Κοινωνιολογία και Νόμπελ

Κοινωνιολογία και Νόμπελ Facebook Twitter
«Το ξέκωλο», γράφει ευφυώς η Ariel Levy, «προσφέρει μια ιδιαίτερη ευκαιρία σε μια γυναίκα που θέλει να αποδείξει το θάρρος της...
0


 

Ξ όπως Ξέκωλα: Ένα από τα πιο διασκεδαστικά και διεισδυτικά βιβλία που διάβασα προσφάτως είναι οι Θηλυκές Φαλλοκράτισσες της Ariel Levy (Νέα Υόρκη, 1974). Από πρόχειρη έρευνα που έκανα, διαπίστωσα το δυστυχές παράδοξο ότι το έχουν διαβάσει πιο πολλοί άντρες απ' ό,τι γυναίκες, το συζητάνε πιο πολλοί άντρες απ' ό,τι γυναίκες, και τα συμπεράσματά του τα ενστερνίζονται πιο πολλοί άντρες απ' ό,τι γυναίκες. Επίσης, διαπίστωσα ότι το πόνημα το έχουν ανακαλύψει κάμποσοι γεροαριστερίζοντες παλαιοηθικολόγοι και το χρησιμοποιούν γεροαριστεριστικά και παλαιοηθικολογικά. Επίτηδες δεν μιλώ για το περιεχόμενο του βιβλίου που καταπιάνεται οξυδερκέστατα με τη λεγόμενη «κουλτούρα του ξέκωλου» και αφήνω να πλανάται ένα δελεαστικό μυστήριο, προκειμένου να το προμηθευτούν ολοένα και πιο πολλές αναγνώστριες και να συζητηθεί ακόμα περισσότερο. Μια φράση μόνο: «Το ξέκωλο», γράφει ευφυώς η Ariel Levy, «προσφέρει μια ιδιαίτερη ευκαιρία σε μια γυναίκα που θέλει να αποδείξει το θάρρος της. Είναι στη μόδα και είναι κάτι που παραδοσιακά απευθυνόταν αποκλειστικά στους άντρες και πρόσβαλλε έμπρακτα τις γυναίκες, έτσι το να το παράγεις ή να συμμετέχεις σε αυτό είναι ένας τρόπος τόσο για να δείξεις την άνεσή σου όσο και για να υπογραμμίσεις τον εαυτό σου ως διαφορετικό, πιο ανθεκτικό, πιο ακομπλεξάριστο, πιο αστείο – ένα νέο είδος γυναίκας-παραθυράκι η οποία "δεν είναι σαν τις άλλες γυναίκες", είναι αντίθετα "σαν άντρας". Ή, για την ακρίβεια, σαν μια Θηλυκή Φαλλοκράτισσα».


Ο όπως Όρντινε: Αίνος στον οίνο της ποιήσεως ως λυρικού βίου, ως περιπλανήσεως στα Σοκάκια των Σημασιών, αίνος στον οίνο της εναντίωσης στη φθορά, στο κύλισμα το αδυσώπητο του χρόνου. Ο λεπταίσθητος λόγιος Νούτσιο Όρντινε (Ντιαμάντε, 1958) έρχεται με τη Χρησιμότητα του Άχρηστου να μας θυμίσει ότι η «ζωή δεν έχει πώμα», ότι η Φιλοσοφία, η Φιλοποσία και η Φιλοκαπνία είναι οι Τρεις Αδελφές της Βιβλιοφιλίας που σώζει ζωές, ότι ευγενές δεν είναι να τρέχεις και να μη φτάνεις αλλά να είσαι ιχνηλάτης του νοήματος. Αντλώντας παραδείγματα και υποδείγματα από μια πελώρια βεντάλια στοχαστών/συγγραφέων/ποιητών –ανάμεσά τους ο Μονταίνιος και ο Θερβάντες, ο Ντέιβιντ Φόστερ Ουάλλας και ο Ίταλο Καλβίνο, ο Σαίξπηρ και ο Μπόρχες–, ο Όρντινε βάλλει κρίσιμα κατά του άκρατου ωφελιμισμού που πάνω στη στροφή γίνεται ολέθριος. Οι τέρψεις που αναγκαζόμαστε να αφήσουμε πίσω μας καθώς τρέχουμε να αποκτήσουμε έναν σκασμό άχρηστα πράγματα, άχρηστες κοινωνικές περγαμηνές, άχρηστα πλούτη, είναι πολύ πιο χρήσιμες, όπως ξέρει καλά κάθε ιδαλγός. Πώς μπορούμε να παραμερίσουμε, μάλλον: να σαρώσουμε τις επιφυλάξεις μιας κοινωνίας «που δεν μπορεί να αντιληφθεί πράξεις που δεν έχουν κανέναν χρήσιμο στόχο»; Πώς μπορούμε, μαζί με τον μοναδικό και απέθαντο Δον Κιχώτη, να προπαγανδίσουμε την «ανάγκη να αντιμετωπίζονται με κουράγιο ακόμα και τα εγχειρήματα που είναι εκ των προτέρων προορισμένα να αποτύχουν»; Το εγκώμιο του άχρηστου είναι από τα πιο χρήσιμα εγχειρήματα σε μιαν εποχή αποχαλίνωσης της χρησιμοθηρίας. Και μια χρήσιμη συμβουλή: ενίοτε τα φαινομενικά άχρηστα επιτεύγματα αποφέρουν ζηλευτή φήμη και ακόμα πιο ζηλευτό χρήμα! Τον νου σας!


Π όπως Πατρίκ: Επιτέλους, ένα Νόμπελ της προκοπής, αναφώνησαν πολλοί καλοί φίλοι της Κρυφής Ιστορίας του Εικοστού Αιώνα, ναι, της Secret History of 20th Century. Υπάρχουν λογοτέχνες που ερωτοτροπούν με τη φιλοσοφία και τον στοχασμό που φτάνει στα μύχια της κοινωνίας, που με χαμηλούς τόνους, ανεπαισθήτως, αναλύουν και αναδιατάσσουν τα δεινά και τις συγκινήσεις που σοβούν κάτω από τις φαινομενικότητες. Επιτέλους, ένα Νόμπελ στην ιστορία που ξεκίνησε πριν από έξι δεκαετίες, στην Αριστερή Όχθη του Παρισιού, εκεί όπου διακινούνταν με θέρμη και πάθος οι πιο ακραίες ρομαντικές ιδέες και εκπονούνταν τα πιο ιπποτικά σχέδια που γνώρισε η μεταπολεμική εποχή. Μετα-ντανταϊστές, post-hegelians, σουρεαλυπαρξιστές, «εργολάβοι της καταστροφής», στοιχειά των καφενείων, σαλεμένοι σκακιστές, κορίτσια χωρίς μέλλον σαν τα όνειρα μιας ολόκληρης ιστορικής περιόδου, κοσμούν τα βιβλία του Πατρίκ Μοντιανό (Μπουλόν-Μπιγιανκούρ, 1945), του φετινού νομπελίστα. Διαβάστε τη Μικρή Μπιζού, το Νυχτερινό Ατύχημα, το Ήταν όλοι τους καλά παιδιά, και το υπέροχο Café της χαμένης νιότης, και ας σκαλίσετε, παρέα με τον Μοντιανό, την άλλη όψη της πραγματικότητας και τον κρυφό πλούτο της ιστορίας του 20ού αιώνα. «Δεν φοβάσαι τίποτα πια, όλοι οι κίνδυνοι είναι αστείοι» γράφει ο Μοντιανό. «Κι αν τα πράγματα έχουν πάρει άσχημη τροπή, δεν έχεις παρά να ξυπνήσεις. Τίποτα δεν σε νικά. Περπατούσα ανυπομονώντας να φτάσω στο τέλος, εκεί όπου ήταν μόνο το γαλάζιο του ουρανού και το κενό».

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ