Ρένη Πιττακή

Ρένη Πιττακή Facebook Twitter
0
Ρένη Πιττακή Facebook Twitter

Γεννήθηκα στα Εξάρχεια, στο σπίτι της μητέρας μου. Ο πατέρας μου ήταν αξιωματικός του Εθνικού Στρατού κι εγώ μεγάλωνα σε μια ανταρτοκρατούμενη γειτονιά τα χρόνια του Εμφυλίου. Παρ’ όλα αυτά, η γειτονιά στήριζε τη μάνα μου. Μετά, όταν τέλειωσε η ιστορία του Εμφυλίου κι επικράτησε η μία πλευρά, οι ρόλοι άλλαξαν και η μητέρα μου ήταν αυτή που βοηθούσε τους Αριστερούς. Ακόμα θυμάμαι τις κούτες με τα γάλατα και τα άλλα προϊόντα που μοίραζε. Θυμάμαι, επίσης, τους χωμάτινους δρόμους, το μπακάλικο του κυρ-Βαγγέλη με το μοναδικό τηλέφωνο στη γειτονιά, το πάρκο, το λόφο του Στρέφη, τις σφαίρες στους τοίχους των άλλων κατοικιών. Σήμερα, όλα αυτά είναι σοβατισμένα και δεν φαίνεται τίποτα.

  • Το σπίτι ήταν μια κλασική μονοκατοικία, με την αυλή με τα μαυρόασπρα πλακάκια, το χαγιάτι και τα ζωγραφιστά ταβάνια. Από την ταράτσα έβλεπες τη θάλασσα και την Ακρόπολη. Από τότε με κυνηγάει αυτό και, όπου και να μένω, θέλω να βλέπω την Ακρόπολη. Γι’ αυτό είναι υπέροχα εδώ, στην Πλάκα. Ο χαρακτήρας σου δεν φαίνεται μόνο από το ποιος είσαι αλλά και από τον τόπο όπου μένεις. Ένα διάστημα πέρασα και από την πλατεία Βικτωρίας. Μερικά απογεύματα μου την έδινε κι έπαιρνα τους δρόμους. Περπάταγα με τις ώρες σε οδούς όπως η Αριστοτέλους και η Φυλής. Τώρα δεν είναι εύκολο να περπατήσεις εκεί. Μπορεί να είναι άσχημη η Αθήνα, αλλά εγώ την ερωτεύτηκα. Όπου και να είμαι, ψάχνω να βρω την ομορφιά ακόμα και μέσα από τις λεπτομέρειες.
  • Λάτρευα πολύ το σινεμά. Πήγαινα στο Βοξ, στο Σινεάκ και στο Σινέ Παρί το καλοκαίρι. Η πρώτη ταινία που μου έρχεται στο μυαλό είναι το Σαμψών και Δαλιδά με τη Χάιντι Λαμάρ και τον Βίκτορ Ματσούρ. Τότε που η βλεφαρίδα ήταν κάγκελο. Μια φορά αρρώστησα, έβγαλα τη χρυσή από τον φόβο μου, βλέποντας μια κωμωδία με πρωταγωνιστές το τρίο Στούτζες κι ένα τέρας.

 

  • Ήμουνα βασίλισσα, το κέντρο του κόσμου ως μοναχοπαίδι. Δεν στερήθηκα ποτέ, αλλά ούτε είχα το παραπάνω. Ανατράφηκα με όλα τα κλισέ που μπορεί να συνοδεύουν μια κόρη στρατιωτικού, όσον αφορά την τάξη και την πειθαρχία. Αλλά, από τη μία, ο πατέρας μου ήταν στρατιωτικός αλλά και ζωγράφος που δεν έχει εκτεθεί. Από την άλλη, η μητέρα μου έκανε οικιακά, αλλά ήταν ποιήτρια που δεν έχει εκδοθεί.
  • Σχολεία άλλαξα πολλά: Αρσάκειο, Σέρρες, Κοζάνη, 36ο Αθήνας, Τρίκαλα, Λάρισα, Αρσάκειο. Μου άρεσε αυτή η μετακίνηση και η αλλαγή. Τα χιόνια στην Κοζάνη, τα πανηγύρια στον Όλυμπο, στο Βέρμιο, στα Καλά Νερά του Πηλίου. Ήταν ένας παράδεισος, βέβαια, μέσα και από την ασφάλεια του μπαμπά. Όταν άρχισαν τα πάρτι και τα φλερτ, ήμουν πάλι στο Αρσάκειο. Πέρασα στη Φιλοσοφική γιατί κανείς δεν ήθελε να πάει το καμάρι του στο θέατρο. Σε λίγο καιρό, όμως, τα παράτησα. Υπήρξε η αντίδραση, αλλά πολύ σύντομα κάμφθηκε γιατί βρέθηκα σε πολύ μικρή ηλικία να έχω πρωταγωνιστικό ρόλο.
  • Θυμάμαι τις εξετάσεις που έδωσα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Ήταν μετά τις διακοπές και ήμουν μαυρισμένη, φορούσα ένα πορτοκαλί φουστάνι και είχα βάλει κραγιόν. Έπεσαν όλες επάνω μου να μου βγάλουν το κραγιόν και μου έβαλαν χέρι για την εμφάνισή μου. Υπήρχε αυτός ο μύθος ότι σε κόβουν ανάλογα με την εμφάνισή σου. Είχα και το θράσος να πω ότι δεν είμαι καλά προετοιμασμένη γιατί έδινα εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και ότι ήξερα μόνο τρία ποιήματα. Τελικά, πέρασα. Αν υπάρχει η βάση, τα καταφέρνεις παντού.
  • Δεν είμαι νοσταλγός. Αυτό που μου λείπει είναι πως εδώ και χρόνια δεν μπορεί να είναι κανείς απερίσπαστος σε αυτό που κάνει. Το βλέπω αυτό και στα παιδιά στη σχολή. Πολλά δεν παρακολουθούσαν και περίμεναν να πάνε μετά να κανονίσουν ραντεβού σε κάνα μπαρ για μεροκάματο. Είναι καταπληκτικό αυτό μου είχε πει ο  Ήμελλος, όταν ανακοίνωσε στον πατέρα του ότι θα γίνει ηθοποιός κι εκείνος του απάντησε «γίνε, αλλά τι δουλειά θα κάνεις;». Εμείς, όταν τελειώσαμε, ήμασταν επτά άτομα και όλοι βρήκαμε δουλειά και κάτι κάναμε. Τώρα δεν βρίσκει κανείς. Ακόμα κι εγώ πρέπει να δουλεύω συνέχεια για να ζήσω. Παρόλο που μου αρέσει να εργάζομαι, το βρίσκω τρελό κάποιος στην ηλικία μου να είναι αναγκασμένος να το κάνει αυτό.
  • Μόλις τελείωσα τα γυρίσματα μιας ταινίας κι ετοιμάζομαι για το θεατρικό που βασίζεται στις επιστολές της Μαργαρίτας Λυμπεράκη με την κόρη της Μαργαρίτα Καραπάνου. Είχα γνωρίσει την Καραπάνου παλιότερα, αλλά η ιδέα για το θεατρικό μου ήρθε από το βιβλίο Μήπως της Φωτεινής Τσαλίκογλου, που έχει συγκεντρωμένες όλες τις επιστολές. Εκεί βλέπεις μια σχέση αγάπης και μίσους. Μπορεί να είναι ακραία, αλλά διακρίνουμε και πράγματα που συμβαίνουν στις κανονικές σχέσεις, ακόμα και αν δεν εκδηλώνονται. Υπήρχε μεγάλη φόρτιση ανάμεσα σε δύο καλλιτεχνικά πνεύματα. Απλώς, αυτήν τη φόρτιση, μετά από κάποια στιγμή και αφού έχουν περάσει κάποια χρόνια, μπορείς να τη διαχειριστείς. Η Καραπάνου έγραψε, όταν πέθανε μάνα της: «Μαμά πέθανες, τώρα θα ησυχάσω». Είναι αυτό που λένε το «ελευθέρωμα». Εγώ, ενώ με τη μητέρα μου είχα παρά πολύ καλή σχέση, με τον πατέρα μου είχα κάποιες εντάσεις. Μετά τον θάνατό του αισθάνθηκα μια μεγαλύτερη ελευθερία. Η σχέση μεταξύ παιδιών και γονιών είναι μια τραμπάλα. Κάθε φορά αλλάζει ποιος κατανοεί ποιον. Έρχεται η ώρα που το παιδί γίνεται γονιός. Είναι κάτι που δεν τελειώνει.
  • Ο ρόλος της τέχνης σήμερα; Ξέρεις, δεν είμαι η δασκάλα που θα υποδείξει στον κόσμο πράγματα ή θ’ αρχίσει να λέει κλισέ με αναφορές στην τέχνη και στην Κατοχή. Εφόσον κάνω κάτι που έχω ανάγκη κι έρχεται να το παρακολουθήσει κάποιος που το έχει ανάγκη, δεν με ενδιαφέρει να ψάξω παραπάνω να βρω γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη στην εποχή της κρίσης. Ξεκινάει από τη δική μου ανάγκη και συναντά την ανάγκη κάποιου άλλου. Αυτό είναι όλο.

 

  • Κατέβηκα κι εγώ με τους «Αγανακτισμένους». Ένιωσα πως για πρώτη φορά διαμορφώθηκε ένα κίνημα χωρίς κομματικό καπέλο. Φάνηκε, όμως, ότι αυτή η άμεση δημοκρατία που ευαγγελίζονταν ήταν μια εκτονωτική παρηγοριά. Μια ουτοπία που γρήγορα εκφυλίστηκε, αφού έφτασε σε συμπεριφορές που ακούμπαγαν το χυδαίο και τελικά εξομοιώθηκαν με αυτούς που προκάλεσαν όλη αυτή την αγανάκτηση. Όλη αυτή η γοητεία του γκρεμίσματος χωρίς καμιά δημιουργική πρόταση εξελίχθηκε σε ένα κάμπινγκ με σουβλάκια, σε μια παιδική χαρά.
  • Η διάλυση και η βία γεννήθηκαν από την έλλειψη πραγματικού θάρρους από τους πολιτικούς και τους πολίτες. Δεν υπάρχουν πολιτικοί με ανάστημα που θα είχαν το ήθος να πουν επώδυνες αλήθειες με το όποιο πολιτικό κόστος. Πληρώνουμε τις εκούσιες διαπλοκές τους με τα οικονομικά μεγαθήρια και τα σκάνδαλα, που κατέληξαν σε κακό θέατρο και λεονταρισμούς - για την ταμπακιέρα, κουβέντα. Όλοι φωνάζουμε και καταγγέλλουμε τους πάντες, αλλά η αυτοκριτική και η ανάληψη ευθύνης είναι άγνωστες λέξεις.

 

  • Έχω πιάσει και τον εαυτό μου να κάνει αρπαχτή. Με ελάχιστη δουλειά πήρα αξιόλογα λεφτά - για να κάνω μια ανάγνωση. Δεν μπορείς να αποφύγεις εύκολα το να βουτήξεις το δάχτυλό σου στο μέλι. Μπαίνεις μέσα σε αυτό κι εκεί είναι που πρέπει να μετρήσεις τις αντιστάσεις σου. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξη για το μέλλον. Καθένας περιφρουρεί έναν προσωπικό χώρο της δικής του δραστηριότητας και του κύκλου των ανθρώπων που τον περιβάλλουν. Στην πρώτη λογοδοτεί και από τους δεύτερους απαιτεί. Αυτό δεν αρκεί, γιατί πέρασαν, περνάνε και θα περνάνε τα θηρία και οι ελέφαντες που σαρώνουν τα πάντα. Αυτό νιώθω, ότι τελικά η ατομική ευθύνη δεν φτάνει.
Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ