Οι πόλεις της μουσικής-Βιέννη

Οι πόλεις της μουσικής-Βιέννη Facebook Twitter
0

Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής. Στη Βιέννη και στην ατμόσφαιρά της εστιάζει, λοιπόν, η συναυλία που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

To πρόγραμμα κρύβει μία έκπληξη: Την πρώτη πανελλήνια εκτέλεση του έργου «Εορταστικοί Χαιρετισμοί» του, παντελώς λησμονημένου σήμερα, Θεμιστοκλή Μεταξά, Έλληνα συνθέτη, ο οποίος με καταγωγή από τη Σμύρνη γεννήθηκε και έζησε στη Βιέννη του 19ου αιώνα.

Στη συναυλία που, είναι αφιερωμένη στη μνήμη του μεγάλου βιολιστή Γεχούντι Μενουχίν με αφορμή την 100η επέτειο από τη γέννησή του και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Διεθνές Ίδρυμα Γεχούντι Μενουχίν, η Κ.Ο.Α. υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή θα ερμηνεύσει, όμως, ακόμα: την Εισαγωγή από την όπερα «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ, καθώς και το Πέμπτο κοντσέρτο του για βιολί, με σολίστ μία από τις πιο ταλαντούχες και πολλά υποσχόμενες μουσικούς της νεότερης γενιάς, τη Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε, καθώς και το Adagio από τη Δέκατη Συμφωνία του Μάλερ. Άλλωστε μεταξύ των συνθετών που έδρασαν κατά καιρούς στη Βιέννη, ανεξίτηλη σφραγίδα στη μουσική της ζωή άφησε βέβαια ο Μότσαρτ και αργότερα ο Μάλερ.

Η περίπτωση του Θεμιστοκλή Μεταξά, ήταν μέχρι πρότινος παντελώς άγνωστη στον ελλαδικό χώρο. Εντοπίστηκε όμως χάρη στην τριετή μουσικολογική ερευνητική συνεργασία (2012-2015) μεταξύ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Μουσικού Πανεπιστημίου του Γκρατς. Ο Δρ. Αθανάσιος Τρικούπης, είναι ο ερευνητής του Πανεπιστημίου Αθηνών που εντόπισε στη Μουσική Συλλογή της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης της Βιέννης δύο έργα του Μεταξά-το ένα εκ των οποίων ήταν οι «Εορταστικοί Χαιρετισμοί».

Ο Θεμιστοκλής Μεταξάς (Βιέννη 1816 – Βιέννη 1880) μεγαλοεπιχειρηματίας και για ένα διάστημα διευθυντής της Τράπεζας του Γεωργίου Σίνα. Προσωπικός φίλος, επιπλέον, του Γιόχαν Στράους, ασχολούνταν και ο ίδιος με τη σύνθεση βαλς.

Οι «Εορταστικοί Χαιρετισμοί» που, κατά το πρότυπα της εποχής, δομούνται ως μία διαδοχή 5 βαλς που περιβάλλεται από μία εισαγωγή και μία εκτενή coda («ουρά») πρωτοπαρουσιάστηκαν όπως μας πληροφορεί ο Δρ.Τρικούπης από την Capelle Strauss στις 18 Αυγούστου 1863. Για την πρώτη ελληνική εκτέλεσή τους τώρα από την Κ.Ο.Α. την ενορχήστρωση έκανε ο γνωστός μουσικολόγος, κλαρινετίστας και ενορχηστρωτής Γιάννης Σαμπροβαλάκης.


Το Πέμπτο κοντσέρτο είναι και το τελευταίο από τα κοντσέρτα για βιολί του Μότσαρτ. Γράφτηκε το 1775, χρονιά σύνθεσης και όλων των προηγουμένων κοντσέρτων- πλην του πρώτου. Η ημερομηνία της πρώτης του εκτέλεσης δεν είναι γνωστή. Θεωρείται ωστόσο πιθανό να παίχτηκε λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύνθεσής του (το Δεκέμβριο), με τον ίδιο το Μότσαρτ στο ρόλο του σολίστ. Γεμάτο λάμψη και λυρισμό το Πέμπτο κοντσέρτο θεωρείται το πιο ώριμο και απαιτητικό κοντσέρτο για βιολί του Μότσαρτ και δικαιολογημένα διατηρεί περίοπτη θέση στο σχετικό ρεπερτόριο.

Έντεκα χρόνια αργότερα και μετά την επιτυχία που γνώρισε η όπερά του Οι γάμοι του Φίγκαρο στην Πράγα (1786), ο Μότσαρτ δέχτηκε νέα παραγγελία από το Εθνικό Θέατρο της πόλης για τη σύνθεση μίας ακόμα όπερας. Για τον, εμπνευσμένο από τη θρυλική μορφή του ακόλαστου γόη, Δον Ζουάν, «Ντον Τζοβάννι» συνεργάστηκε και πάλι με τον Ιταλό λιμπρετίστα Λορέντσο ντα Πόντε. Η πρεμιέρα της όπερας δόθηκε στην Πράγα, τον Οκτώβριο του 1787, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του Μότσαρτ και υπήρξε θριαμβευτική. Η, σπινθηροβόλας γραφής αλλά κι εσωτερικής έντασης, ουβερτούρα είχε γραφτεί, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική του συνθέτη, τελευταία, λίγο πριν τη γενική δοκιμή!

Ο Μάλερ ξεκίνησε να συνθέτει τη Δέκατη Συμφωνία του, το 1910, σε μία περίοδο μεγάλης αναταραχής στην προσωπική του ζωή. Έως τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς είχε κάνει ένα γενικό μουσικό σχεδιάγραμμα των πέντε μερών της Συμφωνίας και είχε ουσιαστικά ολοκληρώσει την ενορχήστρωση του πρώτου και του δεύτερου μέρους, με στόχο να ολοκληρώσει την εργασία του το ερχόμενο καλοκαίρι. Ο θάνατος, όμως, τον πρόφτασε στις 18 Μαΐου 1911. Στα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν αρκετές απόπειρες συμπλήρωσης της Συμφωνίας με βάση τα σχεδιάσματα του Μάλερ, με πιο γνωστή και διαδεδομένη την εκδοχή του Βρετανού μουσικολόγου Ντέρυκ Κουκ, η οποία μάλιστα έτυχε και της «έγκρισης» της Άλμα Μάλερ. Άλλοι (όπως ο μαέστρος Μπρούνο Βάλτερ) αντιτέθηκαν και αντιτίθενται σε οποιαδήποτε απόπειρα συμπλήρωσης της Συμφωνίας περιορίζοντας την προτίμησή τους στο εναρκτήριο Adagio, που φέρει στο ακέραιο την υπογραφή του μεγάλου Αυστριακού συνθέτη.

Της συναυλίας θα προηγηθεί (στις 7.45μ.μ.) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Χαράλαμπο Γωγιό για τους κατόχους εισιτηρίων.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM