Ο Άνθρωπος της Αθήνας

Ο Άνθρωπος της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς / LIFO
0

Υπάρχουν βιβλία, λέξεις και κείμενα που δεν μπορούν να διαβαστούν με ψυχραιμία. Απαιτούν να μετέχεις σε αυτά σωματικά και με μια παράδοξη αίσθηση συνενοχής ή ενσυναίσθησης, συνιστώντας κι εσύ μέρος της ανοιχτής διαδικασίας. Και κάπως έτσι, με έναν τρόπο που θυμίζει τους θιασώτες στις ανήλιαγες παραστάσεις μιας αθηναϊκής τραγωδίας –εκείνους που έκλειναν τα μάτια μπροστά στα οικεία κακά και απαγόρευαν οτιδήποτε έμοιαζε περισσότερο ρεαλιστικό απ' όσο επιτρέπει ένα πραγματικό έργο τέχνης– έρχεται να μας θυμίσει όσα ζούμε και όσα ακόμη δεν ορίζουμε το ανελέητα σύγχρονο βιβλίο του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη. Αν κάποτε ο Οιδίποδας έμοιαζε με ήρωα καμωμένο από τα μοιραία υλικά της αρχαίας πόλης, όντας μαζί θύτης και θύμα της, αντίστοιχα ορισμένος να θυμίσει τη μοίρα της δικής μας πόλης είναι ο Αργύρης Τρίκορφος. Ο ήρωας του Τζαμιώτη μεγάλωσε με τις εμπειρίες που διαμόρφωσαν τον σημερινό Έλληνα και με τα βιώματα που έχουν λίγο-πολύ όλοι όσοι έζησαν τη βοή και το πάθος της σύγχρονης μεγαλούπολης. Οι πόλεις φτιάχνουν συνειδήσεις και ορίζουν τα διλήμματα, οι πόλεις σε τρώνε και σε μετατρέπουν ταυτόχρονα σε φιλόσοφο και αγύρτη. Μέσα από την ανθρωπωδία των διαφορετικών τύπων που παρελαύνουν στις σελίδες της Πόλης και της Σιωπής ουσιαστικά αναγνωρίζουμε τα κομμάτια που όρισαν την ταυτότητα του ανθρώπου της πόλης: τον επαναστατημένο, τον αχρείο, τον τρωγλοδύτη, την αλαζονική κυρία, τον κουκουλοφόρο – ανθρωπότυπους που θα έβαζαν στο μικροσκόπιο οι κοινωνικοί επιστήμονες και που θα ανίχνευαν ιδανικά οι λογοτέχνες. Κατ' ουσίαν, όμως, πρόκειται για ανθρωπότυπους που εκπροσωπούν τις δικές μας αποσπασματικές ταυτότητες και μας καθιστούν ήρωες, πρωταγωνιστές της ιστορίας ή απλούς παρατηρητές της. Τα πάντα κρύβονται, άλλωστε, στις αντιδράσεις απέναντι στα ατελεύτητα ερεθίσματα της πόλης, τα οποία ορίζουν τη στιγμή του μεγάλου «ναι» ή του μεγάλου «όχι», όπως εκείνη η στιγμή που ο ήρωας του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη βρίσκει στο πίσω κάθισμα του ταξί του το μυθικό ποσό των 350 000 ευρώ. Αυτό θα αποδειχθεί ταυτόχρονα η κατάρα και το κρίσιμο στάδιο από το οποίο θα περάσει για βρει τον χαμένο εαυτό του. Να παραδώσει το ποσό κι έτσι να ακολουθήσει τον άγραφο κανόνα της ψυχής και της ανατροφής του ή να το κρατήσει, κι έτσι να βγάλει την οικογένειά του από το οικονομικό αδιέξοδο; Το δίλημμα, μεγάλο, δεδομένου ότι έχει προηγηθεί η άνευ προηγουμένου χρεοκοπία του: έχει ήδη χάσει το εργοστάσιο κουμπιών που κληρονόμησε από τον πατέρα του, το σπίτι και το εξοχικό του και τώρα βλέπει σταδιακά να χάνει και τον έρωτα της ζωής του, τη γυναίκα του. Η μεγάλη του κόρη τού έχει κηρύξει ήδη έναν ενδοοικογενειακό ανένδοτο πόλεμο, τα δίδυμα τέκνα του δεν δείχνουν να ακολουθούν τις δικές του σκέψεις κι έτσι μένει μόνος με τα χρήματα να αποφασίσει αν αυτά αρκούν για να εξαγοράσουν μια επίπλαστη εξωτερική ευτυχία. Κατά βάθος, όμως, δεν τη θέλει: ουσιαστικά επιδιώκει την αντοχή του αξιακού τρίπτυχου βάσει του οποίου συγκροτήθηκε η ταυτότητα του: το ότι έμαθε να τιμάει την οικογένεια, τη δουλειά και το σπίτι του, αρνούμενος να δεχθεί ότι ο έρωτας και η προκοπή στην οποία έχει επενδύσει ως τώρα μπορούν να καταμετρηθούν ως άψυχη ύλη.

Συνηθισμένοι, πάντως, σε τέτοια υπαρξιακά διλήμματα και από τα προηγούμενα βιβλία, οι ήρωες του Τζαμιώτη αποκαλύπτουν τα όρια της ταυτότητάς τους μέσα από εσωτερικού τύπου συγκρούσεις, φέρνοντας στον νου τους υπαρξιακούς ήρωες από τα μυθιστορήματα της μέσης Ευρώπης αλλά και την αναλογία ανάμεσα στα υπαρξιακά αδιέξοδα και τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες στη μυθοπλασία του Δημήτρη Χατζή. Χωρίς διάθεση ηθικολογίας, ο Τζαμιώτης δείχνει με τη χειρουργική ικανότητα του φυσιοδίφη το τρίπτυχο –έρωτας, οικογένεια και εργασιακή προκοπή– που κάνει τον άνω θρώσκοντα άνθρωπο να αποσαρθρώνεται. Ένα τρίπτυχο που αντιστοιχεί ιδανικά στο όνομα του πρωταγωνιστή, Αργύρης Τρίκορφος, αφού ο συγγραφέας μάς έχει συνηθίσει σε τέτοιου είδους συμβολικά λογοπαίγνια με τα ονόματα των πρωταγωνιστών του. Αφότου το έρμα της εσωτερικής ευτυχίας καταρρεύσει, το μόνο που μένει είναι τα συμβολικά αποκαΐδια μιας τσακισμένης ταυτότητας για να θυμίζουν στον ήρωα ποιος είναι, από πού προήλθε και γιατί –όσο μπορεί ακόμη και κρατάει την αναπνοή του απέναντι σε μια ασφυκτικά εχθρική πόλη– οφείλει να παραμείνει ζωντανός. Οι παλιές συμβουλές του πατέρα του, οι στίχοι από τα ρεμπέτικα, τα υλικά της περηφάνιας και της καλοσύνης είναι οι εσωτερικές πυξίδες που νικάνε πανηγυρικά το ταξίμετρο στο αμάξι του. Όσο κι αν η κοινωνία ουσιαστικά τον βδελύττεται που δεν ακολούθησε τους δικούς της, άγριους κανόνες, κρατώντας το ποσό και ακολουθώντας τη δική της δίψα για εξουσία και χρήμα, εκείνος θα ακολουθήσει την εσωτερική μορφή αντίστασης που είναι η προσωπική μυθιστορία του. Σε ένα ευρύτερο επίπεδο και ακολουθώντας το παράδειγμα του Τρίκορφου, η πολιτισμική συνέχεια που έδωσε στην Ελλάδα τον ασυνείδητο ή συμβολικό χαρακτήρα της –τα αρχοντορεμπέτικα, η μελοποιημένη ποίηση, οι άγραφοι νόμοι και ο πλούτος των λέξεων– θα μπορούσε να είναι τα μοναδικά υλικά με τα οποία μπορούμε να μεταστοιχειωθούμε σήμερα από χαμένους σε νικητές της ιστορίας. Διαφορετικά, θα μοιάζουμε τελικά με ζωντανούς νεκρούς, περιφερόμενα ζόμπι, ανίκανοι να καταλάβουμε τι είναι αυτό που μας συγκροτεί συνολικά και τι μας δένει. Πρόκειται για τη δύναμη που έχει η δική μας φωνή στην αναγκαστική επιβολή της σιωπής, για την εσωτερική μορφή αντίστασης απέναντι στον ορυμαγδό των συνθηκών και της ζωής μας. Αυτό ακριβώς το τσακισμένο τοπίο που αντιστοιχεί σε μια πόλη γεμάτη από τζάνκι και ρημαγμένους, μεταβάλλοντας την Αθήνα σε μικρογραφία μιας άδειας ψυχής, γεμάτη από ζωντανούς νεκρούς πλάνητες, αναπαρίσταται με σκηνές απαράμιλλης θεατρικότητας από τον Τζαμιώτη – και είναι εδώ όπου ο Τρίκορφος συναντάει τον Ψυχαμοιβό του Σεφέρη:


«Όμοια με αποδεκατισμένη στρατιά που γύρισε λειανισμένη από πόλεμο χαμένο εξαρχής έδειχνε τούτη η βοερή συνάθροιση σακατεμένων. Όταν δεν προκαλούσαν αποτροπιασμό, ισορροπώντας παγωμένοι στις πιο αφύσικες πόζες σαν να 'ταν τίποτα ξεκούρδιστα νευρόσπαστα με άσφιχτα ελατήρια, υπερ-λειτουργούσαν σχεδόν αφιονισμένοι και έκαναν όλα όσα επιχειρούσαν να μοιάζουν υπερβολικά και δυσερμήνευτα, έτσι ανερμάτιστοι και αγνώριστοι που γίνηκαν ξεκόβοντας από το μέτρο. Φώναζαν, παρεξηγούνταν, καβγάδιζαν, σπρώχνονταν, τρέκλιζαν, σκουντουφλούσαν, έπεφταν, σηκώνονταν ξανά ή απέμεναν εκεί όπου είχαν σωριαστεί: ένα θέατρο χαροκαμένων είχε στήσει τούτη η λυπηρή και άθλια μάζωξη, που σαν ορδή φαντασμάτων φρόντισε λες και αποζητούσε εκδίκηση για τον προδικασμένο αφανισμό της, να καταλάβει το πιο συμβολικό απ' τα κεντρικά σημεία της πόλης, στήνοντας εδώ, μπροστά στα μάτια όσων λογίζονταν κανονικοί ή δήλωναν αμέτοχοι στα βάσανά τους, ένα πανηγύρι αργόσυρτου θανάτου».


Το μόνο που μένει επομένως είναι η επανοριοθέτηση της δικής μας ταυτότητας απέναντι σε μια ισοπεδωτική δύναμη εξευτελισμού κάθε εσωτερικής αξίας και η επιμονή στις ενδιάθετες συμβολικές έννοιες που μας έσωσαν σε άλλες στιγμές από τη συντριβή: η αγάπη των ανθρώπων, η πίστη στην τιμή και την μπέσα, η εμμονή στην προκοπή. Τα λαϊκά, δηλαδή, συστατικά μιας χαμένης αρχοντιάς, που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τον σημερινό μικροαστό σε έναν φτωχό, πλην τίμιο άνθρωπο. Όσο κλισέ και αν ακούγεται ακόμα και το ρητορικό οπλοστάσιο στο οποίο καταφεύγει με τρόπο πρωτόφαντο ο Τζαμιώτης, επαναφέροντας όμορφες λέξεις από το προφορικό λεξιλόγιο της λαϊκής Ελλάδας, καμωμένες από περήφανους ανθρώπους, ψυχικά γενναιόδωρους, είναι ο δικός μας τρόπος έκφρασης – σε μια γλώσσα ηχηρά κατακερματισμένη. Σε έναν κόσμο που καταρρέει ο Τζαμιώτης ανεβάζει ψηλά τον πήχη της προσωπικής αξιοσύνης και δίνει το πιο αισιόδοξο, ουσιαστικό και τελεσφόρο μήνυμα, που μόνο η λογοτεχνία μπορεί να περάσει με τρόπο αδιάσειστο: ο Αργύρης είμαστε εμείς και η δύναμη και η φωνή του είναι βγαλμένες από τα έγκατα μιας άλλης, ολβιόδωρης Ελλάδας. «Τίποτα καλό δεν βγαίνει από το άδικο» λέει ο ήρωας του Τζαμιώτη και τίποτα όμορφο –σε μια πλατωνική αναλογία– δεν ξεπήδησε από το κακό. Για όλους αυτούς τους λόγους το βιβλίο του Τζαμιώτη δεν διαβάζεται ψύχραιμα, αλλά με την καρδιά σφιγμένη, το μυαλό ανάποδα και με τη συναίσθηση ότι ο Αργύρης είναι, τελικά, ο αντεστραμμένος μας εαυτός. Και η πόλη –το κοινωνικό πεδίο και η αγορά με την αρχαία έννοια– είναι ο μοναδικός χώρος για να ενώσουμε τις φωνές μας. Τα υπόλοιπα είναι απλώς σιωπή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ