Απεργία την Πρωτομαγιά

Μάρκος και διαφυγόντα κέρδη

Μάρκος και διαφυγόντα κέρδη Facebook Twitter
0

Όλη η ζωή είναι ένας αγώνας να πεθάνουνε υγιείς.

Κι εγώ, όπως όλοι, είμαι αντλία κενού. Η μουσική μπαίνει μου χωρίς να με ρωτάει. Και ξέρω και δεν ξέρω, κατά βάθος, γιατί έγραψα ένα βιβλίο - ως εξελθών της γαστρός, τα εν γαστρί ου μνημονεύεις. Δεν ξέρω.

Έγραψα το μυθιστόρημα για τον Μάρκο, για να χαρώ τη μοναξιά μου. 

Δηλαδή, ό,τι κάνει η νύχτα με τη νύχτα.

Έγραψα για το νοσηρό, το παγιδευμένο πάθος του Μάρκου για την Ζιγκοάλα και για το συρίγγιο αυτής της ιστορίας, θέλοντας δι' αυτού να μιλήσω για τα δικά μου άφεγγα μέρη, τις αναδιπλώσεις της μνήμης, τα σκοτεινά μου νερά.

Βέβαια ο Μάρκος είχε τρία gigabyte αρχίδια κι εγώ μπροστά του είμαι μούχλας - οι περισσότεροι από μας. Ίσως γι' αυτό. Ήθελα να είμαι παρίας στην παρέα του, στην Ξακουστή Τετράδα του Πειραιώς. Να τους κουβαλώ -αόρατος- τους καφέδες και να τους ακούω να μιλούν. Να κλέβω τα αστεία τους, τις μαγκιές, τα πάθη, τις ιδιοτροπίες, τις πενιές.

Να μπανίζω τις γυναίκες τους. Τα μπούτια της Ζιγκοάλας. Γι' αυτό και η όρασή μου στο βιβλίο είναι όχι κινηματογραφική, όπως υποστηρίζουν κάποιοι (διότι τέτοια δεν υπάρχει), αλλά ηδονοβλεπτική, εκστατική, απομυζητική. Και όραση δέους - σχεδόν θρησκευτική, ορισμένες φορές. Ταυτόχρονα, ή σε εναλλαγή, δουλεύει το λεπίδι της ειρωνείας των πραγμάτων. Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας. Και αλλού τα πράγματα, αντί να καλυτερεύουν, συνεχώς βελτιώνονται.

Επινόησα το δικό μου Μάρκο και τα άλλα πρόσωπα, ελλειπτικά,

λοξά, πυκνά, με ταχείς ρυθμούς κι άλλοτε ραχατλίδικους, έτσι ώστε στην αφήγηση το κενό, που λέγαμε, να είναι σχήμα.

Φωταγώγησα τον Μάρκο από το 1932 ως το 1940, που περνάει από την ανωνυμία στη δόξα και μετά βρίσκει στον τοίχο του Πολέμου: η Ζιγκοάλα του τρώει το συκώτι, άλλες γυναίκες τον παρηγορούν, οι άσχετοι τον πολεμούν, οι φίλοι τον στηρίζουν. Τα Πάθη.

Αλλά μέσα σε αυτό τον Μάρκο ζούνε και οι δικές μου εξάρσεις, η δική μου κατάθλιψη. Όλα τα διαφυγόντα κέρδη. Μεταποιημένα, μετωνυμικά, συνδυασμένα έτσι ώστε μετεμψυχωμένα να είναι δικά του ή το αντίστροφο. Πληγές, χαρές, παραφροσύνη, γλέντια, η Τέχνη, οι διπολικές γυναίκες, οι άλλες γυναίκες, οι εμμονές του περίγυρου. Ο ιρασιοναλισμός, η ασημένια υποκουλτούρα, τα μεγάλα ξέφωτα, οι φίλοι, η αγωνία του γραψίματος. Όλα εξ αδιαιρέτου.

Η μουσική μπαίνει μέσα μας χωρίς να μας ρωτάει.

Και ό,τι γράφω ξεκινάει απ' τη σάρκα, απ' τα σκοτάδια μου, από μια νύχτα -ήμουν μικρός- που δεν θυμάμαι πια. Ίσως ήταν μια νύχτα που άκουσα το «Αφότου εγεννήθηκα φωτιά με τριγυρίζει» να βγαίνει μέσα απ' τον εξαερισμό του Grand Hotel.

Τέτοια τραγούδια δεν ξαναγράφονται. 

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ