Oi! Η μουσική των skinheads

Oi! Η μουσική των skinheads Facebook Twitter
0

Ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με το οi!;

Όλα οφείλονται σε μια γνωριμία που έκανα με μια κοπέλα όταν σπούδαζα στα Γιάννενα. Τότε ήταν skinhead. Άκουγα πολλή μουσική κι ασχολιόμουν εντατικά και μου έκανε τρομερή εντύπωση όταν μου είπε ότι ακούει oi!, γιατί δεν το είχα ξανακούσει. Με ιντρίγκαρε να το ψάξω. Έτσι ήρθα σε πρώτη επαφή με αυτήν τη μουσική και τα συγκροτήματα του οi!

Tι ακριβώς σημαίνει το oi!;

Ουσιαστικά είναι ένα επιφώνημα από την αργκό του Λονδίνου. Κάτι σαν το δικό μας «ψιτ» όταν φωνάζουμε κάποιον στο δρόμο. Αυτοί φωνάζουν oi!

Πώς ξεκίνησε;

Ξεκίνησε ως μουσικό κίνημα. Μετά κατάλαβα ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη κοινωνική διάσταση, την οποία δεν μπορούσα να ψάξω καθόλου στην Ελλάδα. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος αυτού του βιβλίου γράφτηκε όταν πήγα στην Αγγλία. Έζησα 5 χρόνια στο Liverpool κι όταν βαριόμουν το διδακτορικό μου έψαχνα να βρω στοιχεία στη βιβλιοθήκη, μέσω ίντερνετ, από τις εμπειρίες που αποκόμισα από τις συναναστροφές μου με τέτοιους ανθρώπους. Παράλληλα έψαχνα όλο και περισσότερο το μουσικό κομμάτι. Η αλήθεια είναι ότι η βιβλιογραφία είναι πολύ λίγη. Στην Αγγλία δεν έχουν ενδιαφερθεί γιατί το έχουν δει τελείως κομματικά, κι αυτοί που έχουν γράψει κάποια πράγματα είναι είτε από το χώρο της άκρας δεξιάς είτε απ' τον ακριβώς αντίπαλο, της άκρας αριστεράς. Οπότε, ο καθένας γράφει από το δικό του ιδεολογικό πρίσμα. Ακαδημαϊκή βιβλιογραφία δεν υπάρχει. Και ως μουσικό κίνημα είναι εντελώς underground, γι' αυτό δεν έχει ενδιαφερθεί κανείς να κάνει κάτι.

Σε τι κοινωνικό πλαίσιο γεννήθηκε το oi!;

Αγγλία, μέσα δεκαετίας του ‘70, πετρελαϊκή κρίση, υποβαθμισμένες συνοικίες, κυρίως στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις του Βορρά. Είναι λίγο πολύ προϊόν της ίδιας κουλτούρας που έβγαλε και το punk, απλά οι skinheads προηγούνται.

Είναι ένα κίνημα που ξεκίνησε από τα αριστερά και κατέληξε να ταυτίζεται με την άκρα δεξιά. Αυτό πώς προέκυψε;

Είναι αυτό που λέμε ότι τελικά τα άκρα επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Υπήρξε μια κοινωνική δεξαμενή ανθρώπων που θα μπορούσε να πάει είτε αριστερά είτε δεξιά, όπως ακριβώς και στο Μεσοπόλεμο. Ίδιο φαινόμενο. Η ίδια ομάδα ανθρώπων που ήταν καταπιεσμένη και εξαθλιωμένη ψήφιζε είτε το κομμουνιστικό κόμμα είτε τους φασίστες.

Οιskinheadsθεωρούνται υποκουλτούρα. Ισχύει αυτό;

Είναι υποκουλτούρα. Όπως ήταν οι mods και διάφοροι άλλοι εκείνη την εποχή.

Δεν υπάρχουν ιδεολογικά κίνητρα;

Στην Ελλάδα όχι τόσο, ξεκινάει περισσότερο ως μόδα. Για κάποια παιδιά υπάρχει ένα ιδεολογικό υπόβαθρο, μπορεί να είναι από πολύ φτωχά στρώματα, που κάνουν δυο δουλειές για να ζήσουν. Αυτοί πολιτικοποιούνται κιόλας, - συνήθως στη Χρυσή Αυγή. Στην Αγγλία είναι χωρισμένοι. Υπάρχουν οι πολιτικοποιημένοι, είτε είναι στα φασιστικά στρώματα είτε είναι στα ακραία αριστερά, και υπάρχουν και αυτοί που λένε ότι είμαστε αυθεντικοί, που σημαίνει ότι δεν πολιτικοποιούμαστε. Τα παιδιά στην Ελλάδα που είναι skinheads προέρχονται από οικογενειακό περιβάλλον που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό το μοντέλο. Στην Αγγλία υπάρχουν έντονα οι ταξικές διαφορές. Στην Ελλάδα δεν είναι έτσι.

Αριστεροίskinheadsυπήρξαν;

Ακόμα υπάρχουν. Κι εδώ. Ακόμα πιο λίγοι βέβαια απ' τους φασίστες. Τους ξεχωρίζεις από το στυλ τους. Από το χρώμα στα κορδόνια τους: Τα άσπρα κορδόνια σημαίνει «φασίστες», κόκκινα κορδόνια σημαίνει «αριστεροί».

Η μουσική που ακούνε έχει τζαμαϊκανές ρίζες. Πώς συμβαδίζει με την αντιπάθειά τους για τους μαύρους, τους ξένους;

Αυτό είναι το πιο μεγάλο παράδοξο σε όλη την κουλτούρα των skinheads. Όσο κι αν το συζητήσεις μαζί τους δεν βγάζεις άκρη. Το έχουν κληρονομήσει ως μια συνήθεια και το αναπαράγουν χωρίς να καταλαβαίνουν τι σημαίνει. Έχουν μάθει ότι η κουλτούρα τους ταυτίζεται με το ska και την Τζαμάικα. Από την άλλη, την ίδια μέρα μπορεί να δείρουν έναν Τζαμαϊκανό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ