Tο «Πόδι του Δία» ξανά στο Αφγανιστάν

Tο «Πόδι του Δία» ξανά στο Αφγανιστάν Facebook Twitter
0

Το Εθνικό Μουσείο του Αφγανιστάν γιορτάζει την επιστροφή ενός εκθέματος που είχε κλαπεί στο παρελθόν. Πρόκειται για το «Πόδι του Δία», τμήμα αγάλματος της ελληνιστικής περιόδου από τη Βακτριανή.


Το «Πόδι του Δία» είναι το πρώτο αρχαιολογικό εύρημα που στο παρελθόν «είχε κάνει φτερά» από το Εθνικό Μουσείο του Αφγανιστάν. Το έκθεμα έχει 21 εκατοστά πλάτος και 27 μήκος. Πρόκειται για ένα αριστερό πόδι μέσα σε ένα σανδάλι, στο λουράκι του οποίου μπορεί να διακρίνει κανείς το σύμβολο του θεού, τον κεραυνό. Κάποτε ήταν τμήμα ενός τεράστιου αγάλματος. Το άγαλμα αυτό βρισκόταν σε μια αρχαία πόλη του ελληνιστικού βασιλείου της Βακτριανής, στη σημερινή Άι Χανούμ του βόρειου Αφγανιστάν, η οποία πιθανώς την ελληνιστική εποχή ονομαζόταν Αλεξάνδρεια επί του Ώξου (ποταμού). Η πόλη αυτή ιδρύθηκε το 300-400 π. Χ. Οι ειδικοί υποθέτουν ότι το εν λόγω άγαλμα είχε πάνω από 3 μέτρα ύψος.

Tο «Πόδι του Δία» ξανά στο Αφγανιστάν Facebook Twitter


Πώς κλάπηκε και πώς επέτρεψε στο μουσείο;

Όταν οι Αφγανοί αντάρτες κατάφεραν να εκδιώξουν τις σοβιετικές δυνάμεις κατοχής από τη χώρα τους, άρχισαν να φιλονικούν μεταξύ τους για τον έλεγχο της πρωτεύουσας. Τότε το «Πόδι του Δία» φιλοξενούνταν στο Εθνικό Μουσείο του Αφγανιστάν. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου ληστές παραβίασαν τα παράθυρα του μουσείου της Καμπούλ, απομακρύνοντας τους αμμόσακους και ανέβηκαν στο δεύτερο όροφο του μουσείου. «Το πόδι είναι βαρύ, πρέπει να το κατέβασαν με σκοινί», αναφέρει ο Ομάρ Καν Μασούντι που δουλεύει από το 1978 στο μουσείο και για αρκετά χρόνια ήταν διευθυντής. Όπως επισημαίνει η Ούτε Φράνκε από το Ισλαμικό Μουσείου του Βερολίνου που δούλεψε αρκετά χρόνια στο Αφγανιστάν «μεταξύ 1993-1996 εξαφανίστηκαν από το Εθνικό Μουσείο 80.000 εκθέματα, περίπου το 70% των ευρημάτων του». Το «Πόδι του Δία» είναι ένα από τα λίγα εκθέματα που επέστρεψε στο μουσείο. Ένας ιάπωνας συλλέκτης το αγόρασε από τη μαύρη αγορά και έπειτα το επέστρεψε στο χώρο που ανήκε.

Tο «Πόδι του Δία» ξανά στο Αφγανιστάν Facebook Twitter


Σε κίνδυνο οι αρχαιολογικοί θησαυροί της χώρας


«Μέχρι στιγμής καταφέραμε να αποκαταστήσουμε στη θέση τους μόνο το 5% των εκθεμάτων που κλάπηκαν από το μουσείο », αναφέρει ο Μασούντι. Αυτό όμως δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει στη χώρα σχετικά με τους αρχαιολογικούς θησαυρούς. Το Αφγανιστάν ήταν ο σημαντικότερος κόμβος συγκοινωνίας μεταξύ Κίνας και Κεντρικής Ασίας, Ινδίας και Ιράν όπως και σημαντικό οικονομικό κέντρο. Στα εδάφη του σημερινού Αφγανιστάν αναπτύχθηκαν σημαντικοί πολιτισμοί και γι' αυτό η χώρα τραβά το ενδιαφέρον των αρχαιολόγων. Στις επαρχίες έχει ξεκίνησε ένας νέος πόλεμος, αυτή τη φορά κατά των Ταλιμπάν, των ριζοσπαστικών ισλαμιστών, και «εξαφανίζονται» χιλιάδες αρχαιολογικά ευρήματα. Ο πόλεμος, η φτώχεια και φυσικά το διεθνές εμπόριο τέχνης παρακινούν τους αγρότες, τους κλέφτες έργων τέχνης και τις δυνάμεις ασφάλειας να λεηλατούν ό,τι βρούνε μπροστά τους. Η αστυνομία έχει συλλάβει ήδη 500 άτομα για αρχαιοκαπηλία.


Οι αρχαιολόγοι από την άλλη εντοπίζουν συνεχώς νέες αρχαίες πόλεις. Οι ειδικοί ψάχνουν για νέες ιστορικές τοποθεσίες από ψηλά. Η Γαλλική Αρχαιολογική Αποστολή στο Αφγανιστάν Dafa με εντολή του προέδρου της χώρας αξιολογεί αεροφωτογραφίες του ΝΑΤΟ και δορυφορικές φωτογραφίες. Σύμφωνα με τον νέο χάρτη ευρημάτων του Δεκεμβρίου υπάρχουν περισσότερες από 5000 ιστορικές τοποθεσίες. «Μέχρι τώρα γνωρίζαμε μόνο τις 1268», επισημαίνει ο προϊστάμενος της Dafa Τζούλιο Μπέντετσου.

πηγή: Deutsche Welle

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.