Οι εργαζόμενοι σώζουν τους θησαυρούς στο Εθνικό Μουσείο της Δαμασκού

Οι εργαζόμενοι σώζουν τους θησαυρούς στο Εθνικό Μουσείο της Δαμασκού Facebook Twitter
1

Οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Μουσείο της Δαμασκού τυλίγουν προσεκτικά τα αγάλματα και τα τοποθετούν σε κουτιά για να μεταφερθούν σε ασφαλές μέρος, ελπίζοντας να σώσουν τα ανεκτίμητα κομμάτια από κλοπή ή καταστροφή.

Ο διευθυντής του μουσείου Maamoun Abdulkarim λέει ότι έχει μόνο ένα πράγμα στο μυαλό του, να αποφύγει τις λεηλασίες που ρήμαξαν την κληρονομιά του Ιράκ μετά την εισβολή το 2003. Η εκτεταμένη παράνομη ανασκαφή και η καταστροφή των αντικειμένων και των θρησκευτικών χώρων από τζιχαντιστές, κάνουν την προστασία των αρχαιοτήτων άκρως απαραίτητη.  

Μέχρι στιγμής, έχουν τυλιχτεί και αποθηκεύονται περίπου 300.000 κομμάτια και χιλιάδες χειρόγραφα σε μυστικές τοποθεσίες που προστατεύονται από τις πυρκαγιές, βομβαρδισμούς και τις πλημμύρες. Σε μια χώρα που οι συγκρούσεις έχουν σκοτώσει περισσότερες από 200.000 ανθρώπους, οι επιστήμονες και οι υπάλληλοι έχουν συγκεντρώσει κομμάτια από 34 μουσεία.

Η μαρτυρία του πρώην διευθυντή του τμήματος αρχαιοτήτων και σημερινού διευθυντή του μουσείου της Δαμασκού  είναι συγκλονιστική:

« Ήταν τρομερό, αλλά τα καταφέραμε. Δεν είχα κοιμηθεί για μια εβδομάδα  και μετά πήρα την απόφαση να εκκενώσω το μουσείο από τα αντικείμενα.

Δούλευα για μια εβδομάδα με δύο συναδέλφους για να τυλίξουμε τα πάντα, τα βάλαμε σε ένα φορτηγό που έφτασε μέσα σε ανταλλαγές πυροβολισμών και εκρήξεις. Βάλαμε τα κουτιά σε ένα στρατιωτικό αεροπλάνο μεταξύ των νεκρών και των τραυματιών στρατιωτών. Αν το αεροπλάνο είχε συντριβεί, θα είχα χάσει τρεις φίλους και θα είχα πάει  στη φυλακή για την απώλεια 13.000 αντικειμένων", λέει με ένα χαμόγελο.

Υπολογίζεται ότι το 99 τοις εκατό των μουσειακών συλλογών της Συρίας έχει διατηρηθεί, χάρη σε 2.500 υπαλλήλους του, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων σε περιοχές ελεγχόμενες από την αντιπολίτευση.«Αισθάνονται ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μας είναι ζήτημα τιμής, όπως υπερασπίζονται την τιμή των μανάδων τους». Από τους συναδέλφους του, δώδεκα από αυτούς έχουν σκοτωθεί σε συγκρούσεις, μεταξύ των οποίων πέντε κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.

Χιλιάδες αντικείμενα έχουν κλαπεί από τη Συρία ενώ οι παράνομες ανασκαφές είναι εκτεταμένες, ακόμα και μα μπουλντόζες, όπως  στις τοποθεσίες Mari, Doura Europos, Apamee και Ajaja, στην κοιλάδα Yarmuk στη Daraa, και στο Hamam κοντά στη Raqa. Υπάρχουν σοβαρές και μη  αναστρέψιμες απώλειες  στην πλούσια κληρονομιά της Συρίας. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι οι τζιχαντιστές αλλά και η απληστία των ομάδων της Μαφίας που προέρχονται από το Λίβανο, το Ιράκ και την Τουρκία για να αγοράσουν κομμάτια που βρέθηκαν από κατοίκους της περιοχής. Πληρώνουν το 20% της εκτιμώμενης αξίας και, στη συνέχεια, πωλούν τα αντικείμενα στην Ευρώπη ή στον Κόλπο.

Οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Μουσείο της Δαμασκού πρόσφατα βραβεύτηκαν για το έργο τους.

 Ο Abdulkarim προέτρεψε τη διεθνή κοινότητα να συσπειρώσει γύρω τους, εκείνους που προσπαθούν να διασώσουν την κληρονομιά τους. "Πρέπει να υπάρχει μια διεθνής κινητοποίηση για να σώσει τον πολιτισμό. Δεν είναι μόνο δική μας ευθύνη, αλλά συλλογική. Η πολιτιστική κληρονομιά υπάρχει για να τη μοιραζόμαστε».

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια