Ο Θάνατος απεργεί

Ο Θάνατος απεργεί Facebook Twitter
Ο Noμπελίστας συγγραφέας στο σπίτι του, στο Λανζαρότε των Καναρίων Νήσων
0

Είναι γνωστός ο αρχαιοελληνικός μύθος του ανθρώπου που ικέτευε τους Θεούς να τον καταστήσουν αθάνατο. Με τα πολλά, οι Θεοί συγκατένευσαν και χάρισαν στον ενοχλητικό θνητό την αθανασία, με τη διαφορά ότι δεν του δώρισαν και την αιώνια νεότητα. Οπότε, ο φιλόδοξος θνητός μεταμορφώθηκε σε αθάνατο υπέργηρο, σε γέρο δηλαδή, που δεν είχε την ικανότητα πλέον ν’ απολαύσει τη ζωή. Η αθανασία, κατά συνέπεια, τού ήταν πρωτοφανής και παραδειγματική καταδίκη. Δεν ξέρουμε αν ο Σαραμάγκου γνώριζε τον μύθο, πάντως η ιδέα του συγγενεύει έστω και εκ του αντιθέτου με την περίπτωση του αθάνατου γέρου.

«Την επομένη μέρα δεν πέθανε κανείς. Το γεγονός, ως απολύτως αντίθετο προς τους κανόνες της ζωής, προκάλεσε τεράστια αναταραχή στα πνεύματα, επακόλουθο δικαιολογημένο από κάθε άποψη, αρκεί να θυμηθούμε πως στους σαράντα τόμους της παγκόσμιας ιστορίας δεν υπάρχει ένδειξη, έστω μια περίπτωση για δείγμα, ότι συνέβη ποτέ παρόμοιο φαινόμενο, να περάσει μια μέρα ολόκληρη, και με τις είκοσι τέσσερις άσωτες ώρες της, καταμετρημένες σε ημερήσιες και νυχτερινές, πρωινές και απογευματινές, χωρίς να συμβεί μια αποβίωση λόγω ασθένειας, μια θανάσιμη πτώση, μια αυτοκτονία με επιτυχή κατάληξη, τίποτα κι απ’ το τίποτα πιο τίποτα. Ούτε καν ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα, που είναι τόσο συχνά σε γιορτινές περιστάσεις, όταν η χαρούμενη ανευθυνότητα και το υπερβολικό οινόπνευμα μονομαχούν στους δρόμους για να κρίνουν ποιον θα προφτάσει ο θάνατος. Η παραμονή της Πρωτοχρονιάς δεν είχε αφήσει πίσω της το σύνηθες ολέθριο αυλάκι θανατικών, η γριά άτροπος με την τρεμάμενη μασέλα είχε αποφασίσει να θηκιάσει το ψαλίδι της για μια μέρα».

Η σύλληψη είναι εκτυφλωτική. Αίφνης, σε μια χώρα εκατομμυρίων θνητών, με πρωθυπουργό και βασιλιά, μυστηριωδώς ο θάνατος καταργείται. Οι ημιθανείς άρρωστοι που βρίσκονται στο χείλος της ζωής, η γραία βασιλομήτωρ, όλοι, τέλος πάντων, που λύνουν σιγά σιγά τους δεσμούς του βίου καθίστανται αθάνατοι με όλες τις απίθανες συνέπειες. Με άλλα λόγια, έχουμε «απεργία του θανάτου». Η αθανασία, βέβαια, δεν καταργείται, απλώς μετατρέπεται σε αθανασία του σώματος! Πρόκειται για πανεθνικό συναγερμό, για ευτυχή επιδημία που ανατρέπει άρδην τους κανόνες και τις αξίες της κοινωνίας. Πριν απ’ όλα πλήττει καίρια την Εκκλησία. Χωρίς θάνατο δεν υπάρχει Ανάσταση, χωρίς Ανάσταση δεν υπάρχει θρησκεία και φυσικά Εκκλησία! Η απορία είναι συντριπτική: τι θα κάνει η Εκκλησία, αν δεν πεθάνει κανείς ποτέ πια; Τι θα κάνει το Κράτος, αν ποτέ πια δεν πεθάνει κανείς;

Ο Σαραμάγκου στήνει μαεστρικά μια μαύρη κωμωδία, η οποία απαιτεί μεγάλα αποθέματα χιούμορ, εφευρετικότητας και αφηγηματικής επινοητικότητας, καθότι η κοινοτοπία απειλεί το βιβλίο του σε κάθε σελίδα. Πόσο μακριά θα πάει η βαλίτσα αυτής της επιτυχούς σύλληψης; Έχει ψαχνό ή θα στερέψει, απογοητεύοντας τον αναγνώστη; Ως εκ τούτου, θα πρέπει σε κάθε κεφάλαιο να τραβάει ένα απροσδόκητο τραπουλόχαρτο για να χαρίζει νέο ενδιαφέρον στο παιχνίδι.

Οι νεκροθάφτες, για παράδειγμα, πώς θα επιβιώσουν; Η αλυσίδα ζωή-εργασία-νοσοκομείο-κηδεία σπάζει, οπότε το νεκροθαφτικό σινάφι μένει ξεκρέμαστο. Αφού το μέλλον δεν επιφέρει θάνατο, τα γραφεία τελετών αχρηστεύονται και το μόνο που απομένει πια είναι η δημιουργία νεκροταφείων για τους ζωντανούς. Τι να πούμε για τους οίκους ευγηρίας, για τις ασφαλιστικές εταιρείες, για το γηραλέο ανθρωπομάνι που θ’ αυξάνει ανυπολόγιστα και θ’ απαιτεί όλο και περισσότερο κόσμο για να το φροντίσει; Έχουμε και λέμε: μαθουσαλικά γερόντια, πλήθη παππούδων, προπαππούδων, προπροπαππούδων, προπροπροπαππούδων... Τι θα γίνει με τους ανίατους που αντιμετωπίζουν τον επικείμενο θάνατο ως φυγή και καταφύγιο; Η απάντηση είναι απλή: δεν είπαμε ότι ο θάνατος τελείωσε;

Μάλιστα, αν υπολογίσουμε ότι εκτός των συνόρων της χώρας ο θάνατος ισχύει όπως και πριν, δεν θ’ αργήσει η μαφφία (με δύο φ) να επινοήσει τη λαθραία μεταφορά ασθενών και υπέργηρων εκτός συνόρων, τον θάνατό τους και κατόπιν την επιστροφή των μεταναστών νεκρών στα πάτρια! Μαύρο εμπόριο για τους μαύρους θνητούς, που ατυχώς έγιναν αθάνατοι! Να θυμίσουμε και το οξύ ζήτημα των συντάξεων των αθανάτων; Οι ιθύνοντες, πανικόβλητοι, το μόνο που έχουν να πουν είναι ότι «αν δεν ξαναρχίσουμε να πεθαίνουμε, δεν έχουμε μέλλον!».

Στη μέση της αφήγησης ο αναγνώστης νιώθει ότι η σύλληψη του Σαραμάγκου αρχίζει να φυραίνει επικίνδυνα. Εκεί που θα αναμέναμε μια ποιητική σύλληψη της καταδικασμένης σε θάνατο ανθρωπότητας, έναν ευφυή σχολιασμό του «δεύτερου θανάτου», όπως θα έλεγε ο Μπλανσό (ο ένας είναι ο φυσικός θάνατος, ο άλλος -όπως τον συνέλαβε η μοντέρνα σκέψη- είναι ο θάνατος που πάσχισε να άρει η θρησκεία), έχουμε επικίνδυνα σημειωτόν, παραγεμίσματα, ψευδή αρραβωνιάσματα με το εγελιανό «τα παιδιά είναι ο θάνατος των γονιών». Για παράδειγμα, η ενδεχόμενη περιγραφή ενός ανθρώπου που ανακαλύπτει σε βάθος τη θνητότητα θα μπορούσε να πετάξει αφηγηματικά κλαδιά, προσδίδοντας άλλη γοητεία στο τέχνασμα της αζήτητης αθανασίας.

Αντί τούτου, ο Σαραμάγκου επινοεί την επιστροφή του θανάτου που τρομοκρατεί τις αρχές, καθώς τις φέρνει στη δεινή θέση ν’ ανακοινώσουν τηλεοπτικά την επαναφορά της θνητότητας. Επιπλέον, μεταμορφώνει τον θάνατο σε γυναίκα, για να προτείνει τον έρωτα πια ως παυσίλυπο της ανθρωπότητας. Ο μεταφραστής αλλάζει το γένος του θανάτου (από αρσενικό το κάνει θηλυκό), οπότε στη συνέχεια θα πρέπει να διαβάζουμε «Η θάνατος», ενώ κάλλιστα «η θανή» θα ήταν προτιμητέα. Αρχικά, βέβαια, η θανή που ανατρέπει τη μονομερή ανακωχή του θανάτου κι εμφανίζεται αλά παλαιά, έχει μέγα έργο να επιτελέσει. «Για έξι μήνες είχαν συσσωρευτεί σε μια πρωτόφαντη λίστα αναμονής περισσότεροι από εξήντα χιλιάδες ετοιμοθάνατοι, για την ακρίβεια εξήντα δύο χιλιάδες πεντακόσιοι ογδόντα, που αναπαύτηκαν εν ειρήνη σε μία και μοναδική στιγμή, σ’ ένα μόριο του χρόνου επιφορτισμένο με θανατηφόρα δύναμη, που μόνη σύγκριση θα μπορούσε να βρει σε κάποιες αξιόμεμπτες ανθρώπινες πράξεις». Οι αριθμοί των νεκρών φαίνεται πως δεν έχουν θέση εν προκειμένω, ωστόσο η θανατίλα μέσα στην κοινωνία δεν αργεί να προσλάβει χαρακτήρα σκουπιδιών, άχρηστων πτωμάτων, μολυσματικών εστιών, ενός τεράστιου όγκου άχρηστης σάρκας, που όσο αποδεκτή ήταν εν ζωή, τώρα, που τελεί εν θανάτω, αποτελεί απειλή για τους ζωντανούς.

Η μαφία, βέβαια, δεν έχασε την ευκαιρία. Αρπάζοντας την ευκαιρία απ’ τα μαλλιά, ποντάροντας στο άμεσο κέρδος και στην εκμετάλλευση της αιωνιότητας, διεκδίκησε το μονοπώλιο των θανάτων και των ταφών, αναλαμβάνοντας και δημογραφικές ευθύνες. Ανάλογα με τις κοινωνικές ανάγκες θα έπρεπε να είναι και οι θάνατοι. Αυτοί, όμως, θ’ άνοιγαν και θα έκλειναν τη βρύση...

Το επεισόδιο με τον βιολοντσελίστα -το πιο συγκινητικό του βιβλίου- υπαγορεύει λυρικά ξανοίγματα, στοχαστικές παρεμβάσεις, προσωποποιήσεις, όπως του θανατηφόρου δρεπανιού, κ.λπ. Μάλιστα, ο Σαραμάγκου θα φέρει τη θανή (τη θάνατο) στο θεωρείο, όπου παρακολουθεί τη συναυλία του βιολοντσελίστα. Έχουμε ανακωχή μεταξύ ανθρώπου και θανάτου; Όπως και να έχει, η θανή κάθεται στο πρώτο θεωρείο, μοναχική και όμορφη, «όχι η πιο όμορφη στη γυναικεία ομήγυρη, αλλά όμορφη κατά έναν τρόπο απροσδιόριστο, ιδιαίτερο, ανεξήγητο, σαν ένας στίχος που η βαθύτερη σημασία του διαρκώς διαφεύγει του μεταφραστή. Και τέλος, γιατί η απομονωμένη της μορφή, εκεί στο θεωρείο, περιτριγυρισμένη από παντού από κενό και απουσία, έμοιαζε με την πιο απόλυτη έκφραση της μοναξιάς».

Μπορούμε να πούμε ότι το τελευταίο κεφάλαιο είναι ένα δώρο για τον αναγνώστη. Διακρίνουμε κατιτίς υπερανθρώπινο, κάτι σαν «λεπτό πέπλο ευσπλαχνίας» που τυλίγει το αλλόκοτο ζεύγος - άλλωστε, την επόμενη μέρα δεν πέθανε κανείς...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ