Εκλογικεύοντας την κρίση

Εκλογικεύοντας την κρίση Facebook Twitter
0

ΑΙΦΝΗΣ ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ άνθρωπος-και «νέος» είναι όποιος δεν έχει πεθάνει- παίρνει τον λόγο. Το γεγονός μπορεί να είναι ασήμαντο, ως συνήθως, στην περίπτωση όμως που ο νους του σπάζει τον πάγο, αργά ή γρήγορα η κοινότητα θα στρέψει το βλέμμα. Ήδη, σήμερα, ο Στέλιος Ράμφος έχει στήσει μια εντυπωσιακή σειρά βιβλίων (21 τόμοι) που αντιμετωπίζουν το «ελληνικό πρόβλημα», από την πλατωνική καταγωγή του ίσαμε το δικό μας «σήμερα». Πρόκειται για έργο ζωής που δεν κατορθώνεται, αν δεν διαθέτει κανείς κάτι απ’ το σωκρατικό «καρούμπαλο» και την περιβόητη αδάνειστη ευφυΐα. Στο περιθώριο αυτού του έργου έχουμε και μια άλλη σειρά κειμένων (τις «Μούσες»), που ανατέμνουν το νεοελληνικό παρόν με προσιτά έως καθημερινά επιχειρήματα, χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις λαϊκίστικης υφής. Στη Λογική της παράνοιας, όπου συγκεντρώνονται συνεντεύξεις στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση και άρθρα στον καθημερινό Τύπο, ο συγγραφέας αντιμετωπίζει την σημερινή «Κρίση» λες κι ετοιμαζόταν από καιρό, επιστρατεύοντας επιχειρήματα παλαιάς και νέας κοπής.

         Ας του δώσουμε τον λόγο: «Όπου υφίσταται πατερναλιστική δημοκρατία, εκει ανθεί κατ’ εξοχήν η διαφθορά. Αν εξαιρέσουμε τις προτεσταντικές κοινωνίες της Βορείου Ευρώπης, φαινόμενα διαφθοράς παρατηρούνται και σε πολύ αναπτυγμένες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία ή η Γερμανία. Πρόκειται όμως για σκάνδαλα γενναίων καταχρήσεων και όχι, όπως στον τόπο μας, για παροχές δικαιωματικών υπηρεσιών του Δημοσίου προς τους πολίτες, οι οποίοι υποστηρίζουν τα νόμιμα, εύλογα ή και παράνομα αιτήματά τους με το απαραίτητο “φακελάκι” στον μεσολαβητή ή τον ίδιο τον “δικό τους” άνθρωπο. Οι “κουμπάροι” επιβάλλουν στην ισότητα του νόμου την ανισότητα της συγγενείας, της εντοπιότητος και της συναλλαγής. Μιλούμε για απέραντη “μαύρη αγορά”, κύκλο “εργασιών” ίσο με ικανό ποσοστό του Ακαθαρίστου Εθνικού Προϊόντος».

           Η τεχνική αυτής της ματιάς σκοπεί σε μια κριτική που δεν εγκλωβίζεται σε παραταξιακά σχήματα και σε αυταπόδειχτα συμπεράσματα. Ψηλοπετώντας και χαμηλοβλέποντας, προτίθεται να κρίνει τις συνέπειες από την Ένταξη της χώρας στην Ε.Ε. με ανθρωπολογικά και συμπεριφορικά κριτήρια. Αν σκεφτούμε ότι η χώρα μας αποσπάστηκε από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, με απώτερο σκοπό να ενταχθεί κάποτε στην ευρωπαϊκή οικογένεια, εύλογα μπορεί κανείς να διερωτάται: πώς διαπλάστηκε αυτός ο ραγιάς επί δυο αιώνες «ελεύθερου» βίου; Οπότε το ζήτημα της νοοτροπίας αρχίζει να έχει κεντρική σημασία. «Οι νοοτροπίες», τονίζει ο Ράμφος, «είναι σαν τον γρανίτη. Πολύ δύσκολα αλλάζουν. Ενώ μια υπογραφή πολιτικού χαρακτήρα είναι ζήτημα δευτερολέπτων».

         Ανατρέχοντας στο ευρωπαϊκό παρελθόν, ο συγγραφέας ανακαλύπτει ότι η σχέση με τον χρόνο έχει, μοιραία, επίδραση επί του ψυχισμού. Αν οι Ανατολίτες δεν είναι παραγωγικοί, αυτό οφείλεται στη σχέση τους με τον χρόνο. Αν είσαι Ευρωπαίος ή Αμερικανός και πιστεύεις ότι ο χρόνος παράγει αιωνιότητα, ότι χάρη στον χρόνο σου παράγεις νέες μορφές χρόνου, τότε η σχέση σου με αυτόν ανταποκρίνεται σε συνεχή δημιουργικότητα. Αντίθετα, αν η αιωνιότητα είναι κλειστός χρόνος (γένεση του κόσμου - Δευτέρα Παρουσία), τότε η αναβολή κι η αργία είναι νοοτροπία. Οι καθολικοί, για παράδειγμα, κατά τον 12ο αιώνα αποδέχθηκαν μια αίσθηση του θείου που δεν είναι εκτός κόσμου, παρά εντός κοσμου. Έτσι αναγνώρισαν την ιστορικότητα. Αντίθετα, στον άνθρωπο της Ανατολής, επειδή ο χρόνος δεν είναι άπειρος, αλλά περατός, το τέλος πρέπει ν’ αναβάλλεται - άρα, καφενείο η τεράστιες γραφειοκρατίες. Με άλλα λόγια, μπορεί κανείς ν’ αλλάζει παράταξη, ν’ αλλάζει συμμάχους και ομοϊδεάτες, αλλά η νοοτροπία είναι κάτι πολύ βαθύτερο.

          «Ουσιαστικά, το βαθύτερο ψυχολογικό και πνευματικό κοίτασμα που χαρακτηρίζει την πολιτική μας συνθήκη είναι η αδιαφορία ως ριζικό, ψυχικό και πολιτικό στοιχείο. Η αδιαφορία θα βρει απέναντί της στρατηγική αλληλεγγύης ή θα καταστρέψη τον τόπο. Επομένως, οι προϋποθέσεις μιας σημερινής μεταλλάξεως έχουν να κάνουν μ’ έναν βαθύτερο συνδυασμό πραγματικής συνθήκης οργής με κατεύθυνσι και ενός σαφούς ψυχικού στόχου. Απέναντι στην μηδενιστική αδιαφορία, την οποία εισπράττουμε ή καλλιεργούμε, ζητώντας κάθε φορά βόλεμα και βασιζόμενοι στον βαθύ μηχανισμό πελατειακής σχέσεως που συντηρεί το σύστημα, μπορεί να στηριχθεί μια αυθόρμητη κίνηση εκ των κάτω, που ακριβώς θ’ ανατρέψη τη λογική του αλλά και στην καθημερινότητά του τη δύναμι αυτού του συστήματος».

              Ξεχωριστή χάρη παρουσιάζουν κάποια ευφυολογήματα του Ράμφου, παρότι -ειδικά γι’ αυτό- είναι συλλήψεις της στιγμής.

           «Τιμωρείς πραγματικά κάθε φορά που ανεβαίνεις σε υψηλότερο επίπεδο. Τιμωρούμε ανεβαίνοντας εμείς, δεν τιμωρούμε κατεβαίνοντας, καθότι η εκδίκησι είναι πάντοτε κάθοδος σε χαμηλότερο επίπεδο».

            «Η σκέψι είναι πάνω από τα πράγματα. Η κολακεία είναι μέσα στα πράγματα».

              «Οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι που έκανε η Γερμανία λύθηκαν τώρα με την Ε.Ε. σοφώτερα. Δηλαδή, έγινε διανομή αγορών με ειρηνικό τρόπο».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ