Φαντασία αντί για βία

Facebook Twitter
0

Κάποτε η έκτη Δεκεμβρίου ήταν η μέρα της γιορτής μου - και πολλών χιλιάδων συνονόματων. Από πέρυσι η ημερομηνία ανήκει στον αδικοσκοτωμένο Αλέξη.

Θλίβομαι (όχι για τη γιορτή μου - έτσι κι αλλιώς δεν τη γιόρταζα) αλλά για το παλικάρι που χάθηκε. Θλίβομαι όμως και για κάτι άλλο. Που η επέτειος μιας πράξης βίας γιορτάζεται με βία. Είναι πραγματικά παράλογο, καταδικάζοντας μία βίαιη κίνηση, να την αναπαράγουμε. Κι ας μη μου πούνε: άλλη η βία που σκότωσε το παιδί κι άλλη η βία κατά της εξουσίας. Μία είναι η βία: αυτή που καταργεί (έστω και για ένα λεπτό) την ελευθερία, την αξιοπρέπεια και (ίσως) τη σωματική ακεραιότητα του άλλου.

Η βία είναι η κατεξοχήν αδιέξοδη πράξη. Δεν οδηγεί πουθενά. Δεν είναι η «μαμή της ιστορίας» αλλά της αντι-βίας, της καταπίεσης και της συντήρησης. Αυτά είναι τα μοναδικά της παιδιά. Οι χώρες που εξελίχθηκαν πολιτικά χωρίς βίαιες επαναστάσεις (Αγγλία, ΗΠΑ, Ελβετία) έφτασαν αμέσως στη δημοκρατία - χωρίς Ναπολέοντα, Βουρβόνους και Παλινόρθωση (Γαλλία), ή Στάλιν και Γκούλαγκ (Ρωσία).

Άλλωστε, νομίζω ότι κανένας από αυτούς τους αντεξουσιαστές που βιαιοπραγούν δεν έχει την αυταπάτη ότι έτσι θα μειώσει την κρατική («νόμιμη») βία, θα γκρεμίσει τον καπιταλισμό, ή θα σταματήσει την παγκοσμιοποίηση. Νομίζω ότι ασκούν βία για τη βία. Τους έχει γίνει εθισμός, αυτοσκοπός. Τη βρίσκουν σπάζοντας. Άλλοι φτιάχνονται με ουσίες κι αυτοί με βιτρίνες.

Εκτός αν βρίσκονται (εν γνώσει τους ή όχι) στην υπηρεσία της τηλεόρασης. Που λατρεύει τη βία όσο και αυτοί. Ηδονίζεται να δείχνει και να ξαναδείχνει σκηνές με φωτιές, πετροβόλημα, χημικά, ξύλο. Από τη μεγάλη ειρηνική διαδήλωση της Κυριακής δεν έδειξε τίποτα. Εστίασε στο περιθώριο - και το έφερε στο προσκήνιο. Κι έδωσε για άλλη μία φορά παραμορφωμένη εικόνα της πραγματικότητας.

Μα να μην αντιδράσει κανείς στο σύστημα; Υπάρχουν άλλοι, πιο αποτελεσματικοί τρόποι. Δεν αναφέρομαι μόνο στον Γκάντι που με τη μη-βία νίκησε μια αυτοκρατορία. Η Greenpeace κατάφερε να μας οδηγήσει στην Κοπεγχάγη, προβάλλοντας το περιβάλλον με ευφάνταστους και ειρηνικούς τρόπους διαμαρτυρίας. Αλλάζει τον κόσμο πολύ πιο καίρια. Δεν είναι απαραίτητο το σπάσιμο...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ