Το κόκκινο και το μπλε 

Το κόκκινο και το μπλε  Facebook Twitter
Oι Beatles το 1967
0

ΤΕΧΝΙΚΑ, ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ από τους απανταχού ειδικούς και σπασίκλες οι καλύτεροι «δίσκοι» μιας χρονιάς, μιας εποχής ή και όλων των εποχών, οι πάσης φύσης ανθολογίες και συλλογές επιτυχιών δεν μετράνε. Κόβονται από την επίσημη ιστορία.

Κι όμως, αυτά τα best of και τα greatest hits συγκροτημάτων ή σόλο καλλιτεχνών υπήρξαν για τους περισσότερους από εμάς το «ναρκωτικό εισόδου» στον κόσμο τους, και μάλιστα σε πολύ τρυφερή ηλικία, τότε που όλα εγγράφονται μέσα σου με τον πιο έντονο και ανεξίτηλο τρόπο.

Σε μια εποχή ακόμα που το μπάτζετ για τους δίσκους ήταν εξαιρετικά περιορισμένο και κάθε τόσο ρίσκαρες να αγοράσεις ολόκληρο άλμπουμ επειδή άκουσες ένα τραγούδι για να αποδειχθεί ότι ήταν το μόνο τραγούδι που άξιζε, οι συλλογές ήταν εξαιρετικά «οικονομικές» και πολύτιμες, λειτουργώντας επίσης ως ιδανικό φροντιστήριο για την διαδρομή μιας μπάντας. 

Και δεν νομίζω ότι υπήρξε ποτέ μια συλλογή (και πολύ περισσότερο, ένα ντουέτο συλλογών) τόσο οριστική και τόσο σημαντική όσο το «κόκκινο» (The Beatles / 1962-1966) και το «μπλε» (The Beatles / 1967-1970) άλμπουμ του συγκροτήματος που υπήρξε το καλούπι για οτιδήποτε σχεδόν συνυπήρξε ή ακολούθησε. Μόνο τις δύο συλλογές του David Bowie (Changes One και Changes Two) που κυκλοφόρησαν στις αρχές των ’80s, συνοψίζοντας την επίσης αξεπέραστη δεκαετή διαδρομή του, την επόμενη από τη μαγική δεκαετία των Beatles, μπορώ να σκεφτώ αντιστοίχως.

Και τώρα, μισό αιώνα μετά, το «κόκκινο» και το «μπλε» κυκλοφορούν για μια ακόμη φορά, σε νέες αστραφτερές μίξεις και με έναν σκασμό επιπλέον κομμάτια (12 εμβόλιμα στο πρώτο άλμπουμ και 9 στο δεύτερο) που θεωρητικά καθιστούν αυτήν τη νέα εκδοχή πλουσιότερη σε ποιότητα και ποσότητα (και τιμή, φυσικά).

Αλλά με το «κόκκινο» και το «μπλε» δεν έμπαινες απλά στον κόσμο των Beatles από την αρχή του ταξιδιού μέχρι το τέλος του. Ακούγοντας όλα αυτά τα αιώνια κομμάτια σε χρονολογική σειρά, περνούσε από μπροστά σου η διαδρομή από την αθωότητα στην εμπειρία (ψυχεδελική και άλλη) και τη δημιουργική ωριμότητα κι από την εξωστρέφεια στην ενδοσκόπηση που χαρακτηρίζει μέχρι σήμερα την πορεία ενός συγκροτήματος.

Το κόκκινο και το μπλε  Facebook Twitter
Στο μυαλό μου η ακολουθία των τραγουδιών θα είναι για πάντα αυτή που υπήρχε στις αρχικές κυκλοφορίες των δύο δίσκων.

Καμία σημασία δεν έχει το γεγονός ότι οι δύο διπλές συλλογές κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά πριν από πενήντα χρόνια και ενώ οι Beatles είχαν ήδη διαλυθεί. Ούτε ότι οι ίδιοι δεν είχαν καμιά ανάμιξη στην κυκλοφορία τους, η οποία έγινε με την επιμέλεια του διαβόητου για τις κυνικές και αρπακτικές μεθόδους του, μάνατζερ τους, του Άλεν Κλάιν – τον οποίον απέλυσαν ανήμερα σχεδόν της κυκλοφορίας των συλλογών, τον Απρίλιο του 1973.

Αποτελεί (άλλη) μία σαρκαστική υποσημείωση στην ιστορία της ποπ και ροκ μουσικής το γεγονός ότι ένας από τους μισητούς χαρακτήρες της είναι υπεύθυνος τόσο για τις δύο αυτές συλλογές όσο και για την αντίστοιχη που είχε κάνει (Hot Rocks) για τους Rolling Stones, εισάγοντες πολλές τρυφερές ψυχούλες στο έργο τους.   

Και τώρα, μισό αιώνα μετά, το «κόκκινο» και το «μπλε» κυκλοφορούν για μια ακόμη φορά, σε νέες αστραφτερές μίξεις και με έναν σκασμό επιπλέον κομμάτια (12 εμβόλιμα στο πρώτο άλμπουμ και 9 στο δεύτερο) που θεωρητικά καθιστούν αυτήν τη νέα εκδοχή πλουσιότερη σε ποιότητα και ποσότητα (και τιμή, φυσικά).

Στο μυαλό μου όμως η ακολουθία των τραγουδιών θα είναι για πάντα αυτή που υπήρχε στις αρχικές κυκλοφορίες των δύο δίσκων, αυτές που είχαν βρει τον δρόμο τους στο πικάπ μας όταν δολοφονήθηκε ο Λένον (ο μόνος που δεν χαμογελά στο «μπλε» εξώφυλλο, επαναλαμβάνοντας την πόζα του «κόκκινου» στο ίδιο μέρος επτά χρόνια μετά) και ο Πετρίδης είχε πείσει τους δεκάχρονους ακροατές σαν κι εμένα ότι αυτό ήταν ό,τι πιο τραγικό είχε συμβεί ποτέ και για να το τεκμηριώσει έπαιζε για καιρό καθημερινά τα άπαντα των Beatles.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ