Μεσοπόλεμος

Μεσοπόλεμος Facebook Twitter
0

Eίναι από τις σπάνιες φορές που ο χώρος λειτουργεί ως κρίσιμος συνθετικός όρος της σκηνικής πράξης: η οικία Κατακουζηνού δεν φιλοξενεί απλώς την παράσταση Μεσοπόλεμος της ομάδας Κανιγκούντα -δίνει νόημα στο περιεχόμενό της, την εμπλουτίζει με την απτή αλήθεια των αντικειμένων της, τη φορτίζει με συμβολικές εντάσεις-, αλλά η θέα της Βουλής από τη βεράντα της πρόσοψης αποτελεί ένα φυσικό background με τέτοια δυναμική νοηματοδότησης που καμιά θεατρική σκηνογραφία δεν θα μπορούσε να πετύχει.

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά: το ιστορικό μέγαρο Νεγρεπόντη (Όθωνος και Αμαλίας) γκρεμίζεται στη δεκαετία του ’50 και στη θέση του ανεγείρεται η πολυκατοικία που αντιστοιχεί στο 2-4 της οδού Αμαλίας. Εκεί, σ’ ένα διαμέρισμα του 5ου ορόφου έμειναν από το 1959 έως το βιολογικό τέλος τους ο Άγγελος και η Λητώ Κατακουζηνού. Εκείνος, διαπρεπής ψυχίατρος, μετά τις σπουδές του στο Παρίσι επέστρεψε για να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην πατρίδα του κι έγινε ο ιδρυτής μίας από τις πρώτες ψυχιατρικές κλινικές στην Ελλάδα, στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός. Εκείνη, η ιδανική σύντροφος, όμορφη, κομψή, καλλιεργημένη, μοιραζόταν μ’ εκείνον το ενδιαφέρον για τις τέχνες και τα γράμματα.

Το σαλόνι τους, με θέα στον Λυκαβηττό, στη Βουλή, στον Εθνικό Kήπο, έγινε αγαπητός χώρος συνάντησης συγγραφέων, ποιητών και ζωγράφων (κυρίως εκπροσώπων της λεγομένης γενιάς του ’30). Ο Γιώργος Σεφέρης, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Μάνος Χατζιδάκις, έχουν αφήσει τα ίχνη της δημιουργικής τους φλόγας στην ατμόσφαιρά του, ενώ μια σειρά έργων του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του Σπύρου Βασιλείου, του Γιάννη Τσαρούχη, του Γιώργου Γουναρόπουλου (δώρα προς το ζεύγος Κατακουζηνού), που κοσμούν τους χώρους του, επιβεβαιώνουν σχέσεις στενές πολλών ετών, προσφέροντας στη σκηνική πράξη την «αύρα ενός βιωμένου τόπου».  

Σε αυτόν το χώρο, όπου έζησε εκ του σύνεγγυς συγκλονιστικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας του 20ού αι., η Μαρία Μαγγανάρη έφτιαξε ένα κολάζ κειμένων με τίτλο «Μεσοπόλεμος» και σαφή πρόθεση να φωτίσει, μέσα από κείμενα γνωστών και λιγότερο γνωστών συγγραφέων της γενιάς του ’30, τον παρόντα χρόνο - οι στίχοι του Βύρωνα Λεοντάρη «Είμαστε Μεσοπόλεμος, σου λέω / ανίατα Μεσοπόλεμος...», προφανώς ενέπνευσαν καίρια την παράσταση.

Στο ασανσέρ που σε οδηγεί στον 5ο όροφο υπάρχει το εξής, εισαγωγικό στην ιδεολογία της σκηνικής πράξης, κείμενο: «Όταν τελείωσε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος το κοινό αίσθημα ήταν ότι ο κόσμος των συστημάτων είχε γίνει κομμάτια. Έτσι οι άνθρωποι μπήκαν, χωρίς να το ξέρουν, στον Μεσοπόλεμο. Αυτό το χωρίς να το ξέρουν είναι ίσως το πιο συγκινητικό κομμάτι των κάθε είδους ανθρώπινων ιστοριών. Γιατί οι ιστορίες είναι θνητές (και γι’ αυτό συγκινητικές), ενώ η ιστορία αέναη. Η ιστορία ξέρει. Εμείς σήμερα ξέρουμε: πολλοί από αυτούς που πανηγύρισαν το τέλος του “Μεγάλου Πολέμου” θα ζούσαν και τη θύελλα ενός δεύτερου, κάποια χρόνια μετά. Ή, λίγο πιο πριν, θα βίωναν τις συνέπειες του οικονομικού κραχ. Όμως εκείνοι δεν το ήξεραν. Δεν ήξεραν πως ζούσαν (σ)τον Μεσοπόλεμο. Στο μέλλον, κάποιοι θα ξέρουν και για τη δική μας τύχη. Εμείς μπορούμε να κάνουμε μόνο εικασίες».

Η σκέψη της Μαρίας Μαγγανάρη προκάλεσε αμέσως το ενδιαφέρον μου -ανήκω σ’ αυτούς που διαβάζουν με πάθος ιστορικές μελέτες. Το περισσότερο ευχάριστο είναι ότι η συνέχεια δικαίωσε τη θετική αρχική εντυπώση. Εδώ όλα τα στοιχεία του σκηνικού κολάζ είναι αρμονικά συγκερασμένα πάνω σε δύο άξονες: την προσωπική ιστορία του ατόμου σε σχέση με τη μεγάλη Ιστορία που τη συμπεριλαμβάνει και την αφανίζει στην καταιγιστική ροή της.

Δεν υπάρχουν καλύτερες μαρτυρίες αυτής της αδιάκοπης σύγκρουσης από τα λογοτεχνικά κείμενα, πεζά και ποιήματα - και, σε αντιπαράθεση με τα ιστορικά τεκμήρια (βιντεάκια επίκαιρων, διαφημιστικά, αποσπάσματα λόγων του Βενιζέλου και του Μεταξά, σκηνές από ταινίες του ‘30, φωτογραφίες κ.ο.κ.), η δυναμική της σύνθεσης είναι συναρπαστική. Προφανώς γιατί η Μαγγανάρη επέλεξε με έμπνευση και γνώση τα αποσπάσματα που ερμηνεύουν οι ηθοποιοί (άλλοτε ως μονολόγους, άλλοτε ως μικρές σκηνές συνόλου) από βιβλία του Θεοτοκά, του Κοσμά Πολίτη, του Κόντογλου, του Σκαρίμπα, του Ξεφλούδα, του Λευκού, του Κατηφόρη, από ποιήματα εκλεκτών της γενιάς του ’30 (κυρίως γιατί ακούγονται και στίχοι νεότερων), από δημοσιευμένα κείμενα του Τερζάκη και του Φώτου Πολίτη, από το σενάριο της ταινίας του Αγγελόπουλου Μέρες του ‘36 και άλλων που αναγκαστικά παραλείπω.

Μη φανταστείτε, ωστόσο, καμιά παράσταση-φιλολογική βραδιά. Οι έξι ηθοποιοί (Σύρμω Κεκέ, Ευθύμης Θέου, Θανάσης Δόβρης, Ανθή Ευστρατιάδου, Μαίρη Λούση, Μαριάννα Τζανή) λειτουργούν ως ένα εξαιρετικά δεμένο και καλοδουλεμένο σύνολο που ζωντανεύει με φαντασία κι ευαισθησία τα κομμάτια του κολάζ σε μια αφήγηση πολλαπλών ερεθισμάτων και στοχεύσεων. Η απαγγελία, ας πούμε, από τον Νίκο Βάρναλη της «Μπαλάντας του κυρ-Μέντιου» του Κώστα Βαρνάλη (από τα Ποιητικά, 1956) με θέα τη Βουλή (σταθερά αποκλεισμένη από κιγκλιδώματα, ωραία κοινοβουλευτική δικτατορία!) και σε σχέση με τους νόμους που ψηφίζονται εντός της (για να μετατρέψουν, με τις ευλογίες της ευρωπαϊκής «οικογένειας», τους πολλούς σε κυρ-Μέντιους του 21ου αι.) σ’ ένα σπίτι αστικού κύρους που, όμως, επιβεβαιώνει το έλλειμμα αστικής παράδοσης σ’ αυτό το κράτος-μαϊμού που ζούμε διαμορφώνουν έναν καθ’ όλα προκλητικό συνδυασμό για σκέψη.

Τα δύο μουσικά θέματα που έγραψε ο Νίκος Ντούνας για την παράσταση («Κιθάρες» και «Μεσοπόλεμος theme») είναι ό,τι καλύτερο έχει ακουστεί εδώ και καιρό από σκηνής θεάτρου. Μη χάσετε τον Μεσοπόλεμο.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ