Αντισημιτισμός και άλλες ωμότητες

Αντισημιτισμός και άλλες ωμότητες Facebook Twitter
Φράνσις Μπαίηκον και Ουίλιαμ Μπάροουζ
0

Επιλογή: Πιερ-Αντρέ Ταγκυέφ, Τι είναι αντισημιτισμός; (μτφρ. Αναστασία Ηλιαδέλη & Ανδρέας Πανταζόπουλος, εκδ. Εστία). Δεινός αναλυτής δεινών, όπως ο αντισημιτισμός, η άκρα Δεξιά, η συνωμοσιολογία, ο Ταγκυέφ (Παρίσι, 1946) ανατέμνει κι εκθέτει ιστορικά το αντιεβραϊκό μένος που εκκινεί ήδη από το 1321 με την εβραιολεπρώδη συνωμοσία και καλπάζει εφιαλτικά μες στους αιώνες, φτάνοντας στα όρια της απόλυτης φρίκης, του αδιανόητου θανάτου και της οργανωμένης παράνοιας, περνώντας από τις φάσεις της υποτιθέμενης παγκόσμιας εβραϊκής συνωμοσίας, της εβραιομασονικής συνωμοσίας, της εβραιοκαπιταλιστικής συνωμοσίας, της εβραιομπολσεβικικής συνωμοσίας, έως και της πρόσφατης αμερικανοσιωνιστικής συνωμοσίας. Μεστός λόγος, ψύχραιμα και συγκροτημένα επιχειρήματα, βαθύτατη ιστορική γνώση. Και παγκόσμια ελληνική πρωτιά: το δοκίμιο αυτό πρώτη φορά λαμβάνει μορφή βιβλίου στη χώρα μας.

Επισήμανση: Σημαντικά δύο πρόσφατα βιβλία για τον εικαστικό χώρο. Η Μαντόνα Σιξτίνα (παρέα με την Αιώνια Ανάπαυση) του Βασίλι Γκρόσμαν (μτφρ. Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, εκδ. Άγρα) και το Φράνσις Μπέικον, Ανατομία ενός αινίγματος του Michael Peppiatt (μτφρ. Σπύρος Τσούγκος, εκδ. Μικρή Άρκτος). Πρώτη φορά εκδίδεται στα ελληνικά ο βαθύνους και φορτωμένος ισχυρές εμπειρίες Γκρόσμαν (1905-1964). Υπόδειγμα κειμένου με έμπνευση, ένα έργο τέχνης και η διαδρομή της αίγλης του μέσα στον χρόνο. Θαρρώ ότι έτσι θα πρέπει να γράφεται η κριτική της τέχνης όταν γίνεται ιχνηλασία μέσα στην ιστορία, εναγώνια θλίψη για τις τόσες και τόσες επί γης κολάσεις, αλλά και ανάσα λυτρωτικής αισιοδοξίας για την κατίσχυση της ανθρωπιάς με λάβαρο, έστω και κουρελιασμένο, την Τέχνη.

Είκοσι έτη κύλησαν από τον θάνατο του αθάνατου Φράνσις Μπέικον (1909-1992). Ήταν αυτός που πόνταρε στην ωμότητα των πραγμάτων, ο καλλιτέχνης των άκρων, ο εκφραστής του φρικώδους. Bigger than life, πάντα, και εσκεμμένα δοσμένος στη διαλεκτική ηδονή/οδύνη, ο Μπέικον αποφάνθηκε: «Μπορείς να πεις ότι ζω σαν ένα επιχρυσωμένο τίποτα». Ο Peppiatt αμιλλάται με επιτυχία τον μέγιστο βιογράφο του Τζέιμς Τζόυς, πατριάρχη της λογοτεχνικής βιογραφίας, Richard Ellmann.

Επαναφορά: Τώρα που η μισή Ελλάδα, κι εγώ μαζί, είμαστε χωμένοι και χαμένοι στο 2666 που θα παρουσιαστεί από τις σελίδες μας, ιδού μια επαναφορά στο άλλο μείζον μυθιστόρημα του Roberto Bolaño Άγριοι Ντετέκτιβ (μτφρ. Κώστας Αθανασίου, εκδ. Καστανιώτη): «Το θυμάμαι, όπως θυμάται κανείς ένα μυστηριώδες μεθύσι, βάλθηκα να μιλάω για το βιβλίο μου και βάλθηκα να μιλάω για τα ποιήματά μου» (σ. 178). Και: «Αφού είχα πιει την τεκίλα μου, γέμισα ξανά το ποτήρι μου και γέμισα και το δικό τους και τους είπα ας πιούμε στην υγεία της Σεσάρεα και είδα τα μάτια τους, πόσο ευχαριστημένοι ήταν αυτοί οι διαβολεμένοι νεαροί, και τσουγκρίσαμε και οι τρεις μας ενόσω το βαρκάκι μας το ταρακουνούσε ο δυνατός μαΐστρος» (σ. 467)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ