Απεργία την Πρωτομαγιά

Η Ευρώπη «μας».

Η Ευρώπη «μας». Facebook Twitter
0
  • Όταν κάποιος ξένος αμφισβητήσει την ευρωπαϊκή ταυτότητα της Ελλάδας (όπως έκανε πρόσφατα η γαλλική εφημερίδα «Le Monde») αντιδρούμε οξύθυμα. Τι πάει να πει: αν είμαστε ευρωπαϊκή χώρα; Εμείς βάλαμε τα θεμέλια της Ευρώπης! Ακόμα και η λέξη Ευρώπη δική μας είναι!
  • Όταν όμως μιλάμε μεταξύ μας, δεν είναι τόσο ξεκάθαρα τα πράγματα. Τι περιεχόμενο δίνουμε στη λέξη (και έννοια) Ευρώπη; Πόσο νιώθουμε Ευρωπαίοι; Και -το πιο σημαντικό- πόσο θέλουμε να είμαστε Ευρωπαίοι;
  • Ας αρχίσουμε από τη γλώσσα (που είναι και σκέψη). Μιλάμε για την Ευρώπη σαν να ήταν κάτι ξεχωριστό από μας - μία άλλη ήπειρος. Λέμε: «ο Τάδε σπούδασε στην Ευρώπη», «θα πάω στην Ευρώπη» ή «στην Ευρώπη διαχειρίζονται σωστά τα σκουπίδια».
  • Σκέπτεστε έναν Γάλλο να λέει ότι σπούδασε στην Ευρώπη, επειδή φοίτησε σε γερμανικό πανεπιστήμιο; Έναν Ολλανδό να λέει ότι θα πάει στην Ευρώπη επειδή θα επισκεφτεί το Παρίσι;
  • Η μόνη στιγμή που νιώθουμε ακραιφνώς Ευρωπαίοι είναι όταν μας αμφισβητούν αυτή την ιδιότητα. Ωστόσο, είναι φυσιολογικό να μην αισθανόμαστε Ευρωπαίοι, μια και ελάχιστα πράγματα μας συνδέουν με την πολιτισμική αυτή οντότητα. Όλα τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη σημερινή Ευρώπη δεν πέρασαν από αυτό τον τόπο: σχολαστικός Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Μεταρρύθμιση, αστική τάξη και κοινωνία πολιτών, Διαφωτισμός, Γαλλική Επανάσταση… Από τη φεουδαρχία (Βυζαντινών, Τούρκων κι Ελλήνων τσιφλικάδων) προσγειωθήκαμε ξαφνικά στη νεωτερικότητα μέσα στον 20ό αιώνα
  • Ούτε είναι σίγουρο πως θέλουμε ν’ ανήκουμε εκεί. Υπάρχει μια σχιζοειδής σχέση αγάπης - μίσους, θαυμασμού - καχυποψίας, μίμησης - απόρριψης, με τη Δύση. Αιώνες εκκλησιαστικής προπαγάνδας και λαϊκίστικης κολακείας έχουν εκθρέψει ένα πανίσχυρο αντι-δυτικό κίνημα, που σε εποχές κρίσης γιγαντώνεται. Αυτήν τη στιγμή οι πιο αντιπαθείς άνθρωποι στην Ελλάδα είναι οι ηγέτες της Δυτικής Ευρώπης. Με την κλασική μας συνήθεια τους φορτώνουμε όλα μας τα ανομήματα και τους καθιστούμε αποδιοπομπαίους τράγους.
  • Είναι εύκολο ν’ αγανακτούμε όταν αμφισβητούν την ευρωπαϊκή μας συνείδηση - αλλά μήπως θα έπρεπε να ψάξουμε πιο βαθιά; Μήπως αιτία και της σημερινής μας κρίσης είναι ότι δεν μπορέσαμε (ή δεν θελήσαμε) να γίνουμε Ευρώπη; Δηλαδή να οργανώσουμε ένα αποτελεσματικό, κοσμικό, ορθολογικό κράτος με σωστούς θεσμούς και μηχανισμούς;
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ