Σπουδαίοι άνθρωποι αλλά… 

Σπουδαίοι άνθρωποι αλλά…  Facebook Twitter
Η Αριάν Λαμπέντ ποζάρει στο κόκκινο χαλί του φεστιβάλ της Βενετίας με γραμμένο στο κορμί της το σλόγκαν "No more honors for abusers” («Όχι άλλες τιμές στους κακοποιητές»).
0


Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΗ,
ασυνείδητη σχεδόν, όταν είδα χθες τη «δικιά μας» Αριάν Λαμπέντ να ποζάρει στο κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ της Βενετίας με γραμμένο στο κορμί της το σλόγκαν «No more honors for abusers» («Όχι άλλες τιμές στους κακοποιητές»). Στράβωσα το στόμα μου και το ξινό μειδίαμα δεν έλεγε να φύγει. Έμοιαζε τόσο εύκολο και τόσο προβλέψιμο, «εταιρικό» σχεδόν – είτε ως μορφή διαμαρτυρίας είτε ως φλασιά προσωπικής προβολής, ένα είδος σέλφι με κοινωνικό μήνυμα. 

Η κυρίαρχη αντίληψη φαίνεται να είναι ότι ΔΕΝ πρέπει να διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του. Αν εκείνος είναι κακός, είναι «μολυσμένη» και η τέχνη του, ακόμα και εκ των υστέρων – άποψη που είναι εξαιρετικά διαδεδομένη πλέον κι ας μοιάζει νηπιακή. 

Το μήνυμα προφανώς αναφερόταν εμμέσως πλην σαφώς στις περιπτώσεις Ρομάν Πολάνσκι, του Γούντι Άλεν και του Λικ Μπεσόν που συμμετέχουν με τις τελευταίες ταινίες τους στο φεστιβάλ και είχε ως άμεσο αποδέκτη τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεσμού, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο οποίος σε προηγούμενες δηλώσεις του σημείωνε ότι ο Άλεν και ο Μπεσόν έχουν απαλλαγεί από τις κατηγορίες. Όσο για τον Πολάνσκι, είχε πει: «Ο Πολάνσκι είναι ένας από τους τελευταίους μεγάλους masters του ευρωπαϊκού σινεμά. Έκανε τεράστια σφάλματα πριν από πενήντα χρόνια. Αναγνώρισε την ενοχή του. Ζήτησε από το θύμα να τον συγχωρήσει και το θύμα τον συγχώρησε. Δεν είμαι δικαστής, είμαι κριτικός κινηματογράφου. Φυσικά είναι μια πολύ δύσκολη κατάσταση, είμαι όμως βέβαιος ότι σε μερικές δεκαετίες όλοι θα έχουν ξεχάσει την ιστορία του βιασμού από τον Πολάνσκι, αλλά θα εξακολουθούν να θαυμάζουν τις ταινίες του. Νομίζω ότι το να συνεχίζουμε να χτυπάμε τον [90χρονο] Πολάνσκι μοιάζει σαν να αναζητούμε εξιλαστήριο θύμα για άλλες καταστάσεις που χρειάζονται περισσότερο την προσοχή μας».

Απαντώντας σε ένα από τα επίμονα ερωτήματα των καιρών μας, ο Μπαρμπέρα έχει δηλώσει επίσης ότι διαχωρίζει σαφώς τον άνθρωπο από το καλλιτεχνικό του έργο. Προσωπικά δεν μπορώ να απαντήσω με απόλυτο τρόπο στο ερώτημα (μου είναι, λόγου χάρη, αδύνατον οργανικά να ξαναδώ τον Μπιλ Κόσμπι σε οτιδήποτε και επίσης βρίσκω τον Γούντι Άλεν εξαιρετικά αντιπαθή και ύποπτο, αν όχι ένοχο τεχνικά), φοβάμαι όμως ότι έχει ήδη απαντηθεί. Η κυρίαρχη αντίληψη φαίνεται να είναι ότι ΔΕΝ πρέπει να διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του. Αν εκείνος είναι κακός, είναι «μολυσμένη» και η τέχνη του, ακόμα και εκ των υστέρων – άποψη που είναι εξαιρετικά διαδεδομένη πλέον κι ας μοιάζει νηπιακή.

Σε μια εβδομάδα συμπληρώνεται ένας χρόνος από τον θάνατο του Γκοντάρ που ποτέ δεν είχε καιρό και υπομονή για ηθικολογίες και ολοκληρωτισμούς και μου έρχεται στο μυαλό μια σκηνή από το Χωρίς Ανάσα όπου ο χαρακτήρας που υποδύεται η Λίλιαν (Λίλιαν Ντρέιφους) ρωτάει τον Μπελμοντό αν έχει κάτι εναντίον των νέων. «Ναι, έχω», απαντά εκείνος. «Προτιμώ τους ηλικιωμένους».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ