Αλήθειες και ψέματα. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο

Αλήθειες και ψέματα. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο Facebook Twitter
2

Οk, το πράγμα φαίνεται επιτέλους να «κλειδώνει»: τα βρίσκουμε, λέει, με τους σεβαστούς μας εταίρους, περνάμε κουτσά-στραβά την αξιολόγηση, τσιμπάμε και μια γενναία δόση ESM να λαδώσει το αντεράκι της αγοράς και το δικό μας, γλιτώνουμε την επίσημη χρεoκοπία, νομοθετούμε τον «κόφτη» κι ας ελέγχεται ως αντισυνταγματικός – σάματις πρώτη φορά θα 'ναι; Θα μας ελαφρύνουνε οπότε, αν είμαστε καλά παιδιά, και το χρέος (ναι, λέμε, αφού φιλήσανε σταυρό!), θα παραμείνουμε, δε, ακόμα και... μόνοι μας στην Ευρωζώνη και το καθοσιωμένο της νόμισμα, έστω κι αν χρειαστεί να φορολογήσουμε και το κατούρημα – ο τελευταίος επιβιώσας ας μην ξεχάσει μόνο να τραβήξει φεύγοντας το καζανάκι. ΤΙΝΑ για πάντα! Περάσαμε, εξάλλου, και χειρότερα ως χώρα, δεν γαμιέται;


Η ίδια η κοινωνία λουφάζει από κούραση, σιχασιά ή από ανάγκη περίσκεψης και περισυλλογής – το παράταιρο «μπετόν αρμέ» των 153 κυβερνητικών βουλευτών δεν κινδυνεύει, βέβαια, από τις παρελάσεις αναψυχής του ΠΑΜΕ, την επαναστατική γυμναστική μερικών δεκάδων «μπάχαλων» ή τα εξεγερτικά μανιφέστα μιας θορυβώδους, αλλά ισχνής αριθμητικά μειοψηφίας αριστερότερα του ΣΥΡΙΖΑ που μήτε εκλογικό «πλαφόν» του 3% δεν πιάνει. Ούτε, φυσικά, η αξιωματική αντιπολίτευση και οι ακροκεντρώοι «δορυφόροι» της καίγονται να βγουν στους δρόμους χτυπώντας κατσαρόλες, κι ας σκούζουνε «Φύγετε!» και «Εκλογές τώρα!». Χαζοί είναι; Ποιος θα ολοκληρώσει καλύτερα το ράψιμο του «κοστουμιού» που τόσο πετυχημένα μας φορέσανε; Θα το θέλανε πιθανόν ακόμα στενότερο αυτοί οι τελευταίοι και οι... παναμόψυχες ελίτ που συναγελάζονται, αλλά ας είναι.

Εκεί εντοπίζεται, άλλωστε, η μεγαλύτερη «προδοσία» (και) της παρούσας κυβέρνησης: δεν είναι οι λίγο-πολύ αναμενόμενες υποχωρήσεις, οι συμβιβασμοί, τα σουρεάλ παράδοξα, οι αστοχίες, όσο ο κυνισμός, η «διπλή γλώσσα», η αμετροέπεια, η παρεΐστικη, νεοελιτίστικη αποξένωση από τον κόσμο που τη στήριξε με τις καλύτερες ή, έστω, τις χειρότερες προθέσεις.


Όσοι πάλι απορούν κι εξανίστανται που η αντίδραση στο ενάμιση παραπάνω μνημόνιο ήταν, αναλογικά, πολύ υποτονική, ενώ στη Γαλλία π.χ. ξεσηκώθηκαν κι οι πέτρες (σχήμα λόγου, βέβαια, γιατί η μαζικότητα είναι κι εκεί ζητούμενο) ενάντια σε μια εργασιακή και ασφαλιστική μεταρρύθμιση-«χάδι» συγκριτικά με τη δώθε, ας αναλογιστούν τι συνέβη στη χώρα αυτή την τελευταία επταετία, πέρα από ιδεολογίες και συναισθηματισμούς – ίσως μετά παραξενευτούν λιγότερο (χωρίς, φυσικά, να ξεχνάμε και ότι, συχνά, του τυφώνα προηγείται μια ασυνήθιστη νηνεμία). Αλλιώς, θα μοιάζουν στον γνωστό ευκαιριακό μπλόγκερ που με περίσσιο στόμφο μάς ανακοίνωσε ότι σταματά να γράφει, μια και οι Έλληνες δεν συμμεριζόμαστε, λέει, τους «θούριούς» του.

Όχι πως του βρίσκω κι εντελώς άδικο – έχω επίσης αναρωτηθεί συχνά, έστω λιγότερο πομπωδώς, τι διάολο καταφέρνουμε οι γραφιάδες (δεν αναφέρομαι, φυσικά, σε έμμισθους υπαλλήλους συμφερόντων ή λογιών «παπαγαλάκια»), αγκομαχώντας πάνω από ένα πληκτρολόγιο, πέρα από το να πουλάμε μούρη και να βγάζουμε ένα λειψό μεροκάματο, όταν βγαίνει κι αυτό. Βοηθάμε, άραγε, έστω τον αναγνώστη να αποκτήσει μια πληρέστερη ενημέρωση, μια πιο ξεκάθαρη ματιά, αποκαλύπτουμε ικανοποιητικά τα κακώς κείμενα, ταρακουνάμε συνειδήσεις, καλυτερεύουμε την κοινωνία, συμβάλλουμε στην αναζήτηση της αλήθειας; Και ποιος είναι ο ορισμός της αλήθειας που ο Δραγασάκης έψαχνε προχθές να βρει στο Google; Εδώ ολόκληρος Ναζωραίος «μουγκάθηκε» σαν ρωτήθηκε από τον Πόντιο Πιλάτο, ενώ ακόμα και σήμερα ένας απόλυτα ικανοποιητικός φιλοσοφικός ορισμός δεν υπάρχει – άντε να απαντήσει μετά ο καριερίστας αντιπρόεδρος μιας κυβέρνησης που τόσο επένδυσε στο κουκί και στο ρεβίθι.


Τη «σισύφεια» αυτή προσπάθεια περιγράφει χαρακτηριστικά ο Πλάτωνας στην (όχι και τόσο δημοκρατική, ωστόσο) Πολιτεία του: «Oι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους για να συλλάβουν την αλήθεια, όμως εξαπατώνται από αυτές. Μοιάζουν να είναι δεμένοι μέσα σε ένα σπήλαιο από το οποίο αδυνατούν να βγουν ή να κοιτάξουν πίσω τους, εκεί όπου βρίσκεται αναμμένη μια φωτιά, καθώς και διάφορα αντικείμενα που περνούν από μπροστά της. Βλέπουν μόνο τις σκιές που σχηματίζουν τα αντικείμενα στον τοίχο του σπηλαίου καθώς φωτίζονται από τις φλόγες» έγραφε. «Ενώ είμαι βέβαιος για το λάθος, δεν ξέρω ποιο είναι το σωστό...» εξομολογούνταν ο Στρατής Μπουρνάζος στη συγκινητική επιστολή που συνόδευσε την αποχώρηση των «Ενθεμάτων» από την «Αυγή» λόγω αγεφύρωτων, πλέον, ιδεολογικών διαφωνιών. «Τα κείμενα είναι δεσμοί, σχέσεις, συναισθήματα, διαδρομές ανθρώπων» συμπλήρωνε και ίσως κάπου εκεί ανιχνεύεται, τελικά, η ειλικρίνεια των προθέσεων που προϋποθέτει η αναζήτηση «του ωραίου, του μεγάλου και του αληθινού», με το τελευταίο επίθετο πάντως να μη χρειάζεται τα δύο πρώτα για να σταθεί. Εκεί εντοπίζεται, άλλωστε, η μεγαλύτερη «προδοσία» (και) της παρούσας κυβέρνησης: δεν είναι οι λίγο-πολύ αναμενόμενες υποχωρήσεις, οι συμβιβασμοί, τα σουρεάλ παράδοξα, οι αστοχίες, όσο ο κυνισμός, η «διπλή γλώσσα», η αμετροέπεια, η παρεΐστικη, νεοελιτίστικη αποξένωση από τον κόσμο που τη στήριξε με τις καλύτερες ή, έστω, τις χειρότερες προθέσεις. Μισό φταίξιμο των εκάστοτε κυβερνώντων, μισό δικό μας εντούτοις – μας γοητεύουν, βλέπεις, περισσότερο τα «απεικάσματα της φλόγας» κι ας μας αφήνει στα μισά της νύχτας η θαλπωρή.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της LIFO.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Πολύ καλό κείμενο. Σε αντίθεση με ότι πιστεύουν άλλοι, νοιώθω πως είναι δυνατό και μέσα από τα κείμενα να ζούμε την πραγματικότητα. Απλά γιατί μας ανοίγουν τη σκέψη και άρα και την οπτική στο τι γίνεται. Μερικές φορές, δε, ένα κείμενο μπορεί πιο καλά να βοηθήσει να βιωθεί η πραγματικότητα από την ίδια την πραγματικότητα. Η δεύτερη είναι συχνά τόσο θαμπή, τόσο γεμάτη με ετερόκλητα και αυτο-αναφορική που μόνο ένα κείμενο μπορεί να τη φωτίσει στις εναλλακτικές τηε προοπρτικές. Όχι αλήθειες.«Ενώ είμαι βέβαιος για το λάθος, δεν ξέρω ποιο είναι το σωστό...» Το δράμα αλλά και το στοίχημα!