Λάμπει η λεπίδα της ελπίδας

Λάμπει η λεπίδα της ελπίδας Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

1.

Συγκρατημένος οπτιμισμός. Ένας συνδυασμός σκληρού ρεαλισμού τύπου Raymond Carver, ψυχεδελικής επιστημονικής φαντασίας τύπου Philip K. Dick και ψυχρού κοινωνιολογικού χιούμορ σαν κι αυτό που μας δωρίζει πάντα ο Don DeLillo δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί σπουδαίο επίτευγμα. Ο George Saunders, γράφοντας με καρδιά από φλόγα και μυαλό από πάγο, επιχειρεί, και αυτός, μια ανατομία της σύγχρονης κοινωνικής ζωής και κάποιων κρίσιμων προβολών της στο μέλλον. Ήταν χαρά και τιμή να μεταφράσω αυτόν το συγγραφέα που, ας σημειωθεί, μεταφράζεται και εκδίδεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.


Τα διηγήματα στη Δεκάτη Δεκεμβρίου (μτφρ. Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, εκδ. Ίκαρος), άλλα εκτενή και άλλα ολιγόλεκτα, είναι ασπρόμαυρες φωτογραφίες τυπωμένες σε αλουμίνιο, είναι μονοφωνικά ηχογραφήματα που δεν θέλουν τόσο να προειδοποιήσουν για το πόσο απειλητικά ελλοχεύει ο όλεθρος όσο να υπαινιχθούν ότι μείζον παραμένει η αγάπη, ότι δεν είναι ντεμοντέ και αναχρονιστική η τρυφερότητα και ότι η μελωδία των λέξεων, ακόμα κι αν δεν είναι φαινομενικά πλούσια, ακόμα κι αν αγγίζει τα όρια του μονότονου, καταφέρνει εντούτοις να μας θυμίζει πόσο πολύτιμη παραμένει η ανθρωπινότητά μας. Μέσα στο σκότος υπάρχουν χαραμάδες φωτός, ένα μικρό κεράκι δωρίζει θάλπος, μια φράση κι ένα χαμόγελο μπορούν να αντιστρέψουν τα πράγματα. Ο Saunders κλείνει το μάτι σ' έναν συγκρατημένο οπτιμισμό, ερωτοτροπεί με μια αισιοδοξία που δεν εδράζεται τόσο σε κοινωνικοπολιτικές σταθμίσεις όσο σε υπαρξιακές στιγμές και υπαρξιστικές αναζητήσεις. Μοιάζει σαν να επιμένει ότι τώρα που όλα απέτυχαν (ιδεολογήματα, μεγαλοπιασίματα, αφηρημένες αξιώσεις ισχύος), τώρα που η ανάγκη δεν είναι η επιτάχυνση αλλά η επιβράδυνση, το «εδώ ας σταθώ», για να δούμε γιατί χάσαμε όσα χάσαμε, τώρα που το κέντρο δεν είναι πουθενά και η περιφέρεια είναι παντού, οφείλουμε να θυμηθούμε τι εστί σάρκα και τι οστά, τι εστί άγγιγμα και τι εστί βλέμμα. Στο τομίδιο Με τα συγχαρητήριά μου, που κυκλοφορεί επίσης από τις εκδόσεις Ίκαρος, συναντάμε τον ίδιο συγκρατημένο οπτιμισμό, μια αισιοδοξία που είναι προϊόν πικρής πείρας και όχι θυγατέρα κάποιου θέσφατου.


2.

Δυστοπία/Ετεροτοπία. Ο ίδιος ο Saunders μιλάει για τη διαδικασία που τον οδήγησε στη συγγραφή της Δεκάτης Δεκεμβρίου: η οικογένεια, η γυναίκα και τα παιδιά του, η ζωή ολόγυρα, όσα το μάτι βλέπει και το αυτί ακούει, τον οδήγησαν στο να επιμένει στις στιγμές εκείνες που δείχνουν ότι τα πράγματα δεν είναι εντελώς καταδικαστέα, δεν «πάνε τα πάντα στην καταβόθρα», κάτι κάνει κούρμπα και διαπιστώνεις ότι απομακρύνεσαι αίφνης απ' ό,τι είναι μαύρο και άραχλο, ό,τι είναι γνόφος και ζόφος. Η δυστοπία γίνεται ετεροτοπία, πάντα μια αναπάντεχη καλή πράξη επιβεβαιώνει την ελπίδα και οδηγεί στη λύτρωση.


«Από το δάσος, σάμπως να το συμφώνησαν, έφυγαν τα πουλιά από των δέντρων τα κλαριά, πέταξαν με δύναμη ψηλά. Κι εγώ μαζί τους, πέταξα ανάμεσά τους, με δέχτηκαν, δεν με εξέλαβαν για κάτι αλλότριο, κι ήμουν τόσο ευτυχισμένος, μα τόσο ευτυχισμένος, γιατί για πρώτη φορά όλα αυτά τα χρόνια, και για πάντα πια, δεν είχα σκοτώσει, και ποτέ δεν θα σκότωνα», διαβάζουμε στο εκτενές διήγημα Απόδραση από το Αραχνοκέφαλο, μια θαυμαστή σπουδή στην επιστημονική φαντασία. Οι άνθρωποι δεν είναι μονάχα αυτό που φαίνονται, τίποτα δεν είναι μια για πάντα καθορισμένο, η έκπληξη, με τη μορφή της ελπίδας και της λύτρωσης, δεν έχει βγει εκτός αγωνιστικού χώρου. Και ο Saunders ξέρει να το λέει αυτό τόσο μέσα από τα ξετυλίγματα της πλοκής όσο και με μια εναλλαγή ρυθμών και μια μουσικότητα που κάνει την πρόζα του να φτάνει κοντά στην ποίηση.

3.

Πλούτος εμπειριών. Γεννημένος το 1958, ο Saunders σπούδασε γεωφυσική και καταπιάστηκε με τη συγγραφή δοκιμίων, κάτι που αναμφίβολα επηρέασε το ύφος του, το γείωσε επιτυχώς στην πραγματικότητα, επιτρέποντάς του, εντούτοις, να κινείται με άνεση στις ρωγμές του κοινωνικού εδάφους, στα χορταριασμένα χάσματα της πραγματικής πραγματικότητας. Γράφει διηγήματα, νουβέλες, δοκίμια, επιστημονικά πονήματα, αφηγήματα για παιδιά. Βραβευμένος πολλάκις, ξέρει να ελίσσεται ανάμεσα στις ξέρες της καθημερινότητας, να αντλεί πληροφορίες και υλικό, να επεξεργάζεται τα θέματά του με την ακρίβεια του επιστήμονα και τις εκλάμψεις του καλλιτέχνη (ή, για να παραθέσω αυτολεξεί το παραδοξολόγημα του Vladimir Nabokov: με το πάθος του επιστήμονα και την ακρίβεια του καλλιτέχνη). Στη Δεκάτη Δεκεμβρίου ο πλούτος των εμπειριών, η άγρα υλικού και η επιτυχής επεξεργασία συντελούν στο να κρατάμε στα χέρια μας το πιο άρτιο βιβλίο του Saunders, μια πολυπρισματική παρουσίαση αυτού που είναι ο χωρόχρονος των Ηνωμένων Πολιτειών και η προβολή του στο εγγύς μέλλον. Μέσα σε λίγες αράδες, ο συγγραφέας καταφέρνει να πυκνώσει πολλές καταστάσεις, τόσο του εξωτερικού κόσμου όσο και των όσων σκιρτούν στα μύχια του εκάστοτε ήρωα.


Διόλου τυχαίο το ότι ο Thomas Pynchon έσπευσε να συγχαρεί το κατόρθωμα του Saunders!

Τα βιβλία της εικόνας:

1. George Saunders, Δεκάτη Δεκεμβρίου, Μτφρ.: Γ.Ι. Μπαμπασάκης, Εκδόσεις Ίκαρος,  Σελίδες: 263

2. George Saunders, Με τα συγχαρητήριά μου, Μτφρ.: Γ.Ι. Μπαμπασάκης, Εκδόσεις Ίκαρος, Σελίδες: 61

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ