Να συμπεριληφθεί στη συμφωνία για το Brexit και η επιστροφή στην Αθήνα των Γλυπτών του Παρθενώνα, που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, προτείνει με άρθρο του στη βρετανική Guardian ο επιφανής νομικός Τζέφρι Ρόμπερτσον.

 

Σημειώνεται πως ο Ρόμπερτσον ήταν μέλος της νομικής ομάδας, που περιλάμβανε και την Αμάλ Αλαμουντίν, η οποία ετοίμασε νομική πρόταση, για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης, για τη διεκδίκηση των Γλυπτών.

 

Στο σημερινό άρθρο του στη Guardian, επισημαίνει ότι η Βρετανία έχει την τέλεια ευκαιρία να επιστρέψει τα Γλυπτά στην Ελλάδα, το οποίο «είναι το σωστό και θα μπορούσε να κερδίσει έτσι παραχωρήσεις στις διαπραγματεύσεις».

 

Ο Ρόμπερτσον τονίζει πως μέχρι στιγμής, στο επίκεντρο της συζήτησης για το Brexit βρίσκονται «η πολιτική, οι λίρες και τα ευρώ, και το χρώμα των διαβατηρίων», αλλά «στο πλαίσιο της αναζήτησης κοινού εδάφους αξίζει να θυμηθούμε ότι η ίδια η συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα άρθρα 3 και 167, προβλέπει την υποχρέωση των δύο πλευρών στις διαπραγματεύσεις να λάβουν υπόψη την ανάγκη "να διασφαλίσουν ότι η πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης προστατεύεται και αυξάνεται". Εδώ υπάρχει περιθώριο για μια κίνηση που μπορεί να επιτρέψει στις συνομιλίες να προχωρήσουν πιο εποικοδομητικά».

 

«Τα πιο σημαντικά σύμβολα της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης είναι τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Τα μισά βρίσκονται στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ τα άλλα μισά, που άρπαξε από τον Παρθενώνα ένας σκωτσέζος διπλωμάτης, κάθονται σε μια γκαλερί του Βρετανικού Μουσείου. Το να τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του Brexit η επιστροφή των κλεμμένων από τον Έλγιν γλυπτών θα μπορούσε να αποτελέσει ευλογία για τη Βρετανία και θρίαμβο για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής κληρονομιάς», τονίζει ο αρθρογράφος και συνεχίζει:

 

«Η επανένωση των Γλυπτών είναι μια πολιτιστική επιτακτική ανάγκη, όχι τόσο για την Ελλάδα (οι πολίτες της είναι αμφίβολο αν έχουν καταγωγή από τον Περικλή), όσο για την Ευρώπη. Ενωμένα, θα συμβολίζουν μοναδικά το ξεκίνημα της πολιτισμένης ζωής στην Ευρώπη, 2.500 χρόνια πριν. Θα είναι σαν να ξανασυνδέουμε μια σκισμένη φωτογραφία, που δείχνει ανθρώπους να περπατούν και να μιλούν, να παίζουν και (κυρίως) να πίνουν. Ενωμένα στο σύγχρονο μουσείο κάτω από τον Παρθενώνα, τα γλυπτά θα αποτελούν τον μεγαλύτερο καλλιτεχνικό και αρχιτεκτονικό θησαυρό της ηπείρου».

 

 

 

Το άρθρο τονίζει ότι «τώρα είναι η ώρα να τα επιστρέψουμε, ως μέρος της διαπραγμάτευσης για το Brexit», προσθέτοντας πως δεν υπάρχει πιο σημαντική πολιτιστική κληρονομιά από τα γλυπτά, «οπότε οι διαπραγματευτές των δύο πλευρών θα υποχρεωθούν να λάβουν υπόψη τους την επανένωση». Επίσης, σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι καθώς η αξία τους είναι ανεκτίμητη, η Βρετανία θα πρέπει να λάβει σε αντάλλαγμα σημαντικές παραχωρήσεις από τους Ευρωπαίους για το Brexit.

 

«Η Βρετανία φεύγει από την Ευρώπη, οπότε πρέπει να αφήσει στην Ευρώπη τα γλυπτά της», καταλήγει ο Ρόμπερτσον.