Γιώργος Σιούγας

Γιώργος Σιούγας Facebook Twitter
0
Πριν επιχειρήσετε την κινηματογραφική μεταφορά του, το «Γάλα» είχε γίνει μεγάλη θεατρική επιτυχία. Είχατε, επομένως, περισσότερο άγχος απ’ ό,τι αν καταπιανόσασταν με κάτι εντελώς δικό σας;

Όχι. Το ίδιο αγχωμένος θα ήμουν, ακόμα και αν ήταν δικό μου το σενάριο! Η εισπρακτική επιτυχία αλλά και η καλλιτεχνική αναγνώριση είναι για μένα πολύ σημαντικά πράγματα, γιατί είναι ένας τρόπος επιβεβαίωσης ότι αυτό που έκανα κάπου «ακούμπησε». Φυσικά, ούτε το ένα ούτε το άλλο έχουν πάντα να κάνουν με την πραγματική αξία ενός φιλμ, ωστόσο βοηθούν πολύ την ψυχολογία του καλλιτέχνη! Η ανάγκη να πω αυτή την ιστορία ήταν τόσο δυνατή, που ξεπερνούσε κάθε πιθανό φόβο ή άγχος. Αυτή ήταν η κινητήρια δύναμή μου. Βέβαια, ήθελα πολύ το φιλμ να αρέσει στον Βασίλη (σ.σ. Κατσικονούρη) και αγωνιούσα πολύ γι’ αυτό. Ο Βασίλης με εμπιστεύτηκε πρώτος, δωρίζοντάς μου το «μωρό» του, οπότε θα στενοχωριόμουν, εάν το φιλμ δεν επικοινωνούσε μαζί του.  Όταν τελικά το είδε, βγήκε απ’ το σινεμά δακρυσμένος. Του είπα «Ρε Βασίλη, εσύ τό ‘γραψες και κλαις;» κι εκείνος με αγκάλιασε, λέγοντάς μου «φαίνεται πως δεν το έχω αποβάλει ακόμη...». Ήταν μια πολύ ωραία στιγμή.

Πρωτοείδατε, λέτε, το «Γάλα» στο Εθνικό, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη. Τι σας άγγιξε ή σας εντυπωσίασε τόσο ώστε να αποφασίσετε να ασχοληθείτε μαζί του;

Ο Λευτέρης. Ταυτίστηκα με αυτό το παιδί πολύ. Ξέρετε, μικρός είχα πολλά κοινά μ’ αυτό τον ήρωα, έτσι άγγιξε μια χορδή μέσα μου πολύ ευαίσθητη. Ήμουν κι εγώ «στην απέξω», δεν είχα πολλούς φίλους, υπήρχα πολύ μέσα στο κεφάλι μου, χανόμουνα μέσα στο μυαλό, στις σκέψεις, στα όνειρα, στους «κόσμους» που έπλαθα. Είχα πάντα μια τάση φυγής και μια συναισθηματική ανάγκη πολύ παρόμοια με αυτήν του Λευτέρη... Η ιστορία είναι του Αντώνη, αλλά η καρδιά της είναι ο Λευτέρης. Θέτει πολλά υπαρξιακά ερωτήματα το κείμενο του Βασίλη, τα οποία βεβαίως δεν απαντιούνται ποτέ. Αυτό ακριβώς είναι και το νόημα ενός καλού κειμένου. Το ενδιαφέρον είναι στην (καλή) ερώτηση, όχι στην απάντηση. Το ίδιο το κείμενο με τράβηξε να το μελετήσω και να το ερμηνεύσω με τον δικό μου τρόπο.

Είστε ευχαριστημένος από το τελικό αποτέλεσμα και την υποδοχή που γνώρισε η ταινία, που ήταν και η πρώτη σας;

Χαίρομαι που οι κριτικές ήταν πολύ καλές και που το φιλμ φάνηκε να έχει απήχηση σε όσους το είδαν. Κριτικοί και κοινό υπήρξαν πολύ γενναιόδωροι μαζί μου, κάτι που εκτιμώ πολύ. Απογοητεύτηκα, βέβαια, με το εισπρακτικό αποτέλεσμα. Πίστευα πραγματικά ότι θα πήγαινε πολύ καλύτερα. Αλλά μάλλον δεν πρέπει να είσαι σίγουρος για τίποτα.

Τι αποκομίσατε από τη γνωριμία σας με σημαντικούς σκηνοθέτες, όπως ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Κώστας Γαβράς;

Ο μεν Γαβράς είναι απ’ τους σπουδαιότερος εν ζωή σκηνοθέτες στην Ευρώπη, ο δε Σκορτσέζε απ’ τους σπουδαιότερους αντίστοιχα στην Αμερική. Ο πρώτος έχει σκηνοθετήσει 20 ταινίες, μεταξύ των οποίων αριστουργήματα όπως ο Αγνοούμενος (η καλύτερη ερμηνεία του Τζακ Λέμον, κατά τη γνώμη μου), η Κατάσταση Πολιορκίας και το Ζ, ο δεύτερος επίσης 20, ανάμεσά τους ορόσημα όπως ο Ταξιτζής, το Ακρωτήριο του Φόβου, ο Τελευταίος Πειρασμός. Αμφότεροι έχουν κερδίσει Όσκαρ κι έχουν γράψει ιστορία στον σύγχρονο κινηματογράφο, οπότε αντιλαμβάνεστε το δέος μου όταν τους γνώρισα... Ο Γαβράς ήρθε, σφίξαμε τα χέρια, συστηθήκαμε και κάθισε μπροστά μου στην αίθουσα την ώρα της προβολής. Τα νεύρα μου, κουρέλι... Σκεφτόμουν «ok, ο Γαβράς είναι μπροστά μου και βλέπει το φιλμ μου... ok... είναι τόσο σουρεαλιστικό όλο αυτό...». Μετά, εμφανώς συγκινημένος, μου είπε «κ. Σιούγα, κάνατε ένα καταπληκτικό φιλμ!». Ουάου! Τι να πω; Δεν μου έχει γίνει ως τώρα μεγαλύτερο κομπλιμέντο. Ο Γαβράς είναι ένας πολύ γενναιόδωρος άνθρωπος. Έχουμε κρατήσει επαφή και μάλιστα τον συμβουλεύομαι και για το επόμενο πρότζεκτ μου για τον Μίκη Θεοδωράκη.

Τη γνωριμία με τον Σκορτσέζε, τώρα, τη χρωστάω στον Χρήστο Κωνσταντακόπουλο, τον παραγωγό μου, όπως επίσης και στον Γαβρά, που μίλησε στον Μάρτιν για μένα και τη δουλειά μου. Πήγα και τον είδα στα γυρίσματα της ταινίας Hugo κι έκατσα μια ολόκληρη μέρα μαζί του. Ένιωσα σαν να γνώρισα τον Πρόεδρο των ΗΠΑ! Αυτό κι αν ήταν σουρεαλιστικό... Ζήτησε να δει το Γάλα και αργότερα άκουσα ότι του άρεσε. Μοναδικές εμπειρίες - αισθάνομαι πολύ τυχερός!

Η κρίση πλήττει ιδιαίτερα την τέχνη και την ψυχαγωγία. Πόσο δύσκολο είναι να γίνουν καλές ταινίες μέσα σε τέτοιες συνθήκες;

Πολύ. Βέβαια, η χρηματοδότηση ποτέ δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Επιπλέον, η ιστορία μάς έχει αποδείξει ότι η τέχνη ανθίζει μέσα σε περιόδους κρίσης και πίεσης. Ο καλλιτέχνης πάντα θα βρει τον τρόπο να εκφραστεί. Κι όσο πιο ζόρικα είναι τα πράγματα γύρω μας, τόσο πιο δυνατή νιώθουμε την ανάγκη να πούμε αυτό που πρέπει και να υπερβούμε το «εγώ» μας. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ