Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία

Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία Facebook Twitter
Η μία από τις δύο σαρκοφάγους που εντοπίστηκαν στην αποθήκη του Φρίπορτ στη Γενεύη, σε εξαιρετική κατάσταση Φωτό: © Ministère public genevois
0

Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία Facebook Twitter
Φωτό: J.P. Getty Museum

 

Πριν από λίγες μέρες το Μουσείο J.P Getty επιστρέφει στην Ιταλία μία κεφαλή του Άδη του 4ου αιώνα που είχε κλαπεί τη δεκαετία του ’70 από ιερό της θεάς Δήμητρας στην Μοργκαντίνα.

Λίγες μέρες αργότερα, η Ελβετία επιστρέφει στην Ιταλία – και μετά από αστυνομική επιχείρηση – θρίλερ – 45 κιβώτια αρχαιολογικών θησαυρών των Ετρούσκων ανεκτίμητης αξίας και σε εξαιρετική κατάσταση.

Τα ευρήματα είχαν εντοπιστεί σε αποθήκη στο Φρίπορτ της Γενεύης, ύστερα από συντονισμένες κινήσεις του Τμήματος Εγκλημάτων Τέχνης της ιταλικής αστυνομίας σε συνεργασία με τις ελβετικές αρχές.

Ποιο είναι το – φαινομενικά – αόρατο νήμα που συνδέει τις δύο υποθέσεις και μάλιστα, ενώ ούτε το Getty έχει εκδώσει επίσημη ανακοίνωση για το θέμα της κεφαλής, αλλά και το ιταλικό υπουργείο πολιτισμού προετοιμάζεται για συνέντευξη Τύπου – για το θέμα του θησαυρού των Ετρούσκων – μέσα στις επόμενες ημέρες;

Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία Facebook Twitter
Φωτό: © Ministère public genevois

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Telegraph πίσω από την υπόθεση των Ετρουσκικών αρχαιοτήτων βρίσκεται ο καταζητούμενος βρετανός έμπορος Τέχνης Ρόμπιν Σάιμς, που το όνομα του χρόνια τώρα απασχολεί τις αρχές, έγινε δε ευρύτερα γνωστό στην Ελλάδα, λόγω της εμπλοκής του στην υπόθεση της Σχοινούσας, με τις εκατοντάδες αδήλωτες αρχαιότητες σε αποθήκες του νησιού.

Στον Σάιμς διαπιστώθηκε ότι ανήκε – εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια - η αποθήκη των θησαυρών στη Γενεύη, ενώ οι προεκτάσεις της συγκεκριμένης υπόθεσης αρχαιοκαπηλίας είναι αδύνατον να διερευνηθούν ακόμη. Ωστόσο,   πιστεύεται ότι η υπόθεση των Ετρούσκων ανοίγει την πόρτα και για άλλες υποθέσεις – και ελληνικών αρχαιοτήτων – που βρίσκονταν εδώ και χρόνια παράνομα στην ιδιοκτησία του Σάιμς.

Τι προβληματίζει, ωστόσο, αρχαιολόγους και αρχές; Το γεγονός ότι τα ευρήματα της Γενεύης, σπάνια δείγματα του πολιτισμού και των νεκροπόλεων των Ετρούσκων συνδέονται με ευθεία γραμμή με τις παράνομες ανασκαφές στην Ούμπρια. Εκεί και ειδικότερα στο χωριού Ορβιέτο παραθέριζαν τακτικά, από το 1999 και μετά, ο Σάιμς, μαζί με τον συνεργάτη του Χρήστο Μιχαηλίδη, σε εποχές που το όνομα του δεν είχε ακόμη πρωταγωνιστήσει σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα αρχαιοκαπηλίας στη χώρα μας.

Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία Facebook Twitter
Φωτό: © Ministère public genevois

Υπενθυμίζεται, ότι ο Σάιμς το 2005 είχε καταδικαστεί σε 2 χρόνια φυλάκισης για εμπλοκή σε διεθνές κύκλωμα παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων (μία από τις σοβαρές κατηγορίες που τον βαρύνουν), ωστόσο αφέθηκε ελεύθερος περίπου 7 μήνες αργότερα.

Για την πλούσια έκνομη δραστηριότητα του έχουν γραφτεί ακόμη και βιβλία, τα οποία τον συνδέουν με κάποιες από τις πιο γνωστές υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας, ανά τον κόσμο…

Πρόσωπο – κλειδί συνδέει τις δύο υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας σε Γενεύη και Ιταλία Facebook Twitter
Φωτό: © Ministère public genevois

Είχαν προηγηθεί αλλεπάλληλες αγωγές και δικαστικές διώξεις, εναντίον του και σχεδόν αμέσως μετά τον ανεξιχνίαστο θάνατο του επί χρόνια φίλου και συνεργάτη του, Χρήστου Μιχαηλίδη, ωστόσο ο Σάιμς, στα 71 του σήμερα, φαίνεται να συνεχίζει ένα ασυναγώνιστο σερί λαθρεμπορίου αρχαιοτήτων που μέχρι σήμερα δεν γνώρισε φρένο.  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.