O παιδόφιλος Graham Ovenden: Χρησιμοποιούσε την τέχνη για να γλιτώσει την σύλληψη

O παιδόφιλος Graham Ovenden: Χρησιμοποιούσε την τέχνη για να γλιτώσει την σύλληψη Facebook Twitter
19

1994: Η αστυνομία εισβάλει στο σπίτι του καλλιτέχνη και φωτογράφου GrahamOvenden. Ανακαλύπτει εκατοντάδες φωτογραφίες γυμνών παιδιών, κάποιες από αυτές θεωρούνται ιδιαίτερα προσβλητικές. Ο κόσμος της τέχνης τον υπερασπίζεται. Θεωρεί ότι το σεξουαλικό του έργο συγχέεται με την πορνογραφία. Το δικαστήριο τον αθωώνει. Συνεχίζει να δημιουργεί και να πουλάει τα πανάκριβα έργα του.

2013: Εκδίδεται νέο ένταλμα. Η αστυνομία ανακαλύπτει στο σπίτι του υλικό παιδικής πορνογραφίας στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή. Απολογείται στο δικαστήριο και αθωώνεται ξανά. «Η αισχρή δικαιοσύνη εναντίον της τέχνης» είναι ο τίτλος της έκθεσης μιας γκαλερί του Λονδίνου η οποία είναι αφιερωμένη σε αυτόν.

Πριν λίγες μέρες: O 70χρονος σήμερα Graham Ovenden βρίσκεται ένοχος για 6 περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης μικρών κοριτσιών. Τα θύματα του ηλικίας 6-14 ετών είχαν κακοποιηθεί πριν την αρχική έρευνα του 1994. Καταδικάζεται σε ισόβια.

Λεπτομέρεια: Η λονδρέζικη γκαλερί Tate είχε σταθεί στο πλευρό του καλλιτέχνη όλο αυτό τον καιρό. Με την ανακοίνωση της είδησης κατέβασε αμέσως  από την ιστοσελίδα της τα έργα του. Η Guardian σήμερα έχει δημοσκόπηση με την ερώτηση: «Έπρεπε η Tate να αφαιρέσει τα έργα του Graham Ovenden;»

19

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Νομίζω ότι κάποιοι έχουν μπερδέψει κάποια πράγματα στο μυαλό τους.Ναι, μία από τις εμμονες της τέχνης είναι και η νεότητα. Η ομορφιά της νεότητας και όσα εκείνη σηματοδοτεί, όχι η σεξουαλικότητά της. Κατ΄αρχάς, ο συγκεκριμένος δεν υμνεί την εφηβική ομορφιά, αλλά την παιδική "σεξουαλικότητα" (αν μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο). Τα κορίτσια που χρησιμοποιεί ως μοντέλα είναι, το ανώτερο, 12-13 και τις περισσότερες φορές σε στάσεις και πόζες που αφήνουν σαφή σεξουαλικά υπονοούμενα.Δεν απεικονίζει έφηβα κορίτσια, 15-16 ετών, τα οποία ενδεχομένως, είναι αρκετά σχηματισμένα και κάποιος θα μπορούσε να τα περάσει και για ενήλικα. Χρησιμοποιεί παιδιά, ασχημάτιστα. Φαίνεται ότι θέλει να δώσει το βάρος του εκεί.Κάποιος παραπάνω είπε για τον έφηβο των Αντικυθήρων. Αν δεν του είχε δοθεί αυτό το όνομα, από την κατατομή, δεν θα καταλαβαίνατε αγαπητέ, αν επρόκειτο, για έναν έφηβο ή για ένα νέο άνδρα. Το βάρος δεν ήθελε να δοθεί στο σώμα ενός νέου αγοριού ως ηδονιστικού αντικειμένου. Η στάση του είναι τέτοια, και τα χαρακτηριστικά του γένους του υποτονισμένα, ώστε να μην αφήνουν τέτοια περιθώρια. Σκοπός της τέχνης δεν ήταν να σκανδαλίσει.Προφανώς κάθε εποχή διαλέγει ποιο αγαθό θα προστατέψει νομικά και η ηθική είναι μια εξελιγκτική διαδικασία που επηρεάζεται και από παράγοντες, όπως η επιστήμη. Πριν από 300 χρόνια, γίνονταν αιμομικτικοί γάμοι, μέχρι που ήρθε η επιστήμη και μας είπε πως αυτοί ευθύνονται για ασθένειες και τερατογενέσεις. Η ίδια η φύση μας όρισε την ηθική της απαγόρευσης του γάμου και της τεκνοποιίας μεταξύ στενών συγγενών.Αντιστοίχως, από την αρχαιότητα μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν, τα κορίτσια παντρεύονταν στα 12, στα 13, στα 14. πάλι όμως ήρθε η επιστήμη και μας είπε πως η πρώιμη σεξουαλική επαφή στα παιδιά, μπορεί να τους προκαλέσει σωματικά προβλήματα και μπορεί να εμποδίσει τη σωστή ανάπτυξη των οργάνων τους. Κι επειτα, ήρθε και η ψυχιατρική και μας είπε πως, ένας νέος μπορεί να είναι ετοιμος μεν σωματικά να κάνει σεξ, αλλα ψυχικά αυτό μπορεί να τον επηρεάσει αρνητικά. Κι έτσι, βάλαμε ένα όριο - η κάθε πολιτεία το δικό της - κάτω από το οποίο ένας ενήλικας δεν πρέπει να συνουσιάζεται με έναν ανήλικο. Δεν λέει κανείς να μην συνουσιάζονται ανήλικοι μεταξύ τους. Δεν δεσμεύουμε τη σεξουαλική ελευθερία των νέων. Προσπαθούμε να τους προστατέψουμε από τύπους σαν αυτόν.Προφανώς τα απώτατα όρια είναι σχετικά και αποτελούν ένα νομικό κατασκεύασμα. Δε θα μπορούσε όμως να είναι αλλιώς.Είναι τελείως διαφορετικό η κόρη σου στα 17 της συνειδητά να κάνει σχέση με ένα μεγαλύτερο άντρα και εντελώς διαφορετικό στα 10 ή στα 11, ασχημάτιστο παιδί, έστω να το αγγίξει ερωτικά, ένας ανώμαλος (συγγνώμη, για την έκφραση, αλλά έτσι νιώθω, ειδικά όταν σκέφτομαι ότι κάποιοι από αυτούς πηγαίνουν στη Νοτιοανατολική Ασία για να βρουν βρέφη μηνών).Εν κατακλείδι, μη συγκρίνουμε τον Caravaggio, την κλασσική τέχνη ή την ποίηση με τα παραπάνω. Είναι εντελώς στρεψόδικο, αφού ο μεν κάνει καθαρά ερωτική αναφορά σε ασχημάτιστα κορίτσια και οι υπόλοιποι υμνούν την εφηβική ομορφιά, ή και τον εφηβικό έρωτα, στην πλατωνική του μορφή, ως άφθαρτο, ιδανικό συναίσθημα. Και ένα τελευταίο ερώτημα: Οι γονείς αυτοί που έδιναν τα παιδιά τους ως μοντέλα, δεν είχαν ψάξει να δουν έργα του; Και παρόλα αυτά συναίνεσαν; Όταν τελείωσε τους πίνακες, δεν τους είδαν; Κι όταν τους είδαν, δεν ανησύχησαν;
Συμφωνώ απόλυτα με τα παραπάνω. Το μόνο ίσως που έχω να προσθέσω είναι ότι το να υπερασπίζεσαι άτομα σαν τον Ovenden, έστω χάριν διαλόγου (;!), αποτελεί διαστροφή.
Υποθέτω ότι κάποιοι θα ψήφιζαν όχι (κι εγώ ίσως) από την άποψη ότι τόσα χρόνια που ήταν υποτίθεται αθώος, στην Τέιτ είχαν τα έργα του αναρτημένα.Δεν είναι λοιπόν μεγάλη ασυνέπεια να τα κατεβάζουν τώρα, επειδή "χάλασε" η φήμη του και δεν θέλουν να χαλάσει και η δική τους; Τόσα χρόνια δηλαδή αυτά τα έργα δεν τους ενοχλούσαν;Τα έργα του Όβεντεν που είδα εν τάχει στο google έχουν σαφή καλλιτεχνικότητα αλλά και ακόμη πιο σαφή ανωμαλία. Αφού τους άρεσαν όμως, γιατί έπαψαν να τους αρέσουν τώρα;Να τα αφήσουν στο σάιτ τους και να τα λουστούν. 9χρονα που κάνουν spread δεν μπορεί να είναι αποδεκτά με τη δικαιολογία της τέχνης.Δεν τίθεται καν θέμα λογοκρισίας της τέχνης, εδώ δεν έχουμε κάποιον που πηδάει ένα καρπούζι αλλά κάποιον που έχει παραβεί βασικές αρχές της σύγχρονης κοινωνίας για να κάνει τέχνη.
Τα δικαιώματα των παιδιών θα έπρεπε να προστατεύονται. Τέλος. Ακόμα κι αν υπάρχουν «φιλότεχνοι», που ονομάζουν αυτό το υλικό «τέχνη», πρόκειται για ανήλικα. Το γιατί ο εν λόγω κυριούλης δεν είναι στη φυλακή είναι αντικατοπτρισμός της κοινωνικής μας παθογένειας.
Ρίξε τότε στην πυρά τον έφηβο των Αντικηθύρων και τους Αντίνοους της αρχαιότητας, πίνακες του David και του Caravaggio, το "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", το "Θάνατος στη Βενετία", το "Σατυρικόν", σελίδες της Γιουρσενάρ, του Εμπειρίκου και του Ελύτη κι ο,τιδήποτε έχει υμνήσει την εφηβική ομορφιά, με το πρόσχημα ότι δεν είναι αυθεντική τέχνη, αλλά "τέχνη", όπως λες, επειδή τα μοντέλα είναι "ανήλικα" με δικαιώματα που "θα έπρεπε να προστατεύονται" από κάποιους που από τέχνη δεν σκαμπάζουν γρι...
Εφόσον δεν καταλαβαίνετε τη διαφορά του Caravaggio από τα «έργα εφηβικής ομορφιάς» του εν λόγω παιδεραστή, λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να προσθέσω κάτι άλλο. Γίνετε εσείς συνήγορός του, μια που είστε ειδήμων.
@ pepe134θέλετε να πείτε ότι ο "εν λόγω παιδεραστής" είναι κακότεχνος ενώ... άλλοι παιδεραστές δεν είναι!Μαλλον εσείς, λοιπόν, ηθικολογείτε παριστάνοντας μάλιστα τον κριτικό τέχνης (και, αν κατάλαβα καλά, χωρίς τα απαραίτητα εφόδια).
Δυστυχώς δεν έχετε καταλάβει τίποτα, ούτε καν τι εννοώ με το πρώτο μου σχόλιο, που με κάνει να υποθέτω ότι υπερασπίζεστε το «θείο που του αρέσουν τα άγουρα κοριτσάκια» ή/και ίσως τον εαυτό σας...μήπως ταυτίζεστε με τις απόψεις του εν λόγω θείου (είδατε; Μπορώ κι εγώ να βγάλω αυθαίρετα συμπεράσματα για σας, όπως εσείς «καταλάβατε» ότι δεν σκαμπάζω από τέχνη! Παρεμπιπτόντως, το «ειδήμων» αναφέρθηκε σαρκαστικά). Αν εγώ δεν ξέρω από τέχνη αγαπητέ, εσείς δεν ξέρετε να διαβάζετε. Και υπερασπίζεστε εδώ και πλείστες ώρες έναν παιδόφιλο. Συγχαρητήρια! (για να μην παρεξηγηθώ πάλι, σαρκαστικό και το «συγχαρητήρια»! ) :-D
Τόση κακεντρέχεια και τέτοιος υποβιβασμός της συζήτησης δεν αξίζουν απάντηση. Αν πρέπει να υποθέσω και εγώ ότι υπήρξατε κάποτε θύμα κάποιου Ovenden και γι αυτό μαίνεστε τώρα εναντίον της τέχνης "του εν λόγω παιδεραστή", πάω πάσο και το κόβω εδώ!
"Συνεχίζει να δημιουργεί και να πουλάει τα πανάκριβα έργα του."Υποθέτω σε παιδόφιλους. Ώστε αυτά συμβαίνουν λοιπόν στην "πολιτισμένη" δύση. Αν είναι έτσι τότε να μη γίνουμε ποτέ δυτικοί εμείς.
Πάλι η Δύση μας έφταιξε;Ας μείνουμε ανατολικοί, λοιπόν, να μνημονεύουμε τους αρχαίους μας προγόνους με τα αμούστακα αγοράκια τους και να τραγουδάμε το γνωστό δημοτικό μας, την "Κανελλόριζα":"Κόρην αγαπώ ξανθή και μαυρομάταδώδεκα χρονώ κι ο ήλιος δεν την είδε..."Μη μας κάνουν και παιδόφιλους οι Οστρογότθοι και οι Σάξονες!Α, όλα κι όλα!
Υποθέτω ότι ο τύπος είχε κάποιο λόμπι που τον στήριξε με καλλιτεχνικό πρόσχημα. Πιθανόν να ήξερε κι άλλους παιδόφιλους του καλλιτεχνικού κυκλώματος που φοβόντουσαν μην αποκαλυφθούν μετά και οι ίδιοι.
μπορεί στον υπόλοιπο κόσμο να γίνονται και πολύ χειρότερα, το θέμα είναι ότι η Τate gallery πχ ορίζει τα στάνταρ, και ότι καλώς ή κακώς και θέλοντας και μη προσπαθούμε να μοιάσουμε και να καταλάβουμε μια κουλτούρα που τελικά δεν είναι και τόσο μπροστά. Είναι εντελώς διαφορετικό -κατά τη γνώμη μου- να κάνεις ένα λάθος γιατί είσαι άνθρωπος και έχεις πάθη (και να πληρώνεις τις συνέπειες) και τελείως διαφορετικό να κάνεις λάθη και να τα παρουσιάζεις σαν πρότυπο και να υποτιμάς όποιον δεν κάνει τα ίδια λάθη.
Πράγματι η Κανελόριζα είναι ένα άστοχο παράδειγμα. Δεν πρέπει να διαβάζεται κυριολεκτικά.Στον ελλαδικό χώρο πριν από 2-3-4 αιώνες δεν υπήρχε καμία αποδεκτή άποψη παιδοφιλίας. Ούτε καν οι γυναίκες παντρεύονταν από τα 12.Υπήρχε όμως μία πολύ βαθιά ριζωμένη -σεξιστική για τα δικά μας μέτρα- άποψη για την αγνότητα. Η υπέρτατη αγνότητα ήταν αυτή της Παναγίας. Ό,τι πιο κοντινό σε αυτό ήταν το κορίτσι το ανέγγιχτο που δεν το είχε δει ούτε αγγίξει κανείς, ενώ η ηλικία των 12 ειναι μια διαβατική ηλικία προς την ενηλικίωση, το τραγούδι μιλάει δηλαδή για μια κοπέλα που μόλις αρχίζει να γίνεται γυναίκα, επομένως είναι η ιδανική νύφη, αυτή που θα την πλάσει ο άντρας της όπως τη θέλει, που δεν έχει προλάβει να δεχτεί την παραμικρή "μολυσματική επίδραση" από το περιβάλλον της.Ο ανώνυμος ποιητής υμνεί αυτή την αγνότητα όχι με σεξουαλική διάθεση αλλά΄ως υπέρτατη αρετή, και εξάλλου δεν υπήρχε περίπτωση να ήταν ένα τέτοιο τραγούδι παιδιοφιλικό και κοινωνικά αποδεκτό.Γενικά οι παραδοσιακές κοινωνίες δεν μπορούν να κριθούν με βάση τα σημερινά δεδομένα και χωρίς γνώση του πλαισίου τους.
φίλε/η Destino,δεν θα μιλούσα εύκολα για "εντελώς διαφορετικό κοινωνικό πλαίσιο". Ο εργένης θείος μου, 62 χρονών, που πάντα του άρεσαν τα άγουρα κοριτσάκια, μεγάλωσε τραγουδώντας την "Κανελλόριζα" στο νησί. Ποιοι και πότε θα εισαγάγουν σε νέο κοινωνικό πλαίσιο μια σεξουαλικότητα ήδη διαμορφωμένη από το 1970, τότε που ακόμα "κλεβόσουν" με μια 12χρονη και ούτε γάτα ούτε ζημιά αν την παντρευόσουν, φυσικά; Όταν ο Graham Ovenden, 70χρονος σήμερα, έμπαινε στην εφηβεία, οι αρχές της χώρας του επέβαλαν στον Alan Turing χημικό ευνουχισμό αντί της φυλάκισης στην οποία καταδικάστηκε ως ομοφυλόφιλος. Κι αυτά σε μια Βρετανία που κληρονομούσε από τον μεσαίωνα απίστευτους νόμους εναντίον των ομοφυλόφιλων ανδρών αλλά και μια απόλυτη αποδοχή της ηλικίας της διασημότερης ερωτικής ηρωίδας του θεάτρου της, όπως ήταν η 13χρονη Ιουλιέτα. Σήμερα οι gay παντρεύονται, αλλά ένας συγγραφέας που θα είχε μια 13χρονη για ηρωίδα ερωτικού έργου του, πιθανόν να βρισκόταν απέναντι στη γενική κατακραυγή όπως ο Ovenden. Ποιοι, πότε και με ποιο δικαίωμα καθορίζουν τι είναι εγκληματικό και τι αθώο για ψυχισμούς ήδη διαμορφωμένους μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια -κοινωνικά, πολιτισμικά κλπ- που μπορεί να μην αρέσουν σήμερα;
Να υποστηριξει ο κοσμος της τεχνης τετοια ανωμαλια,δεν το περιμενα.Με τι κριτηρια θεωρησαν τις αρρωστημενες δημιουργιες του καλλιτεχνηματα ακομα και μετα την παρουσιαση των στοιχειων απο την αστυνομια?Ειπαμε να εχει μια τρελα ο καλλιτεχνης, αλλα υπαρχει και ενα οριο.