Ο Ντον ΝτεΛίλλο συναντά τον Ντάγκλας Γκόρντον

Ο Ντον ΝτεΛίλλο συναντά τον Ντάγκλας Γκόρντον Facebook Twitter
0

1.Ρυθμολογία: Ο μέγας Ντον ΝτεΛίλλο είναι μετρ στο να επιβάλλει τον δικό του βηματισμό, στο να μας ξεβολεύει από τη συνήθη, βολική ροή της ανάγνωσης κι έτσι να μας ωθεί να στοχαστούμε στην έννοια του ρυθμού, του χρόνου. Από την καμπή που σημείωσε με τον Λευκό Θόρυβο (μτφρ. Πέτρος Αμπατζόγλου, εκδ. Εστία) έως το Σημείο Ωμέγα (μτφρ. Ελένη Γιαννακάκη, εκδ. Εστία), το πιο πρόσφατο έργο του, περνώντας από τις πετυχημένες τομές, απανωτές μάλιστα, κάτι που συνι- στά επίτευγμα, του Ζυγού (μτφρ. Τόνια Κοβαλένκο, εκδ. Χατζηνικολή), του Μάο ΙΙ (μτφρ. Μαρία Σκαρά, εκδ. Χατζηνικολή), του magnum opus Υπόγειος Κόσμος (μτφρ. Έφη Φρυδά, εκδ. Εστία) και των τόσο ευρωπαϊκών μίνιμαλ μυθιστορημάτων Χρόνοι του Σώματος (μτφρ. Θωμάς Σκάσσης, εκδ. Εστία), Κοσμόπολις (μτφρ. Θωμάς Σκάσσης, εκδ. Εστία) και Άνθρωπος σε πτώση (μτφρ. Έφη Φρυδά, εκδ. Εστία), ο ΝτεΛίλλο εμμένει στην ψύχραιμη πε- ρισκόπηση του αμερικανικού τοπίου, στην ολοένα επιτεινόμενη ανάγκη του να σκύψει πάνω από το απολύτως συγκεκριμένο, το καθημερινό και αυτό που διαμορφώνει το καθημερινό, τη λεπτομέρεια που είναι το άλεφ του όλου. Οι ρυθμοί του, εσκεμμένα, επιβραδύνονται όλο και πιο πολύ και ο πάγος του καίει. Η βραδύτητα είναι απατηλή. Ο κεραυνός σε slow motion, η διαδρομή της σφαίρας καρέ-καρέ. Το κρυστάλλινα διαυγές μυθιστόρημα Σημείο Ωμέγα είναι η επιτομή της αισθητικής, της φιλοσοφί- ας και της αυθεντίας του ΝτεΛίλλο.

2. Ντάγκλας & Ντον: Πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος είναι η εικαστική εγκατάσταση «24 Hour Psycho», ένα έπος του περάσματος από τον άκρατο και άκριτο μεταμοντερνισμό στην εκ νέου ανακάλυψη της κριτικής δύναμης του μοντερνισμού. Ο ρηξικέλευθος και παιγνιωδώς στοχαστικός Ντάγκλας Γκόρντον (Γλα- σκώβη, 20/09/1966) με τα έργα του επιχειρεί τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης μας με τον χρόνο και την καθημερινότητα. Τόσο με το εν εξελίξει List of Names (1990 έως σήμερα) όσο και με τα κινηματογραφικά détournements του, ο Γκόρντον θέλει να ξαναδούμε και να επανεξε- τάσουμε αυτό που κάθε μέρα κοιτάμε, αλλά δεν αντιλαμβανόμαστε, ουσιαστικά προσπερνάμε και δεν βλέπουμε. Και εδώ τον συναντάει ο ΝτεΛίλλο. Οι πρώτες σελίδες (9-21) του Σημείου Ωμέγα καθώς και οι τελευ- ταίες (107-122) πλαισιώνουν τα μόλις τέσσερα κεφάλαια του μυθιστορή- ματος, φορτίζοντάς τα με νόημα. Ο ΝτεΛίλλο χρειάζεται την εικαστική δημιουργία και κλείνει το μάτι στον παππού όλων μας, τον Μπάροουζ, που διατεινόταν ότι η πρόζα είναι πενήντα χρόνια πίσω απ' τη ζωγραφική. Εδώ, ο Ντον συνομιλεί με τον Ντάγκλας και καλό είναι να θυμηθούμε ότι στα πρόσφατα μυθιστορήματά του πάντα υπάρχει αυτός ο διάλογος του μυθιστοριογράφου με τον εικαστικό: οι Χρόνοι του Σώματος είναι το μανιφέ- στο αυτής της τάσης, ενώ στον Άνθρωπο σε πτώση κρυφός πρωταγωνιστής είναι ο ποιητής της σιωπής, ο ζωγράφος Giorgio Morandi (1890-1964).

3. Τζέρι Λούις, Ρίλκε και Σοκούροφ: Η πλοκή είναι στοιχειώδης. Ο ΝτεΛίλλο, όπως και ο Μπολάνιο, αναδεικνύεται μεγαλειώδης μπαρόκ μινιμαλιστής. Να το σκεφτούμε αυτό. Δύο άντρες και μία κοπέλα. Η έρημος. Το ουίσκι σε χαμηλό ποτήρι. Ένας πόλεμος χα- ϊκού, όπως τον οραματίζεται ο σύμβουλος για θέματα πολέμου Ρίτσαρντ Έλστερ, ένας ήρωας βγαλμένος από τα τρελαμένα μίξερ του Ζυγού αλλά και της μαμούθ τριλογίας του Τζέιμς  Έλροϊ, και ο ήδη τσαλακωμένος μοντερνιστής κινηματογραφιστής Τζιμ Φίνλι, ο οποίος έχει δημιουρ- γήσει ένα φιλμ με τη μέθοδο του Ντάγκλας Γκόρντον, αποτελούμενο από ευφυώς μονταρισμένα πλάνα από τηλεμαραθώνιους, με τον πυραυλοκίνητο Τζέρι Λούις να είναι η προσωποποίηση, μάλλον η συνεκδοχή, της Αμερικής στα μέσα του εικοστού αιώνα. «Το φιλμ ήταν ολόκληρο Τζέρι», λέει παράφορα ο Φίνλι, «αυτούσια ηθοποιία, ο Τζέρι να μιλάει, να τραγουδάει, να κλαίει, ο Τζέρι με το πλισέ πουκάμισο ανοιχτό στον λαιμό, το παπιγιόν λυμένο, ένα ρακούν καθισμένο στους ώμους του, ο Τζέρι να ζητάει την αγάπη και τον θαυμασμό του έθνους στις τέσσε- ρις το πρωί, σε κλόουζ απ, ένας κοντοκουρεμένος ιδρωμένος άνδρας σε ημιντελίριο, ένας καλλιτέχνης της ασθένειας, που μας εκλιπαρεί να στείλουμε χρήματα να θεραπεύσει τα άρρωστα παιδιά του» (σ. 32). Παρέα στον Τζέρι κάνουν ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε, ο Έζρα Πάουντ και ο Λούις Ζου- κόφσκι, οι ποιητές που διαβάζει ο πολεμικός σύμβουλος  Έλστερ. Επίσης, ο σκηνοθέτης Αλεχάντερ Σοκούροφ με την εκθαμβωτική Ρωσική Κιβωτό του. Ο Ντον ΝτεΛίλλο δείχνει πώς θα πρέπει να γράφουν και να σκέπτο- νται οι θεωρητικοί και κριτικοί τέχνης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Mία από τις σημαντικότερες θεωρητικούς της εποχής μας, που έχει δεχθεί επιθέσεις και έχει λογοκριθεί για τις απόψεις της μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ποιος φοβάται το φύλο;» το οποίο αναμένεται να συζητηθεί, ενώ πολλοί αναρωτιούνται αν η ίδια έγινε mainstream.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ