μικροαναπλάσεων ως εναλλακτικοί ορίζοντες αναψυχής. Εικονογράφηση: Ατελιέ LIFO
0

ΣΤΟΥΣ «ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ» («The Barkskins»), η Αμερικανίδα συγγραφέας Άνι Πρου αφηγείται τις ιστορίες πολλών γενεών, από την πρώιμη εποχή των Γαλλοκαναδών και Άγγλων εποίκων μέχρι τον εικοστό αιώνα. Στο κέντρο της αφήγησης η μεγάλη μεταμόρφωση των τοπίων μαζί με τις κοινωνικές αλλαγές και τις οικογενειακές περιπλοκές που σημάδεψαν την επέκταση της ανθρώπινης δραστηριότητας μέσα στην απεραντοσύνη των δασών της ανατολικής Βόρειας Αμερικής.

Η συγγραφέας, έχοντας μελετήσει καλά τις πηγές και την Ιστορία, αναφέρεται συχνά στη συνείδηση που είχαν οι πρώτοι μεγάλοι υλοτόμοι και αργότερα οι επιχειρηματίες της ξυλείας και των παραγώγων της: πίστευαν ακράδαντα πως το δάσος είναι άπειρο και δεν μπορεί να χαθεί, αφού η ίδια η χώρα είναι αχανής.

Οι τεράστιες αποστάσεις και τα θηριώδη μεγέθη της βορειοαμερικανικής υπαίθρου ενστάλαζαν στους ανθρώπους αυτούς (και για πολλές γενιές) την αίσθηση ότι το δάσος είναι απεριόριστο όπως ο ωκεανός. Η γεωγραφία της πρώιμης φαντασίας, πριν από τη χάραξη δικτύων και την ακριβή καταμέτρηση των χιλιομετρικών αποστάσεων, ακουμπούσε στην ιδέα του άπειρου. «Τη θάλασσα, τη θάλασσα, ποιος θα μπορέσει να την εξαντλήσει;» έγραφε ο Σεφέρης τη δεκαετία του '30, κι ο στίχος αυτός θα μπορούσε να ισχύει και για τα δάση ή, έστω, για τα μεγάλα δάση, τους δρυμούς και τα βουνά τους.

Κάποτε, η ιδέα περί του ανεξάντλητου της «αγριάδας» είχε γονιμοποιήσει τη ρομαντική εικόνα μιας φύσης η οποία, ό,τι κι αν συμβεί, θα παραμένει εσαεί το σκοτεινό και σαγηνευτικό θεμέλιο της ανθρωπότητας. Συχνά όμως η ιδέα μιας ανεξάντλητης φύσης βόλεψε πολλούς που ήθελαν, και ακόμα επιδιώκουν, να απωθήσουν τις ανησυχίες για την έκταση και το βάθος των καταστροφών.

Όσο κι αν φαίνεται παράδοξο, μια τέτοια αντίληψη περί του ανεξάντλητου της «αγριάδας» εξακολουθεί να υπάρχει. Κάποτε, είχε γονιμοποιήσει τη ρομαντική εικόνα μιας φύσης η οποία, ό,τι κι αν συμβεί, θα παραμένει εσαεί το σκοτεινό και σαγηνευτικό θεμέλιο της ανθρωπότητας. Συχνά όμως η ιδέα μιας ανεξάντλητης φύσης βόλεψε πολλούς που ήθελαν, και ακόμα επιδιώκουν, να απωθήσουν τις ανησυχίες για την έκταση και το βάθος των καταστροφών. Λέγεται: υπάρχει ακόμα τόσο πολύ δάσος, ας μην υπερβάλλουμε για όσα καίγονται, ο κύκλος δημιουργίας και καταστροφής ξεπερνά τις γενιές μας και τα μέτρα τους.

Υπάρχει (πολύ) ακόμα: σαν να έχουμε να κάνουμε με ένα στοκ ή ένα απόθεμα που χρησιμεύει μεν για να «παίρνουμε ανάσες» ή για να έχουμε τουριστικά και αγρο-κτηνοτροφικά πλεονεκτήματα να πουλήσουμε, στην ουσία όμως πρόκειται για κάτι εκτός κοινωνίας. Τα δημόσια προβλήματα, οι κοινωνικές αγωνίες, οι πολιτικές απορίες δεν αφορούν τη «φύση, πέρα από την καθημερινή κομματική διαμάχη για τις πυρκαγιές και την πυρόσβεση. Το ουσιαστικό ερώτημα «τι κάνουμε για να μην ερημώσουμε ως τόπος, πώς αντιμετωπίζουμε την ερημοποίηση» δεν απασχολεί παρά τους λίγους.

Εδώ βρίσκεται ο μηχανισμός της αυταπάτης. Η Άνι Πρου ανασυνθέτει την αφελή πίστη των εποίκων στο απέραντο των δασών. Μιλάμε όμως για τον Καναδά ή τις ΗΠΑ. Πώς είναι δυνατό να υπάρχει η ίδια αυταπάτη σε πολίτες ή πολιτικούς μιας μικρής χώρας των 132.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων;

Η συμβατική σκέψη δεν αντιλαμβάνεται τα δεδομένα. Ένα σημαντικό μέρος του λαού και των κυρίαρχων ελίτ της χώρας θεωρεί πως ένα θέμα όπως η καταστροφή ενός μεγάλου δάσους σαν της Δαδιάς είναι χαμηλής πολιτικής. Είναι δηλαδή κάτι που μπορεί να γίνει πολιτικό μόνο αν πεθαίνουν άνθρωποι, και μάλιστα Έλληνες την καταγωγή. Ο θάνατος αλλοδαπών-μεταναστών ή και ο αφανισμός εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων δάσους λογαριάζεται περισσότερο ως στοιχείο μιας φυσικής καταστροφής για την οποία δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά. Σαν κάτι αντίστοιχο με τον θάνατο ανθρώπων κάτω από μια γιγαντιαία χιονοστιβάδα ή με τον πνιγμό λουόμενων στη φουρτουνιασμένη θάλασσα.

Η ζωή στο δάσος παραπέμπει στις φτωχές, χειρωνακτικές εποχές, στους καιρούς των ξωμάχων και των προλετάριων για τους οποίους έγραφε ο Ρίτσος. Και αυτοί ήταν ανεξάντλητοι στη φαντασία του αριστερού ανθρώπου, όπως η θάλασσα στον στίχο του Σεφέρη.

Τώρα έχουμε βρεθεί στον καιρό του εξαντλήσιμου. Το απεριόριστο, το άπειρο και το γενναιόδωρα παρόν της φύσης και της Ιστορίας ανήκει σε έναν παλαιότερο ιστορικό χρόνο. Εμείς πρέπει πια να κατοικήσουμε την ξεραΐλα και να τη μετατρέψουμε, αν μπορούμε, σε βραχυχρόνια μίσθωση. Άχαρη η θέση μας, καθώς καλούμαστε από δημάρχους και άλλες δημόσιες φωνές να αποδεχτούμε το γεγονός πως και τα πάρκα τσέπης είναι δάσος. Τι περισσότερο να θέλει κανείς από ένα τσιμεντένιο παγκάκι, δυο πεύκα και μια καντίνα για τον καφέ και το σουβλάκι του;

Αυτή είναι η μετα-φύση που προσφέρεται ως πρόταση ζωής –αφήνοντας το μεγάλο δάσος να συρρικνωθεί και να γίνει είδηση χαμηλής ζήτησης–, αφού δεν μπορούμε να αποτρέψουμε ή να σβήσουμε τις μεγα-πυρκαγιές (Megafires). Όσο περισσότερο οι πυρκαγιές θα μεγαλώνουν σε έκταση και διάρκεια τόσο εντονότερα θα μας προτείνονται τα pocket size αλσύλλια και τα ψευδοπάρκα των μικροαναπλάσεων ως εναλλακτικοί ορίζοντες αναψυχής, θερμοκήπια για φτωχότερους δημότες και για όσους δεν μπορούν να αγοράσουν αληθινή φύση.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

CHECK Δασικές πυρκαγιές: πύρινη κόλαση με νέα αρνητικά ρεκόρ

Ρεπορτάζ / Δασικές πυρκαγιές: Τα αρνητικά ρεκόρ σπάνε το ένα μετά το άλλο ― Τι κάνει λάθος η Ελλάδα με τη «δασοπροστασία»

Το 2023 καταγράφεται ήδη ως η δεύτερη χειρότερη χρονιά αναφορικά με το επίπεδο των καμένων εκτάσεων από το 2006 και μετά, ενώ η διάσωση της Πάρνηθας είναι η μεγάλη πρόκληση των επόμενων ωρών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πλατόνι της Ρόδου: Τελικά, πόσα ελάφια χάθηκαν στις πυρκαγιές;

Περιβάλλον / Πλατόνι της Ρόδου: Τελικά, πόσα ελάφια χάθηκαν στις πυρκαγιές;

Πόσος ήταν ο πραγματικός πληθυσμός του σπάνιου είδους και ποιοι λόγοι –τρεις για την ακρίβεια, ακόμα και πολύ πριν από τις καταστροφικές πυρκαγιές- δεν επέτρεψαν στα πλατόνια να πολλαπλασιαστούν; Μερικές απαντήσεις.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Παπαγγελής: «Όλα ξεκίνησαν από έναν έντονο πόνο στο αριστερό μου πόδι»

Αθλητισμός / Νίκος Παπαγγελής: «Όλα ξεκίνησαν από έναν έντονο πόνο στο αριστερό μου πόδι»

Ο παραολυμπιονίκης στο άθλημα της ποδηλασίας δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται και τώρα ετοιμάζεται για τον πιο κρίσιμο αγώνα του στους Παραολυμπιακούς Αγώνες 2024 στο Παρίσι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ευρωεκλογές ως νέο πολιτικό ορόσημο 

Ρεπορτάζ / Οι ευρωεκλογές ως νέο πολιτικό ορόσημο 

Το ενδιαφέρον για τις ευρωεκλογές του Ιουνίου είναι μεγαλύτερο από κάθε άλλη φορά τα τελευταία χρόνια, ίσως επειδή θα καταγραφούν οι δυνάμεις και οι συσχετισμοί ενός παράξενου και ασυνήθιστου πολιτικού τοπίου, όπως αυτό που έχει προκύψει στην Ελλάδα μετά την κρίση και λίγο πριν από τη διαμόρφωση του νέου πολιτικού περιβάλλοντος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ποιους ζαλίζουν τα ύψη των κτιρίων;

Ρεπορτάζ / Ποιους «ζαλίζουν» τα ύψη των κτιρίων;

Με μια μεταβατική ρύθμιση πυροσβεστικού χαρακτήρα, το υπουργείο Περιβάλλοντος επιχειρεί να κάμψει τις αντιδράσεις δημάρχων που διαμαρτύρονται για τα μεγάλα ύψη και τα επιπλέον τετραγωνικά των νέων κτιρίων, που κερδίζονται από τα bonus δόμησης και ύψους του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Ποιους και γιατί ζαλίζουν τα μεγάλα ύψη; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το «Rom Boost» και μια συζήτηση για τους Ρομά 

Οπτική Γωνία / «Δεν είναι οι Ρομά που επιλέγουν το περιθώριο, αλλά η ίδια η κοινωνία που τους περιορίζει»

Οι Γιατροί του Κόσμου ολοκλήρωσαν το έργο «Rom Boost», επιμορφωτικές δράσεις σε κοινότητες Ρομά, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ένταξης και συμπερίληψης της οργάνωσης. Στόχος ήταν να πραγματοποιηθούν εκπαιδεύσεις και να δοθεί φωνή και αυτοπεποίθηση στους περιθωριοποιημένους Ρομά πληθυσμούς. Εκτός όμως από το ίδιο το έργο, ενδιαφέρον έχει και η συνομιλία που ακολούθησε, με τρεις εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ