Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
21.11.2017
Η Ομόνοια «εξαφανίζεται» - Εντυπωσιακές φωτογραφίες από το γιγαντιαίο...
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Ομόνοια «εξαφανίζεται» - Εντυπωσιακές φωτογραφίες από το γιγαντιαίο έργο του Γκρέγκορ Σνάιντερ στο κέντρο της Αθήνας

Ο βραβευμένος γερμανός εικαστικός καλλιτέχνης έκρυψε την πλατεία από τα αδιάκριτα μάτια στο πλαίσιο του Fast Forward Festival 4

Η Ομόνοια «εξαφανίζεται» - Εντυπωσιακές φωτογραφίες από το γιγαντιαίο έργο του Γκρέγκορ Σνάιντερ στο κέντρο της Αθήνας

Ο  Γκρέγκορ Σνάιντερ με φόντο το έργο του στην Ομόνοια
Ο Γκρέγκορ Σνάιντερ με φόντο το έργο του στην Ομόνοια

 

To Fast Forward Festival της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση κάλεσε τον βραβευμένο στην Μπιενάλε της Βενετίας Γερμανό εικαστικό και γλύπτη Γκρέγκορ Σνάιντερ να «εξαφανίσει» την Πλατεία Ομονοίας.

 

Στο πλέγμα που καλύπτει σαν προστατευτικό δέρμα την Ομόνοια είναι ζωγραφισμένο στο χέρι ένα παραθαλάσσιο τοπίο της Κω που φαίνεται ολόκληρο μόνο από ψηλά. Αποτελείται από 4.600 μέτρα ύφασμα με κυρίαρχη την απεικόνιση μιας ακτής που φτάνουν οι πρόσφυγες από την Τουρκία. 

 

«Oι πόλεις θα μπορούσαν να είναι διαφορετικές, αν καταφέρναμε να τις σχεδιάσουμε και να τις οικοδομήσουμε με διαφορετικό τρόπο», λέει ο Γερμανός εικαστικός αναφερόμενος στις πολλαπλές όψεις του αστικού τοπίου, σε πόλεις-καταφύγια της φαντασίας, όπου οι έννοιες της παρακολούθησης, του ελέγχου, της ορατότητας και της αναγνώρισης, σε μια εποχή ανησυχητικής διαφάνειας και διαδικτυακής καταγραφής της πραγματικότητας, μοιάζουν να χάνουν, έστω και για λίγο στο έργο του, την κυριαρχία τους.

 

 

 

 

 

Η φιλοσοφία του έργου του ισορροπεί στο λεπτό σημείο συνάντησης του ορατού με το αόρατο, καθώς διερευνά τις σχέσεις του ιδιωτικού χώρου με το δημόσιο και της φαντασίας με την πραγματικότητα.

 

Αξιοποιώντας την τεχνική του καμουφλάζ και συνδέοντάς την με την αορατότητα της ιστορικής πλατείας από ψηλά, ο Γκρέγκορ Σνάιντερ παρεμβαίνει στο αστικό τοπίο, μετατοπίζοντας το κέντρο του, τον ομφαλό της Αθήνας, στο λεπτό σημείο συνάντησης του ορατού με το αόρατο και της τέχνης με την οντολογία.

 

Πηγή της έμπνευσής του αποτελούν οι περίφημες καμουφλαρισμένες τοποθεσίες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, όπως τα εργοστάσια κατασκευής αεροσκαφών της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, τα οποία στη διάρκεια του πολέμου καλύπτονταν με γιγαντιαία σακίδια, από το φόβο των ιαπωνικών βομβαρδισμών. Αυτή η πρακτική προστασίας και καμουφλάζ αλλοίωνε την εικόνα του φυσικού και αστικού τοπίου, αλλά επίσης την όψη και την πρόσληψη της πραγματικότητας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
15 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 12 Επόμενα
A guy somewhere north A guy somewhere north 16.5.2017 | 11:19
Μα πώς δεν το είχαμε σκεφτεί; Αυτό ακριβώς που είχε ανάγκη η πανάσχημη και υποβαθμισμένη Ομόνοια ήταν μία γκρίζα λινάτσα 5 στρέμματα, η οποία στο πάνω της μέρος έχει μια απεικόνιση που μπορούν να δουν όσοι από εμάς επιλέγουμε το ελικόπτερο για τις μετακινήσεις μας. Εκπληκτικό!
Ξέρετε, αν πιάσετε έναν οποιονδήποτε Αθηναίο στο δρόμο και τον ρωτήσετε πώς θα ήθελε να διαμορφωθεί η Ομόνοια, είμαι σίγουρος πως η συντριπτική πλειοψηφία θα σας πει να σταματήσετε να πειραματίζεστε με μπούρδες που κάνουν και δείχνουν την πόλη και την Ομόνοια πιο βρώμικη ή πιο άσχημη απ'ό,τι είναι, και να βάλτε κάτι που να θυμίζει την Ομόνοια του 1900. Δεντράκια. Ένα μικρό καλαίσθητο περίπτερο ίσως στη μέση με 10 τραπεζάκια, περιτριγυρισμένο από δεντράκια, θάμνους και νεράκι. Πέντε στρέμματα δεν είναι λίγα. Χωρούν όλα τα παραπάνω. Στο πλαίσιο βέβαια μιας ευρύτερης αναμόρφωσης στο ίδιο μοτίβο της γύρω περιοχής, η οποία έχει ακόμα όμορφα κτίσματα εκείνης της εποχής. Η Ομόνοια δεν χρειάζεται άλλους πειραματισμούς του κάθε τρελού, κι άλλη ασχήμια, κι άλλο γκρίζο, λινάτσες, τσίγκους και τσιμέντο. Η μία παρέμβαση είναι πιο καταστροφική από την προηγούμενη!
Thanasis Maikousis Thanasis Maikousis 16.5.2017 | 11:53
Δηλαδή για να το δω και να το εκτιμήσω ή θα πρέπει να έχω drone ή ελικόπτερο. Από κάτω η Ομόνοια φαίνεται σαν εργοτάξιο.
Amaliadaios Amaliadaios 16.5.2017 | 13:10
απαράδεκτο απλά,

περνάς και λες έχει πανηγύρι ή εφτιαξαν φυλάχτρα για τα τανκ;

το κόστος στους αθηναίους πολίτες ποιό είναι;
Η Καρακάξα Η Καρακάξα 16.5.2017 | 18:10
Ότι το πανί που σκεπάζουν τα τελάρα στην λαϊκή στερεωμένο σε τραγικές σκαλωσιές που είναι λες και το βάλαμε επειδή θα βρέξει είναι Τέχνη ,ναι ειλικρινά ομολογώ δεν μπορώ να το συλλάβω .Όπως επίσης ας βρεθεί κάποιος να μου πει που στο καλό είναι η παραλία και δεν τη βλέπω ..
Vincent Vincent 16.5.2017 | 18:43
Ειλικρινά, αφού ο Δήμος Αθηναίων έχει απέχθεια προς τα δέντρα (δεν μπορώ να εξηγήσω διαφορετικά την εικόνα των πλατειών Μοναστηρακίου, Κοτζιά, Ομόνοιας) γιατί δεν αφήνεται να παρασυρθεί από μια ρετρό διάθεση και να τη μεταφέρει πίσω, αν όχι στο 1900 όπως γράφει άλλος σχολιαστής, στο 1960 με το πεντάγωνο συντριβάνι και το γκαζόν; Αν συνδυαζόταν και με ρετρό φωτεινές επιγραφές 60's (με 'οικολογικό' LED πάντοτε) οι Αθηναίοι και όποιος την έβλεπε θα ενθουσιαζόταν.
avatar st. paul 16.5.2017 | 20:43
Και πάνω που λέγαμε ότι η Ομόνοια δεν πάει πιο κάτω, ο Δήμαρχος της καρδιάς μας και η Documenta τα κατάφεραν! Ευχαριστούμε!
avatar insert_coin 16.5.2017 | 22:51
Για μέρες αναρωτιώμουν τί είναι αυτό το πράγμα στην Ομόνοια. Υπέθετα οτι κάτι ετοιμάζονται να φτιάξουν αλλά υπήρχε και κάτι το τελείως άσχετο που με έκανε να υποπτευθώ οτι μπορεί και να είναι τέχνη. Η documenta 14 έχει αφήσει διάφορες αυτιστικές κουτσουλιές εδώ κι εκεί. Τελικά είναι τέχνη αλλά απο άλλη παρέα.
Τουλάχιστον έχουνε λίγη σκιά οι δύστυχοι που περνάνε τη μέρα τους εκεί.
Να θυμηθώ να ζητήσω απο τον Τζέημς την επόμενη φορά που θα βγώ με το ελικόπτερο να περάσουμε απ'την Ομόνοια να θαμάξω κι από ψηλά.
avatar
Ανώνυμος/η 17.5.2017 | 02:06
Σου βαλα αρνητική για την ακομψη χρήση της λέξης "αυτιστικής"
avatar eles 16.5.2017 | 23:38
Η καημένη η Ομόνοια, ακόμα και "εξαφανισμένη" γκρίζα είναι. Θα μπορούσε τουλάχιστον να έχει χρώμα, γκρι πάνω στο γκρι δε λέει.
Θα μπορούσε να γίνει κάτι παρόμοιο με όσα έχουν κάνει οι Christo και Jeanne-Claude που τουλάχιστον είναι εντυπωσιακά.
avatar
Ανώνυμος/η 17.5.2017 | 02:29
Είναι ενδιαφέρον. Μπορεί να μην είναι καλαίσθητο, μπορεί να είναι κάπως άστοχο(αυτό με το τοπίο βιώνεται μόνο αν βρίσκεσαι από πάνω και το βλέπεις, αφορά κυρίως τον φωτογράφο), αλλά είναι παρόλ' αυτά ενδιαφέρον και προκαλεί σκέψεις και συνειρμούς. Εμένα μου έδωσε την εντύπωση του αρνητικού της πλατείας, δηλαδή μου αντέστρεψε όλες τις εντυπώσεις που έχω για την πλατεία (πλατεία μες στον ήλιο, μέρος διαρκώς εκτεθειμένο και αφιλόξενο). Κάπως έτσι δικαιολογείται κατά τη γνώμη μου κι η εξαφάνιση της πλατείας Ομονοίας -όπως την ξέραμε- συμβολικά. Οι περισσότεροι λέτε ότι είναι τρισχειρότειρη αισθητικά, αλλά δεν θεωρώ ότι πρέπει να ταυτίζουμε τις καλλιτεχνικές παρεμβάσεις με την καλαισθησία και τον εξωραϊσμό ενός χώρου. Ίσως φταίει που παρερμηνεύτηκε (άμα κρίνω από τα σχόλια).

Σε ό,τι αφορά την Ομόνοια αυτή καθεαυτή, πιστεύω θα συνεχίσει να πάσχει ακόμα και με δεντράκια και με συντριβανάκια, και κανείς δεν θα ενθουσιαστεί ξαφνικά μαζί της. Το πρόβλημα είναι αλλού.
Αν μια τέτοιου είδους παρέμβαση σού ανέτρεψε την εντύπωση για το "αφιλόξενο" δεν με εκπλήσσει που μηδενίζεις την αξία ενός δέντρου ή τη δύναμη μιας αξιοπρεπούς αρχιτεκτονικής τοπίου.

Και ναι, ο ανθρώπινος παράγοντας εζει καταστρέψει πολλές περιοχές αλλά αυτό δε δίνει το δικαίωμα σε κάθε πικραμένο να αποτελειώνει ένα τόσο κεντρικό για την Αθήνα σημείο με τις "εναλλακτικότητές" του.

Τέλος, όσον αφορά την καλλιτεχνική αξία του εγχειρήματος, συμφωνώ ότι δεν οφείλει να είναι καλαίσθητο αλλά επίσης δεν επικοινωνεί το όποιο μήνυμα θέλει να περάσει. Και δε νομίζω η ψυχική και φυσική καταπλακωση να είναι στις προθέσεις του καλλιτέχνη.

Ενολιγοις, σταματήστε να δίνετε αξία σε οφθαλμοφανεις αποτυχίες μόνο και μόνο για να διαχωριστειτε απ το σωρό. Καμία φορά η κοινή λογική του "απαίδευτου συνόλου" έχει δίκιο.
avatar
Ανώνυμος/η 18.5.2017 | 01:14
Πώς προέκυψε από το σχόλιό μου ότι μηδενίζω την αξία ενός δέντρου; Επειδή μιλάω για δεντράκια; Το επιχείρημά μου δεν έχει να κάνει με την ύπαρξη δέντρων ή μη, έχει να κάνει με τον συνολικό σχεδιασμό της πλατείας και της περιοχής γύρω από αυτήν, με το σε ποιόν απευθύνεται και αν είναι βιώσιμη. Η πλατεία Ομονοίας ως έχει δεν είναι βιώσιμη, και αυτό το έχει δείξει το γεγονός ότι όσες αναπλάσεις κι αν έχει δεχτεί, δεν άλλαξε τίποτα ως προς τον χαρακτήρα της. Χρειάζεται μια ριζική χειρονομία, σε επίπεδο πολεοδομικής μελέτης, κι όχι απλά σε επίπεδο ανάπλασης δημόσιου χώρου. Αυτό το τελευταίο έχει συμβεί σε αρκετά σημεία της Αθήνας, χωρίς να έχει κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα (πχ πλατεία Βάθη).

Τώρα σε ό,τι αφορά το σχόλιό μου για την καλλιτεχνική παρέμβαση, δεν ένιωσα την ανάγκη να δώσω αξία σε μια οφθαλμοφανή αποτυχία -είναι υποκειμενικό άλλωστε-. Απλά σχολιάζω ένα συμβάν, κάτι δηλαδή το οποίο έχει ήδη γίνει, αναφέρω ότι δεν το βρίσκω ούτε καλαίσθητο ούτε εξ ολοκλήρου εύστοχο και απλά επεκτείνομαι λίγο περισσότερο σε μια άλλη πτυχή που είδα. Αυτό το έκανα εν μέρει επειδή αφότου διάβασα τα σχόλια, κατάλαβα ότι οι περισσότεροι δεν κάθισαν καν να διαβάσουν το κείμενο -άλλοι αναρωτιούνται πόσο θα στοιχίσει στους πολίτες αυτό, ενώ το πληρώνει η στέγη, άλλοι κράζουν τον Καμίνη που δεν έχει καμία σχέση με αυτό, ίσως μόνο το ότι έδωσε άδεια- άρα ούτε θα κάθισαν να σκεφτούν λίγο παραπάνω για το τι είναι αυτό το πράμα. Δεν νομίζω ότι αξίζει να επεκτεινόμαστε πολύ, κάθε νοήμων άνθρωπος που το βλέπει καταλαβαίνει ότι είναι μια προσωρινή εγκατάσταση και σε λίγες μέρες η Ομόνοια θα επιστρέψει σε όλο της το μεγαλείο. Ξαναλέω, το πρόβλημα είναι αλλού.
OLYMPIC OLYMPIC 17.5.2017 | 09:15
Η εκτρωματική αυτή "δημιουργία" αντανακλά την αισθητική του Δημάρχου και του δημοτικού συμβουλίου;
Βέβαια, ¨δένει¨ απόλυτα με το χάλι και τη ρυπαρότητα της Ομόνοιας...και όχι μόνο!
Θα έστηνε ο καλλιτέχνης κάτι τέτοιο σε οποιαδήποτε απαστράπτουσα γερμανική πλατεία;
Σιχαθήκαμε την κουλτούρα αυτού του επιπέδου!



Προηγούμενα 12 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ