Όταν το τανγκό συναντά το σουίνγκ

Όταν το τανγκό συναντά το σουίνγκ Facebook Twitter
0

.....Όταν στις αρχές του 2000 έγραφα το Τανγκό των Χριστουγέννων ήξερα πως το στρατιωτικό χακί θα επανερχόταν στη ζωή μου.

Όπως κι έγινε κάποια χρόνια αργότερα με τον Θείο Τάκη, που ερωτευόταν το «τραγούδι του νεκρού αδερφού» με φόντο την επίφοβη ξεγνοιασιά, λίγο μετά τον εμφύλιο στις αρχές του ‘50.

Έτσι, οι ήρωές μου παρέδιδαν τη στρατιωτικο-ερωτική τους σκυτάλη από τον Έβρο στα 1970, στην Αθήνα και την Κορέα του 1950. Φυσικά, μ’ ένα σχετικό χάσμα ηθών, αλλά όχι αισθημάτων. Το λεωφορείο «ο πόθος» περνούσε γεμάτος ενοχές κι «ερωτική ξεφτίλα» -όπως απαιτεί το θέμα- κι από τις δυο ιστορίες.

Το «τανγκό» πραγματεύεται την τρέλα ενός μονόχνοτου υπολοχαγού για τη νεαρή σύζυγο του αντισυνταγματάρχη Λόγγου. Είχα την τύχη τον συγκεκριμένο ήρωα να ερμηνεύσει ο Γιάννης Στάνκογλου, που κατάγεται από τον Έβρο. Εκεί, λοιπόν, συγκλίνανε τα γονίδιά μας, που μάλλον έδεσαν καλά και με τους υπόλοιπους συντελεστές.

Ο σκηνοθέτης Νίκος Κουτελιδάκης έκανε μια τίμια ανάγνωση του βιβλίου και αποτύπωσε με τη μαστοριά της φωτογραφίας του Γιάννη Δρακουλαράκου την απαραίτητη υγρασία της ιστορίας. Το ίδιο και οι άλλοι άξιοι συντελεστές. Έφαγαν όσο έπρεπε το κρύο της αρκούδας για να βγει η χριστουγεννιάτικη, ανατριχιαστικά μίνιμαλ ατμόσφαιρα μιας απομονωμένης στρατιωτικής μονάδας.

Είναι παράξενο το συναίσθημα να συναντάς τους ήρωές σου με σάρκα και οστά. Και με υγρά, που μ’ ενδιαφέρουν πρωτίστως. Δηλαδή δάκρυα, σπέρμα και αίμα. Όσο γερνώ, όλο και περισσότερο υπολογίζω στα σωματικά υγρά, που μας καθορίζουν και κινητοποιούν τη σκόνη της ψύχης.

Έτσι φαντάζομαι την ψυχή. Σαν σκόνη, σαν αρωματική πούδρα με τάσεις απόδρασης. Γι’ αυτό μου φαίνεται συγκλονιστικό πόσο αντέχει αυτή η πούδρα-ψυχή κλεισμένη στο ανθρώπινο σώμα... Τόσο ανήσυχη, τόσο ταξιδιάρα, τόσο προσωρινά έποικος... να περιμένει την απόλυτη φθορά για να το σκάσει από τα σώματα που την υποχρέωσαν να υπηρετεί.. Όλα από κει αρχίζουν και τελειώνουν.

Οι «ψυχές» των μυθιστορηματικών ηρώων είναι συνήθως ιδιαίτερα ανήσυχες, για να σαμποτάρουν -εφόσον έχουν την δύναμη- τις συνειδήσεις των αναγνωστών. Κάποιες φορές το καταφέρνουν με τρόπο συγκλονιστικό. Το έχω νιώσει, διαβάζοντας βιβλία, όπως, ας πούμε, τον Τόνιο Κρέγκερ του Τόμας Μαν ή τους Άθλιους του Ουγκώ, που ξεχώρισα από την πρώτη τους ανάγνωση, όταν ήμουν πολύ νέος, την απελπισία της Επονίνης, που αγαπά ανέλπιδα ώσπου να βρει δικαίωση στον θάνατο...

Τόσο διαφορετικά βιβλία κι όμως οι συγκεκριμένοι ήρωες με απασχολούν έως σήμερα. Δεν διαθέτω επικά στοιχεία για να επικαλεστώ πιο σημαντικά λογοτεχνικά πρόσωπα, σημαντικά με την αρχετυπική τους έννοια, γι’ αυτό ανέφερα τα παραπάνω παραδείγματα. Και σ’ ένα τέτοιο νοεμβριάτικο κλίμα κινούνται όλα τα βιβλία μου.

Είναι φυσικό, λοιπόν, έχοντας έναν πολύ προσωπικό παστέλ ορίζοντα, να είμαι ανήσυχος όταν μιλάμε για ενοποίηση ή κινηματογράφηση της φαντασίας μου... Πάντα θέλω να ρωτήσω: «Και ο Νοέμβρης που υπάρχει παιδιόθεν μέσα μου πώς θα βγει;».

Ίσως εδώ ξεκινά και η κουβέντα για το πόσο ένας συγγραφέας συμμερίζεται το όραμα του σκηνοθέτη και των ερμηνευτών. Ο συγγραφέας είναι μόνος. Ο σκηνοθέτης έχει ένα ολόκληρο επιτελείο για υπεράσπιση. Από την άλλη βρίσκεται ο αναγνώστης, που συμμερίζεται τις λέξεις ενός κειμένου, αλλά κι ο θεατής, που πρέπει ν’ αφομοιώσει γρήγορα τη σημασία κάθε κινηματογραφικού πλάνου. Ζόρικα θέματα.

Έτσι καταλήγουμε στην πιο ευνοϊκή διευθέτηση. Δηλαδή, «ο καθένας κάνει τη δουλειά του». Νομίζω αυτή είναι η πιο βολική εξήγηση. Ο συγγραφέας μπορεί να υπερασπιστεί το δημιούργημά του με σταθερό συνήγορο τον αναγνώστη. Τίποτ’ άλλο. Εφόσον δέχεται να γίνει το βιβλίο του ταινία, αναλαμβάνει και το ρίσκο της συναίνεσης.

Συχνά τα πράγματα συγκλίνουν σ’ ένα σπουδαίο αποτέλεσμα. Πρόχειρα αναφέρω τη Δεύτερη νιότη της Μις Μπρόντυ της Μύριελ Σπαρκ, το Εν ψυχρώ του Καπότε, τ’ Απομεινάρια μιας μέρας του Ισιγκούρο, το Γεράκι της Μάλτας του Χάμετ, τη Δασκάλα του πιάνου της Ελφρίντε Γέλινεκ, τον Κήπο των Φίτζι Κοντίνι του Μπασάνι, τον Θάνατο στη Βενετία του Τόμας Μαν, το  Ένας άνδρας μόνος του Ίσεργουντ, το Ανταύγειες σε χρυσά μάτια της Κάρσον Μακ Κάλερς και άλλα πολλά.

Βέβαια, δεν έχουμε εδώ την κριτική των συγκεκριμένων συγγραφέων. Όμως και οι πιο «ξινοί» και δυσαρεστημένοι με το κινηματογραφικό αποτέλεσμα θα χρησιμοποιήσουν ως άλλοθι την καταλυτική φράση «based on his novel» (βασισμένο στο μυθιστόρημα).

Στη χώρα μας, με τα δεδομένα και τις υπάρχουσες δυνατότητες και γνωρίζοντας πόσο ιδρώτα, αίμα και δάκρυα (να, πάλι τα σωματικά υγρά) χρειάζεται μια ταινία σήμερα... είμαστε πιο επιεικείς. Οι θεατές-αναγνώστες φυσικά έχουν τον τελικό λόγο.

Εγώ, ωστόσο, αποστασιοποιημένος απ’ το βιβλίο -από τον καιρό του Τανγκό έγραψα αρκετά μυθιστορήματα-, βρίσκω πως από πολλές απόψεις ήμουν τυχερός με το φιλμ του Νίκου κι όλο το ήθος της παραγωγής.

Για να κλείσω, σημειώνω πως το Τανγκό των Χριστουγέννων αρχικά ήταν ένα διήγημα-παραγγελία του περιοδικού PLAYBOY για το Πάσχα. Ξεκίνησε ως Τανγκό το Πάσχα κι όταν το 2003 ο Καστανιώτης μου ζήτησε μια χριστουγεννιάτικη νουβέλα, που θα κυκλοφορούσε με κάθε γιορταστική καλλιέπεια, το Πάσχα μεταλλάχτηκε σε Χριστούγεννα, με ανάλογη ανάπτυξη των ηρώων.

Κι όσο προχωρούσα την ιστορία του «χορού» μεταξύ του φαντάρου Λάζαρου Λαζάρου και του αξιωματικού Καραμανίδη, έσκαγε μύτη «ο θείος Τάκης» με ανήσυχα σουίνγκ από τα χρόνια της Κορέας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Δύο μήνες πριν ανοίξουν οι κάλπες των Ευρωεκλογών, στο σημερινό έβδομο σημείωμα του Παρατηρητηρίου για την Ακροδεξιά, το Σημείο διερευνά γιατί οι χώρες της Νότιας Ευρώπης δεν αποτελούν πια εξαίρεση στην πανευρωπαϊκή τάση ενίσχυσης του δεξιού άκρου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Guest Editors / Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Όταν εισάγεται η ιδιωτική οικονομική σχέση ασθενούς - γιατρού ανατρέπεται η συνθήκη που εγγυάται την ποιότητα της φροντίδας στο δημόσιο νοσοκομείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΟΜΕΝΙΔΗΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΥΔΩΝΑ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Ακροδεξιά και γάμοι ομοφύλων: στο όνομα του Θεού, της Φύσης και του Συντάγματος

Guest Editors / Ακροδεξιά και γάμοι ομοφύλων: Στο όνομα του Θεού, της Φύσης και του Συντάγματος

Στο δεύτερο σημείωμα του Παρατηρητηρίου της Ακροδεξιάς καταγράφουμε τη δυναμική που ανέπτυξε η ελληνική Ακροδεξιά εντός και εκτός ΝΔ στην πολυήμερη αντιπαράθεση για το νομοσχέδιο περί ισότητας στο γάμο. Ποιοι ήταν οι βασικοί «παίκτες» μέσα και έξω από τη Βουλή και ποιες οι κύριες πτυχές της επιχειρηματολογίας τους;
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευρωεκλογές 2024: Η Ακροδεξιά στην Ευρώπη και την Ελλάδα

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Η Ακροδεξιά στην Ευρώπη και την Ελλάδα

Τι δείχνουν οι έρευνες του τελευταίου εξαμήνου ανά χώρα για την παρουσία των ακροδεξιών κομμάτων εντός και εκτός Βουλής; Ένα κείμενο του Παρατηρητήριου της Ακροδεξιάς από το Σημείο, μιας ανεξάρτητης πρωτοβουλίας πολιτών που εργάζεται για την αντιμετώπιση του δεξιού εξτρεμισμού.
THE LIFO TEAM
Στέλλα Μπελιά

Guest Editors / Αριστερά με ακροδεξιά επιχειρήματα;

Δεν είναι οπισθοδρομικό να μας λέει σήμερα το ΚΚΕ ότι μέχρι να νικήσουμε τον καπιταλισμό με συνολική επανάσταση κάποιοι άνθρωποι (γυναίκες και εν γένει θηλυκότητες) θα πρέπει να ζουν χωρίς να αντιδρούν στην καταπίεση της πατριαρχίας γιατί «έχουμε σοβαρότερα θέματα να ασχοληθούμε τώρα»;
ΣΤΕΛΛΑ ΜΠΕΛΙΑ