Έλληνας μαθητής

Έλληνας μαθητής Facebook Twitter
3

Το8ωρο είναι δεδομένο ότι το «παραβιάζει».Από τις πρώτες τάξεις του γυμνασίου (σεμερικές περιπτώσεις ακόμα και τουδημοτικού), εκτός από την υποχρεωτικήαποστήθιση ενός τεράστιου και εν πολλοίςαχρείαστου, όγκου διδακτέας ύλης, έχεινα αναπληρώσει τα «κενά» που το ίδιο τοσχολείο και το ίδιο το σύστημα τουπροκαλούν, τρέχοντας αριστερά και δεξιάσε ιδιαίτερα μαθήματα. Σε καμία άλληχώρα της Ευρώπης, σε τόσο μεγάλη κλίμακα,δεν επιβεβαιώνεται με τέτοιον τρόπο,δηλαδή αυτόν της σχεδόν επιβαλλόμενης«ενισχυτικής διδασκαλίας» (που είναιη... επιστημονική ερμηνεία της απάτηςτων «ιδιαίτερων»), η πλήρης αποτυχίατου εκπαιδευτικού συστήματος.

Στηνπερίπτωση αυτή, το αξίωμα που λέει ότι«όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος»είναι εκτός εκπαιδευτικής λογικής.Μπορεί, πράγματι, να μαθαίνουμε σταπαιδιά μας πώς να αντιμετωπίζουν με τονπιο αποτελεσματικό τρόπο την εκάστοτεεξεταστική διαδικασία, μπορεί πράγματιαπό το πολύ στρίμωγμα που υφίστανταιτα παιδιά από γονείς και δασκάλους ναξοδεύουν ώρες ατέλειωτες στο διάβασμα,αλλά το προσωπικό και κοινωνικό τουςκόστος είναι ασύγκριτα πιο επώδυνο απ'την πρόσκαιρη «ευτυχία» που μπορεί νατους χαρίσει μία εξεταστική τουςεπιτυχία. Στις πιο πολλές χώρες τηςΕυρώπης τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείοτους μέχρι το μεσημέρι, επιστρέφουν στοσπίτι για να φάνε, και από κει και ύστεραέχουν όλο το χρόνο μπροστά τους για νακάνουν αθλητισμό, να μάθουν ένα μουσικόόργανο και να εξασκηθούν σε αυτό, νασυμμετάσχουν σε θεατρικές ομάδες ήάλλους πολιτιστικούς, περιβαλλοντικούς,φιλανθρωπικούς ή και απλά ψυχαγωγικούςομίλους ή και να «σκοτώσουν» την ώρατους με φίλους και παιχνίδια.

Ηδουλειά που έχουν να κάνουν στο σπίτιγια το σχολείο, εξαιρουμένων των ημερώνκαι περιόδων που υπάρχει κάποια εξέταση,δεν ξεπερνά τη μία ώρα την ημέρα.Ιδιαίτερα, κατ' οίκον μαθήματα γίνονταιμόνο για μαθητές και μαθήτριες με σοβαρέςμαθησιακές δυσκολίες και, μάλιστα,συνήθως είναι πεπερασμένου χρόνου -διαρκούν, δηλαδή, μέχρις ότου αντιμετωπισθείτο πρόβλημα. Στην Ελλάδα, ή «δεύτερημαθητική ζωή» των παιδιών υπάρχει τιςαπογευματινές και βραδινές ώρες, ακόμακαι τα Σαββατοκύριακα, στα φροντιστήριακαι στα κατ' οίκον ιδιαίτερα. Όσο καιαν έχει... καθιερωθεί ως «καθεστώς» αυτότο πράγμα, οι μαθητές ξέρουν ότι είναιμία ανωμαλία του συστήματος. Η μάλλον,μία ακόμα από τις πολλές ανωμαλίες πουέχουν «καθιερωθεί» στη σύγχρονη κοινωνίαμας, κάνοντάς την λιγότερο ανθρώπινη,πιο δύσκολη, δίχως περιθώρια αληθινήεπικοινωνίας και με συνεχές και αβάσταχτοοικονομικό βάρος για τους εκατοντάδεςχιλιάδες που, αναγκαστικά πλέον,πληρώνουν.

Έναπαιδί 13, 14, 15 και παραπάνω ετών, πουξεκινάει τη μέρα του από τις 7 το πρωίκαι τελειώνει με ιδιαίτερα και διάβασμαγύρω στις 10, 11 και 12 το βράδυ, δεν ζει μιανορμάλ για την ηλικία του ζωή. Ζει μιανανωμαλία. Υποτάσσεται σ' αυτήν,αντιδρώντας, στην καλύτερη περίπτωση,μέσα του. Δεν είναι άλλωστε εύκολο γιαένα παιδί να ξεφύγει από τα «θεσμοθετημένα»(κρατικά και οικογενειακά) και ναδιαχειριστεί μόνο του το κεφάλαιο τηςεκπαίδευσής του, της ψυχαγωγίας του,της ίδιας του της ύπαρξης στην κοινωνία.Είναι μπλοκαρισμένο απ' όλες τιςμπάντες. Και συνήθως, η μόνη του ελπίδα,εφόσον το επιτρέπει η τσέπη του (αν και,ευτυχώς, στην Ευρώπη οι σπουδές έχουνγίνει πιο προσιτές στα πορτοφόλιαπλέον), είναι να κάνει υπομονή ώσπου νασηκωθεί να φύγει από δω!....

 

Στήλες
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Πολύ δύσκολα θα αλλάξει το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα, ακριβώς επειδή συμφέρει πολλούς επαγγελματικούς κλάδους. Αποτελεί μία λεγόμενη ''καυτή πατάτα'' που κανείς δεν θέλει να αγγίξει και να ασχοληθεί μαζί της.
Έχοντας όχι πολλά χρόνια που έφυγα από το σχολείο, σπουδάζοντας πλέον, θα διαφωνήσω εν μέρει με τα παραπάνω. Μιλώντας για τα παιδιά που ενδιαφέρονται να διαβάσουν, τουλάχιστον μέχρι και την πρώτη Λυκείου, όλα αυτά τα ιδιαίτερα και τα μαθήματα σε φροντιστήρια πραγματικά δε χρειάζονται. Για τη δευτέρα κρατάω μια επιφύλαξη. Μπορεί να μην είναι όλοι οι καθηγητές αξιόλογοι στα σχολεία, αλλά σχεδόν όλοι (με μεγάλο ποσοστό) έχουν να δώσουν αρκετά. Η δουλειά για το σχολείο μπορεί να ξεπερνάει τη μία ώρα κάποιες φορές, αλλά σίγουρα δεν είναι ποτέ παραπάνω από 2, 2.5. Θυμάμαι μια συμμαθήτριά μου που έλεγε πως διάβαζε 6 ώρες τη μέρα και απορούσα, ήταν όμως η μειοψηφία.Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχουν αυξηθεί τα ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις, μάλλον περισσότερο γιατί τα παιδιά προτιμούν κάποιον να τους τα δώσει έτοιμα αντί να προσπαθήσουν και όχι διότι έτσι μας "ανάγκασαν".Θυμάμαι τον εαυτό μου πάντα να έχει χρόνο για αυτά που αγαπούσα, είτε ήταν αθλητισμός, είτε βόλτες, είτε να ζωγραφίζω. Οι μόνες στιγμές που ένιωσα να μου λείπουν αυτά ήταν στην τρίτη λυκείου, χωρίς όμως να τα στερούμαι εντελώς. Και τον αθλητισμό μου έκανα και τις βόλτες, προφανώς πολύ μειωμένα όμως. Ο λόγος που τα παιδιά διαβάζουν τόσο πολύ, χωρίς να είναι απαραίτητα αποδοτικό το διάβασμά τους, πιθανότατα οφείλεται σε όλο αυτό το πέπλο που έχει απλωθεί πάνω από τις πανελλήνιες και σε αγχώνουν από παντού και αν δε διαβάζεις εξαντλητικές ώρες νομίζεις δε θα επιτύχεις. Σε βομβαρδίζουν από παντού, γονείς, ΜΜΕ, καθηγητές, σα να έρχεται το τέλος του κόσμου και αν δε πεθάνεις στο διάβασμα δε θα έχεις προσπαθήσει αρκετά. Θυμάμαι χαρακτηριστικά τον καθηγητή των μαθηματικών μου (στο φροντιστήριο) της Τρίτης λυκείου να παλεύει στο 20% του μαθήματος άμεσα και έμμεσα για να αποθεοποιήσει τις πανελλήνιες, να μαλώνει έναν άριστο μαθητή που διαβάζει τόσες πολλές ώρες χωρίς να χρειάζεται και να του λέει: "Πήγαινε το Σαββατο να παίξεις μπάλα, χωρίς να σκεφτείς τίποτα". Το σύστημα σίγουρα δεν είναι τέλειο, σίγουρα έχει πολλά να διορθωθούν, αλλά δεν είναι και τόσο τραγικό όσο το παρουσιάζουμε κάποιες φορές και δε φταίει από μόνο του. Φταίνε όλοι για την κατάντια του, από τους καθηγητές, τους μαθητές, τους δημοσιογράφους, τους γονείς, τους συγγενείς.
Και δυστυχώς αυτή η ανωμαλία του στοιχίζει και στη ζωή του μετέπειτα. Στο πανεπίστημιο οι πρισσοτεροι τα παρατανε τελειως ανα διαστήματα και σκοτώνονται στο διάβασμα τον υπόλοιπο καιρο με ωράρια που θυμίζουν τη σχολική τους ζωή. Ούσα στο εξωτερικό για μεταπτυχιακό θαυμάζω απίστευτα όλους τους άλλους που έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο ωράριο διαβάσματος και μετά ΧΩΡΙΣ τύψεις έχουν άλλες ασχολίες. Εμείς μάθαμε απο παιδιά αν δε διαβάζουμε όλη μέρα να έχουμε τύψεις. Φυσικά και ΔΕΝ είμαστε παραγωγικοί, ειδικά μετα απο κάποια ηλίκια το να είσαι 12 ώρες πάνω απ τα βιβλια είναι χαμένος χρόνος. Αλλά αυτές οι τύψεις δε σ αφήνουν και να σηκωθείς. Προτιμάς να κοιτάς τον τοίχο.Είναι κρίμα που το μόνο πράγμα που θυμόμαστε απ την παιδική κ εφηβική μας ζωή είναι τα καλοκαίρια. Και είναι πολύ κρίμα που μάθαμε να καθόμαστε σε μια καρέκλα στο σχολείο χωρίς να ακούμε τίποτα και να μαθαίνουμε τίποτα, περιμένοντας να παμε στο φροντιστήριο. Μάθαμε να ανεχόμαστε να σκοτώνουμε το χρόνο μας και αυτό θέλει μεγάλη προσπάθεια να το ξεπεράσεις μετά και να αξιοποιείς το χρόνο σου δημιουργικά.