Εκφράζοντας σύγχρονες αγωνίες μέσα από αρχαία κείμενα

Εκφράζοντας σύγχρονες αγωνίες μέσα από αρχαία κείμενα Facebook Twitter
0
Εκφράζοντας σύγχρονες αγωνίες μέσα από αρχαία κείμενα Facebook Twitter

Μεταξύ βιογραφίας και φαντασίας: το 408 π.Χ. ο Ευριπίδης (περ. 485-406 π.Χ.), μεγάλος σε ηλικία πια, καταφεύγει στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχελάου. Το να εγκαταλείψεις την υπερ-πολιτισμένη Αθήνα για να καταφύγεις στην αρχαϊκή Μακεδονία είναι μια κρίσιμη επιλογή. Αλλού, σε μιαν άλλη γη, ίσως να υπήρχαν οι απαντήσεις που ο ποιητής δεν βρήκε στη μελέτη της φιλοσοφίας και στη συναναστροφή του με τους σοφιστές. «Λες και η ανανεωμένη επαφή με τη φύση, στην άγρια χώρα της Μακεδονίας, και το ξύπνημα, μέσα στη φαντασία, μιας παλιάς ιστορίας θαυμάτων, ελευθέρωσε μιαν ανάβρα μέσα στον νου του ηλικιωμένου ποιητή και αποκατάστησε την επαφή με κρυμμένες πηγές δύναμης, που τις είχε χάσει μέσα στο αφύσικο, υπερδιανοούμενο περιβάλλον της Αθήνας στο τέλος του 5ου αιώνα» σημειώνει ο καλός, παλιός Ε.R. Dodds. Λίγο πριν πεθάνει γράφει τις Βάκχες, ένα έργο-επιστροφή, «παλαιάς μόδας» σε ύφος και σε δομή αλλά μ' ένα αναρχικό θέμα: ο νόμος, η λογική, η τάξη που οι άνθρωποι δομούν τις κοινωνίες τους αποτελούν αμυντικά όπλα στον αθέατο εχθρό, που δεν είναι άλλος από τη ζωώδη καταγωγή και φύση τους. Τα πρωτόγονα ένστικτα, ο κανιβαλισμός, οι ανθρωποθυσίες, ο φόβος, ο φόβος, ο φόβος, έχουν θαφτεί κάτω από χιλιάδες τόμους νόμων.


Ο homo sapiens φοβάται τον homo erectus: ο Διόνυσος είναι Δενδρίτης ή Ένδενδρος (η Δύναμη που ενυπάρχει στο δέντρο), είναι  Άνθιος (φορέας της άνθησης), Κάρπιος (φορέας των καρπών), Φλευς ή Φλέως (η πλησμονή της ζωής). Ο Πλούταρχος γράφει ότι η δικαιοδοσία του αφορά ολόκληρη την υγρή φύση, όχι μόνο τον οίνο, τη ρευστή φωτιά του σταφυλιού αλλά και τον χυμό που ρέει κάτω από το ξύλινο δέρμα των δέντρων, το αίμα που χτυπάει στις φλέβες του νεαρού ζώου, όλα τα μυστηριώδη και ανεξέλεγκτα ρεύματα και τα κυκλικά φαινόμενα στο βασίλειο της φύσης. Ο Ευριπίδης με τον τρόπο του αναδεικνύει ζητήματα τα οποία εν μέρει απαντήθηκαν τον 20ό αι. Ο πολιτισμένος άνθρωπος επιβλήθηκε στον φυσικό άνθρωπο, αλλά πολλοί άνθρωποι μαζί εξακολουθούν να μοιάζουν/συμπεριφερόνται σαν αγέλη, ενώ ακόμα και η πιο στιβαρή και συγκροτημένη προσωπικότητα είναι αδύναμη μπροστά, λ.χ., στο ερωτικό πάθος. Οι κάθε λογής ιδεαλισμοί είναι επικίνδυνοι γιατί ηθικολογούν, κλείνοντας τα μάτια στην απροκάλυπτη αλήθεια ότι στη φύση λογική και ηθική δεν νοούνται. Ο Πενθέας επιμένει στην έλλογη κατασκευή της Πόλεως. Ο Διόνυσος τη (το) διαλύει. Η εποχή μας, που φλερτάρει επίμονα με τα άκρα, φωτίζει ποικιλοτρόπως αυτή την παλιά ιστορία.


Βάκχες 2013: τρεις ηθοποιοί σ' έναν μικρό, κλειστό χώρο αφηγούνται την ιστορία ενός βασιλιά, του Πενθέα, που τα βάζει μ' έναν νεοφερμένο θεό γιατί παρασύρει τους πιστούς του σε πρωτόγονες μορφές λατρείας, σε όργια, κανιβαλισμό και ωμοφαγία. Τα επεισόδια και τα χορικά ενοποιούνται, το τέλος δεν έχει ανάγκη την κανονιστική λύση της θεϊκής παρέμβασης. Με ένα «Αν ήμουν...» (... ο Διόνυσος, ο Κάδμος, ο Τειρεσίας, ο Πενθέας κ.ο.κ.) ο Δημήτρης Μοθωναίος, ο Άρης Μπαλής και ο (σκηνοθέτης) Έκτορας Λυγίζος εναλλάσσονται στους ρόλους, μετωπικά στραμμένοι προς το κοινό. Μια βασανισμένη (με την έννοια της ουσιαστικής αναμέτρησης της σύγχρονης γλώσσας με το πρωτότυπο) απόδοση της τραγωδίας, αυτή του Γιώργου Χειμωνά, γίνεται πεδίο έρευνας για τη «λεκτική» και σωματική ερμηνεία τους. Ο τονισμός που υιοθετείται μοιάζει να ξεχωρίζει μία λέξη από κάθε στίχο, σε μια διαρκή αναμέτρηση της αναπνοής με τον ρυθμό του λόγου και το νόημά του. Ένας μικρός κινητικός κώδικας σχηματίζεται από συγκεκριμένες, λιγοστές χειρονομίες που συνδέονται με συγκεκριμένα πρόσωπα της τραγωδίας ή με φάσεις μύησης (αν δεχτούμε πως οι Βάκχες αποτελούν δραματική εκδοχή της μυητικής διαδικασίας στα άδηλα και τα κρύφια της ανάγκης του ανθρώπου να συναντήσει τον Θεό, δηλαδή την έσχατη, ολική και διαρκώς διαφεύγουσα Απάντηση). Αν έπρεπε να ξεχωρίσω έναν ηθοποιό από τις παραστάσεις που έχω παρακολουθήσει μέχρι στιγμής τον φετινό χειμώνα, ο Μοθωναίος θα ήταν στη short-list για τον μονολογικό πρόλογό του (ως Διόνυσος). Αποκαλυπτική είναι και η ερμηνεία του Άρη Μπαλή, όταν μέσα σ' έναν κύκλο (φωτός) και με λυγισμένα γόνατα, σε έκσταση που η ίδια η εξιστόρηση προκαλεί, αφηγείται τον διαμελισμό του Πενθέα από τη μητέρα του και τις Βάκχες.


Η Κλειώ Μπομπότη, σε συνεργασία με τον Δημήτρη Κασσιμάτη στους φωτισμούς, πρότεινε μια σκηνογραφία που εξυπηρετούσε τη σκηνική πρόταση, υπερβαίνοντας το εμπόδιο των περιορισμένων διαστάσεων του χώρου: μία κάθετη επιφάνεια που μετακινούνταν άλλοτε μπροστά, αφήνοντας ελάχιστο κενό μεταξύ των ηθοποιών και της πρώτης σειράς των θεατών, κι άλλοτε προς τα πίσω, διευρύνοντας τον σκηνικό χώρο ως τα όριά του, ανάλογα με το αν η διά του λόγου αναμέτρηση αφορούσε μεμονωμένα πρόσωπα (τους ήρωες) ή συλλογικά υποκείμενα (Βάκχες).


Ο Έκτωρ Λυγίζος συνεχίζει να ψάχνει τα μέσα και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να κάνει κάποιος θέατρο σήμερα. Η προσπάθειά του να αναδείξει μέσα από παλιά και κουρασμένα κείμενα σύγχρονες αγωνίες αποδίδει. Στις Βάκχες του το σώμα ξέρει. Και μιλάει – διεκδικώντας μια απόλυτη στιγμή ευτυχίας, πλήρωσης, χωρίς παρελθόν, χωρίς μέλλον.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ